Vállalkozások számvitele szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen VÁLLALKOZÁSOK SZÁMVITELE SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve vállalkozások számvitele szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület gazdaságtudományok 4. A felvétel feltételei - szöveges Bármely képzési területen legalább alapképzésben szerzett oklevél Képzési idő 3 Kreditek száma 90 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben Számviteli területen dolgozók és vezetők, illetve gazdasági vezetők továbbképzése. A szakirányú továbbképzés a munkáltatók részére közvetlenül is hasznosítható ismereteket, alkalmazható módszereket nyújt. A szak alapvető tananyagát a számviteli és a számviteli információs rendszerre támaszkodó elemzési, értékelési eljárások, számítástechnikai adatfeldolgozási módszerek ismertetése képezi.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
A vállalkozások számvitele szakirányú továbbképzésen végzettek ismerik: - a legfontosabb gazdasági-jogi előírásokat (jogszabályok, egyezmények, egyéb előírások), - a jogszabályokhoz való hozzáférés módszereit, technikai eszközeit, - a szervezetek belső rendjének, szabályzatainak jogi kereteit, - a marketing funkció tartalmát, szerepét, a marketing mix elemeit és tartalmát, a marketing stratégia kialakításának folyamatát, - az innováció, a logisztikai rendszer vállalati működését, folyamatait, alkalmazott módszereit, - a vezetők helyét , szerepét a szervezetekben, ismeri a vezetői munka összetevőit: a döntéshozatalt és a vezetés feladatrendszerét, - a vállalakozások szervezeti rendszerét, a szervezetek alkotórészeit, felépítésüket, típusait, - az emberi erőforrás tartalmának, összetevőinek rendszerét a vállalkozásoknál, - a legjellemzőbb EU-s szabályokat és iránymutatásokat a vállalkozások működésében, - az EU legfontosabb intézményeit, azok jogállását, hatáskörét, - a pénzügyi ismeretek és a jövedelemelosztási folyamatok rendszerét, - a pénz- és hitelgazdálkodási folyamatok lebonyolítását, és a pénzügyi döntések előkészítését, - az alapvető pénzügyi, gazdasági számításokat és közreműködik a befektetések gazdasági értékelésében, - ismeri az adóbevallások elkészítését, az adókötelezettséggel, az adó-, járulék- és illetékbefizetési kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokat, - az adott pénzügyi és számviteli területre vonatkozó hatályos jogszabályokat, - a számviteli alapelveket, a beszámolási és könyvvezetési kötelezettség teljesítésének szabályait, a beszámolók részeit, - a gazdasági események fajtáit, azokat analizálja, rögzíti, felméri hatásukat, felismeri a könyvelés technikai megoldásait, - a számlasoros és idősoros könyvelést, összeállítja a főkönyvi kivonatot, ellenőrzi az összefüggéseket, - az értékelés módjait, az értékelési elveket és eljárásokat, közreműködik a vagyon értékelésében, - ismeri és alkalmazza az eredmény-megállapítás módszereit, - a mérleg tartalmát, tagolását, részletezését, összeállítja a mérleg egy-egy részletét, - az eredmény-kimutatás két változatát, összefüggéseinek ismeretében közreműködik a kiegészítő melléklet és az üzleti jelentés összeállításában, - a számviteli előírások és az adóalap megállapításának összefüggéseit, közreműködik a könyvvizsgálat lebonyolításában, letétbe helyezésében és közzétételében, - a számviteli törvény előírásait, érvényesíti a számviteli alapelveket, a számviteli standardokat, - az egyes eszközöket és az egyes forrásokat, felismeri azok csoportjait, nyilvántartását, helyét a mérlegben, azok értékelését, az értékelés alátámasztását, bizonylatolását, - az eredmény-megállapítás módszereit, definiálja az eredménykategóriákat, értelmezi az eredmény-kimutatás információit, minősítési kritériumait, - a vezetői információt alátámasztó számvitel feladatait, a vezetői számvitellel szemben támasztott követelményeket, a vezetői számvitel kialakításának lehetőségeit, - az adatfeldolgozás tartalmi követelményeit, mint bizonylatok, kódszámok, törzsadatok, forgalmi adatok, adatbázisok, inputok, outputok, mozgásnemek, tranzakciók stb., - a számviteli információs rendszerek megoldására kialakult módszereket, - a számviteli alrendszer felépítését, az analitikus és a szintetikus modulokat, azok kapcsolatát, input-output igényeit, - a beszámolóból számítható mutatókat, önállóan elemzi, értékeli a pénzügyi és jövedelmi helyzet alakulását, - a teljesítéseket a vállalkozás szintjén, és a különböző üzletágaknál (termelés, szolgáltatás, kereskedelem) az eszközökkel és humán erőforrásokkal való gazdálkodást, a készletgazdálkodást, és minősíti a követeléseket, - az ellenőrzés ismereteit: az ellenőrzés fogalmát, tartalmát, típusait és főbb jellemzőit, - a vállalkozás vezetését, a