Előadó-művészet szak
ELŐADÓ-MŰVÉSZET ALAPKÉPZÉSI SZAK 1. Az alapképzési szak megnevezése: előadó-művészet (Performance) 2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA-) fokozat - szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése szakirányok szerint: - klasszikus zongora előadóművész - klasszikus orgona előadóművész - klasszikus csembaló előadóművész - klasszikus harmonika előadóművész - klasszikus hárfa előadóművész - klasszikus gitár előadóművész - klasszikus lant előadóművész - klasszikus cimbalom előadóművész - klasszikus hegedű előadóművész - klasszikus mélyhegedű előadóművész - klasszikus gordonka előadóművész - klasszikus gordon előadóművész - klasszikus furulya előadóművész - klasszikus fuvola előadóművész - klasszikus oboa előadóművész - klasszikus klarinét előadóművész - klasszikus szaxofon előadóművész - klasszikus fagott előadóművész - klasszikus kürt előadóművész - klasszikus trombita előadóművész - klasszikus tuba előadóművész - klasszikus harsona előadóművész - klasszikus ütőhangszeres előadóművész - klasszikus ének előadóművész - jazz-zongora előadóművész - jazzgitár előadóművész - jazzbasszusgitár előadóművész - jazzbőgő előadóművész - jazzszaxofon előadóművész - jazztrombita előadóművész - jazzharsona előadóművész - jazzdob előadóművész - jazzének előadóművész - zenekarvezető előadóművész - kórusvezető előadóművész - egyházzene előadóművész - népi vonós (hegedű) előadóművész - népi vonós (brácsa) előadóművész - népi vonós (cselló-bőgő) előadóművész - népi pengetős (citera-tekerő) előadóművész - népi pengetős (citera-koboz) előadóművész - népi pengetős (tambura) előadóművész - népi fúvós (furulya) előadóművész - népi fúvós (duda-furulya) előadóművész - népi fúvós (klarinét-tárogató) előadóművész - népi cimbalom előadóművész - népi ének előadóművész - szakirányok szerinti szakképzettségek angol nyelvű megjelölése: - Classical Instrumental Music Performer (Piano) - Classical Instrumental Music Performer (Organ) - Classical Instrumental Music Performer (Harpsichord) - Classical Instrumental Music Performer (Accordion) - Classical Instrumental Music Performer (Harp) - Classical Instrumental Music Performer (Guitar) - Classical Instrumental Music Performer (Lute) - Classical Instrumental Music Performer (Cimbalom/Dulcimer) - Classical Instrumental Music Performer (Violin) - Classical Instrumental Music Performer (Viola) - Classical Instrumental Music Performer (Cello) - Classical Instrumental Music Performer (Double Bass) - Classical Instrumental Music Performer (Recorder) - Classical Instrumental Music Performer (Flute) - Classical Instrumental Music Performer (Oboe) - Classical Instrumental Music Performer (Clarinet) - Classical Instrumental Music Performer (Saxophone) - Classical Instrumental Music Performer (Bassoon) - Classical Instrumental Music Performer (Horn) - Classical Instrumental Music Performer (Trumpet) - Classical Instrumental Music Performer (Trombone) - Classical Instrumental Music Performer (Tuba) - Classical Instrumental Music Performer (Percussion) - Classical Music Singer - Jazz Instrumental Performer (Jazz Piano) - Jazz Instrumental Performer (Jazz Guitar) - Jazz Instrumental Performer (Jazz Bass Guitar) - Jazz Instrumental Performer (Jazz Double Bass) - Jazz Instrumental Performer (Jazz Saxophone) - Jazz Instrumental Performer (Jazz Trumpet) - Jazz Instrumental Performer (Jazz Trombone) - Jazz Instrumental Performer (Jazz Drums) - Jazz Music Singer - Orchestra Conductor - Choir Conductor - Church Music Performer - Folk Music Performer (Violin) - Folk Music Performer (Viola) - Folk