Erdő- és mezőgazdasági környezettan szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen ERDŐ- ÉS MEZŐGAZDASÁGI KÖRNYEZETTAN SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve erdő- és mezőgazdasági környezettan szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület természettudomány Képzési idő 4 Kreditek száma 120 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben A társadalom teljes környezete az alkotó természeti, illetve társadalmi, gazdasági, politikai és kulturális környezeti alrendszerek szoros kölcsönhatásán és kölcsönös meghatározottságán alapuló komplex, térben és időben dinamikusan változó rendszer. Ezen komplex dinamikai rendszer természeti értékeinek egyidejű megőrzése melletti fenntartható fejlődése megteremtésének és hosszú távú biztosításának nélkülözhetetlen előfeltétele a környezeti komplex folyamatokat lokális, regionális és globális szinten értő, dolgozó, a célirányos csoportmunkákat irányítani tudó szociális érzékenységű és átfogó szemléletű, többek között környezet, erdő- és mezőgazdasági biztonsági és védelmi menedzser szakember jelenléte, alkotó közreműködése. Eddig ez az inter- és multidiszciplináris megközelítés, valamint a hatásos együttműködés a problémamegoldásban a komplex rendszert értő, felkészült szakemberek és kutatók hiánya miatt teljes körűen nem valósulhatott meg.
A képzés célja a társadalom valós igényei alapján az egységes, korszerű, fenntarthatósági szemléleten és magas szintű társadalmi ismereteken, valamint a gyakorlaton alapuló, az egyes szakterületek speciális feladataira rávilágító és felkészítő, kreatív tervezési, szervezési, irányítási és operatív munkavégzésre való képzés.
Tekintettel arra, hogy az erdő- és mezőgazdasági feladatok és azok környezetbiztonsági összefüggései, kihívásainak menedzselése multi- és interdiszciplináris szemléletet követel, szinte egyedüli megoldásként a vonatkozó tudományos eredményeket és a tudományos módszereket, valamint a korszerű irányítás- és vezetéselméleteket, ismerő, azt alkalmazni képes szakember tud megfelelni ezen széles körű elvárásoknak. Ilyen szakemberek képzése valósul meg a szakirányú továbbképzési szak indításával.
A munkaerőpiacon való gyakorlati szakemberként való közvetlen részvételen túl cél a hallgatók felkészítése a megfelelő mesterképzésben való részvételre.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek: <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->a társadalom teljes környezetében, a földfelszíni és felszín közeli szféráiban lejátszódó fizikai, kémiai, biológiai, táji és környezeti folyamatok megértése, kezelése; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->erdő- és mezőgazdasági elméletek, azok védelmi kérdései, paradigmák, elvek megértése és tudatos gyakorlati alkalmazása; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->célorientált ágazati projektek kidolgozása, a megvalósulás folyamatának irányítása, a fenntarthatóság folyamatos érvényesítése; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->környezetbiztonsági, erdő- és mezőgazdasági problémák felismerése és kommunikálása; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->erdő-, mezőgazdasági és környezetbiztonsági irányultságú kutatások tervezése, lebonyolítása; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->a szakterületekre hatással lévő jogi és biztonsági szabályozások érvényesülésében való szerepvállalás és azok hatékonyságának kontrollálása és a szükséges visszajelzések megfogalmazása; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->a vezetés- és szervezéselmélet, az informatikai ismeretek és a menedzsment korszerű követelményeinek gyakorlati alkalmazása; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->a korszerű és hatékony környezettudatossági és vidékfejlesztési ismeretek, eredmények köztudatban való elterjesztésének és meghonosodásának az elősegítése.
Személyes adottságok, készségek: <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->önismeret, kreativitás, kreatív önkifejezési, verbális és nonverbális kommunikációs készség; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->irányítási és döntéshozási készség és képesség; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->stressztűrőképesség; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->szocializáció és fejlett közösségi érzés; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->rugalmas gondolkozás és problémafelismerő, problémamegoldó készség; <!-- [if !supportLists]-->- <!--[endif]-->minőség iránti igény, felelősségtudat; idegen nyelvtudás. 8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték Elméleti blokk: 50 kredit Természettudományos ismeretek (kémia, biológia, hidrológia, talajtan, földrajz, meteorológia, környezettan,); minőségirányítás; jogi alapismeretek; agrárpolitika és vidékfejlesztés; kockázatelemzés; vezetési, irányítási és szervezési ismeretek, alkalmazott pszichológiai ismeretek; szociológiai ismeretek – környezet- és vidékszociológia; vállalkozói és marketing ismeretek; agrárgazdaságtan, mezőgazdasági piacgazdaságtan, kommunikáció – kríziskommunikáció – verbális és nonverbális kommunikáció; EU ismeretek; nemzetközi ágazati kapcsolatok.
Szakmai, gyakorlati blokk: 50 kredit Környezet- és agrárjogi és szakigazgatási ismeretek; élőhely-védelem; környezet- és tájgazdálkodás; környezet-, erdészeti, hal- és vadgazdálkodás; környezet-egészségtan; közigazgatás – közigazgatási eljárás; globális környezeti módosulások; kertészeti termesztés; állattenyésztési és takarmánygazdálkodási ismeretek; szőlő- és gyümölcstermesztés; szántóföldi növénytermesztés; növényvédelmi ismeretek; ezen ágazatok környezetbiztonsági kérdései, projektmenedzser ismeretek.
Erdő- és mezőgazdasági környezetbiztonsági terepgyakorlat: 10 kredit 9. A szakdolgozat kreditértéke 10 kredit |