Drámainstruktor szak
DRÁMAINSTRUKTOR ALAPKÉPZÉSI SZAK 1. Az alapképzési szak megnevezése: drámainstruktor (Drama Instruction) 2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA-) fokozat - szakképzettség: drámainstruktor - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Drama Instructor 3. Képzési terület: művészetközvetítés 4. A képzési idő félévekben: 6 félév 5. Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit - a szak orientációja: kiemelten gyakorlatorientált (70-80 százalék) - a szakdolgozat (diplomamunka) készítéséhez rendelt kreditérték: 10 kredit - intézményen kívüli összefüggő gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 15 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit 6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 7. Az alapképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja drámainstruktorok képzése, akik művészeti intézményekben, a közművelődésben és a közösségi élet színterein képesek dramatikus tevékenységet, illetve színházi munkaformákat is magukban foglaló művészetközvetítő események tervezésére, szervezésére és lebonyolítására. Az alapképzési szakon végzettek kellő mélységű elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkeznek a drámapedagógia és a színházi nevelés terén az ilyen jellegű programok önállóan vagy csoportos közreműködőként történő megvalósításához. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására. 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. A drámainstuktor a) tudása - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a dráma és a színház főbb elméleteiről, stíluskorszakairól és irányzatairól, fontosabb alkotásairól. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a színházi produkciós folyamatok alapelveiről és működési mechanizmusairól. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a színházi alkotófolyamat kifejezőeszközeiről, eligazodik a mozgás, a zene és a vizualitás tárgyköreiben. - Ismeri a színházi és pedagógiai intézményrendszer elemeit és azok sajátosságait. - Ismeri a kulturális szolgáltatói piac felépítését és jellegzetességeit, jártas a művészeti élet viszonyrendszerében. - Ismeri a művészetközvetítés különböző közegekben alkalmazható stratégiáit, módszereit, azok kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait. - Ismeri az informális tanulási folyamatok jellemzőit, az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kompetenciákat, valamint az ezek fejlődését támogató eljárásokat. - Ismeri a drámapedagógiai és színházi nevelési tevékenységek alapjául szolgáló formákat, eljárásokat, technikákat, valamint alkalmazásuk feltételeit. b) képességei - Képes drámai és színházi ismereteire támaszkodva tudatos és kreatív művészetközvetítői munkát végezni, alapszintű szakmai problémákat azonosítani és megoldani. - Képes felmérni, meghatározni és kommunikálni művészetközvetítői munkájának jogi, gazdasági hátterét és erőforrás-szükségleteit. - Képes egyszerű színjátékos formák létrehozására mozgásos, zenei és vizuális elemek integrálásával. - Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását a színházi és pedagógiai intézményrendszer által kínált különböző keretek között is. - Képes érzékenyen azonosítani szűkebb és tágabb környezetének társadalmi problémáit, azokat alkotó módon ragadja meg, és a célközönség bevonásával dolgozza fel. - Hatékonyan tudja hasznosítani a művészetközvetítői tevékenysége alapjául szolgáló technikai, anyagi és információs forrásokat. - Színházi nevelési tevékenysége során képes más művészeti ágak szereplőivel hatékonyan együttműködni. - Képes a drámapedagógia és a színházi nevelés eszköztárára építve a rábízottak személyiségéhez, előzetes tapasztalataihoz, kompetenciáihoz és igényeihez illeszkedő tanulási és nevelési cél kijelölésére, az ennek elérését támogató tanulási környezet megteremtésére, alkotói és tanulásszervezési eljárások kiválasztására. c) attitűdje - Törekszik arra, hogy önállóan hozzon létre drámapedagógiai és színházi nevelési programokat, vagy részt vegyen közös produkciók létrehozásában. - Nyitott az új ismeretekre, módszerekre, a művészetközvetítés kreatív, dinamikus megvalósítási lehetőségeire a formális és informális oktatási területeken egyaránt. - Kritikai megértéssel viszonyul a dráma és a színház történeti és kortárs alkotásaihoz, valamint előadói gyakorlataihoz. - Nyitott más művészeti ágak és szakterületek felé, a közérthető és hiteles kommunikáción alapuló együttműködésre törekszik azok szereplőivel. - Törekszik arra, hogy aktív részese legyen a kulturális gazdaságnak. - Tudatosan gondolkodik színházi és pedagógiai tevékenységének társadalmi vonatkozásairól. - Tevékenységeinek előkészítésében és megvalósításában a környezet- és egészségtudatosság jellemzi. - Színházi nevelési munkája során fontos számára az esélyteremtés és a méltányosság elvének érvényesítése. - Törekszik a színházi és pedagógiai szerepvállalással járó etikai normák betartására. d) autonómiája és felelőssége - Hivatásának tekinti a művészeti alkotások széleskörű hozzáférhetőségének biztosítását, a közvetítő intézmények közösségi funkciójának erősítését, valamint az egyéni és csoportos önkifejezés fejlesztését. - Tudatában van a kultúra társadalomformáló erejének, ezért felelősen és kritikai szemlélettel viszonyul a jelen változásaihoz. - Felelősséget vállal a színházi és pedagógiai folyamatok tervezése, szervezése és lebonyolítása során hozott döntéseiért. - A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját, illetve az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét. - Saját művészetközvetítői elképzelésekkel rendelkezik, amelyek megvalósításában kezdeményező szerepet játszik. - Felismeri az általa végzett színházi és pedagógiai tevékenység közösségi és társadalmi hatásait. - Felelősséget érez azért, hogy a közreműködésével vagy vezetésével megvalósuló tevékenységek során érvényesüljenek a környezet- és egészségtudatosság szempontjai. - Készen áll a tevékenységét támogató erőforrások folytonos keresésére és felhasználására. - Igénye van saját tevékenységének elemzésére és értékelésére, nyitott az eredmények és a körülmények figyelembe vételével a folyamatok módosítására. 8. Az alapképzés jellemzői 8.1. Szakmai jellemzők A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: - színházelmélet, dramaturgia, előadás-elemzés 20-30 kredit; - színház- és drámatörténet 8-12 kredit; - művészetközvetítés és kommunikáció 8-12 kredit; - színházi és kulturális szervezés 20-30 kredit; - drámapedagógia és színházi nevelés: 60-90 kredit. 8.2. Idegennyelvi követelmény Az alapfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges. 8.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai, alkotói gyakorlat a képzés tantervében meghatározott legalább hat hét időtartamot elérő, külső szakmai helyen (színház, közművelődési intézmény, színházi nevelési műhely) szervezett, konzultációval kísért alkotói gyakorlat. |