felvi.hu


Kreatív tanulási technikák

2018.11.05

Magolás, szövegek visszamondása, jegyzetelés, éjszakába nyúló olvasás... Nem kell feltétlenül ezeket az unalmas tanulási módszereket használnunk, ha sikerrel szeretnénk venni az akadályokat a közelgő vizsgaidőszakban. Számtalan olyan eljárás is létezik, amelyekkel megerőltetés nélkül, az agyunk nagyobb területének mozgósításával érhetünk el sikereket. Sokan a gyorsolvasásra, a zenehallgatás közbeni tanulásra vagy a különféle emlékezeterősítő fortélyokra esküsznek. Összeállításunkkal abban próbálunk segíteni, hogy a kimerítő tanulás helyett ezúttal izgalmas és kreatív technikákkal készüljünk a vizsgákra.

Emlékező technikák

Tucatnyi emlékező technika segítheti a felkészülést a vizsgaidőszakban. Ezek közé tartozik például a gyorsolvasás. Ez viszont csak akkor tűnik ideális megoldásnak, ha nem holnap lesz a vizsga, és még a technikát is el kellene sajátítani. Első körben meg kell tanulnunk a módszert egy tréningen, könyvből vagy az internetről. Egyesek szerint a gyorsolvasás során nem jegyzünk meg egy sor fontos információt, míg mások azt mondják, hogy épp azokat a lényegtelen ismereteket szűrjük ki, amelyek egyébként sem fontosak az elsajátítandó tudás szempontjából. Ha a gyorsolvasás során valamelyik részt különösen fontosnak gondoljuk, térjünk rá vissza, olvassuk át újra alaposan, esetleg jegyzeteljük ki, készítsünk belőle vázlatot. A hagyományos, lassú olvasás éppen abban gátol minket, hogy átfogó képet kapjunk az anyagról, hogy rendszerbe foglalva lássuk az ismeretet. Természetesen, ha matematikát vagy műszaki dolgokat kell megjegyeznünk, akkor nem biztos, hogy a gyorsolvasás a legjobb megoldás, mert nem elég memorizálni, hanem megérteni és alkalmazni is kell az ismereteket.

A zene is segíthet

A zenehallgatás melletti tanulás is jó módszer lehet. Számtalan kutatás igazolja, hogy egyes dallamok nagyszerűen hatnak az ismeretek felidézésére. Ha egy konkrét dal vagy lemez hallgatása során igyekszünk memorizálni valamit, akkor a dallam felidézésekor a tanult információk is könnyebben jutnak majd eszünkbe. Ha mozaikszavakat használunk, vagy emlékeztető kódszavakat alkotunk, akkor is könnyebben maradnak majd meg az ismeretek, akár évekkel, évtizedekkel később is fel tudjuk majd idézni őket.

Képek, rímek, dallamok

A különféle szemléltető eszközök is segíthetnek abban, hogy memorizálni tudjuk az információkat.

Ahogyan a mondás is tartja: egy kép többet mond száz szónál. Amikor valamit megpróbálunk memorizálni, sokat segíthet, ha lerajzoljuk. Ha elképzeljük, mit is szeretnénk, könnyebben jut majd eszünkbe a tudnivaló, akár még vizsgadrukkos helyzetben is. Hasonlóan hatékony a gondolattérkép is, amely nem más, mint valamelyik témakörrel kapcsolatos ismereteink vizuális megjelenítése. Ha terveznünk kell valamit, ez a módszer segítségünkre lehet a feladat könnyebb átlátásában. Még a brainstorming megbeszéléseken is be lehet vetni a gondolattérképpel kidolgozott ötletrohamokat.

A megtanulandó anyag rímekbe szedhető vagy dallamhoz köthető, így könnyen fel tudjuk idézni a tételeket a vizsgán is. Sokszor értelmetlennek tűnő hangsorok is egyszerűbbé teszik a tanulást. Használhatjuk az ötletbörzét is, így a verbális aktivitás, az írás és az együttműködés hagyományos technikáját valósíthatjuk meg.

Pihenés közben is tanulhatunk

Talán meglepően hangzik, de pihenés közben is megtanulhatjuk a tananyagot. Nem feltétlenül arra kell gondolni, amikor elalszunk a tankönyv felett. A célravezető az, ha felvesszük diktafonnal a tananyagot, majd relaxált állapotban, ellazulva meghallgatjuk a szöveget, az alpha agyhullámok segítségével ugyanis rögzül majd a tudás. A technika elsajátítása a gyorsolvasáshoz hasonlóan időbe telik, ám megéri a fáradságot, mert hatékonyabban tudunk felkészülni a vizsgákra. Számtalan kutatás igazolja, hogy a nevetés is segít. A kacagás ellazítja a testünket, így nyitottabbá válunk az új gondolatokra.

