felvi.hu


Stressz a köbön - vizsgaidőszak

2017.06.01

Könyörtelenül telnek a napok, a naptárban pedig egyre sűrűbben szerepelnek vizsgaidőpontok. Némelyik már nem is először. Úgy érzed ezekben a napokban, hogy gyűlölöd az egyetemet/főiskolát? Kár kétségbeesni!

A vizsgaszezonban természetes ha úgy érzed, hogy az egészet hagyni kellene a csudába. A félév is unalmas volt, a tanár is borzasztó. Ráadásul sokat is kellene tanulni. És az a nyomorult nátha is most dönt ágynak. Egyszerűen nem érdekel ez az egész. Időről időre mindenkiben feltörnek az efféle gondolatok a vizsgaidőszakban. Különösen erősek lehetnek a gólyáknál, akik először próbálják keresztül verekedni magukat a vizsgatengeren. A helyzet kétségbeejtő, de messze nem reménytelen!

A stressz beszél belőled!

A vizsgaidőszakban a legtöbb hallgató magányosnak érzi magát a könyvek fölött görnyedve, még akkor is, ha több száz hasonló helyzetű társa csak karnyújtásnyira van a könyvtárban, vagy a kollégiumi szobában. Az olvasás magányos műfaj. És kinek lenne kedve beszélgetni másokkal, ha kevés az idő és nagy a tét. A feszültség csak fokozódik, és úgy tűnik, hogy már a középiskolások is hasonló tüneteket produkálnak, különösen akkor, ha a felvételire készülnek. Szó sincs arról, hogy mellé beszélnének, lusták lennének, vagy ki akarnának bújni a feladatok alól. Egyszerűen túlterheltek, és a stressz jelei mutatkoznak rajtuk.

Új helyzet, új kihívások

A középiskolában kivívott éltanuló helyzet nem garancia arra, hogy eredményes lesz az első vizsgaidőszak. Mások a mércék, nagyobb az időnyomás. Ráadásul ehhez a család, a szülők sem alkalmazkodtak: ők még mindig úgy gondolják, hozni fogod a formát! Növeli a terheket, ha a félév során - előzetes tapasztalatok hiányában - túl sok kurzusra jelentkeztél, ha a legjobb szándék ellenére sem maradt időd kapcsolatokat építeni, kicsit lazítani, jól érezni magad; vagy hozzáigazítani tanulási stratégiáidat a megváltozott helyzethez

A stressz csalhatatlan jelei

A stressz egyértelműen csökkenti az ellenálló képességedet. Ne csodáld ezért, hogy az igazán fontos vizsgák előtt jelentéktelen megfázások, cseppfertőzéssel terjedő betegségek - amilyen a nátha is - könnyedén ledöntenek a lábadról. Nem véletlenül.

Ugyanígy nem véletlen az ismétlődő fejfájás, a gyomor- vagy emésztési panaszok megjelenése sem.
Ha a szokottnál többször érzed úgy, hogy nekirontanál a világnak, nincs kedved szóba állni senkivel, többet költesz cigire, alkoholra, kávéra, nyugtatókra, gyógyszerekre vagy illegális szerekre - jó, ha átgondolod, segíti-e a megküzdést a helyzettel.

Az egyik legfontosabb vizsgatárgy: megküzdés a stresszel

Nézz utána, hol kaphatsz segítséget, ha úgy érzed, hogy "kiégtél", nem bírod tovább a gyűrődést, esetleg a depresszió vagy a szorongás jegyeit észleled magadon. Az egyetemek, főiskolák diáktanácsadó szolgálatánál dolgozó munkatársak tájékoztatnak az elérhető szolgáltatásokról.
Ne késlekedj, ha úgy érzed, komoly a helyzet.

A házi praktikák közül első: a mozgás. A tanulás mellé iktass be elegendő időt sportolásra. A mozgás növeli ellenálló-képességed, segít levezetni a felgyülemlett feszültséget, az egészség megőrzésének első, legfontosabb, különös erőfeszítést nem igénylő módja. Még a legzsúfoltabb napirendbe is be lehet iktatni egy kis pihenést. Hatékonyabb, ha megtanulsz valamilyen relaxációs technikát, ami akár néhány perc alatt is jelentős hatást fejthet ki.

Hasznos, ha a vizsgákkal kapcsolatban megszabadulsz attól a tévképzettől, hogy a bukott ember egyben értéktelen is. Nem így van. Mindössze néhány kérdésekre nem tudta egy időpontban a választ. Aminek ezer oka lehet, de többnyire nem a butaság. Feleslegesen ne rombold az önértékelésed!

Tanulni is meg kell tanulni

A nagy mennyiségű információn feldolgozása új stratégiákat igényel. Még most sem késő átolvasni néhány oldalt a lehetséges módszerekről, trükkökről. Megtérül az a pár órányi befektetés!
Érdemes például megtanulni, hogyan rajzolhatunk egy folyamatábrát, vagy a legfontosabb kulcsszavakból egy asszociációs ábrát.

A több tanulás sem vezet mindig eredményre, szükség van pihenésre is. Ezért az időbeosztást úgy célszerű elkészíteni, hogy legalább a vizsga előtti utolsó éjszaka szabad maradjon. Egy kiadós alvás után jobban tudjuk mozgósítani az egyébként szerényebb tudást is.

Hatékonyabbá tehetjük a tanulást, ha átfutjuk az anyagot, csoporttársakkal felosztva részletesen tanulmányozunk egy-egy részt, majd megkíséreljük átadni a tudást a többieknek. De erre alkalmatlan helyszín a vizsgáztató szobája előtti folyosó, és alkalmatlan időpont a számonkérés előtti utolsó öt perc…

Az már csak hab a tortán, ha ráérzünk a tanulás ízére: ha sikerül kivonni a tananyag összefüggéseit, és összekapcsolni a már meglevő tudásunkkal. Akkor van remény arra is, hogy másnapra nem halványul el az új ismeretünk.