vállalati kockázatok felmérését, értékelését és kezelését, - a belső ellenőrzés rendszerét, tisztában van a vállalati kontrollok rendszerével, belső (internal) audit tevékenységével, - az ellenőrzés általános módszertanát és képes megszervezni az ellenőrzés folyamatát, végrehajtja a belső (internal) audit feladatait, - feldolgozza a statisztikai adatokat, majd statisztikai csoportosításokat és összehasonlításokat végez, viszonyszámokat és átlagokat számít, értelmezi azokat, - a korszerű és a feladathoz igazodó számítógépes munkakörnyezet kialakítást, a szakmai feladat eszközeként kezeli a személyi számítógépet, használja az alkalmazói szoftvereket (szövegszerkesztő, prezentációs és táblázatkezelő), - az internet használatát, alkalmazza a böngészési és levelezési technikákat, - ismeri és alkalmazza a pénzügy-, számviteli-, ügyviteli számítógépes rendszereket, struktúrát, rendszerelemet, alrendszert, folyamatot, az információelmélet legfontosabb fogalmait (közlemény, ismeret, információ, hír, adat, kód), a legfontosabb ismérveit, a vele szemben támasztott követelményeket, figyelemmel kíséri a rendszerfejlesztés életciklusait és azt a munkájában felhasználja, - a személyközi kommunikációban elfogadott csatornákat, megoldásokat és befolyásolási, illetve motivációs technikákat, előmozdítja az üzleti tárgyalások és alkufolyamatok kölcsönösen eredményes lefolyásait, - ismeri, figyelembe veszi és kamatoztatja az üzleti (reklám-, biztosítási, bank-, tőzsde-, adó-, számviteli, nemzetközi, EEM, informatikai, stb.) etika elfogadott normáit, - ismeri és célirányosan formálja, fejleszti környezetét, részt vesz az üzleti problémák és konfliktusok hatékony megoldásában, eligazodik az EU intézmény- és szabályrendszerében, Magyarország és más tagországok érdekviszonyiban, - információt gyűjt és közreműködik a pénzügyi és finanszírozási tervek összeállításában, - ismeri és tevékenysége során alkalmazza az adózással összefüggő anyagi és eljárási jogviszonyokat meghatározó jogforrásokat, közreműködik az adóbevallások elkészítésében, az elektronikus adó- és járulékbevallások elkészítésében, részt vesz a nyilvántartások vezetésében, - ismeri és részt vesz a pénz- és hitelgazdálkodási folyamatok szabályozásában és végrehajtásában, közreműködik a bankszámlák közötti elszámolások lebonyolításában, a fizetési módok alkalmazásában, a belföldi és nemzetközi fizetési forgalomban, - ismeri és részt vesz a speciális pénzügyi ügyletek lebonyolításában, közreműködik a pénzügypiaci elemzési feladatok megvalósításában.
A vállalkozások számvitele szakirányú továbbképzési szakon végzettek képesek és alkalmasak: - a szakterületnek és a gyakorlati elvárásoknak megfelelő követelmények teljesítésére, (számvitel, pénzügy, adózási, controlling, informatika, menedzsment), - a vállalkozás területén az egyes ügyletek kockázati szintjének felmérésére, elemzésére, - önálló feladatmegoldásra, a döntések előkészítésére, koordinálására, projektek menedzselésére, - a megfelelő gyakorlati tapasztalatok birtokában vezetői pozíciók betöltésére, - a controlling rendszer felhasználásával a vállalkozás tevékenységéből adódó információk elemzése során a kockázatok felmérésére, azok előrejelzésére, - a gazdálkodási (számviteli, pénzügyi, adózási, statisztikai, ellenőrzési) stratégiai és operatív kontrolling módszerek értelmezésére és alkalmazására, - értelmezni és alkalmazni tudják a pénzügyi és vezetői számvitel fogalmát, a nemzetközi és EU ismereteket, a controlling rendszer folyamatait.
Személyes adottságok, készségek: - döntésképesség, - megbízhatóság, precizitás, - felelősségtudat, - problémamegoldó képesség (probléma felvetése, meghatározása, megoldási alternatívák, a legjobb megoldás kiválasztása), - tervezési és értékelési képesség, - információgyűjtő és rendszerező képesség, - elemző készség, - visszacsatolási készség, - logikus gondolkodás, - kreativitás, - ellenőrzőképesség, - kapcsolatteremtő készség, - hatékony kommunikációs képesség, - prezentációs képesség.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
Vállalkozások tulajdonosai, menedzserei, vagy leendő vállalkozók, akik magas színvonalon számviteli-pénzügyi-gazdasági ismereteket kívánnak szerezni vállalkozásuk hatékony, gazdaságos működtetése érdekében.
Bármely képzési területen szerzett oklevél birtokosai, akik az ismereteiket vállalkozások számviteli területén kívánják hasznosítani.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték Jogi ismeretek 5 kredit Pénzügy, számvitel 35 kredit Pénzügyi és gazdasági elemzés, ellenőrzés 13 kredit Adózás 9 kredit Projektmenedzsment 6 kredit Vezetői, szervezeti kommunikáció 4 kredit Informatika 13 kredit 9. A szakdolgozat kreditértéke 5 kredit |