felvi.hu


Felvettek - de hogyan tovább?

2017.09.04

Tippek, ötletek, trükkök a túléléshez avagy: tanuljunk tanulni, ha már egyszer bejutottunk a felsőoktatásba, és a gólyatábor első napjától építsük kapcsolatainkat.

A kezdő hallgatók panaszai

Az egyetemisták és főiskolások gyakori panasza, hogy a védett középiskolai évek osztályelsői hirtelen egy arctalan tömeg sokadik tagjává váltak. Elvesztették korábbi teljesítményük által biztosított pozíciójukat. Már nem magától értetődő a siker sem.

Ráadásul ez a tapasztalat más problémákkal is együtt jár. A szülői házból elköltözve meg kell tanulni a mindennapi életvezetés apró trükkjeit: beosztani az időt, pénzt. Megszervezni, hogy mindig legyen tiszta ruha, meleg étel. Egyedül ücsörögni az albérletben vagy magányosan kucorogni a kollégiumi szoba sarkában nem tűnik vonzó alternatívának, de ahhoz, hogy legyen társaságunk, az első lépéseket önállóan kell megtenni. Ráadásul a tanulmányok keretében olyan új tevékenységekben is el kell mélyülni, mint az önálló anyaggyűjtés, részvétel a tankör munkájában vagy prezentációk készítésében, házi dolgozat összeállításában. A kihívás még nagyobb, ha elsőként merészkedik valaki a családból a felsőoktatás bármely területére. Hiányoznak a minták, a család támogató ötletei. De azoknak sem könnyű, ahol mindenki diplomás a családban. Itt az elvárások lehetnek nyomasztóak - foglalja össze a tapasztalatokat dr. Kiss István, szakpszichológus.

Haladjunk lépésről lépésre

Ha nincs kézzelfogható tananyag, amit napról napra be kellene magolni és nincsenek tanárok, akik idegesítő kérdésekkel üldöznek óráról órára, talán nem is gondolunk a tanulásra. De ezen érdemes változtatni a következő évben. A felsőoktatási tanulmányok ugyanis nem azt jelentik, hogy készre rágott tananyaggal bíbelődünk, apró falatokban. Ahhoz, hogy teljes életpályánkon eredményesen haladjunk, meg kell tanulni a tanulást magát is. Az első lecke ezért hallgatóként a tanulásmódszertan fejlesztése.

Hasznos segítség a Felvi önismereti tesztek tanulási stílusokra és tanulási készségekre vonatkozó kérdéssora, ha bizonytalanok vagyunk, milyen irányba induljunk tanulási képességeink fejlesztésében. Egy biztos: a siker érdekében hatékonyabb módszereket kell ismerni, rövidebb idő alatt nagyobb mennyiségű anyagot is át kell tudni tekinteni. Ráadásul mindent jól szervezetten fejben is kell tartani. Ez csak akkor megy, ha legalább egy kicsit élvezzük a tanulást, ha érdekesnek, kihívásnak tartjuk az új ismeretek megszerzésének lehetőségét. Egy olyan leckéről van tehát szó, amivel feltétlenül foglalkozni kell a következő évben. Jó, ha ehhez a feladathoz vannak segítők: volt osztálytársak, barátok is adhatnak ötleteket, és kitalálhatunk együtt is projekteket a következő évben.

Az ismerkedés, barátok/barátnők megismerése is könnyebben megy, ha aktívan részt veszünk az egyetemi vagy főiskolai életben. Még ha kissé bátortalannak érezzük is magunkat, a kötelező programok keretében mindig van alkalom arra, hogy szóba elegyedjünk a társainkkal, és innen már csak egy lépés, hogy a kötetlenebb kereteket, szabadidős programokat is megragadjuk. Új ismerőseinkkel körülvéve már a partik sem kell, hogy riasztóak legyenek.

Érdemes arra is gondolni: mi jön a tanulmányok után

Kifejezetten hasznos lehet, ha már az első év során gondolunk a távolabbi jövőre is. A viszonylag lazább, alapozó jellegű képzés szüneteit használjuk ki arra, hogy közelebbről megnézzük, mire vállalkoztunk. Jól tesszük, ha megpróbálunk gyakornokként beépülni arra a területre, amire a választott képzés felkészít: keressünk helyet egy jó szakember mellett, segítőnek. A fénymásolás és telefonálás mellett - ami egy ilyen pozíció alapja - ezer apró trükköt leshetünk el a nagyoktól és mindent megkérdezhetünk, amire kíváncsiak vagyunk a munkával, a céggel kapcsolatban.

Az első alapozó év kifejezetten alkalmas arra, hogy meggyőződjünk róla, valóban ezzel a munkával szeretnénk-e eltölteni felnőtt életünk jelentős részét, amelyre az adott szak felkészítene. Ebben a fázisban ugyanis még nem késő váltani, és egy másik, testhezállóbb feladatot keresni magunknak. Sőt, a kreditrendszer rugalmasságának köszönhetően arra is lehetőségünk van, hogy más, a saját szakirányunktól eltérő témákról is tanuljunk, áthallgassunk más intézmények programjaiba. Használjuk ki ezért az első évet, és vizsgáljuk meg alaposan, valóban jól választottunk-e.