Music Performer (Cello-Double Bass) - Folk Music Performer (Zither-Rotary Lute [Hurdy-gurdy]) - Folk Music Performer (Zither-Koboz [Historical Hungarian Lute]) - Folk Music Performer (Tambura) - Folk Music Performer (Recorder) - Folk Music Performer (Bagpipe-Recorder) - Folk Music Performer (Clarinet-Tarogato [Hungarian Folk Clarinet]) - Folk Music Performer (Cimbalom) - Folk Music Performer (Folk Singing) - választható szakirányok: klasszikus zongora, klasszikus orgona, klasszikus csembaló, klasszikus harmonika, klasszikus hárfa, klasszikus gitár, klasszikus lant, klasszikus cimbalom, klasszikus hegedű, klasszikus mélyhegedű, klasszikus gordonka, klasszikus gordon, klasszikus furulya, klasszikus fuvola, klasszikus oboa, klasszikus klarinét, klasszikus szaxofon, klasszikus fagott, klasszikus kürt, klasszikus trombita, klasszikus tuba, klasszikus harsona, klasszikus ütőhangszerek, klasszikus ének, jazz-zongora, jazzgitár, jazzbasszusgitár, jazzbőgő, jazzszaxofon, jazztrombita, jazzharsona, jazzdob, jazzének, zenekarvezetés, kórusvezetés, egyházzene, népi vonós (hegedű), népi vonós (brácsa), népi vonós (cselló-bőgő), népi pengetős (citera-tekerő), népi pengetős (citera-koboz), népi pengetős (tambura), népi fúvós (furulya), népi fúvós (duda-furulya), népi fúvós (klarinét-tárogató), népi cimbalom, népi ének 3. Képzési terület: művészet 4. A képzési idő félévekben: 6 félév 5. Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit - a szak orientációja: kiemelten gyakorlat-igényes (70-80 százalék) - a diplomahangversenyhez rendelt kreditérték: 6 kredit - szakirányhoz rendelhető minimális kreditérték: 100 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 9 kredit 6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 7. Az alapképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja zenei előadóművészek képzése, akik képesek a szakképzettségük szerinti, magas szintű előadó-művészeti tevékenység – elsősorban irányítás mellett, illetve csoportos teljesítmény keretében megvalósuló – végzésére a magyar és nemzetközi zenei és a kulturális életben. Kiművelt zenei ízlésük, magas szintű zenei és technikai, elméleti és gyakorlati ismereteik, előadói készségeik alapján képesek különböző zenei együttesekben művészi szolgálat teljesítésére, valamint zenei vagy kulturális intézmények működésében szakmai kompetenciájuknak megfelelő, aktív, közreműködői vagy egyszerűbb irányítói feladatok ellátására. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására. 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. A zenei előadóművész a) tudása - Átfogó ismeretei vannak az egyetemes és a magyar zenetörténet korszakairól, a fontosabb szerzőkről, alkotásokról. - Ismeri az előadó-művészeti tevékenysége alapjául szolgáló zeneelméleti hátteret, az összhangzattant, formatant, a különböző zenei stílusokat, műfajokat. - Átfogóan ismeri a magyar népzene elméleti hátterét, általános ismeretei vannak a népzenei repertoárról. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szóló- és az együttes zenei előadó-művészet sajátos követelményeiről, valamint a zeneművészet és más művészeti ágak közötti kapcsolódási pontokról, továbbá az alkotó- és előadó-művészeti területek közötti dinamikus kölcsönhatásról. - Tisztában van a zenei előadó-együttesek működésének és működtetésének tartalmi és formai kereteivel, valamint társadalmi-művelődési adottságaival. - Tisztában van a zenei előadó-művészetre vonatkozó etikai szabályokkal és a legalapvetőbb szerzői jogi kérdésekkel. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a művészettörténet, illetve más művészetelméleti tudományok világáról. b) képességei - Képes az általa tanult, előadott zeneművek önálló értékelésére azok zenetörténeti, stiláris, kompozíciótechnikai, esztétikai kontextusában. - A zeneművek elsajátítása során képes a kottakép helyes értelmezésére, ennek alapján a zeneművek autentikus, stílushű előadására. - Képes hallás után felismerni, lejegyezni, valamint memorizálni vagy szabadon kezelni, alakítani különböző zenei anyagokat. - Különböző csoportos zenei tevékenységben, összművészeti tevékenységben képes kreatív és alkalmazkodó módon részt venni, ennek során hatékonyan kommunikálni. - Képes zenei együtteseket, művelődési intézményeket alkotó módon segíteni és azokban koordinációs feladatokat elvégezni. - Tevékenysége során képes alkalmazni a zenei előadó-művészet etikai normáit. - A művészet, illetve más művészetelméleti terület történetével összefüggő alapvető kérdésekben képes adekvát módon megnyilatkozni, a helyes fogalmi rendszert használni. c) attitűdje - Fontosnak tartja, hogy a zeneművészetből kiindulóan képes legyen tájékozódni a művészettörténet, illetve más művészetelméleti tudomány, valamint a társművészetek világában, és a zeneművészet helyét és szerepét e körben meg tudja fogalmazni. - Értő módon viszonyul a zeneirodalom történeti és kortárs alkotásaihoz, valamint a különböző zenei előadói gyakorlatokhoz, konkrét művészeti produkciókhoz. - Nyitott a csoportos zenei, összművészeti produkciókban való részvételre, amelyekben alkalmazkodóan vesz részt. - Tudatosan gondolkodik előadó-művészeti produkcióinak társadalmi vonatkozásairól. - Törekszik a zenei előadó-művészet etikai normáinak betartására. d) autonómiája és felelőssége - Tudatában van annak, hogy a társadalomban nem csupán önmagát, hanem művészi tevékenységével a zeneművészetet és annak értékeit is képviseli. - Összpontosítva saját előadó-művészeti tevékenységének területére, folyamatosan figyelemmel kíséri a zenei élet eseményeit, tájékozott a tevékenységéhez kapcsolódó írásos publikációk terén. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt előadó-művészeti produkciók kialakításában vagy formálásában. - Elismeri előadó-művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait. - Elfogadja és hitelesen közvetíti szakterületének társadalmi szerepét, értékeit. 7.1.2. A szakirányokon szerezhető további sajátos kompetenciák 7.1.2.1. A klasszikus zongora, a klasszikus orgona, a klasszikus csembaló, a klasszikus harmonika, a klasszikus hárfa, a klasszikus gitár, a klasszikus lant, a klasszikus cimbalom, a klasszikus hegedű, a klasszikus mélyhegedű, a klasszikus gordonka, a klasszikus gordon, a klasszikus furulya, a klasszikus fuvola, a klasszikus oboa, a klasszikus klarinét, a klasszikus szaxofon, a klasszikus fagott, a klasszikus kürt, a klasszikus trombita, a klasszikus harsona, a klasszikus tuba, a klasszikus ütőhangszerek szakirányon a klasszikus zongora előadóművész, a klasszikus orgona előadóművész, a klasszikus csembaló előadóművész, a klasszikus harmonika előadóművész, a klasszikus hárfa előadóművész, a klasszikus gitár előadóművész, a klasszikus lant előadóművész, a klasszikus cimbalom előadóművész, a klasszikus hegedű előadóművész, a klasszikus mélyhegedű előadóművész, a klasszikus gordonka előadóművész, a klasszikus gordon előadóművész, a klasszikus furulya előadóművész, a klasszikus fuvola előadóművész, a klasszikus oboa előadóművész, a klasszikus klarinét előadóművész, a klasszikus szaxofon előadóművész, a klasszikus fagott előadóművész, a klasszikus kürt előadóművész, a klasszikus trombita előadóművész, a klasszikus tuba előadóművész, a klasszikus harsona előadóművész, klasszikus ütőhangszeres előadóművész a) tudása - Magas szinten ismeri a szakirány szerinti hangszerjátékhoz tartozó zenei tudáselemeket, technikai eszköztárat. - A szakirány szerinti hangszerjátékra vonatkozóan átfogó stílus-, műfaj- és előadásmód-ismerete van. