Alkotóművészet és muzikológia szak
ALKOTÓMŰVÉSZET ÉS MUZIKOLÓGIA ALAPKÉPZÉSI SZAK 1. Az alapképzési szak megnevezése: alkotóművészet és muzikológia (Musical Creative Arts and Musicology) 2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA-) fokozat - szakképzettség: - zeneszerző - jazz-zeneszerző - muzikológus - zeneteoretikus - zenei asszisztens - elektronikus zenei médiaasszisztens - alkalmazott zeneszerző - a szakképzettségek angol nyelvű megjelölése: - Composer - Jazz Composer - Musicologist - Music Theoretician - Music Assistant - Electronic Music Assistant - Composer of Applied Music - választható szakirányok: zeneszerzés, jazz-zeneszerzés, muzikológia, zeneelmélet, zeneismeret, elektronikus zenei médiaművészet, alkalmazott zeneszerzés. 3. Képzési terület: művészet 4. A képzési idő félévekben: 6 félév 5. Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit - a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék) - a szakiránytól függően a szakdolgozat készítéséhez vagy a diplomahangversenyhez rendelt kreditérték: 6 kredit - a szakirányoz rendelhető minimális kreditérték: 115 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 9 kredit 6.A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 7. Az alapképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja zenész szakemberek képzése, akik képesek a szakképzettségük szerinti magas szintű zeneszerzői, elméleti vagy tudományos tevékenység végzésére a magyar és nemzetközi zenei, kulturális, illetve tudományos életben. Megszerzett gyakorlati és elméleti tudásuk birtokában kiművelt ízléssel gyarapítják a zenei alkotások és a zenéről szóló tudás repertóriumát. A zenei élet intézményeiben hasznos segítő szerepet tudnak vállalni, és aktívan részt venni a zenei köztudat formálásában. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására. 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. Az alkotóművészet és muzikológia szakon szakképzettséget szerzett zenész a) tudása - Átfogó ismeretei vannak az egyetemes és a magyar zenetörténet korszakairól, a fontosabb szerzőkről, alkotásokról. - Ismeri a zeneművészeti tevékenysége alapjául szolgáló zenei akusztikai hátteret. - Átfogóan ismeri a magyar népzene elméleti hátterét, általános ismeretei vannak a népzenei repertoárról. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a zeneművészet és más művészeti ágak, illetve kulturális tevékenységek közötti kapcsolódási pontokról, továbbá az alkotó- és előadó-művészeti területek közötti dinamikus kölcsönhatásról. - Tisztában van a zenei előadó-együttesek, a zenei és kulturális intézmények működésének és működtetésének tartalmi és formai kereteivel, valamint társadalmi-művelődési adottságaival. - Tisztában van a tevékenységére vonatkozó etikai szabályokkal és a legalapvetőbb szerzői jogi kérdésekkel. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a művészettörténet és más művészetelméleti tudományok világáról. b) képességei - Képes zeneművek önálló értékelésére azok zenetörténeti, stiláris, kompozíciótechnikai, esztétikai kontextusában. - Képes a különböző stíluskorszakok, műfajok zeneművei kottaképének helyes értelmezésére. - Képes a zeneművek és zenei jelenségek tágabb összefüggésekben való megközelítésére. - Aktív és hatékony együttműködésre képes a társművészetek és a zenei előadó-művészet szereplőivel. - Képes zenei vagy kulturális intézményeket alkotó módon segíteni, és azokban az egyszerűbb szervezési, koordinációs feladatokat elvégezni. - Tevékenysége során képes alkalmazni a zeneművészet, illetve a zenetudomány etikai normáit. - A művészet és más művészetelméleti terület történetével összefüggő alapvető kérdésekben képes adekvát módon megnyilatkozni, a helyes fogalmi rendszert használni. c) attitűdje - Fontosnak tartja, hogy a zeneművészetből kiindulóan képes legyen tájékozódni a művészettörténeti, szellemtörténeti kérdésekben és a társművészetek világában, valamint a zeneművészet helyét és szerepét e körben meg tudja fogalmazni. - Értő módon viszonyul a zeneirodalom történeti és kortárs alkotásaihoz, valamint a különböző zenei előadói gyakorlatokhoz, konkrét művészeti produkciókhoz. - Törekszik a társművészetek ismeretében való elmélyülésre, valamint azok elemeinek a zeneművészeti tevékenységbe való beemelésére. - Tudatosan gondolkodik zenei alkotótevékenységének társadalmi vonatkozásairól. - Törekszik a zeneművészet, illetve a zenetudomány, a zenei közélet etikai normáinak betartására. d) autonómiája és felelőssége - Tudatában van annak, hogy a társadalomban nem csupán önmagát, hanem művészi tevékenységével a zeneművészetet és annak értékeit is képviseli. - Folyamatosan figyelemmel kíséri a zenei élet eseményeit, tájékozott a tevékenységéhez kapcsolódó írásos publikációk terén. - Felismeri tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait, szakmai tevékenységében törekszik ennek széleskörű és intenzív érvényesítésére. - Szakmai tudása, zenei tapasztalatai birtokában kreatív és kommunikatív módon vesz részt projektek kialakításában és formálásában. - Elfogadja és hitelesen közvetíti szakterületének társadalmi szerepét, értékeit. 