Koreográfus szak
KOREOGRÁFUS ALAPKÉPZÉSI SZAK 1. Az alapképzési szak megnevezése: koreográfus (Choreography) 2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA-) fokozat - szakképzettség: koreográfus - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Choreographer 3. Képzési terület: művészet 4. A képzési idő félévekben: 6 félév 5. Az alafokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit - a szak orientációja: kiemelten gyakorlatorientált (70-80 százalék) - a szakdolgozat és a gyakorlati diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 5-5 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit 6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszer szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 7. Az alapképzési szak célja, az általános és a szakmai kompetenciák A képzés célja koreográfusok képzése, akik képesek eredeti és személyes hangvételű táncművészeti alkotások megtervezésére és gyakorlati megvalósítására, alkotói gondolataik megértetésére és elfogadtatására, akár önálló táncalkotás, akár alkalmazott koreográfia készítése keretében, a tánc különböző formanyelveit használva. Megszerzett technikai és elméleti ismereteik birtokában képesek a magyar táncművészeti kultúrában aktív szerep betöltésére az intézményekhez kötődő, illetve a független művészeti életben, valamint a magyar táncművészet értékeinek nemzetközi fórumokon történő reprezentálására is. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására. 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. A koreográfus a) tudása - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánctörténet alapvető folyamatairól, azok eredményeiről és hatásairól, a mai kor alkotói tevékenységeire kiható, valamint az azt alkalmazó táncművekről. - Ismeri a táncművészet megismerhető (rögzített: fotó, film, video, dvd) legjelentősebb alkotásait. - Ismeri a koreográfiáinak alapjául szolgáló és általa használni kívánt tánc formanyelveket: klasszikus balett, modern tánctechnikák, néptánc. - Ismeri a kutatásmódszertan törvényszerűségeit a táncművészet speciális igényeire alkalmazva (az autentikus néptáncanyag gyűjtésétől kezdve az internetes hozzáférések alkalmazásáig), az általa használt formanyelvek függvényében. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tánctechnikákon alapuló táncművekhez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (így a zene-, a képzőművészet, az irodalom-, színház- és filmtörténet terén). - Ismeri a különböző típusú együttesek felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a táncművészetre vonatkozó etikai szabályokkal, az aktuális előadóművészeti törvénnyel és a szerzői joggal. b) képességei - Képes az alkotói gyakorlat során tudatos, kreatív és önálló munkára. - A tanulmányai során szerzett ismeretekre támaszkodva képes a koreográfia készítéséhez szükséges anyagok (táncformanyelv, zenehasználat, színpadismeret) analízisére és feldolgozására. - Magasszintű tánctechnikai tudással rendelkezik művészi elképzeléseinek megvalósításához. - Képes kreatív együttműködésre a rendezői szándék megvalósítása érdekében alkalmazott koreográfia készítése esetén. - Alkotói tevékenysége során képes az előadókkal, valamint más művészeti ágak szereplőivel (így zeneszerző, díszlet-, jelmeztervező) hatékonyan együttműködni. - Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló társulat) keretek között is. - Képes alkalmazni a táncművészet és a társművészetek etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre, kreatív, dinamikus megvalósítási lehetőségekre, saját tudásának fejlesztésére. - A táncművészet multikulturális projektjei kapcsán törekszik arra, hogy önálló, eredeti és kreatív gondolataival vegyen részt koreográfusként és irányítóként közös művészeti produkciókban. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok szereplőivel. - Tudatosan gondolkodik alkotásainak társadalmi vonatkozásairól. - Törekszik a táncművészet és a társművészetek etikai normáinak betartására. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Saját művészeti koncepciót alkot, melyet önállóan valósít meg. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti projektek kialakításában vagy formálásában. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a táncművészet és a társművészetek etikai normái iránt. 8. Az alapképzés jellemzői 8.1. Szakmai jellemzők A szakképzettséghez vezető művészeti ágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: a szakdolgozat elkészítéséhez rendelt kreditértékkel együtt - általános- és szakelmélet 50-60 kredit; - táncművészeti gyakorlat 120-130 kredit. 8.2. A Szakmai gyakorlat követelményei Az alapfokozat megszerzéséhez szükséges szakmai gyakorlatot saját alkotásaik létrehozása, betanítása és bemutatása során teljesítik a hallgatók elsősorban intézményi keretek között.
|