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a lapról játék, a transzponálás, valamint az improvizáció módjairól. - Gyakorlatban, magas szinten elsajátította a szakirány szerinti hangszeres szóló-, kamarazenei, továbbá – ha az adott szakirány szerinti hangszer esetében jellemző – zenekari irodalom egy részét, ismeretekkel rendelkezik az alaprepertoár más részeiről, a forrásokról (kották) és azok fellelhetőségéről. - Alapvető ismeretei vannak a szakirány szerinti hangszeres szólóművek, illetve a szakirány szerinti hangszeres szólamot tartalmazó művek egyéni és csoportos munka során történő elsajátításának folyamatáról, sajátos követelményeiről, a gyakorlási módszerekről, próbatechnikákról. - Átfogó ismereti vannak a szakirány szerinti hangszer történetéről, típusairól, felépítéséről, működéséről. b) képességei - Képes különböző stílusú, műfajú, a szakirány szerinti hangszeres műveket, illetve zeneműveknek a szakirány szerinti szólamait formáltan, a stílusnak és a zeneszerző gondolkodásmódjának megfelelően, hangversenyszerűen megszólaltatni. - Képes a szakirány szerinti könnyebb szólóműveket, hangszeres szólamokat első látás után megszólaltatni (lapról játék), egyszerűbb zenei anyagokat transzponálni, improvizatív módon alakítani, a szakirány szerinti hangszeren megszólaltatni. - Átlátja a szakirány szerinti hangszeres szóló-, kamarazenei, illetve – ha az adott szakirány szerinti hangszer esetében létezik – zenekari irodalom jelentős részét. - A szakirány szerinti hangszeres szólóművek, illetve a szakirány szerinti hangszeres szólamot tartalmazó művek elsajátítása során képes a folyamat időbeli megtervezésére, meghatározott gyakorlási metódusok alkalmazására, csoportos munka során az alkalmazkodó részvételre. c) attitűdje - A szakirány szerinti hangszeres tudását rendszeres, hatékony gyakorlással folyamatosan karbantartja, fejleszti. - Zenei gondolkodásában nyitott a kreativitásra. - Törekszik a szakirány szerinti hangszeres szóló-, valamint kamarazenei, illetve – ha az adott szakirány szerinti hangszer esetében létezik – zenekari irodalom megismerésére, saját repertoárjának bővítésére. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Pódiumhelyzetben biztonsággal teljesíti a szakirány szerinti hangszeres rutinfeladatokat. - A szakirány szerinti hangszeres előadó-művészi teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Műsorát instrukciók alapján, hangszeres tudásszintjének és szakmai orientációjának megfelelően, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. - Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló hangszeres produkciókban egyaránt magas színvonalú teljesítményt nyújt. 7.1.2.2. A klasszikus zongora szakirányon továbbá a klasszikus zongora előadóművész a) tudása - Átfogó ismeretei vannak a kóruséneklésről, gyakorlatban elsajátította az énekkari irodalom egy részének saját hangfajának megfelelő énekszólamát. b) képességei - Kóruséneklésben szerzett ismeretei és gyakorlata alapján képes énekkari művek előadásában való részvételre. c) attitűdje - Hangszeres előadó-művészeti produkciók mellett vokális előadó-művészeti produkciókban való részvételre is nyitott. 