7.1.2. A szakirányokon szerezhető további sajátos kompetenciák 7.1.2.1. A zeneszerzés szakirányon továbbá a zeneszerző a) tudása - Átfogóan ismeri a különböző vokális és hangszeres kompozíciós technikákat, a történeti és kortárs zenei stílusokat, műfajokat, iskolateremtő irányzatokat, mintaértékű kompozíciókat, azok kompozíciós felépítését. - Magas szinten ismeri az egyes hangszerek technikai és hangzási adottságait, azok kombinációit, a különböző stílusoknak megfelelő kamarazenei, valamint a kis- és nagyzenekari hangszerelési technikákat. - Átfogó ismeretei vannak a vokális zene tekintetében a zene és szöveg viszonyáról, a vokális kompozíciókra vonatkozó különböző prozódiai megoldásokról. - Ismeri a számítógépes kottaírás eszközeit és módját. - Birtokában van az elektronikus zeneszerzés elméleti és technikai alapismereteinek. - Ismeri a zeneszerzői alkotótevékenysége alapjául szolgáló zeneelméleti, formatani hátteret. - Magas szintű zenei és technikai ismeretekkel rendelkezik a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólórepertoár középnehéz műveinek egy részét. - Alaposan ismeri a partitúrák felépítését, az azok zongorán történő megszólaltatásához szükséges rendezőelveket. - Tisztában van a vezényléstechnika alapvető elemeivel. - Átfogó ismeretei vannak a kóruséneklésről, gyakorlatban elsajátította az énekkari irodalom egy részének saját hangfajának megfelelő szólamát. b) képességei - Saját alkotói stílusában vagy más (zenetörténeti) stílusban képes kisebb volumenű, különböző műfajú zeneművek komponálására. - Képes a történeti és kortárs zeneművek beható elemzésére, stílus-, műfaj-, valamint kompozíciótechnikai ismeretét önálló kompozícióinak megalkotása során hatékonyan alkalmazza. - Képes hallás után felismerni, lejegyezni, valamint memorizálni vagy szabadon kezelni, alakítani bonyolult zenei anyagokat. - Hangszerelési ismereteit saját kompozícióinak megalkotása során hatékonyan alkalmazza, valamint képes különböző zenei anyagok különböző stílusban történő kamarazenei, kis- és nagyzenekari hangszerelésére. - Hatékonyan képes használni a zeneszerzői tevékenysége alapjául szolgáló technikai, anyagi és információs forrásokat. - Képes a hangelemzési, -előállítási, -átalakítási és hangszintézis analóg és digitális technikák alkalmazására, különböző hangelemzési- és -előállítási számítógépes programok használatára. - Képes középnehéz zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására, valamint saját kompozícióinak betanítása, ismertetése során azok zongorán történő demonstrálására. - Képes egyszerűbb és bonyolultabb partitúrák átlátására, zongorán történő megszólaltatására. - Képes saját, együttesre írt kompozícióinak betanítása, előadása során egyszerűbb vezénylési feladatokat ellátni. - Kóruséneklésben szerzett ismeretei és gyakorlata alapján képes énekkari művek előadásában való részvételre. c) attitűdje - Rendszeresen komponál különböző előadói apparátusú, műfajú műveket. - Alkotói gondolkodásában nyitott a kreativitásra. - Nyitott a különböző zenei irányzatokban, stílusokban való komponálásra, illetve hangszerelésre. - Tájékozott az elektronikus zenei alkotóművészet terén. - Törekszik repertoárismeretének gyakorlati megközelítésű bővítésére. - Törekszik arra, hogy műveinek autentikus előadását a próbafolyamat vagy az előadás során saját részvételével is elősegítse. - Nyitott a gyakorlati zenei előadó-művészeti tevékenységben való rendszeres részvételre. d) autonómiája és felelőssége - Zeneszerzői stílusa, irányultsága kialakult. - Teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - A kompozícióihoz szükséges művészetelméleti, művészettörténeti kutatást önállóan valósítja meg, vagy ahhoz szükség esetén megfelelő munkatársat választ. - Szöveges kompozícióinak alapjául szolgáló irodalmi művet egyéni kreatív szándékainak megfelelően, önállóan jelöl ki, vagy adott irodalmi műből egyéni látásmóddal részleteket választ. 7.1.2.2. A jazz-zeneszerzés szakirányon továbbá a jazz-zeneszerző a) tudása - Átfogóan ismeri a különböző hangszeres és vokális jazz-kompozíciós technikákat, rendezőelveket, a jazz-zenei stílusokat, irányzatokat, műfajokat, formációkat, mintaértékű kompozíciókat, azok kompozíciós felépítését. - Átfogó ismeretei vannak a klasszikus zenei kompozíciós technikákról. - Magas szinten ismeri az egyes hangszerek technikai és hangzási adottságait, azok kombinációit, a különböző jazz-zenei stílusoknak megfelelő hangszerelési technikákat. - Ismeri a számítógépes kottaírás eszközeit és módját. - Ismeri a jazz standard repertoár jelentős részét. - Gyakorlati szemszögből ismeri a jazz-zenében használatos improvizációs technikákat, a jazz sajátos kifejezési fordulatait, intonációját, ritmus-, dallam- és harmóniavilágát, valamint a lapról játék és a transzponálás módját. - Alapvető ismeretei vannak a jazzhangszeres, és jazzénekes szólóművek és zenekari művek egyéni és csoportos munka során történő elsajátításának folyamatáról, sajátos követelményeiről, a gyakorlási módszerekről, próbatechnikákról. - Magas szintű zenei és technikai ismeretei vannak a jazz-zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a jazz-zongora szólórepertoár középnehéz technikai igényű műveinek egy részét. