Táncművész szak
TÁNCMŰVÉSZ ALAPKÉPZÉSI SZAK 1. Az alapképzési szak megnevezése: táncművész (Dance) 2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor, rövidítve: BA-) fokozat - szakképzettség: - táncművész (klasszikus balett) - táncművész (magyar néptánc) - táncművész (moderntánc) - táncművész (kortárstánc) - táncművész (színházi tánc) - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: - Dance Artist (Classical Balett) - Dance Artist (Hungarian Folk Dances) - Dance Artist (Modern Dance) - Dance Artist (Contemporary Dance) - Dance Artist (Theatrical Dances) - választható szakirányok: klasszikus balett, magyar néptánc, moderntánc, kortárstánc, színházi tánc 3. Képzési terület: művészet 4. A képzési idő félévekben: 6 félév 5. Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit - a szak orientációja: kiemelten gyakorlatorientált (70-80 százalék) - a szakirányhoz rendelhető minimális kreditérték: 105 kredit - a szakdolgozat készítéséhez rendelt kreditérték: 10 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit. 6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 7. Az alapképzési szak célja, az általános és a szakmai kompetenciák A képzés célja táncművészek képzése, akik képesek személyes adottságaik kibontakoztatásával a táncművészet aktív művelésére, továbbá a régi és az új táncművészeti alkotások egyéni feldolgozásával azok interpretálására. Megszerzett technikai és elméleti ismereteik birtokában képesek a magyar táncművészeti kultúrában aktív szerep betöltésére az intézményekhez kötődő, illetve a független művészeti életben. A végzettek alkalmasak a magyar táncművészet értékeinek nemzetközi fórumokon történő bemutatására. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására. 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. A klasszikus balett szakirányon a táncművész a) tudása - Magas szinten ismeri a klasszikus balett formanyelvét, annak stílusirányzatait a romantikától, a klasszicizmuson át a modern-, és kortárs irányzatokig, ezen kívül átfogó ismeretekkel rendelkezik a táncművészet egyéb, a balettrepertoárban is előforduló ágazatai tekintetében (modern-, és kortárstánc technikák, néptánc, társastáncok, improvizáció). - Ismeri a magyar és nemzetközi táncművészeti életet a hagyományoktól kezdődően a kortárs törekvésekig. - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és művészettörténet alapvető folyamatairól, melyek nélkülözhetetlenek a professzionális balettművész számára, és alapvető ismeretekkel rendelkezik a társművészetek kapcsolódási pontjairól (a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és a színháztörténet terén), melyek segítik előadói szerepformálásában. - Ismeri a különböző típusú együttesek felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a tánc- és társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal és az aktuális előadó-művészeti törvénnyel. b) képességei - Képes professzionális balettegyüttesekben, illetve táncegyüttesekben táncművészként a koreográfus elképzeléseihez, valamint az együttes szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben való közreműködésre. - Előadói tevékenysége során képes a táncművészet - elsősorban a balettművészet - és atársművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére. - Magas szintű gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére. - Képes a táncművészeti alkotások megértésére és interpretációjára, táncművek önálló értékelésére. - Tudását képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló, független társulat) keretek között is. - Képes alkalmazni a tánc- és társművészetek etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre, törekszik személyes tánctechnikai és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére. - Magas fokú technikai tudása birtokában törekszik minél több táncművészeti alkotás előadóművészi feladatain keresztül a balettrepertoár megismerésére. - Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok képviselőivel a táncművészeti alkotások létrehozásának folyamatában. - Törekszik a tánc- és társművészetek etikai normáinak betartására. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Művészeti koncepcióját az általa választott együttes, színházi projekt elképzeléseihez és elvárásaihoz igazítja. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti projektek előadásában, létrehozásában vagy formálásában. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a tánc- és társművészetek etikai normái iránt. 7.1.2. A néptánc szakirányon a táncművész a) tudása - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és művészettörténet alapvető folyamatairól, melyek nélkülözhetetlenek a professzionális táncművész számára. - Szintetizáló, analizáló ismeretekkel rendelkezik a néptánc hagyományainkról, ismeri a tánctípusok jellemző mozgásanyagát, a táncok szerkezetét, képes az adott tánctípus különböző táncdialektusokban megjelenő formáinak művészi színvonalon való bemutatására. - Birtokában van a néptánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelv terén szerzett technikai képzettségnek. - A néptánc szakiránynak megfelelően ismeri a magyar, az európai, illetve a nemzetközi táncművészeti életet, hagyományokat, kortárs törekvéseket. - Ismeri és műveli a művészetét kiegészítő technikákat (Molnár technika, klasszikus balett, modern tánctechnikák). - Magas szinten ismeri a táncművészet több formanyelvét, azok stílusirányzatait. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a táncművészethez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és a színháztörténet terén), melyek segítik előadói szerepformálásában. - Ismeri a különböző típusú együttesek felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a tánc- és társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal és az aktuális előadóművészeti törvénnyel. b) képességei - Képes alkalmazni a néptánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelv terén szerzett technikai képzettségét. - Képes az adott tánctípus különböző táncdialektusokban megjelenő formáinak bemutatására, rögtönzésére. - Képes felismerni a mozgás alaptényezőit, a tánc belső szerkezetét, helyesen állapítja meg a mozdulatok térbeliségét, időbeliségét, erőbeliségét. - Képes az adott táncanyagokból összeállított koreográfiák elsajátítására, hiteles interpretálására, művészi kivitelezésére, valamint stilisztikai különbségek megjelenítésére, előadói kvalitásuk kiaknázására, színészi képességeik szintetizálására. - Képes professzionális táncegyüttesekben néptánc-művészként a koreográfus elképzeléseihez, valamint az együttes szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben való közreműködésre. - Előadói tevékenysége során képes a táncművészet és a társművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére. - Magasszintű gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére. - Képes a táncművészeti alkotások megértésére és interpretációjára, táncművek önálló értékelésére. - Képes a saját tevékenységének reális megítélésére, önreflexió gyakorlására. - Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló, független társulat) keretek között is. - Képes alkalmazni a tánc- és társművészetek etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre, a személyes tánctechnikai és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére. - Törekszik magasfokú technikai tudás birtokában minél több táncművészeti alkotás előadóművészeti feladatának elsajátítására. - Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok szereplőivel a táncművészeti alkotások multikulturális világa okán. - Nyitott a reflexiók befogadására és azt művészi fejlődésére pozitívan törekszik felhasználni. - Törekszik a tánc- és társművészetek etikai normáinak betartására. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Művészeti koncepcióját az általa választott táncegyüttes, színházi projekt elképzeléseihez és elvárásaihoz igazítja. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti projektek előadásában, létrehozásában vagy formálásában. - Kialakítja készségét/igényét a táncművek önálló elsajátítására. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a tánc- és társművészetek etikai normái iránt. 7.1.3. A moderntánc szakirányon a táncművész a) tudása - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és művészettörténet alapvető folyamatairól, melyek nélkülözhetetlenek a professzionális táncművész számára. - Ismeri és magas fokon elsajátítja a különböző modern- és kortárstánc technikák stílusjegyeit és technikai elemeit (pl.: Graham technika, Limón-technika, Laban technika, Cunningham-technika, Jazz-technika, Art-jazz, Kontakt technika, Flying Low technika, Release technika, Partnering, Gaga-technika, Improvizáció). - A szakirány követelményeinek megfelelő szinten ismeri és magas fokon elsajátítja a klasszikus balett lépésanyagát, stílusjegyeit és technikai elemeit. - Birtokában van a moderntánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelvek terén szerzett technikai képzettségnek. - A moderntánc szakiránynak megfelelően ismeri a magyar, az európai és nemzetközi táncművészet hagyományait és kortárs törekvéseit. - Magas szinten ismeri a táncművészet több formanyelvét, azok stílusirányzatait. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a táncművészethez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és a színháztörténet terén), melyek segítik előadói szerepformálásában. - Ismeri a különböző típusú együttesek felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a tánc- és társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal és az aktuális előadóművészeti törvénnyel. b) képességei - Képes alkalmazni a moderntánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelvek és technikák elsajátítása során megszerzett képzettségét. - Képes felismerni a mozgás alaptényezőit, a tánc belső szerkezetét, mozgásanyagában helyesen alkalmazza a tér-idő-energia alapvető összefüggéseit. - A gyakorlati és elméleti ismeretanyag elsajátításával képessé válik a különböző tánctechnikák differenciáinak érzékelésére, a szakszavak helyes használatára. - Képessé válik a különböző formanyelvek és tánctechnikák elemeit ötvöző koreográfiák elsajátítására és hiteles tolmácsolására, előadóművészi kvalitásai és színészi képességei szintetizálásának felhasználásával. - Képes professzionális táncegyüttesekben modern, illetve kortárs táncművészként