7.1.2.3. A klasszikus orgona szakirányon továbbá klasszikus orgona előadóművész a) tudása - Magas szintű zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólóirodalom középnehéz technikai igényű műveinek egy részét. - Ismeri a kórus- és zenekari partitúrák felépítését, az azok zongorán történő megszólaltatásához szükséges rendezőelveket. - Ismeri a continuo-játék elméletét és gyakorlati alkalmazásának módját. - Átfogó ismeretei vannak a kóruséneklésről, gyakorlatban elsajátította az énekkari irodalom egy részének saját hangfajának megfelelő énekszólamát. b) képességei - Képes középnehéz zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására. - Képes egyszerűbb zenekari- és kóruspartitúrák átlátására, azok, valamint számozott basszussal lejegyzett szólamok zongorán történő megszólaltatására. - Kóruséneklésben szerzett ismeretei és gyakorlata alapján képes énekkari művek előadásában való részvételre. c) attitűdje - Törekszik arra, hogy zongoratudását orgona előadóművészi tevékenysége szolgálatába állítsa. - A zongora, mint hangszer sajátos adottságai kiaknázásával bővíti az orgonairodalmon kívüli repertoárismeretét. - Hangszeres előadó-művészeti produkciók mellett vokális előadó-művészeti produkciókban való részvételre is nyitott. 7.1.2.4. A klasszikus csembaló szakirányon továbbá a klasszikus csembaló előadóművész a) tudása - Magas szintű zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólóirodalom középnehéz technikai igényű műveinek egy részét. - Ismeri a continuo-játék elméletét és gyakorlati alkalmazásának módját. - Alapvető ismeretei vannak a csembalójáték historikus előadásmódhoz kapcsolódó zenei és társművészeti hátteréről. - Átfogó ismeretei vannak a kóruséneklésről, gyakorlatban elsajátította az énekkari irodalom egy részének saját hangfajának megfelelő énekszólamát. b) képességei - Képes számozott basszussal lejegyzett szólamok csembalón, illetve zongorán történő megszólaltatására. - Képes középnehéz zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására. - Képes csembalójátékába a historikus zenei stílus sajátosságait beépíteni. - Kóruséneklésben szerzett ismeretei és gyakorlata alapján képes énekkari művek előadásában való részvételre. c) attitűdje - Törekszik arra, hogy zongoratudását csembaló előadóművészi tevékenysége szolgálatába állítsa. - Tudatos a historikus zenei előadásmód alkalmazásában. - Hangszeres előadó-művészeti produkciók mellett vokális előadó-művészeti produkciókban való részvételre is nyitott. 7.1.2.5. A klasszikus harmonika, a klasszikus cimbalom szakirányon továbbá a klasszikus harmonika előadóművész és a klasszikus cimbalom előadóművész a) tudása - Alapvető zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólóirodalom könnyebb technikai igényű néhány művét. - Átfogó ismeretei vannak a kóruséneklésről, gyakorlatban elsajátította az énekkari irodalom egy részének saját hangfajának megfelelő énekszólamát. b) képességei - Képes könnyebb technikai igényű zongoraművek, egyszerű zongorakíséretek megszólaltatására. - Kóruséneklésben szerzett ismeretei és gyakorlata alapján képes énekkari művek előadásában való részvételre. c) attitűdje - Törekszik arra, hogy alapszintű zongoratudását a szakirány szerinti hangszeres tevékenysége szolgálatába állítsa. - Hangszeres előadó-művészeti produkciók mellett vokális előadó-művészeti produkciókban való részvételre is nyitott. 