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a zenekari jazzvokál-éneklés és az a cappella művek előadásáról. - Átfogó ismeretei vannak a jazz specifikus elméleti és történeti hátteréről. - Ismeri a klasszikus összhangzattant, formatant, a klasszikus zenei stíluskorszakok jellegzetes sajátosságait. - Tájékozott a jazz-zenével kapcsolatos nemzetközi népzenei repertoárban és stílussajátosságokban. b) képességei - Képes kisebb lélegzetvételű, különböző jazztörténeti stílusú, különböző előadói apparátusú jazz-zeneművek komponálására. - Hangszerelési ismereteit saját jazz-kompozícióinak megalkotása során hatékonyan alkalmazza, valamint képes különböző zenei anyagok különböző stílusban történő kamarazenei, kis- és nagyzenekari hangszerelésére. - Hatékonyan képes használni a zeneszerzői tevékenysége alapjául szolgáló technikai, anyagi és információs forrásokat. - Képes megkülönböztetni a jazzstandard repertoár különböző, stílusait, stílusjegyeit. - Képes a jazz-zenekari együttjátékban való részvételre, jazz-zenekari művek könnyebb zongoraszólamainak megszólaltatásával. - Képes középnehéz jazz-zongoraművek, jazz-zongoraszólamok, zongorakíséretek megszólaltatására, saját műveinek zongorán történő demonstrálására. - Képes csoportos jazzénekes produkciókban való részvételre. - Eligazodik a jazzelmélet és a jazztörténet különböző kérdéseiben, képes a jazz-zeneművek beható analízisére. - Képes hallás után felismerni, lejegyezni, valamint memorizálni különböző jazz-zenei anyagokat. - Képes megkülönböztetni a jazz-zenével kapcsolatos nemzetközi népzenei repertoár alkotásait, azok stílusjegyeit és más jellemzőit. c) attitűdje - Rendszeresen komponál különböző előadói apparátusú jazz-zeneműveket. - Jazz-kompozíciós gondolkodásában magas fokú nyitottsága van a kreativitásra. - Nyitott a különböző zenei irányzatokban, stílusokban való komponálásra, illetve hangszerelésre. - Törekszik a kiszenekari és nagyzenekari jazz-játékban való rendszeres részvételre. - Törekszik arra, hogy műveinek autentikus előadását a próbafolyamat vagy az előadás során saját részvételével is elősegítse. - Fontosnak tartja, hogy jazz-zeneszerzői tevékenységét szilárd elméleti ismeretekkel alapozza meg. d) autonómiája és felelőssége - Jazz-zeneszerzői stílusa, irányultsága kialakult. - Jazz-zeneszerzői teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló jazz-zenei produkciókban egyaránt magas színvonalú teljesítményt nyújt. 7.1.2.3. A muzikológia szakirányon továbbá a muzikológus a) tudása - Beható ismeretei vannak az egyetemes és a magyar zenetörténet korszakairól, a kiemelkedő szerzőkről és alkotásokról, a zenei műfajok történetéről, a zenei irányzatokról, a zenei élet egyes korszakokra és régiókra jellemző társadalmi formáiról és intézményeiről. - Ismeri az egyes zenei tevékenységek (zeneszerzés, zenei előadás, zeneoktatás, zenei elméletírás, zene befogadása) történetileg változó viszonyát, valamint a zene-, társadalom- és művelődéstörténet egymásra gyakorolt hatását. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a zenetörténet-írás és a zeneelméleti gondolkodás múltjáról és jelenéről. - Ismeri a nyugati, illetve a magyar zenetörténeti kánon legfontosabb műalkotásait. - Ismeri a legfontosabb (online és papíralapú) zenei bibliográfiai kiadványokat, a zenei források alapvető adatbázisait, a szakág lexikonjait, enciklopédiáit, legjelentősebb kézikönyv-sorozatait és folyóiratait, illetve a kiemelkedő zeneszerzők műveinek kritikai összkiadásait. - Átfogó ismeretei vannak a zenei írásbeliség (notáció) történetéről, változó formáiról, a régi kottaírásokat tartalmazó források típusairól. - Ismeri a különböző korszakokra jellemző partitúra-típusokat, azok sajátos lejegyzési konvencióit, zongorán történő megszólaltatásuk rendezőelveit. - Átfogóan ismeri a zenei szövegkritika, illetve a kritikai kiadás módszertanát és gyakorlatát. - Ismeri a korszerű kottagrafikai programokat és azok használatát. - Ismeri a zeneelmélet főbb területeit: az összhangzattant, formatant, a különböző zenei stílusok és műfajok alapvető törvényszerűségeit. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik egyes történeti korszakok zenei kompozíciós technikáiról. - Ismeri a kortárs zene néhány alapvető kompozíciós módszerét, illetve az ahhoz kapcsolódó sajátos notációt. - Magas szintű zenei és technikai ismeretekkel rendelkezik a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólórepertoár középnehéz műveinek egy részét. b) képességei - Képes a történetiség és a kultúra szövegösszefüggésében értelmezni egyes zenei jelenségeket, illetve azok kapcsolatát. - Képes szabatos formában, megfelelő illusztrációs technikákat alkalmazva szóban és írásban zeneműveket ismertetni. - Képes a tájékozódásra az egyházzene latin nyelvű műfajaiban. - Képes a magyar és idegen (elsősorban angol) nyelvű zenetörténeti munkák önálló