Pötyögve, jegyzetelve

Az is megkönnyíti a dolgunkat, ha leírjuk a gondolatainkat, az írás ugyanis ösztönzi a gondolkodást, így jobban rögzül a tudás. Talán hihetetlennek tűnik, de már az is motiválja az agyat, hogy fogjuk, mozgatjuk a tollat vagy ceruzát, mert az akupunktúrás pontok serkentik az észjárásunkat. Jegyzetfüzetünket tartsuk mindig magunknál, így bármikor leírhatjuk gondolatainkat. Használhatunk színes tollakat, könyvjelzőket is, így könnyebben rendezni tudjuk az ismereteket. Az azonos témakörhöz tartozó részeket ugyanolyan színnel emeljük ki, így azonnal át tudjuk majd látni a tananyagot. Emlékeztetőket is ragaszthatunk a könyvekbe, így anélkül jegyezhetjük fel gondolatainkat, hogy összefirkálnánk a kiadványokat.

Hogyan motiváljuk magunkat?

Egy idő után akkor is elfáradunk és unottá válunk, ha lelkesen kezdtünk bele a felkészülésbe. Ezért aztán nem árt különféle önmotiváló technikákat is bevetnünk, hogy megőrizzük tanulás iránti lelkesedésünket. Gondoljuk át, hogy miért fontos az adott anyag elsajátítása, mit szeretnénk elérni a segítségével. Ha kitűzzük a célokat, akkor kevesebb esély van arra, hogy valamilyen lényegtelen tevékenység elterelje a figyelmünket. Fontos továbbá, hogy megőrizzük optimizmusunkat. Ne arra koncentráljunk, hogy miért lehetetlen felkészülni, hanem arra fókuszáljunk, hogy mindent megteszünk a cél érdekében. Szervezzük meg a napjainkat, és ne nyűgként tekintsünk a tanulásra, hanem egy tevékenységként, amely egyike a többi feladatunknak.

Nincs lehetetlen

Ne győzködjük magunkat, hogy nem tudunk megtanulni valamit, hanem álljunk úgy hozzá a tanagyaghoz, hogy el szeretnénk sajátítani. Lehet, hogy nem megy minden egyformán könnyen, de le lehet győzni az akadályokat, még ha több erőfeszítésbe kerül is. Dolgozzunk ki stratégiát a tanulásra, osszuk apróbb részekre a tananyagot. Főként akkor van erre szükség, ha nehéz megbirkózni a vizsgával, vagy más teendőink is vannak, például dolgozunk vagy gyakornokoskodunk.

Kiegészítő technikák

Igyekezzük minél alaposabban körbejárni a megtanulandó anyagot. Ha tehetjük, olvassunk el minél több könyvet a témában, így átfogó ismereteket szerezhetünk, és könnyebb lesz brillírozni a vizsgán, ha az ajánlott irodalomból is tudunk idézni. Így meggyőzhetjük az oktatót, hogy nem pusztán arra hajtunk, hogy átcsússzunk, hanem valóban mély, alapos tudásra szeretnénk szert tenni.

Legyenek párhuzamos feladataink

Megoszlanak a vélemények a multi-tasking hatékonyságáról. Egyesek szerint nem olyan hatékony, mert szétforgácsoljuk energiáinkat, ha egyszerre több dologgal foglalkozunk, nem tudunk elmélyülni semmiben kellőképpen, és így lassabban haladunk majd. Egyre többen vannak azonban azok, akik úgy vélik, hogy nem hátráltat, sőt, hatékonyabbá tesz, ha egyszerre több munkát végzünk. A párhuzamos feladat-feldolgozás tréningben tartja az agyat is. Ha például vizsgára készülünk, és estére már elfáradunk, akkor belevághatunk anyaggyűjtésbe a kutatási témánkhoz, amely nem igényel akkora odafigyelést, mint a tanulás, mégis el kell valamikor végezni.

Ismétlés a tudás anyja

Ahhoz, hogy kellőképpen leülepedjen a tudás, ismétlésre is szükség van. Mindenképpen hagyjunk időt a tanagyag átolvasására, lehetőség szerint még a vizsga napján is fussuk át a témaköröket, mert ilyenkor rögzül a legtöbb ismeret.