Táncos és próbavezető szak
TÁNCOS ÉS PRÓBAVEZETŐ ALAPKÉPZÉSI SZAK 1. Az alapképzési szak megnevezése: táncos és próbavezető (Dance and Rehearsal Coaching) 2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor, rövidítve: BA-) fokozat - szakképzettség: - táncos és próbavezető (klasszikus balett) - táncos és próbavezető (magyar néptánc) - táncos és próbavezető (moderntánc) - táncos és próbavezető (színházi tánc) - táncos és próbavezető (társastánc) - táncos és próbavezető (divattánc) - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: - Dancer and Coach (Classical Ballet) - Dancer and Coach Hungarian Folk Dances) - Dancer and Coach (Modern Dance) - Dancer and Coach (Theatrical Dances) - Dancer and Coach (Ballroom Dances) - Dancer and Coach (Fashion Dances) - választható szakirányok: klasszikus balett, magyar néptánc, moderntánc, színházi tánc, társastánc, divattánc 3. Képzési terület: művészet 4. A képzési idő félévekben: 6 félév 5. Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit - a szak orientációja: kiemelten gyakorlatorientált (70-80 százalék) - a szakirányoz rendelhető minimális kreditérték: 105 kredit - a szakdolgozat készítéséhez rendelt kreditérték: 10 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit 6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 7. Az alapképzési szak célja, az általános és a szakmai kompetenciák A képzés célja táncosok és próbavezetők képzése, akik képesek a magyar táncművészeti kultúrában aktív szerep betöltésére és a magyar táncművészet értékeinek nemzetközi fórumokon történő reprezentálására is. Megszerzett tánctechnikai és elméleti ismereteik birtokában alkalmasak az intézményekhez kötődő, illetve a független művészeti életben való részvételre akár táncosként, akár próbavezetőként, akár koreográfusi asszisztensként. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására. 7.1. A szakirányokon elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. A klasszikus balett szakirányon a táncos és próbavezető a) tudása - Magas szinten ismeri a klasszikus balett formanyelvét, annak stílusirányzatait a romantikától, a klasszicizmuson át a modern-, és kortárs irányzatokig, ezen kívül átfogó ismeretekkel rendelkezik a táncművészet egyéb, a balettrepertoárban is előforduló ágazatai tekintetében (modern-, és kortárstánc technikák, néptánc, társastáncok, improvizáció). - Ismeri a magyar és nemzetközi táncművészeti életet a hagyományoktól kezdődően a kortárs törekvésekig. - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és művészettörténet alapvető folyamatairól, melyek nélkülözhetetlenek a professzionális balettművész számára, és alapvető ismeretekkel rendelkezik a társművészetek kapcsolódási pontjairól (a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és a színháztörténet terén), melyek segítik előadói szerepformálásában. - Ismeri a különböző típusú együttesek felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a tánc- és társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal és az aktuális előadó-művészeti törvénnyel. b) képességei - Képes professzionális balettegyüttesekben, illetve táncegyüttesekben táncművészként a koreográfus elképzeléseihez, valamint az együttes szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben való közreműködésre. - Előadói tevékenysége során képes a táncművészet - elsősorban a balettművészet - és a társművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére. - Magas szintű gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére. - Képes a táncművészeti alkotások megértésére és interpretációjára, táncművek önálló értékelésére. - Tudását képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló, független társulat) keretek között is. - Képes alkalmazni a tánc- és társművészetek etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre, törekszik személyes tánctechnikai és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére. - Magas fokú technikai tudása birtokában törekszik minél több táncművészeti alkotás előadóművészi feladatain keresztül a balettrepertoár megismerésére. - Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok képviselőivel a táncművészeti alkotások létrehozásának folyamatában. - Törekszik a tánc- és társművészetek etikai normáinak betartására. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Művészeti koncepcióját az általa választott együttes, színházi projekt elképzeléseihez és elvárásaihoz igazítja. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti projektek előadásában, létrehozásában vagy formálásában. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a tánc- és társművészetek etikai normái iránt. 