megértésére, feldolgozására, és tárgyszerű szóbeli vagy írásbeli ismertetésére. - Képes egy rövid hangzó részlet alapján felismerni különböző zeneműveket. - Képes szakszerű könyvészeti leírást adni, korrekt bibliográfiai hivatkozást készíteni. - Képes egy téma válogatott bibliográfiáját összeállítani. - Képes a különböző fajta történeti kottázásokat elolvasni, azokból a mai kottaírás szabályainak megfelelő átiratot készíteni. - Képes áttekinteni és értelmezni a különböző előadói apparátusra írt művek zenei szövetét. - Képes egy zenemű kéziratos (vázlat, fogalmazvány, tisztázat) és nyomtatott (első és revideált kiadás) forrásainak összevetésére, a szerzői szándék értelmezésére, a műalakok azonosítására. - Képes a szakmai közreműködésre zenemű-kiadási munkálatokban, urtext kiadványok szerkesztésében. - Képes értekező prózai szövegeket szövegszerkesztő programokkal korrektúra-folyamaton végigvezetni, és tördelésre alkalmas formára alakítani. - Képes kortárs zenei kottákat a kompozíciós technika szempontjából elemezni. - Képes hallás után felismerni, lejegyezni, valamint memorizálni vagy szabadon kezelni, alakítani különböző zenei anyagokat. - Képes középnehéz zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására, valamint tudományos előadásai során zeneművek részleteinek zongorán történő demonstrálására. - Képes egyszerűbb és bonyolultabb partitúrák átlátására, zongorán történő megszólaltatására. c) attitűdje - Tartózkodik az általánosító megállapításoktól, szem előtt tartja a zenei jelenségek történeti, kulturális beágyazottságát, illetve azt, hogy maguk a zenét leíró fogalmak jelentése is változott az idők folyamán. - Törekszik a nyugati zene története szempontjából kulcsfontosságú nyelvek (olasz, német) olvasási szintű elsajátítására. - Nyitottan és kritikusan olvas zenetörténeti szövegeket, tudva, hogy azok mindig csupán egy lehetséges olvasatát adják a történeti valóságnak. - Hangverseny- és operalátogatásait tudatosan állítja zeneirodalmi ismeretei bővítésének szolgálatába. - Mindig ellenőrzi a kezébe kerülő kottakiadványok hitelességét, a mű adott közreadásának körülményeit, szempontjait. - Nyitott arra, hogy a zeneszerzői munkát ne csak a befogadói oldal, de a műhely, a mesterségbeli tudás felől is értelmezze. d) autonómiája és felelőssége - A zenéről azzal a felelősséggel nyilatkozik, amely e művészeti ágat mint az emberiség közös kifejezési formáját, illetve nemzeti kultúránk világszerte legelismertebb tevékenységi területét megilleti. - Önálló és kritikus véleményt formál mind a zenei jelenségekről, mind azok zenetudományi értékeléséről. - A kötelező anyagon túl érdeklődésének megfelelően mélyíti el ismereteit a zeneirodalomban hangfelvételek gyűjtésével. - Tisztában van a tudományos hivatkozás etikai vonatkozásaival, mások szellemi eredményei felhasználásának szabályaival. 7.1.2.4. A zeneelmélet szakirányon továbbá a zeneteoretikus a) tudása - Magas szintű ismeretekkel rendelkezik a harmóniatan, a formatan és az ellenponttan területén, alaposan ismeri a különböző zenetörténeti korszakok általános és sajátos zeneszerzői stíluseszközeit, valamint az azoknak megfelelő tudományos igénnyel megvalósított elemzési módszereket. - Történeti szempontból alaposan ismeri az európai zene elméleti gondolkodását, irodalmát és forrásait, az egyes zenetörténeti korszakok teoretikus vizsgálódásainak központi kérdéseit. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a latin nyelv alaktanáról, mondattanáról, a zeneművészet vonatkozásában használatos latin nyelvű szövegekről. - Magas szintű ismeretei vannak a középkori zenétől a 21. század zenéjéig terjedő időszak főbb kompozíciós technikáiról. - Tájékozott az egyes hangszerek történetével kapcsolatban, ismeri a különböző zenetörténeti korszakok stílusainak megfelelő kamarazenei, kis- és nagyzenekari hangszerelési technikákat. - Magas szintű zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólórepertoár középnehéz műveinek egy részét. - Alaposan ismeri az összetettebb partitúrák felépítését, az azok zongorán történő megszólaltatásához szükséges rendezőelveket. - Alaposan ismeri a continuo-játék elméleti hátterét és gyakorlati módszereit. - Alaposan ismeri a magyar népzene történeti, néprajzi hátterét, gazdag népdalismerettel rendelkezik, tájékozott ezek korszerű elemzési szempontrendszerében. - Átfogó ismeretei vannak a szóló-, kamara- és a kóruséneklésről, gyakorlatban elsajátította a kamaraénekes és énekkari irodalom egy részének saját hangfajának megfelelő szólamát. b) képességei - Fejlett harmonikus hallással, formaérzékkel, bőséges elemzési tapasztalattal rendelkezik, képes a zene belső rendjének, strukturális viszonyainak értő vizsgálatára. - Képes nehezebb ismeretlen zenei anyagok gyors értelmezésére és megszólaltatására, hallás utáni lejegyzésére, fejlett ritmikai és metrikai készséggel, valamint belső hallással rendelkezik. - Képes tájékozódni a zeneelmélet-történet folyamatában, a különböző kortörténeti dokumentumokat helyesen értelmezi. - Képes zenei tevékenysége során tanulmányi