7.1.2.6. A klasszikus gitár szakirányon továbbá a klasszikus gitár előadóművész a) tudása - Ismeri a gitározás sajátos összhangzattani és continuo-játék lehetőségeit, szólamvezetési eszközeit. - Ismeri a francia, spanyol, német lant-tabulatúrákat. b) képességei - Képes gitáron összhangzattani folyamatok bemutatására és continuo-szólamok kidolgozására, valamint játékára. - Képes francia lant-tabulatúrából átírás nélkül egyszerűbb műveket megszólaltatni. c) attitűdje - Elkötelezett a gitár-specifikus tudásának, ezen belül összhangzattani, continuo, lant-tabulatúra jártasságának gyarapítására, és ezen ismereteinek az előadóművészi munkájában való felhasználására. d) autonómiája és felelőssége - Önálló abban, hogy gitár-összhangzattani és continuo-játék tudását gyarapítsa és fejlessze, valamint tudatában van annak, hogy ezen készségének fenntartása és fejlesztése a lant örököseként művészi tevékenységének egyik pillére. 7.1.2.7. A klasszikus furulya szakirányon továbbá a klasszikus furulya előadóművész a) tudása - Alapvető zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólóirodalom könnyebb technikai igényű néhány művét. b) képességei - Képes könnyebb technikai igényű zongoraművek, egyszerű zongorakíséretek megszólaltatására. c) attitűdje - Törekszik arra, hogy alapszintű zongoratudását a szakirány szerinti hangszeres tevékenysége szolgálatába állítsa. 7.1.2.8. A klasszikus ének szakirányon továbbá a klasszikus ének előadóművész a) tudása - Magas szinten ismeri a klasszikus énekléshez tartozó zenei tudáselemeket, technikai eszköztárat. - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a szóló- és kamaraénekes zenei műfajokról, a különböző zenei stílusokról, azok előadásmódjáról és a helyes idegen nyelvi szövegkiejtésről. - Gyakorlatban, magas szinten elsajátította a saját hangfajának megfelelő szóló- és kamaraénekes irodalom egy részét, ismeretekkel rendelkezik az alaprepertoár más részeiről, a forrásokról (kották) és azok fellelhetőségéről. - Ismeri a klasszikus énekes művek egyéni és csoportos munka során történő elsajátításának folyamatát, sajátos követelményeit, a gyakorlási módszereket, próbatechnikákat. - Alapvető ismeretei vannak legalább egy, a szólóénekes zenei műfajok esetében jellemző idegen nyelv nyelvtani szabályairól, szókincséről, kiejtésmódjáról, különös tekintettel a zeneművekben használt konkrét irodalmi alkotásokra. - Alapvető ismeretei vannak a színpadi játék, a színpadi mozgás és a színpadi beszéd gyakorlati szemszögű, énekes előadó-művészeti vonatkozásairól. - Alapvető zenei, technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólórepertoár könnyebb technikai igényű műveinek egy részét. b) képességei - Képes különböző stílusú dalokat, áriákat, valamint kamaraművek és kórusművek saját hangfajának megfelelő szólamát formáltan, a stílusnak és a zeneszerző gondolkodásmódjának megfelelően, hangversenyszerűen megszólaltatni. - Átlátja a szóló- és a kamaraénekes irodalom főbb alkotásainak jelentős részét. - A klasszikus énekes szóló- és kamaraénekes művek elsajátítása során képes a folyamat időbeli megtervezésére, meghatározott gyakorlási metódusok alkalmazására, csoportos munka során az alkalmazkodó részvételre. - Képes legalább egy, a szólóénekes zenei műfajok esetében jellemző idegen nyelven írott irodalmi szöveg tartalmának megismerésére, megértésére és a helyes szövegkiejtésre. - Énekes előadó-művészeti produkcióit adekvát módon kiválasztott színművészeti elemek beépítésével valósítja meg. - Képes könnyebb technikai igényű zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására. c) attitűdje - Énektudását rendszeres, hatékony gyakorlással folyamatosan karbantartja, fejleszti. - Énekhangja egészségének megőrzésére kiemelt figyelmet fordít. - Törekszik az énekes szólóirodalom, valamint a kamaraénekes irodalom megismerésére, saját repertoárjának bővítésére. - Az általa tanult énekes zeneműveket eredeti nyelven adja elő. - Fontosnak tartja, hogy énekes zeneművek megszólaltatásakor a