7.1.2. A magyar néptánc szakirányon a táncos és próbavezető a) tudása - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és színháztörténet alapvető folyamatairól, azok eredményeiről és a mai kor művészetére történő hatásaikról. - Megfelelő mélységű (szintetizáló, analizáló) ismeretekkel rendelkezik a néptánc hagyományainkról, ismeri a tánctípusok jellemző mozgásanyagát, szerkesztési elveit és képes az adott tánctípus különböző táncdialektusokban megjelenő formáinak művészi színvonalon való bemutatására. - Birtokában van a néptánc szakiránynak megfelelő formanyelv bemutatásához és átadásához szükséges technikai képzettségnek. - Birtokában van a szükséges elméleti és technikai tudástartalmak ismereteinek a motívumok, motívumsorok, azok szerkesztésének, zenei illeszkedésének, páros viszonyainak vizsgálatában. - Ismeri a táncművészet több formanyelvét, különös tekintettel az általa szakirányként választottra. - Ismeri a kommunikáció, a pedagógia és pszichológia azon eredményeit, melyek nélkülözhetetlenek a próbavezetési, koreográfusi asszisztensi, illetve betanítási munkák során. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tánctechnikákon alapuló táncművekhez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (így a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és színháztörténet terén). - Ismeri a különböző típusú együttesek felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a tánc- és társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal, az aktuális előadóművészeti törvénnyel és a szerzői joggal. b) képességei - Képes alkalmazni a néptánc szakiránynak megfelelő táncos formanyelv terén szerzett technikai képzettségét. - Képes a táncot felépítő egységeket analitikusan elkülöníteni, felismerni az egységeket összefogó szerkesztési elveket és mindezt szintetizálóan, holisztikusan alkalmas magas művészi színvonalon való bemutatásra és tudásának átadására. - Képes az adott tánctípus különböző táncdialektusokban megjelenő formáinak bemutatására, rögtönzésére. - Képes felismerni a mozgás alaptényezőit, a tánc belső szerkezetét, helyesen állapítja meg a mozdulatok térbeliségét, időbeliségét, erőbeliségét. - Képes az adott táncanyagokból összeállított koreográfiák elsajátítására, hiteles interpretálására, művészi kivitelezésére, valamint stilisztikai különbségek megjelenítésére, előadói kvalitásuk kiaknázására. - Képes professzionális táncegyüttesekben néptáncosként a koreográfus és a rendező elképzeléseihez, valamint az együttes szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben való közreműködésre. - Előadói tevékenysége során képes a táncművészet és a társművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére. - Magas szinten kibontott gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére. - A tanulmányai során szerzett ismeretekre támaszkodva képes kisebb néptánccsoportok, iskolán kívüli tevékenység keretében szakkörök, együttesek munkájának irányítására, valamint együttműködésre koreográfusokkal, rendezőkkel és más szakemberekkel a művészi elképzelések gyakorlatba történő átültetése során. - Képes próbavezetői feladatok elvégzésére, mások munkájának koordinálására. - Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló társulat) keretek között is. - Képes a saját tevékenységének reális megítélésére, önreflexió gyakorlására. - Képes alkalmazni a tánc- és társművészetek etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre, a személyes táncos és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére. - Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében. - Törekszik minél több táncművészeti alkotás előadó-művészeti feladatának elsajátítására, minél több táncművészeti projekt megismerésére, próbálására és betanítására. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok szereplőivel. - Törekszik a tánc- és társművészetek etikai normáinak betartására. - Nyitott a reflexiók befogadására és azt fejlődésére pozitívan törekszik felhasználni. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Felelős az általa vezetett csoportok, együttesek szakmai fejlődéséhez vezető ismeretek folyamatos fejlesztésében, etikai normáinak maximális betartásában, betartatásában. - Felelős az általa vezetett csoportok körében az esztétikai-művészeti tudatosság kompetenciáinak, nyitottság, önbizalom, felelősségvállalás képességének kialakításában. - Művészeti koncepcióját az általa választott táncegyüttes, színházi projekt elképzeléseihez igazítja. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti projektek előadásában, kialakításában vagy formálásában. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a tánc- és társművészetek etikai normái iránt. 7.1.3. A moderntánc szakirányon a táncos és próbavezető a) tudása - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és színháztörténet alapvető folyamatairól, azok eredményeiről és a mai kor művészetére történő hatásaikról. - Ismeri és elsajátítja a különböző modern- és kortárstánc technikák stílusjegyeit és technikai elemeit (Graham technika, Limón-technika, Laban technika, Cunningham-technika, Jazz-technika, Art-jazz, Kontakt technika, Flying Low technika, Release technika, Partnering, Gaga-technika, Improvizáció). - A szakirány követelményeinek megfelelő szinten ismeri és elsajátítja a klasszikus balett lépésanyagát, stílusjegyeit és technikai elemeit. - Birtokában van a moderntánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelvek terén szerzett technikai képzettségnek. - A moderntánc szakiránynak megfelelően birtokában van az általa elsajátított tánctechnikákhoz szükséges elméleti tudástartalmak ismereteinek. - A moderntánc szakiránynak megfelelően ismeri a magyar, az európai és nemzetközi táncművészet hagyományait és kortárs törekvéseit. - Ismeri a táncművészet több formanyelvét, különös tekintettel azokra, amelyek szakirányával kapcsolatosak. - Ismeri a kommunikáció, a pedagógia és pszichológia azon eredményeit, melyek nélkülözhetetlenek a próbavezetési, koreográfusi asszisztensi, illetve betanítási munkák során. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tánctechnikákon alapuló táncművekhez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (így a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és színháztörténet terén). - Ismeri a különböző típusú együttesek felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a tánc- és társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal, az aktuális előadóművészeti törvénnyel és a szerzői joggal. b) képességei - Képes alkalmazni a moderntánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelvek és technikák elsajátítása során megszerzett képzettségét. - Képes felismerni a mozgás alaptényezőit, a tánc belső szerkezetét, mozgásanyagában helyesen alkalmazza a tér-idő-energia alapvető összefüggéseit. - A gyakorlati és elméleti ismeretanyag elsajátításával képessé válik a különböző tánctechnikák differenciáinak érzékelésére, a szakszavak helyes használatára. - Képessé válik a különböző formanyelvek és tánctechnikák elemeit ötvöző koreográfiák elsajátítására és hiteles tolmácsolására, előadóművészi kvalitásai felhasználásával. - Képes professzionális táncegyüttesekben - modern- és kortárs táncművészként - a koreográfus és a rendező elképzeléseihez, valamint az együttes szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben való közreműködésre. - Előadói tevékenysége során képes a táncművészet és a társművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére. - Magas szinten kibontott gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére. - A tanulmányai során szerzett ismeretekre támaszkodva képes kisebb modern- és kortárstánc csoportok, együttesek munkájának irányítására, valamint együttműködésre koreográfusokkal, rendezőkkel és más szakemberekkel a művészi elképzelések gyakorlatba történő átültetése során. - Képes próbavezetői feladatok elvégzésére, mások munkájának koordinálására. - Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló társulat) keretek között is. - Képes a saját tevékenységének reális megítélésére, önreflexió gyakorlására. - Képes alkalmazni a tánc- és társművészetek etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre, a személyes táncos és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére. - Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében. - Törekszik minél több táncművészeti alkotás előadóművészeti feladatának elsajátítására, minél több táncművészeti projekt megismerésére, próbálására és betanítására. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok szereplőivel. - Törekszik a tánc- és társművészetek etikai normáinak betartására. - Nyitott a reflexiók befogadására és azt fejlődésére pozitívan törekszik felhasználni. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Felelős az általa vezetett csoportok, együttesek szakmai fejlődéséhez vezető ismeretek folyamatos fejlesztésében, etikai normáinak maximális betartásában, betartatásában. - Felelős az általa vezetett csoportok körében az esztétikai-művészeti tudatosság kompetenciáinak, nyitottság, önbizalom, felelősségvállalás képességének kialakításában. - Művészeti koncepcióját az általa választott táncegyüttes, színházi projekt elképzeléseihez igazítja. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti projektek előadásában, kialakításában vagy formálásában. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a tánc- és társművészetek etikai normái iránt. 7.1.4. A színházi tánc szakirányon a táncos és próbavezető a) tudása - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és színháztörténet alapvető folyamatairól, azok eredményeiről és a mai kor művészetére történő hatásaikról. - Ismeri és elsajátítja a színházi tánc szakirányhoz kapcsolódó különböző színházi- és táncműfajok, továbbá tánctechnikák formai- és stílusjegyeit, valamint technikai elemeit (sztepp, kortárstánc, társastánc, jazz, musical, operett). - A szakirány követelményeinek megfelelő szinten ismeri és elsajátítja a művészetét kiegészítő tánctechnikákat (klasszikus balett, modern- és kortárs tánctechnikák). - Birtokában van a színházi tánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelvek terén szerzett technikai képzettségnek, valamint a zenés színházi műfajok interpretálása során elvárt ének-zenei képzettségnek is. - A színházi tánc szakiránynak megfelelően birtokában van az általa elsajátított tánctechnikákhoz szükséges elméleti tudástartalmak ismereteinek. - A színházi tánc szakiránynak megfelelően ismeri a magyar, az európai és nemzetközi tánc- és színházművészet hagyományait és kortárs törekvéseit, különös tekintettel a zenés színházi műfajokra. - Ismeri a táncművészet több formanyelvét, különös tekintettel azokra, amelyek szakirányával kapcsolatosak. - Ismeri a kommunikáció, a pedagógia és pszichológia azon eredményeit, melyek nélkülözhetetlenek a próbavezetési, koreográfusi asszisztensi, illetve betanítási munkák során. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tánctechnikákon alapuló táncművekhez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (így a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és színháztörténet, valamint a dramaturgiai ismeretek terén). - Ismeri a különböző típusú együttesek és színházak felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a tánc- és társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal, az aktuális előadóművészeti törvénnyel és a szerzői joggal. b) képességei - Képes alkalmazni a színházi tánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelvek és technikák, valamint ének-ének zenei ismeretek elsajátítása során megszerzett képzettséget. - Képes felismerni a mozgás alaptényezőit, a tánc belső szerkezetét, mozgásanyagában helyesen alkalmazza a tér-idő-energia alapvető összefüggéseit. - Képessé válik a különböző formanyelvek és tánctechnikák elemeit ötvöző koreográfiák elsajátítására és hiteles tolmácsolására, előadóművészi kvalitásai és színészi képességei, valamint ének-zenei tudása szintetizálásának felhasználásával. - Képes nagy létszámú koreográfiák csoportmozgásaiban az adott mozgásanyag interpretálása során a többi táncossal összhangban mozogni. - Képes professzionális táncegyüttesekben táncosként a koreográfus és a rendező elképzeléseihez, valamint az együttes szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben való közreműködésre. - Előadói tevékenysége során képes a táncművészet és a társművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére. - Magas szinten kibontott gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére. - A tanulmányai során szerzett ismeretekre támaszkodva képes kisebb csoportok, tánckarok és együttesek munkájának irányítására, valamint együttműködésre koreográfusokkal, rendezőkkel és más szakemberekkel a művészi elképzelések gyakorlatba történő átültetése során. - Képes próbavezetői feladatok elvégzésére, mások munkájának koordinálására. - Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló társulat) keretek között is. - Képes a saját tevékenységének reális megítélésére, önreflexió gyakorlására. - Képes alkalmazni a tánc- és társművészetek etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre, a személyes táncos és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére. - Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében. - Törekszik minél több tánc- és színházművészeti alkotás előadó-művészeti feladatának elsajátítására, minél több tánc- és színházművészeti előadás megismerésére, próbálására és betanítására. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok szereplőivel. - Törekszik a tánc- és társművészetek etikai normáinak betartására. - Nyitott a reflexiók befogadására és azt fejlődésére pozitívan törekszik felhasználni. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Felelős az általa vezetett csoportok, tánckarok és együttesek szakmai fejlődéséhez vezető ismeretek folyamatos fejlesztésében, etikai normáinak maximális betartásában, betartatásában. - Felelős az általa vezetett csoportok körében az esztétikai-művészeti tudatosság kompetenciáinak, nyitottság, önbizalom, felelősségvállalás képességének kialakításában. - Művészeti koncepcióját az általa választott táncegyüttes, előadás, alkotás elképzeléseihez igazítja. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti alkotások előadásában, kialakításában vagy formálásában. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a tánc- és társművészetek etikai normái iránt. 7.1.5. A társastánc szakirányon a táncos és próbavezető a) tudása - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és színháztörténet alapvető folyamatairól, azok eredményeiről és a mai kor művészetére történő hatásaikról. - Ismeri a táncművészet több formanyelvét, különös tekintettel a modern társastáncra. - Szintetizáló, analizáló ismeretekkel rendelkezik a társastánc eredetéről és fejlődési folyamatairól. - Magas szinten ismeri a különböző társastánc típusok jellemző mozgásanyagát, technikai paramétereit, szerkesztési elveit. - Ismeri a kommunikáció, a pedagógia és pszichológia azon eredményeit, melyek nélkülözhetetlenek a próbavezetési, koreográfusi asszisztensi, illetve betanítási munkák során. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tánctechnikákon alapuló táncművekhez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (így a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és színháztörténet terén). - Ismeri a különböző típusú együttesek, egyesületek, alapfokú művészeti iskolák felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a tánc- és társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal, az aktuális előadóművészeti törvénnyel és a szerzői joggal. b) képességei - Képes professzionális táncegyüttesekben, egyesületekben, művészeti csoportokban, iskolákban - a modern társastánc szakiránynak megfelelően - táncosként a koreográfus, művészeti vezető, pedagógus, elképzeléseihez, valamint az együttes szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben való közreműködésre. - Képes alkalmazni a modern társastánc szakiránynak megfelelő táncos formanyelv terén szerzett technikai képzettségét. - Képes adott társastánc figurákból koreográfiák készítésére, elsajátítására, hiteles interpretálására, művészi kivitelezésére, improvizációra. - Előadói tevékenysége során képes a táncművészet - elsősorban a társastánc - és a társművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére. - Magas szintű gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére. - A tanulmányai során szerzett ismeretekre támaszkodva képes kisebb társastánc csoportok, iskolai osztályok, szakkörök munkájának irányítására, valamint együttműködésre koreográfusokkal, rendezőkkel, vezető pedagógusokkal és más szakemberekkel a művészi elképzelések gyakorlatba történő átültetése során. - Képes próbavezetői feladatok elvégzésére, mások munkájának koordinálására. - Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló társulat, művészeti iskola) keretek között is. - Képes alkalmazni a tánc- és társművészetek etikai normáit. - Képes a saját tevékenységének reális megítélésére, önreflexió gyakorlására. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre, a személyes táncos és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére. - Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében. - Törekszik minél több táncművészeti alkotás előadóművészeti feladatának elsajátítására, minél több táncművészeti projekt megismerésére, próbálására és betanítására. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok szereplőivel. - Törekszik a tánc- és társművészetek etikai normáinak betartására. - Nyitott a pedagógusoktól vezetőktől és a táncosoktól érkező reflexiók befogadására és azt fejlődésére pozitívan törekszik felhasználni. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Művészeti koncepcióját az általa választott táncegyüttes, színházi projekt elképzeléseihez igazítja. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti projektek előadásában, kialakításában vagy formálásában. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a tánc- és társművészetek etikai normái iránt. - Felelős az általa vezetett, asszisztensként vezető pedagógus mellett mentorált iskolai osztályok, csoportok, szakkörök, egyesületek szakmai fejlődéséért. - Felelős a rábízott csoportok körében az esztétikai-művészeti tudatosság kompetenciáinak, nyitottság, önbizalom, felelősségvállalás képességének kialakításában. 7.1.6. A divattánc szakirányon a táncos és próbavezető a) tudása - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és színháztörténet alapvető folyamatairól, azok eredményeiről és a mai kor művészetére történő hatásaikról. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tánctechnikákon alapuló táncművekhez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (így a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és színháztörténet terén). - Ismeri a táncművészet több formanyelvét, különös tekintettel az általa specializációként választottra. - Analizáló és szintetizáló ismeretekkel rendelkezik a divattáncok különböző táncstílusainak formanyelvéről. - Birtokában van, elsajátította az irányzatok technikai elemeit, azok kombinációit és képessé válik azok egymással történő fúziójára. - Birtokában van a különböző stílusok mozgáselemeivel, ismeri szabályait, végrehajtásának helyes, testtudatos elsajátítását, harmonikus és esztétikus kivitelezés módjait. - Használni tudja a stílusokhoz alkalmazkodó, kapcsolódó zenei stílusokat, használatuk lehetőségeit és annak módjait és az azokhoz kapcsolódó tematikus előadásmód lehetőségeit. - Ismeri a kommunikáció, a pedagógia és pszichológia azon eredményeit, melyek nélkülözhetetlenek a próbavezetési, koreográfusi asszisztensi, illetve betanítási munkák során. - Ismeri a különböző típusú együttesek felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a tánc- és társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal, az aktuális előadóművészeti törvénnyel és a szerzői joggal. b) képességei - Képes alkalmazni a különböző táncstílusokat magában foglaló táncformanyelvek terén megszerzett technikai képzettséget. - Képes a szakmai információk megtalálására, értelmezésére, felhasználására és ezek közvetítésére. - Képes érzékeltetni a szakirányának (divattánc) a műveltség egészében elfoglalt helyét, más műveltségi területekkel és a gyakorlati élettel fennálló kapcsolatait. - Figyelemmel követi a kultúrpolitikai döntéseket és azokat alkotó módon érvényesíti saját gyakorlatában. - Képes a próbavezetés vagy táncos tevékenysége során adódó konfliktusok