Kilátni a teendők mögül
2022.05.24Akár diákok vagyunk, akár dolgozunk, minden bizonnyal nap mint nap szembesülünk az időhiány problémájával. Sokszor felsorolni is nehéz a teendőket, nemhogy rangsorolni! Pedig épp ez a megoldás kulcsa! Ha nem gondoljuk át, mi fontos, és mi nem, nem jutunk ötről a hatra, és nem mi döntünk az időnkről, hanem a feladatok szabják meg, mikor, mit tegyünk. Ráadásul nemcsak az iskolával, munkával kapcsolatban vannak kötelezettségeink, hanem a családunkkal szemben is, valamint magunkra is kell időt szánni. Nem egyszerű a helyzet, de nem is lehetetlen!
Rendszerezés, rendszerezés, rendszerezés...
Már kisgyermekként megtanultuk, hogy rend a lelke mindennek. Legtöbbször be is látjuk, hogy valóban így van, valamiért azonban mégis megrekedünk az elméletnél, és a gyakorlatba már nem tudjuk átültetni mindezt, pedig igencsak hasznos lenne. Ha rendszerezzük ugyanis a tennivalóinkat, könnyebben átlátjuk a legkaotikusabbnak tűnő helyzeteket is, és összességében hatékonyabban tudunk dolgozni. Első lépésként készítsünk listát az elvégzendő feladatokról, majd rendszerezzük őket. Gondoljuk át, melyek a legfontosabbak – például rövid határidejű munkák, dolgozatok –, és melyek azok, amelyek még várhatnak. Amennyiben pontos időpontokat tudunk társítani a tennivalókhoz, akkor könnyebb a helyzet, hiszen már ezek is kialakítanak egyfajta sorrendet. Természetesen a ráfordítási idő függvényében módosíthatunk a listán, de a lényeg, hogy így már könnyebben boldogulunk, és nem tűnik teljesíthetetlennek a sok-sok feladat.
Készítsünk napi listát!
Az a legpraktikusabb, ha nagyobb időszakra vonatkozó listát állítunk össze, és azon belül heti bontásokat is készítünk, végül pedig minden nap átgondoljuk, mit kell aktuálisan elvégeznünk. A gyakorlatban természetesen ritkán alakul úgy az élet, hogy több hónapra előre látjuk a kötelezettségeinket, sok a „beeső”, váratlan, ám sürgős feladat. Ezeket azonban könnyebb kezelni a rendszer segítségével, amely összefogja a napi teendőket.
Ne zsúfoljuk túl a napokat!
Gyakran esünk abba a hibába, hogy nem reálisan mérjük fel az egy nap alatt elvégezhető feladatok mennyiségét, vagy nem számolunk a menet közben érkező tennivalókkal, így minden napot elégedetlenül zárunk, amiért nem sikerült mindent rendben elvégeznünk. Sokszor tologatjuk a munkákat egyik napról a másikra. Ez természetes, főleg az elején. Idővel azonban jobban fel tudjuk majd mérni, mi mennyi időt igényel, és reálisabban állítjuk össze a teendők listáját.
Szabjunk határidőket!
Sokan nem kedvelik a határidőket, mert úgy érzik, korlátozzák a szabadságukat. Ám, ha jobban belegondolunk, épp így tudunk szabadidőt kiszakítani a napjainkból saját magunk számára. Ha folyton az elmaradásainkat próbáljuk behozni ugyanis, hajszoltak és idegesek lehetünk, s nem tudunk rendszert sem vinni az életünkbe, így nem jut idő a sportolásra, vagy megeshet, hogy le kell mondanunk a baráti találkozókat, hogy megoldjunk egy régóta tologatott feladatot. Amikor belevágunk egy projektbe, rendeljünk hozzá határidőt, hogy meddig, milyen fázisban szeretnénk teljesíteni. Megkönnyíti a megoldást, ha részfeladatokra bontjuk, és azokhoz is rendelünk egy-egy dátumot. Ez az elején nem egyszerű, ám idővel egyre könnyebbé válik, mivel egyfajta rutinra teszünk szert, amely segít a szervezésben, a tervezésben és az előre gondolkodásban. A határidők ráadásul nagy segítséget nyújtanak majd a fontossági sorrend kialakításában is, amely megkönnyíti a feladatok kézben tartását és a hatékony megoldást.
Kérjünk segítséget!
Ha végképp elúsztunk a teendőkkel, gyakran inkább összecsapjuk a feladatot, csak hogy jobban haladjunk. Ez azonban nem szerencsés, rossz fényt vethet ránk, s hosszabb távon az a kép alakulhat ki rólunk, hogy nem vagyunk elég alaposak. Ha nagyon kapkodunk ugyanis, általában több hibát is ejtünk. Célravezetőbb tehát, ha segítséget kérünk valamelyik kollégánktól. Felvázoljuk neki, mi a helyzet, és elmondjuk, hogy elborítanak a határidős feladatok. Fontos, hogy pontosan határozzuk meg, mit is várunk tőle. Az is jó megoldás lehet, ha nem az egész feladatot, hanem annak csak egy részét bízzuk másra. Mivel más is kerülhet ilyen helyzetbe, így nem kell rosszul éreznünk magunkat, hiszen előfordulhat, hogy legközelebb mi segíthetünk valamelyik kollégánknak.
Otthon is kérhetünk segítséget!
Túlórák, vizsgák, üres hűtő, mosatlan edények, rendetlen lakás... Bizonyára sokaknak ismerős ez a kép. Teljesen természetes, hogy amikor nagyon sűrűek a napjaink, nem érünk rá takarítani, mosni, főzni, vasalni és bevásárolni. Sok lány érzi úgy, hogy ezeket a teendőket is el kell látnia, ám a házimunkánál sem szégyen segítséget kérni. Akár barátok, akár szülők bevonásával is meg lehet oldani ezt a helyzetet. Az is jelenthet kiskaput, ha menzán ebédelünk, és otthon már csak szendvicset vagy más, hasonlóan egyszerű ételt készítünk. Ha nagyon elúsztunk a feladatokkal, és belefér a családi költségvetésbe, akkor kereshetünk egy takarítónőt is, aki időnként rendet tesz a lakásban.