a koreográfus elképzeléseihez, valamint az együttes szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben való közreműködésre. - Előadói tevékenysége során képes a táncművészet és a társművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére. - Magasszintű gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére. - Képes a táncművészeti alkotások megértésére és interpretációjára, táncművek önálló értékelésére. - Képes a saját tevékenységének reális megítélésére, önreflexió gyakorlására. - Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló, független társulat) keretek között is. - Képes alkalmazni a tánc- és társművészetek etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre, a személyes tánctechnikai és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére. - Törekszik magasfokú technikai tudás birtokában minél több táncművészeti alkotás előadóművészeti feladatának elsajátítására, a moderntánc szakiránnyal kapcsolatos magyar, európai és nemzetközi repertoár megismerésére. - Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok szereplőivel a táncművészeti alkotások multikulturális világa okán. - Nyitott a reflexiók befogadására és azt művészi fejlődésére pozitívan törekszik felhasználni. - Törekszik a tánc- és társművészetek etikai normáinak betartására. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Művészeti koncepcióját az általa választott táncegyüttes, színházi projekt elképzeléseihez és elvárásaihoz igazítja. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti projektek előadásában, létrehozásában vagy formálásában. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a tánc- és társművészetek etikai normái iránt. - Kialakítja készségét, igényét a táncművek önálló elsajátítására. 7.1.4. A kortárstánc szakirányon a táncművész a) tudása - Átfogóan ismeri a táncművészet alapvető tényeit, történetét, irányzatait és határait. - Ismeri a testi szellemi kondíció, koordináció/izoláció, tér-, idő-, dinamikai orientáció alapvető sajátosságait. - Teljes mélységében ismeri a kortárstánc művészet irányzatait, legalább alapszinten ismeri a táncművészet többi irányzatát. - Birtokában van a táncművészet gyakorlásához szükséges biztonsági, baleset- és életvédelmi ismereteknek. - Rendelkezik az általános- és társművészeti, kulturális ismeretekkel, kritikai szemlélettel. - Ismeri a táncművészet területén a pályaépítés lehetőségeit, követelményeit. - Ismeri az online és offline kommunikáció működését, gyakorlatát. - Ismeretekkel rendelkezik a kreatív írás, prezentációkészítés, prezentálás terén. - Rendelkezik a tudásszerzéssel kapcsolatos ismeretekkel, az ismeretszerzés módszereinek fejlesztésére, megújítására vonatkozó tudással. b) képességei - Képes innovatív táncművészeti produkció biztonságos megtanulására és magas művészi színvonalon történő előadására. - Képes a saját és társai fizikális, szellemi és pszichés állapotának megítélésére, a saját és mások határainak felmérésére, a társakkal való alkotó együttműködésre. - Képes megszerzett ismeretei birtokában azokat alkalmazni és kreatív módon, művészi színvonalon alkotni. - Képes a megszerzett ismereteinek bővítésére, a folyamatos megújulásra. - Képes a táncművészet területéhez kapcsolódó gyakorlati vagy elméleti probléma felismerésére, kezelésére. - Képes összetett technikai vagy szakmai projektek, tevékenységek, előadások megvalósítására. - Képes a táncművészet terén tudatos és sikeres pályaépítésre. - Képes arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven. c) attitűdje - Vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz. - Felelősséggel vallja és képviseli a táncművészeti szakma értékrendjét, nyitottan fogadja a szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket. - Figyelemmel kíséri a táncművészettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat. - Nyitott a táncművészet területén zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, alkalmazására, képes kísérletezni. - Törekszik arra, hogy önképzése által a táncművészet megújulásával és fejlődésével lépést tartson. - Törekszik arra, hogy a művésztársakkal együttműködésben dolgozzon. - Törekszik az egyén és a közösség harmóniájának megteremtésére, megtartására. - Munkájában elkötelezett a saját és mások biztonsága és egészségmegőrzése mellett. d) autonómiája és felelőssége - Munkáját szakmai felelősséggel végzi. - A táncművészetben tudatosan törekszik a társadalmi felelősségvállalásra. - Önálló, kreatív alkotómunkát végez. - Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok, etikai normák és szakmai szempontok teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését. - Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más - gazdasági, jogi - szakterületek szakembereivel. - Feltárja az alkalmazott technikák, folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét. - Tudatában van munkája és döntései jogi, gazdasági, biztonsági, társadalmi, egészségvédelmi és környezeti következményeinek. - Munkahelyi vezetőjének útmutatása alapján irányítja a rábízott csoport munkavégzését, figyelemmel a csoporttagok munkavégzésének hatékonyságára, eredményességére és biztonságosságára. 