tapasztalatait, megszerzett tudásanyagát komplex és kreatív módon felhasználni. - Képes a zeneirodalom számára alapvető fontosságú liturgikus és más latin nyelvű szövegek magyar nyelvre való lefordítására és értelmezésére. - Zeneelméleti, zenetörténeti, kompozíciótechnikai és hangszerelési ismereteit a műelemzés és a különböző stílustörténeti összefüggések feltárása során hatékonyan alkalmazza. - Képes középnehéz zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására, kamarazenei együttesekben való részvételre, valamint zeneelméleti témájú előadások során zenei anyagok zongorán történő demonstrálására. - Képes bonyolultabb partitúrák átlátására, zongorán történő megszólaltatására. - Képes barokk vokális és hangszeres művek számozott basszus szólamainak értelmezésére, zongorán (illetve esetleg más billentyűs hangszeren) történő megszólaltatására. - Képes a magyar és a más nemzetek népdalainak stílushű előadására. - Kóruséneklésben szerzett ismeretei és gyakorlata alapján képes énekkari művek előadásában való részvételre. c) attitűdje - Követi és kialakult ízlésvilága alapján értékeli az újabb művészeti, zenei irányzatok változásait, aktívan segíti értékes produkciók megszületését, bemutatását. - Törekszik repertoárismeretének elméleti és gyakorlati módon történő folyamatos és intenzív bővítésére. - Törekszik nyelvismeretének gyarapítására, az idegen nyelvű szakirodalom önálló megértésére és feldolgozására. - Nyitott a gyakorlati zenei előadó-művészeti tevékenységben való rendszeres aktív, kezdeményező részvételre. - Hangverseny- és operalátogatásait tudatosan állítja zeneirodalmi ismeretei bővítésének szolgálatába. d) autonómiája és felelőssége - Teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Művészeti, zenei tanulmányai és tapasztalatai alapján kialakult szaktudása és szemlélete alapján önálló értékítéletre, aktív, önálló szakmai cselekvésre képes. - Tudatában van annak, hogy tudását önképzéssel (szakirodalom olvasással, szakmai konzultációkkal, konferenciákon való részvétellel) önállóan is gazdagíthatja, kommunikációs készségét folyamatosan fejlesztheti. - Felelős szakemberként vesz részt szűkebb és tágabb társadalmi környezete zenei kultúrájának fejlesztésében. 7.1.2.5. A zeneismeret szakirányon továbbá a zenei asszisztens a) tudása - Magas szintű ismeretekkel rendelkezik a harmóniatan, a formatan, az ellenponttan területén, stílusismerete, zeneelméleti szaktudása jól megalapozott. - Alapvető ismeretei vannak a középkori zenétől a 21. század zenéjéig terjedő időszak főbb kompozíciós technikáiról, stíluseszközeiről, ismeri ezek elemzési, kutatási módszereit. - Tájékozott az egyes hangszerek történetével kapcsolatban, ismeri a különböző zenetörténeti korszakok stílusainak megfelelő kis- és nagyzenekari hangszerelési technikákat. - Magas szintű zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólórepertoár középnehéz műveinek egy részét. - Alaposan ismeri a partitúrák felépítését, az azok zongorán történő megszólaltatásához szükséges rendezőelveket. - Ismeri a continuo-játék elméleti hátterét és gyakorlati módszereit. - Alaposan ismeri a magyar népzene történeti, néprajzi hátterét, gazdag népdalismerettel rendelkezik, tájékozott ezek korszerű elemzési szempontrendszerében. - Magas szinten ismeri a szóló-, kamara- és a kóruséneklés alapjául szolgáló énektechnikát, gyakorlatban megismerte a középnehéz szólóénekes és kamaraénekes, valamint énekkari irodalom legjelentősebb műveinek egy részét. - Elsajátította az alapvető énekkari vezényléstechnika és a könnyebb énekkari repertoár egy részét és az alapvető próbatechnikákat. b) képességei - Fejlett harmonikus hallással, formaérzékkel és elemzési tapasztalattal rendelkezik, képes felismerni a különböző zenetörténeti korszakok alkotásait, megfogalmazni azok stíluseszközeit. - Belső hallása, lejegyzési és kottaolvasási, ritmikai képességei magasan fejlettek, képes ismeretlen zenei anyagok stílushű megszólaltatására. - Képes zenei asszisztensi tevékenysége során tanulmányi tapasztalatait, megszerzett tudásanyagát komplex és kreatív módon felhasználni. - Zeneelméleti, zenetörténeti, kompozíciótechnikai és hangszerelési ismereteit a műelemzés és a stílustörténeti összefüggések feltárása során hatékonyan alkalmazza. - Képes középnehéz zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására, kamarazenei együttesekben való részvételre, valamint különféle zenei anyagok zongorán történő demonstrálására. - Képes kórusművek, kamaraművek és zenekari művek partitúráinak átlátására, zongorán történő megszólaltatására. - Képes egyszerűbb barokk vokális és hangszeres művek számozott basszus szólamainak értelmezésére, zongorán történő megszólaltatására. - Képes magyar és más nemzetek népdalainak stílushű előadására. - A tanulmányai során megszerzett ismeretei és gyakorlata alapján képes vokális - könnyebb szóló- és kamaraénekes, valamint nehezebb énekkari - művek előadásában való részvételre. - Képes könnyebb énekkari művek műhelykörnyezetben történő vezénylésére, egyszerűbb énekkari anyagok vagy együtténeklés betanításában