tartalom kifejezését ízléses, karakteres színpadi előadásmóddal kísérje. - Törekszik arra, hogy alapszintű zongoratudását az énekes művek elsajátításakor hasznosítsa. d) autonómiája és felelőssége - Énekművészi szakmai irányultsága kialakult. - Pódiumhelyzetben biztonsággal teljesít énekesi rutinfeladatokat. - Teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Műsorát instrukciók alapján, énekes tudásszintjének és szakmai orientációjának megfelelően, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. - Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló produkciókban egyaránt magas színvonalú teljesítményt nyújt. 7.1.2.9. A jazz-zongora, jazzgitár, jazzbasszusgitár, jazzbőgő, jazzszaxofon, jazztrombita, jazzharsona, jazzdob szakirányon továbbá a jazz-zongora előadóművész, a jazzgitár előadóművész, a jazzbasszusgitár előadóművész, a jazzbőgő előadóművész, a jazzszaxofon előadóművész, a jazztrombita, a jazzharsona, a jazzdob előadóművész a) tudása - Magas szinten ismeri a szakirány szerinti jazzhangszer-játékhoz tartozó zenei tudáselemeket, technikai eszköztárat. - Gyakorlati szemszögből ismeri a jazzhangszeres improvizációs technikákat, a jazz sajátos kifejezési fordulatait, intonációját, ritmus-, dallam- és harmóniavilágát, valamint a lapról játék és a transzponálás módját. - Gyakorlatban, magas szinten elsajátította a szakirány szerinti jazzhangszeres szólóirodalom, valamint jazz-zenekari irodalom egy részét, továbbá ismeri a jazz standard repertoár jelentős részét, ismeretekkel rendelkezik a forrásokról és azok fellelhetőségéről. - Alapvető ismeretei vannak a szakirány szerinti jazzhangszeres szólóművek és zenekari művek egyéni és csoportos munka során történő elsajátításának folyamatáról, sajátos követelményeiről, a gyakorlási módszerekről, próbatechnikákról. - Alapvető zenei és technikai ismeretei vannak a jazz-zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a jazz-zongora szólórepertoár könnyebb technikai igényű műveinek egy részét. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a zenekari jazzvokál-éneklés és az a cappella jazz-művek előadásáról. - Átfogó ismeretei vannak a jazz specifikus elméleti és történeti, valamint zeneszerzési (hangszerelés) hátteréről. - Tájékozott a jazz-zenével kapcsolatos nemzetközi népzenei repertoárban és stílus-sajátosságokban. b) képességei - Képes különböző stílusú, műfajú, a szakirány szerinti jazzhangszeres zeneműveket, illetve zeneműveknek a szakirány szerinti jazzhangszeres szólamait stílushűen, magas szintű zenei és technikai felkészültséggel, hangversenyszerűen megszólaltatni. - Képes a szakirány szerinti jazzhangszeren improvizálni. - Átlátja a szakirány szerinti jazzhangszeres szóló- és zenekari irodalom jelentős részét. - Képes megkülönböztetni a jazz standard repertoár különböző stílusait, stílusjegyeit. - A szakirány szerinti jazzhangszeres szólóművek és jazz-zenekari művek elsajátítása során képes a folyamat időbeli megtervezésére, meghatározott gyakorlási metódusok alkalmazására, csoportos munka során az alkalmazkodó részvételre. - Képes könnyebb jazz-zongoraművek, jazz-zongoraszólamok, egyszerűbb zongorakíséretek megszólaltatására, egyszerű zenei anyagok zongorán történő demonstrálására. - Képes csoportos jazzénekes produkciókban való részvételre. - Eligazodik a jazzelmélet és a jazztörténet különböző kérdéseiben, képes a jazz-zeneművek beható analízisére. - Képes egyszerűbb jazz-hangszerelési feladatok elvégzésére. - Képes megkülönböztetni a jazz-zenével kapcsolatos nemzetközi népzenei repertoár alkotásainak stílusjegyeit és más jellemzőit. c) attitűdje - A