7.1.5. Színházi tánc szakirányon a táncművész a) tudása - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és művészettörténet alapvető folyamatairól, melyek nélkülözhetetlenek a professzionális táncművész számára. - Ismeri és magas fokon elsajátítja a színházi tánc szakirányhoz kapcsolódó különböző színházi- és táncműfajok, továbbá tánctechnikák formai- és stílusjegyeit, valamint technikai elemeit (társastánc, sztepp, hip-hop, jazz, street jazz, musical, operett). - A szakirány követelményeinek megfelelő szinten ismeri és magas fokon elsajátítja a művészetét kiegészítő tánctechnikákat (klasszikus balett, néptánc, modern és kortárs tánctechnikák). - Birtokában van a színházi tánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelvek terén szerzett technikai képzettségnek, valamint a zenés színházi műfajok interpretálása során elvárt ének-zenei képzettségnek is. - A színházi tánc szakiránynak megfelelően ismeri a magyar, az európai és nemzetközi tánc- és színházművészet hagyományait és kortárs törekvéseit, különös tekintettel a zenés színházi műfajokra. - Magas szinten ismeri a táncművészet több formanyelvét, azok stílusirányzatait. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a táncművészethez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és a színháztörténet terén), melyek segítik előadói szerepformálásában. - Ismeri a különböző típusú együttesek és színházak felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit. - Tisztában van a tánc- és társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal és az aktuális előadóművészeti törvénnyel. b) képességei - Képes alkalmazni a színházi tánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelvek és technikák, valamint ének-ének zenei ismeretek elsajátítása során megszerzett képzettségét. - Képes felismerni a mozgás alaptényezőit, a tánc belső szerkezetét, mozgásanyagában helyesen alkalmazza a tér-idő-energia alapvető összefüggéseit. - Képessé válik a különböző formanyelvek és tánctechnikák elemeit ötvöző koreográfiák elsajátítására és hiteles tolmácsolására, előadóművészi kvalitásai és színészi képességei, valamint ének-zenei tudása szintetizálásának felhasználásával. - Képes nagy létszámú koreográfiák csoportmozgásaiban az adott mozgásanyag interpretálása során a többi táncossal összhangban mozogni. - Képes professzionális táncegyüttesekben és színházi társulatokban táncművészként a koreográfus és a rendező elképzeléseihez, valamint az együttes vagy színházi társulat szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben és zenés színházi produkciókban való közreműködésre. - Előadói tevékenysége során képes a táncművészet és a társművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére. - Magasszintű gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére. - Képes a táncművészeti és színházművészeti alkotások megértésére és interpretációjára, táncművek és színházi előadások önálló értékelésére. - Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló, független társulat) keretek között is. - Képes alkalmazni a tánc- és társművészetek etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott az új ismeretekre, a személyes tánctechnikai és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére. - Törekszik magasfokú technikai tudás birtokában minél több tánc- és színházművészeti alkotás előadóművészeti feladatának elsajátítására, a színházi tánc szakiránnyal kapcsolatos magyar, európai és nemzetközi zenés színházi repertoár megismerésére. - Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében. - Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok szereplőivel a táncművészeti alkotások multikulturális világa okán. - Nyitott a reflexiók befogadására és azt művészi fejlődésére pozitívan törekszik felhasználni. - Törekszik a tánc- és társművészetek etikai normáinak betartására. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Művészeti koncepcióját az általa választott táncegyüttes, színházi projekt elképzeléseihez és elvárásaihoz igazítja. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti projektek előadásában, létrehozásában vagy formálásában. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit. - Elkötelezett a tánc- és társművészetek etikai normái iránt. - Kialakítja készségét, igényét a táncművek és zenés színházi koreográfiák önálló elsajátítására. 8. Az alapképzés jellemzői 8.1. Szakmai jellemzők 8.1.1. A képzés művészeti ágai, szakterületei, amelyekből a szak felépül: - a táncművészethez kapcsolódó általános műveltségi és elméleti ismeretek 45-60 kredit; 8.1.2. A szakirányok szakterületei és kreditaránya: a) klasszikus balett szakirány: - a szakirány speciális szakmai ismeretei 100-115 kredit; b) néptánc szakirány: - a szakirány speciális szakmai ismeretei 100-115 kredit; c) moderntánc szakirány: - a szakirány speciális szakmai ismeretei 100-115 kredit; d) kortárstánc szakirány: - a szakirány speciális szakmai ismeretei 108-118 kredit; e) színházi tánc szakirány: - a szakirány speciális szakmai ismeretei 100-115 kredit. 8.2. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat a képző intézmény saját előadásain, valamint professzionális színházak és együttesek produkcióiban való közreműködés.
|