kezelésére, a konfliktusokból adódó feszültségek feloldására. - Konstruktív, saját tevékenységét elemzi a visszajelzések tükrében, képes ezen tudás alapján megalkotni saját adekvát szerepét. - Képes a saját fejlődésében nyomon követni a szereptanulás különböző fázisait, azonosítani az egyes szakaszokban jelentkező problémákat, képes megfogalmazni továbbhaladási irányokat, és ezeknek megfelelően cselekszik. - Megszerzett tudása alapján képes a különböző táncstílusok művészi szinten történő interpretálására, fuzionálásra és a koreográfiákon belül a különböző stilisztikai különbségek megjelenítésére. - Képes professzionális táncegyüttesekben divattáncosként a koreográfus és a rendező elképzeléseihez, valamint az együttes szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben való közreműködésre. - Előadói tevékenysége során képes a táncművészet és a társművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére. - Magas szinten kibontott gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére. - A tanulmányai során szerzett ismeretekre támaszkodva képes kisebb divattánc-csoportok, iskolán kívüli tevékenység keretében szakkörök, együttesek munkájának irányítására, valamint együttműködésre koreográfusokkal, rendezőkkel és más szakemberekkel a művészi elképzelések gyakorlatba történő átültetése során. - Képes próbavezetői feladatok elvégzésére, mások munkájának koordinálására. - Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló társulat) keretek között is. - Képes alkalmazni a tánc- és társművészetek etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre a személyes táncos és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére. - Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében. - Törekszik minél több táncművészeti alkotás előadóművészeti feladatának elsajátítására, minél több táncművészeti projekt megismerésére, próbálására és betanítására. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok szereplőivel. - Törekszik a tánc- és társművészetek etikai normáinak betartására. - Nyitott a reflexiók befogadására és azt fejlődése érdekében törekszik felhasználni. - Törekszik pozitívan viszonyulni a változásokhoz, feldolgozni azokat mind kognitív, affektív, konatív módon. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Művészeti koncepcióját az általa választott táncegyüttes, színházi projekt elképzeléseihez igazítja. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti projektek előadásában, kialakításában vagy formálásában. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a tánc- és társművészetek etikai normái iránt. - Felelős a táncművészeti projektek folyamatának elemei közti összefüggéseket és kölcsönhatásokat tudatosan felhasználni, a célokhoz és az adott szituációkhoz alkalmazkodva kreatívan különböző változatokban gondolkodni, terveit reflektív módon értékelni és elemezni. - Felelős az általa vezetett csoportok érdeklődésének és figyelmének folyamatos fenntartásáért, a megfelelő normák és szabályok kialakításáért. - Felelős az általa vezetett csoportok, együttesek fejlődése érdekében kiválasztani a célnak megfelelő módszereket és a hozzájuk tartozó eszközöket. - Felelős a szaktudományi, szaktárgyi tanuláselméleti tudásának minél hatékonyabb integrálására, a képességek és a tudásrendszerek fejlesztésének egységben való kezelésére annak érdekében, hogy a szakirányban rejlő személyiségfejlesztés lehetőségeket megvalósítsa. 8. Az alapképzés jellemzői 8.1. Szakmai jellemzők 8.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: - a táncművészethez kapcsolódó általános műveltségi és elméleti ismeretek 50-60 kredit; 8.1.2. A szakirányok szakterületei és kreditaránya: a) klasszikus balett szakirány: - szakirány speciális táncművészeti ismeretei 80-95 kredit; - szakirány differenciált táncművészeti ismeretei 20-25 kredit; b) magyar néptánc szakirány: - szakirány speciális táncművészeti ismeretei 80-95 kredit; - szakirány differenciált táncművészeti ismeretei 20-25 kredit; c) moderntánc szakirány: - szakirány speciális táncművészeti ismeretei 80-95 kredit; - szakirány differenciált táncművészeti ismeretei 20-25 kredit; d) színházi tánc szakirány: - szakirány speciális táncművészeti ismeretei 80-95 kredit; - szakirány differenciált táncművészeti ismeretei 20-25 kredit; e) társastánc szakirány: - szakirány speciális táncművészeti ismeretei 80-95 kredit; - szakirány differenciált táncművészeti ismeretei 20-25 kredit; f) divattánc szakirány: - szakirány speciális táncművészeti ismeretei 80-95 kredit; - szakirány differenciált táncművészeti ismeretei 20-25 kredit. 8.2. Idegennyelvi követelmény Az alapfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges. 8.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat a képző intézmény saját előadásaiban és táncegyüttesek produkcióiban megszerzett és bemutatott tánctudás, míg a próbavezetést és betanítást elsősorban a képző intézményben, a hallgatók közreműködésével működő táncegyüttesekben és a képző intézmény partneriskoláiban teljesítik a hallgatók. |