Komplex rehabilitáció szak
KOMPLEX REHABILITÁCIÓ MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: komplex rehabilitáció (Complex Rehabilitation) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MSc-) fokozat - szakképzettség: okleveles rehabilitációs szakember - szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Rehabilitationist 3. Képzési terület: orvos- és egészségtudomány 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehetők figyelembe: az ápolás és betegellátás alapképzési szak ápoló és gyógytornász-fizioterapeuta szakirányai, az egészségügyi gondozás és prevenció alapképzési szak népegészségügyi ellenőr és védőnő szakirányai. 4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével elsősorban számításba vehető: az orvos- és egészségtudomány képzési területről az egészségügyi szervező, az egészségügyi gondozás és prevenció dentálhigiénikus szakiránya, a pedagógusképzés képzési területről a gyógypedagógia, a konduktor, a sporttudomány képzési területről a sport- és rekreációszervezés, a rekreációszervezés és egészségfejlesztés, a társadalomtudomány képzési területről a szociális munka, a szociálpedagógia és a bölcsészettudomány képzési területről pszichológia alapképzési szak. 4.3. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit - a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék) - a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditek száma: 12 kredit - intézményen kívüli összefüggő gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 10 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető kreditek minimális értéke: 6 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 726/0915 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja rehabilitációs szakemberek képzése, akik képesek a komplex rehabilitáció minden színterén (egészségügyi, szociális, pedagógiai és foglalkoztatási rehabilitáció), multidiszciplináris team tagjaként és önállóan egyaránt, adekvát ellátási protokollok alkalmazásával konkrét - az egyén, illetve esetenként célzott közösségek társadalomba való mielőbbi be- vagy visszaillesztését szolgáló - rehabilitációs tevékenység tervezésére és megvalósítására, valamint a rehabilitációs tevékenység eredményességének mérésére, értékelésére, kommunikálására és javítására. Képességeiket azon országban, intézményben alkalmazhatják a gyakorlatban is, ahol az irányadó jogszabályok, irányelvek, protokollok ezt lehetővé teszik. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. A rehabilitációs szakember a) tudása - Ismeri a komplex rehabilitáció fogalmát, módszereit. - Ismeri az alapképzettsége által biztosított kompetenciák hasznosítási lehetőségeit a komplex rehabilitáció rendszerében. - Ismeri a rehabilitáció különböző területein a szakmai protokollokban nevesített teszteket és diagnosztikai eljárásokat. - Ismeri a rehabilitáció területén alkalmazható aktuális kvantitatív és kvalitatív kutatási módszertant és módszereket. - Ismeri a tudományos tevékenységhez szükséges adatfeldolgozási, elemzési módszereket, statisztikai programokat és az adatfeldolgozáshoz használható informatikai hátteret. - Ismeri a rehabilitációs ellátásra vonatkozó alapvető etikai normákat. - Ismeri a rehabilitációs ellátás és a rehabilitációs munkatársi hatáskör jogi szabályozásának rendszerét. - Ismeri az egészségügyi igazgatási intézmények felépítését, az egyes szervek kompetenciáját, feladatait, az egészségügyi intézmények fenntartói, finanszírozói és munkáltatói oldalának jogi szempontú megközelítési lehetőségeit. - Ismeri a szakmai vezetéshez szükséges szakjogi vonatkozásokat és minőségirányítási alapelveket, modelleket. - Rendelkezik jogi igazgatási és vezetői ismeretekkel és készségekkel. - Ismeri azokat a szervezeteket, amelyekhez etikai kérdésekben eligazításért fordulhat. b) képességei - Képes a rehabilitáció területén végzett ellátásban és kutatásban alapképzettségének megfelelő közreműködésre. - Képes a legújabb tudományos kutatások eredményeinek átültetésére a klinikai gyakorlatba, valamint a rehabilitációs módszerek és protokollok fejlesztésére. - Képes a rehabilitációs tevékenységek és folyamatok szakszerű tervezésére, monitorozására és értékelésére. - Képes a rehabilitáció területén a szakmai ismeretek, illetve a szakirodalom kritikus értékelésére, felhasználására és bővítésére. - Képes a szakmai és kutatási beszámoló készítésére, illetve azok prezentálására. - Képes a rehabilitációs tevékenység kapcsán szakszerű kommunikációs tevékenység végzésére. - Képes az egészségügyi intézményekben, a központi rehabilitációs osztályokon, illetve az önálló rehabilitációs egységekben szakmai vezetésére. - Képes pályázatok készítésére a komplex rehabilitáció területén. - Képes hatékonyan befolyásolni és a megvalósításban segíteni az egészségnevelést, az egészségmegőrzést, az egészségfejlesztést is célzó nemzeti, regionális, helyi, lakóközösségi és nemzetközi programokat. - Képes a rehabilitáció területén önálló szakmai álláspont kialakítására. - Képes szakmája összefoglaló és részletezett problémaköreinek megértésére és hiteles közvetítésére. - Képes a szakma gyakorlása közben felmerülő jogi problémák és etikai konfliktusok kezelésére. c) attitűdje - Ismeri és vállalja azokat az átfogó és speciális viszonyokat, azt a szakmai identitást, amelyek a komplex rehabilitáció szakterületét elméletben és gyakorlatban jellemzik. - Jó együttműködési készség, kutató, képző és klinikai munkát végző csoportok munkájába