való részvételre. c) attitűdje - Követi és kialakult ízlésvilága alapján értékeli az újabb művészeti, zenei irányzatok változásait, aktívan segíti értékes produkciók megszületését, bemutatását. - Törekszik elméleti jellegű zenei felkészültségének a gyakorlati munkában történő alkalmazására, valamint repertoárismeretének folyamatos bővítésére. - Nyitott a gyakorlati zenei előadó-művészeti tevékenységben való rendszeres részvételre. - Hangverseny- és operalátogatásait tudatosan állítja zeneirodalmi ismeretei bővítésének szolgálatába. d) autonómiája és felelőssége - Teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Művészeti, zenei tanulmányai és tapasztalatai alapján kialakult szaktudása és szemlélete alapján önálló értékítéletre, aktív, önálló szakmai cselekvésre képes. - Tudatában van annak, hogy tudását önképzéssel (szakirodalom olvasással, szakmai konzultációkkal) önállóan is gazdagíthatja, kommunikációs készségét folyamatosan fejlesztheti. - Felelős szakemberként vesz részt szűkebb és tágabb társadalmi környezete zenei kultúrájának fejlesztésében. 7.1.2.6. Az elektronikus zenei médiaművészet szakirányon továbbá a zenei médiaasszisztens a) tudása - Átfogóan ismeri az elektroakusztikus és számítógépes zene területeit, kompozíciós technikáit, a felhasználható számítógépes programokat és programnyelveket, továbbá az elektronikus zenei lejegyzés eszköztárát és a zenei informatika területén felhasznált alkalmazások és formátumok típusait. - Alapvető ismeretei vannak különböző kompozíciós technikákról, a történeti és kortárs zenei stílusokról, műfajokról, iskolateremtő irányzatokról, mintaértékű kompozíciókról, azok kompozíciós felépítéséről. - Ismeri a zenei alkotótevékenység alapjául szolgáló zeneelméleti, formatani, összhangzattani hátteret. - Ismeri a hangszerek technikai és hangzási adottságait, azok kombinációit, akusztikai és pszichoakusztikai jellemzőit. - Átfogó ismeretei vannak a hangdizájn területén alkalmazott elektroakusztikus hangzásokról és zenéről, azok létrehozásának, valamint mozgóképhez és rádiójátékhoz való illesztésének módjáról. - Átfogóan ismeri a digitális hangfelvételek folyamatait, az azokhoz kapcsolódó alapvető hangmérnöki követelményeket, továbbá a film és zene digitális szinkronizálásának, a digitális hangszerelés, illetve a digitális és élőhangszerek vegyes alkalmazásának módját. - Átfogó ismeretei vannak az elektroakusztikus zene kiemelkedő alkotóinak, teoretikusainak munkásságáról, a legfontosabb elektronikus zenei műhelyek történetéről és eredményeiről, valamint a zenei analízis új módszereiről. - A zenei percepció vonatkozásában tisztában van az emberi hallás sajátosságaival, folyamatával, az alapvető pszichoakusztikai jelenségekkel, a különböző hangzásdimenziók érzékelési mechanizmusaival. - Ismeri az érzékelt hangminőségek közötti összefüggéseket, a hangszínek különféle paraméter-változásainak következtében létrejövő hangszínmódosulások kategóriáit. - Tisztában van a hagyományos hangjegyalapú és a kortárs parametrikus és grafikus partitúrák felépítésével. Ismeri az egyszerűbb hangjegyalapú partitúrák zongorán, és kortárs parametrikus és grafikus kották elektronikus eszközökön történő megszólaltatásához szükséges rendezőelveket. b) képességei - Képes elektroakusztikus és számítógépes zene komponálására, realizálására, ennek keretében hangelemző, hangelőállító, hangátalakító, MIDI-szerkesztő és zenei algoritmusokat kezelő programok programozási és programkezelési feladatainak elvégzésére. - Saját alkotói stílusában képes összetett művek, installációk komponálására és realizálására. - Képes más szerzők elektroakusztikus zenei elképzeléseinek realizálására. - Más (zenetörténeti) stílusban képes kisebb volumenű, különböző műfajú zeneművek komponálására. - Képes hallás után felismerni, lejegyezni, valamint memorizálni különböző zenei anyagokat. - Képes a történeti és kortárs zeneművek beható elemzésére, stílus-, műfaj-, valamint kompozíciótechnikai ismeretét önálló kompozícióinak megalkotása során hatékonyan alkalmazza. - Hangszerismereteit saját kompozícióinak megalkotása során hatékonyan alkalmazza, valamint képes különböző zenei anyagok elektronikus hangszerelésére. - Képes speciális elektroakusztikus hangzások létrehozására, azok mozgóképhez és rádiójátékhoz való illesztésére, valamint a szonifikáció és a vizualizáció gyakorlati alkalmazására. - Képes interaktív művek létrehozására hangszeres és elektroakusztikus zenészek és más társművészek (tánc, építészet, videó) bevonásával. - Képes egyszerű hangfelvételek készítésére, film és zene digitális szinkronizálására, a digitális hangszerelés, illetve a digitális és élőhangszerek vegyes alkalmazására. - Az elektronikus zenei alkotótevékenysége alapjául szolgáló technikai, anyagi és információs forrásokat hatékonyan alkalmazza. - Alaposan ismeri az elektroakusztikus zene dokumentált és szakkönyvekben feldolgozott történetét és irodalmát, ez irányú ismereteit gyakorlati alkotótevékenysége során hatékonyan alkalmazza. - Elektronikus zenei alkotótevékenysége során képes