felvi.hu


Ha elsőre nem sikerült jól választani

2019.02.19

Az alaposan kidolgozott jövőképet is elronthatják váratlan tényezők. Ilyenkor újra kell rajzolnunk a főbb körvonalakat, akár azon is elgondolkodva, hogy elhagyjuk eddigi képzési helyünket, és más felsőoktatási intézményt, netán új szakot is keresünk magunknak.

Néhány tanár vagy gyakorlatvezető viselkedése - vélt vagy valós okkal - alaposan megkeserítheti a diákéveket. Vannak területek, ahol a szakma jellemzői olyan személyiséget formálnak, ami gyakorlatilag képtelen a "tanítói" feladatok ellátására. Hiába várjuk az emberi tényezők, igények vagy teherbírás mérlegelését az oktatóktól, amikor az elsajátítandó szakma keretében végzendő munka színvonalától, minőségétől emberéletek függnek majd, esetleg komoly anyagi veszteséget jelenthetnek a hibázások. Ilyenkor a precizitás, a gépies önellenőrzés és tökéletesség csiszolása szerepel majd a képzési programban, és ez bizony nem feltétlenül kellemes tanulási kihívás.

Mielőtt panaszt tennénk az oktatók embertelenségével kapcsolatban (pl. túl sok feladat, túl kemény követelmények), vagy végleg elvesztenénk a lelkesedésünket a szakkal kapcsolatban, beszéljünk évfolyamtársainkkal a nehézségekről. Talán tudnak ötletekkel, javaslatokkal szolgálni, hogyan hidalhatóak át a problémák. Ha nem tudjuk a problémát tisztázni az oktatóval, forduljunk az intézmény diáktanácsadó szolgálatához, hallgatói érdekképviseleti szerveihez segítségért. A tapasztalatok szerint kevés eredménnyel jár, ha ilyen személyes problémák miatt azonnal a szakváltást vagy intézményváltást fontolgatjuk. Tisztázzuk ezért első lépésben önmagunkkal, hogy valóban az adott szakma jelenti-e a céljainkat, és mit tehetünk a célok megvalósítása érdekében, hogy áthidaljuk a problémát.

Ha nem hiszünk önmagunkban, a jövőnkben


A kételkedés hozzátartozik a gondolkodó ember jellemzőihez. Különösen egy új képzési szakasz kezdetén sokan elbizonytalanodnak. Tényleg ez az irányt szeretném? Képes vagyok a kihívások teljesítésére? Esetleg túl kemények a követelmények, és a sok tanulnivaló, a szakismeretek tömege átrághatatlan kásahegyként tornyosul majd a fejem felett? Ilyen, és hasonló kérdések cikáznak a hallgatók - jellemzően a gólyák - fejében, miközben azzal küzdenek, hogy teljesítsék a tanulmányokkal kapcsolatos elvárásokat. Ehhez még társul az is, hogy új társakkal, új helyszínen kell megküzdeni a kihívásokkal, az önállóság a nyakunkba szakad a háztartási feladatok ellátásától (pl. főzés, mosás) a rendelkezésre álló pénz beosztásáig.

De nem csak a tanulmányok kezdetén, hanem a végén is problémákkal szembesülnek a hallgatók. A munkaerő-piaci elvárások, lehetőségek sokaknak kedvét szeghetik már a tanulmányok idején, de legkésőbb az utolsó évben mindenki szembesül a kérdéssel, hogyan valósítja meg az átlépést a munka világába. A problémák megoldásához elsőként önismeretünket kell pontosítanunk - ehhez segítséget nyújtanak online tesztjeink. Aztán végig kell gondolnunk kitől kaphatunk segítséget a problémák megoldásához. Az intézmények diáktanácsadó szolgálatának, karrierirodájának feladata, hogy a felsőoktatási törvény előírásainak megfelelően biztosítsák a hallgatók egészséges életviteléhez szükséges feltételeket: gondoskodjanak a céljaik megvalósítását támogató tanácsadói rendszer működtetéséről. Akár lelki, akár tanulmányi, akár karrier kérdések esetében ezért első lépésben érdemes körülnézni a saját intézmény kínálatában, vagy nagyobb egyetemi-főiskolai centrumok tanácsadó szolgálatainál.

Ha rossz vágányra kerültünk


Néha elkerülhetetlen a megkezdett képzési irány váltása. Ha az eddigiekben bemutatott lehetőségek nem kielégítőek, akkor szükség lehet arra, hogy újra végiggondoljuk, honnan indultunk és hova tartanunk szakmai pályafutásunk során.

Célszerű az előkészület további lépéseit újra végigjárnunk, és érdeklődési irányaink, igényeink, képességeink tisztázását követően újra kijelölni a megfelelő képzési irányokat. Vizsgáljuk meg, hogy képesek vagyunk-e tanulni (ehhez is segítséget nyújtanak tesztjeink), akkor már csak azt kell megkeresnünk, hol lehetünk sikeresek. A területek mérlegelésénél ne feledkezzünk meg a szakképzés lehetőségeiről sem. Egy-egy szakma közelebbi ismerete előnyt jelent a későbbiekben is. További képzési programokat építhetünk az adott szakmával kapcsolatos alapokra, ráadásul gyakorlatban kipróbálhatjuk, mit jelent például az üzleti világ, az idegenforgalom vagy a szolgáltatások más területein dolgozni.

Gondoljunk arra is, hogy a bologna rendszer nagy szabadságot biztosít a tanulmányok összeállításában, ezért nem feltétlenül eldöntendő kérdésként kell kezelnünk, hogy bölcsészként vagy mérnökként képzeljük el a jövőnket. Bármelyik irányból indulva ötvözhetjük tanulmányainkat: szabad kreditjeink terhére tanulhatunk akár egymástól távol álló területek ismereteiről is. Találjuk ki a személyiségünkhöz leginkább illeszkedő kombinációit.