való beilleszkedés jellemzi. - Multidiszciplináris szemléletmód jellemzi a problématerületek érzékelésében és kezelésében, valamint a szakmapolitikai kérdésekben. - Nyitott az új jelenségek, új tudományos eredmények iránt. - Igénye van a folyamatos önképzésre. - Szakmai érdeklődése elmélyült, a szakmai-etikai normák tisztelete jellemzi. d) autonómiája és felelőssége - Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik átfogó és speciális szakmai kérdések kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában. - Képes önálló szakmai álláspont kialakítására és annak felelősségteljes prezentálására. - Önállóan képes szakmai együttműködések kezdeményezésére, szakmai kooperációkban egyenrangú partner. - Önállóan képes tudományos evidenciákra épülő fizioterápiás módszerek kiválasztására és a gyakorlati alkalmazására. - Képes rehabilitációs szükségletek önálló felmérésének menedzselésére. 8.1.2. A sportrehabilitáció specializáción továbbá a rehabilitációs szakember a) tudása - Ismeri a sportsérülések fizikai és mentális következményeit. - Ismeri a sportspecifikus sérülések megelőzésének legújabb módszereit és lehetőségeit. - Ismeri a már kialakult sérülések orvosi ellátásának és funkcionális helyreállításának menetét. - Megfelelő ismeretekkel rendelkezik arra vonatkozóan, hogy a sérülés következtében milyen mentális vagy életvezetési problémák merülhetnek fel, melyek kezelése a komplex rehabilitáció folyamatában meg kell, hogy valósuljon. - Ismeri korábban felsőfokú szintű szakképzettségével megszerzett kompetenciák hasznosítási lehetőségeit a sportrehabilitáció folyamatában. - Ismeri a sportrehabilitáció különböző területein a szakmai protokollokban megjelölt teszteket és diagnosztikai eljárásokat. - Ismeri a szakterületen alkalmazható kvalitatív és kvantitatív kutatási módszertant és módszereket. - Ismeri a sportrehabilitációs ellátásra vonatkozó alapvető etikai normákat. b) képességei - Képes a fizikai teljesítőképesség meghatározására, a terhelhetőséget és teljesítőképességet korlátozó fizikai, anatómiai, élettani, kórélettani tényezők felismerésére és elemzésére. - Képes a tudományos, bizonyítékokon alapuló sportrehabilitációs tevékenységek végzésére. - Képes sportrehabilitációs kutatások tervezésére és kivitelezésére. - Képes a sportrehabiltációs módszerek hatékonyságának tudományos alapon történő vizsgálatára. - Képes a sportsérülések komplex rehabilitációjának területén klinikai vizsgálatok megszervezésére, lebonyolítására a rehabilitáció hatékonyságának javítása érdekében. - Képes a komplex rehabilitáció során a sportsérülések okozta mentális problémák detektálására és menedzselésére. - Képes a bizonyítékokon alapuló, költséghatékony funkcionális helyreállítás folyamatát szervezni, a lehetőségekhez képest a rehabilitáció időtartamát lerövidíteni a beteg preferenciáinak szem előtt tartása mellett. - Képes a sportsérülés pillanatától a teljes terhelhetőség helyreállításáig a komplex rehabilitációs program tervezésére, a rehabilitációba bevonható szakemberekkel való konzultációra és a funkcionális helyreállításhoz szükséges team munka szervezésére. c) attitűdje - Nyitott és elkötelezett az új jelenségek, új tudományos eredmények ismerete és alkalmazása iránt. - Nagyfokú szakmai motiváció, valamint mások motiválásának képessége jellemzi. - Szakmai érdeklődése elmélyült, a folyamatos önképzés igénye és megvalósítása jellemzi. - Jó probléma felismerő, elemző és megoldó készség jellemzi. - Tudományos információfeldolgozó képességgel rendelkezik. - Rendszerszemléletű gondolkodásmód jellemzi. - Multidiszciplináris szemléletmód jellemzi a problématerületek érzékelésében és kezelésében. - Együttműködési készség jellemzi a kutató, a képző és a klinikai munkát végző csoportok munkájába való beilleszkedés során. - A szakmai-etikai normák tisztelete jellemzi. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai kooperációkban egyenrangú partner, képes önálló szakmai együttműködések kezdeményezésére. - Képes önálló szakmai álláspont kialakítására és annak felelősségteljes prezentálására. - Önállóság jellemzi a speciális szakmai kérdések megoldásában. - Az evidenciákra épülő gyakorlat módszereinek kiválasztása és gyakorlati alkalmazása alapján építi fel munkáját. - Képes a sportrehabilitációs -fizikai és mentális- szükségletek önálló felmérésének megvalósítására és menedzselésére. - Önállóan szervezi a bizonyítékokon alapuló, költséghatékony funkcionális helyreállítás folyamatát. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: - alkalmazott egészségtudományok 30-35 kredit; - egészségügyi menedzsment 2-4 kredit; - elméleti és klinikai orvostudományok 5-10 kredit; - egészségtudományi rehabilitációs szakismeretek 45-50 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez egy élő idegen nyelvből államilag elismert középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat a negyedik félévben végzett, átlagosan heti két napos gyakorlat. A szakmai gyakorlat színterei a felsőoktatási intézmény által elfogadott, rehabilitációs tevékenységet folytató szakmai intézmények, intézetek, osztályok. 9.4. A 4.2. és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 25 kredit fiziológia, pszichológia, kineziológia, pedagógia területeiről. A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató az alapképzési tanulmányai alapján legalább 10 kredittel rendelkezzen. A hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint meg kell szerezni. |