pszichoakusztikai ismereteit a gyakorlatban alkalmazni. - Felismeri és gyakorlatban alkalmazza a hangfeldolgozás- és hangszintézis-módszerek paramétereit. - Képes különböző partitúrák átlátására, egyszerűbb hangjegyalapú partitúrák zongorán, parametrikus és grafikus kották elektronikusan történő megszólaltatására, interpretálására. c) attitűdje - Rendszeresen hoz létre elektronikus zenei alkotásokat. - Alkotói gondolkodásában nyitott a kreativitásra. - Alkotói tevékenységében nyitott az új ismeretek, módszerek alkalmazására. - Nyitott társművészekkel történő kooperációra, csoportos munkák létrehozására. - Törekszik arra, hogy megismerje a saját területéhez kapcsolódó kutatási eredményeket és az új műveket. - Az internet fejlődésével elérhetővé váló hálózati technikák lehetőségeivel élve törekszik szakmai kapcsolatok létrehozására, és a korszerű kommunikációs formák bevonására a zenei megismerési, alkotói és élőadói folyamatokba. d) autonómiája és felelőssége - Alkotóművészi stílusa, irányultsága, az elektroakusztikus zenei alkotóművészet iránti elkötelezettsége kialakult. - Teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Elektronikus zenei alkotásait önállóan hozza létre, teljes önállósággal használja az alkotótevékenysége alapjául szolgáló eszközöket. - Tudatos gondolkodást tanúsít az elektroakusztikus zene új útjainak értő és kritikus megítélése során. - Szakmai együttműködései során felelős gondolkodást tanúsít alkotó- és előadótársaival szemben. - Elkötelezett a közönségnevelésben való részvétel különböző formái iránt. 7.1.2.7. Az alkalmazott zeneszerzés szakirányon továbbá az alkalmazott zeneszerző a) tudása - Átfogóan ismeri a különböző vokális és hangszeres kompozíciós technikákat, a történeti és kortárs komolyzenei, valamint a legfontosabb könnyűzenei stílusokat, műfajokat, iskolateremtő irányzatokat, mintaértékű kompozíciókat, azok kompozíciós felépítését. - Ismeri az alkalmazott zeneszerzői tevékenysége alapjául szolgáló zeneelméleti, formatani, összhangzattani hátteret. - Ismeri és érti a színházi és filmes műfajok zenélési metodikáját, a hozzáadott zenei tartalomnak a vizuális művészetekhez való kapcsolódási lehetőségeit. - Tisztában van a filmzene esztétikájával, különféle irányzataival, annak történetiségében és aktualitásában egyaránt. - Magas szinten ismeri az egyes hangszerek technikai és hangzási adottságait, azok kombinációit, a különböző stílusoknak megfelelő kamarazenei, valamint a kis- és nagyzenekari akusztikus hangszerelési technikákat. - Átfogóan ismeri a hangfelvételek, illetve digitális előkészítésük folyamatait, az azokhoz kapcsolódó alapvető hangmérnöki követelményeket, továbbá a film és zene digitális szinkronizálásának, a digitális hangszerelés, illetve a digitális és élőhangszerek vegyes alkalmazásának módját. - Átfogó ismeretei vannak a vokális zene tekintetében a zene és szöveg viszonyáról, a vokális kompozíciókra vonatkozó különböző prozódiai megoldásokról. - Magas szintű zenei, technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólórepertoár középnehéz műveinek egy részét. - Alaposan ismeri a partitúrák felépítését, az azok zongorán történő megszólaltatásához szükséges rendezőelveket. - Ismeri a különböző szintű zenei tudással rendelkező színészek, énekesek betanításának, zongorán történő kísérésének követelményeit. - Tisztában van a vezényléstechnika alapvető elemeivel. Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 11. §, 6. melléklet 28.11.6.Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 11. §, 6. melléklet 28.11.7.Beiktatta: 47/2020. (XII. 10.) ITM rendelet 4. §, 1. melléklet 8. Hatályos: 2020. XII. 18-tól.Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 11. §, 6. melléklet 28.12.1.Módosította: 47/2020. (XII. 10.) ITM rendelet 2. § 1. ba).Megállapította: 47/2020. (XII. 10.) ITM rendelet 4. §, 1. melléklet 9. Hatályos: 2020. XII. 18-tól.Módosította: 47/2020. (XII. 10.) ITM rendelet 2. § 1. bb).Módosította: 47/2020. (XII. 10.) ITM rendelet 2. § 1. bc).Módosította: 47/2020. (XII. 10.) ITM rendelet 3. § 1. ea).Módosította: 47/2020. (XII. 10.) ITM rendelet 3. § 1. eb). - Átfogó ismeretei vannak a színházi és filmes produkciók létrejöttének, gyártási, előállítási folyamatairól, a rendező és a produkció többi alkotójának, résztvevőjének kapcsolatáról, helyétről az alkotói hierarchiában. b) képességei - Saját alkotói stílusában vagy más (zenetörténeti) stílusban képes kisebb volumenű, különböző műfajú zeneművek komponálására. - Képes különböző színházi vagy filmes alkotásokhoz vagy azok egyes jeleneteihez kísérőzenét komponálni. - Képes az általa komponált zene gyártásához kapcsolódó szervezői tevékenységek teljes körű ellátására (költségvetés készítése, stúdióbérlés, zenészek szervezése). - Képes a történeti és kortárs zeneművek beható elemzésére, stílus-, műfaj-, valamint kompozíciótechnikai ismeretét önálló kompozícióinak megalkotása során hatékonyan alkalmazza. - Képes hallás után felismerni, lejegyezni, valamint memorizálni vagy szabadon kezelni, alakítani bonyolult zenei anyagokat. - Akusztikus hangszerelési ismereteit zenei és alkalmazott zenei kompozícióinak megalkotása során egyaránt hatékonyan alkalmazza, valamint képes különböző zenei anyagok különböző stílusban történő kamarazenei, kis- és nagyzenekari hangszerelésére. - Képes alkalmazott zenei kompozícióinak megalkotásához szükséges számítógépes zeneíró programok használatára, komplikáltabb hangfelvételek digitális előkészítésére, film és zene digitális szinkronizálására, a digitális hangszerelés, illetve a digitális és élőhangszerek vegyes alkalmazására. - Képes középnehéz zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására, valamint saját kompozícióinak betanítása, ismertetése során azok zongorán történő demonstrálására. - Képes egyszerűbb és bonyolultabb partitúrák átlátására, zongorán történő megszólaltatására. - Képes színházi vagy filmes produkciókhoz kötődő énekszámok betanítására, zongorakíséretük megszólaltatására. - Képes saját, együttesre írt kompozícióinak betanítása, előadása során egyszerűbb vezénylési feladatokat ellátni. - Képes a színházi és filmes munkafolyamatokban részt venni, azok különböző szereplőivel, szakmai igényeinek megfelelésével, hatékonyan együttműködni. c) attitűdje - Alkalmazott zeneszerzőként a koprodukciós munkákban kellő érzékenységgel viszonyul alkotótársainak kreatív koncepciójához. - A színházi munka és a filmgyártás munkafolyamatával együtt járó stresszhelyzeteket higgadtan kezeli. - Nyitott a társművészeti alkotások megismerésére, nyomon követi a film- és színházművészet legújabb produkcióinak bemutatását. - Rendszeresen komponál különböző előadói apparátusú, műfajú műveket. - Törekszik arra, hogy a színházi vagy filmes alkotásokat dramaturgiai szempontból mélyebben megismerje és megértse, ezáltal alkalmazott zenei kompozícióit kifejezésmódban minél gazdagabbá tegye. - Alkotói gondolkodásában nyitott a sokszínűségre, a kreativitásra. - Nagyfokú nyitottsága van alkalmazott zenei alkotások különböző zenei irányzatokban, stílusokban való létrehozására, illetve hangszerelésére. - Tudatos abban, hogy alkalmazott zenei kompozíciói megalkotása során digitális eszközöket, technikákat alkalmazzon. - Törekszik repertoárismeretének gyakorlati megközelítésű bővítésére. - Törekszik arra, hogy alkalmazott zenei kompozícióinak autentikus megszólaltatását a próbafolyamat vagy az előadás során saját részvételével is elősegítse. d) autonómiája és felelőssége - Alkalmazott zeneszerzőként a filmes vagy színházi koprodukciós munkafolyamatban saját szakmai területére vonatkozóan teljes felelősséggel vesz részt, a zene gyártását egyéni döntései mentén felügyeli. - Zeneszerzői stílusa, irányultsága, alkalmazott zenei kompozíciók alkotása iránti elkötelezettsége kialakult. - Alkalmazott zenei kompozícióit önállóan hozza létre. - Teljesítményét a zenei és a színházi, illetve filmes szakterület minőségi elvárásaival egyaránt összhangban tartja. - Nagyfokú önállósággal kezeli a zenei kottaíró programokat, irányító szerepet tölt be a digitális hangfelvételi tevékenységben. 8. Az alapképzés jellemzői 8.1. Szakmai jellemzők 8.1.1. A képzés művészeti ágai, szakterületei, amelyekből a szak felépül: - a zeneművészet történeti és általános zenei elméleti ismeretei 17-63 kredit; - a zeneművészethez kapcsolódó általános műveltségi elméleti ismeretek 2-18 kredit. 8.1.2. A szakirányok szakterületei és kreditaránya: - zeneszerzés szakirány: - zeneszerzés és részterületei 40-84 kredit; - a zeneszerzéshez kapcsolódó specifikus zenei elméleti ismeretek 18-47 kredit; - vokális és hangszeres előadó-művészet 10-34 kredit; - jazz-zeneszerzés szakirány: - jazz- és klasszikus zeneszerzés és hangszerelés 30-60 kredit; - a jazz specifikus elméleti és történeti ismeretei 35-65 kredit; - hangszeres és vokális jazz-előadóművészet 8-32 kredit; - muzikológia szakirány: - zenetörténet és a muzikológia részterületei 55-95 kredit; - a muzikológiához kapcsolódó specifikus zenei elméleti, zeneszerzési ismeretek 12-48 kredit; - hangszeres előadó-művészet 4-16 kredit; - zeneelmélet szakirány: - zeneelmélet és részterületei 41-75 kredit; - a zeneelmélethez kapcsolódó elméleti, gyakorlati és idegen nyelvi ismeretek 20-50 kredit; - hangszeres és vokális előadó-művészet 7-37 kredit; - zeneismeret szakirány: - zeneismeret és részterületei 38-66 kredit; - a zeneismerethez kapcsolódó elméleti és gyakorlati ismeretek 10-36 kredit; - hangszeres és vokális előadó-művészet 20-60 kredit; - elektronikus zenei médiaművészet: - elektroakusztikus zeneszerzés és részterületei 20-44 kredit; - az elektroakusztikus zeneszerzéshez kapcsolódó specifikus történeti, elméleti ismeretek 34-76 kredit; - zeneszerzés és részterületei: 12-44 kredit; - alkalmazott zeneszerzés szakirány: - alkalmazott zeneszerzés és az ahhoz kapcsolódó specifikus elméleti ismeretek 30-64 kredit; - az alkalmazott zeneszerzéshez kapcsolódó gyakorlati zenei előadó-művészeti és társművészeti ismeretek 13-37 kredit; - zeneszerzés és részterületei: 30-56 kredit. 8.2. Idegennyelvi követelmények Az alapfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges.
|