szakirány szerinti jazzhangszeres tudását rendszeres, hatékony gyakorlással folyamatosan karbantartja, fejleszti. - Zenei gondolkodásában és a jazzhangszer-játékban magas fokú nyitottsága van a kreativitásra. - Törekszik a szakirány szerinti jazzhangszeres szóló- és zenekari irodalom megismerésére, saját repertoárjának bővítésére. - Törekszik a kiszenekari és nagyzenekari jazzjátékban való rendszeres részvételre. - Törekszik arra, hogy alapszintű jazz-zongoratudását jazzhangszeres tevékenysége szolgálatába állítsa. - Fontosnak tartja, hogy gyakorlati előadó-művészeti tevékenységét megfelelő elméleti megközelítéssel is megalapozza. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Pódiumhelyzetben biztonsággal teljesít jazzhangszeres előadóművészi rutinfeladatokat, különös tekintettel az improvizációra. - Jazzhangszeres előadó-művészeti teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Repertoárját instrukciók alapján, jazzhangszeres tudásszintjének és szakmai orientációjának megfelelően, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. - Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló jazz-zenei produkciókban egyaránt magas színvonalú teljesítményt nyújt. 7.1.2.10. A jazz-zongora, a jazzbőgő, a jazzszaxofon, a jazztrombita, a jazzharsona, a jazzdob szakirányon továbbá a jazz-zongora előadóművész, jazzbőgő előadóművész, jazzszaxofon előadóművész, jazztrombita előadóművész, a jazzharsona előadóművész, a jazzdob előadóművész a) tudása - A szakirány szerinti jazzhangszernek megfelelő klasszikus zenei hangszerjáték területén átfogó hangszertechnikai, stílus- és előadásmód-ismerete van, gyakorlatban elsajátította a klasszikus zenei hangszer repertoárjának könnyebb és középnehéz műveinek egy részét. b) képességei - Képes a szakirány szerinti jazzhangszernek megfelelő klasszikus hangszeren könnyebb és középnehéz műveket megszólaltatni, valamint klasszikus hangszeres ismereteit a jazzhangszeres előadó-művészetben adekvát módon alkalmazni. 7.1.2.11. A jazzének szakirányon továbbá a jazzének előadóművész a) tudása - Magas szinten ismeri a jazzénekléshez tartozó zenei tudáselemeket, valamint sajátos énektechnikai eszköztárat. - Gyakorlati szemszögből ismeri a jazzénekes improvizációs technikákat, a jazz sajátos kifejezési fordulatait, intonációját, ritmus-, dallam- és harmóniavilágát, valamint a lapról éneklés és a transzponálás módját. - A jazzénekes repertoár vonatkozásában átfogó ismeretei vannak a zene és a szöveg viszonyáról, a helyes idegen nyelvi (angol nyelvű) szövegkiejtésről. - Ismeri a klasszikus zenei hangképzés és a klasszikus éneklés alapjául szolgáló stílusjegyek gyakorlati alkalmazásának módját, gyakorlatban elsajátította a klasszikus éneklés repertoárjának könnyebb és középnehéz műveinek egy részét. - Gyakorlatban, magas szinten elsajátította a jazzénekes szólóirodalom, valamint jazz-zenekari irodalom egy részét, továbbá ismeri a jazz standard repertoár jelentős részét, ismeretekkel rendelkezik a forrásokról és azok fellelhetőségéről. - Alapvető ismeretei vannak a jazzénekes szólóművek és jazz-zenekari művek egyéni és csoportos munka során történő elsajátításának folyamatáról, sajátos követelményeiről, a gyakorlási módszerekről, próbatechnikákról. - Alapvető zenei és technikai ismeretei vannak a jazz-zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a jazz-zongora szólórepertoár könnyebb technikai igényű műveinek egy részét. - Magas szintű ismeretekkel rendelkezik az együttes jazzéneklés sajátos követelményeiről és repertoárjáról. - Átfogó ismeretei vannak a jazz specifikus elméleti és történeti, valamint zeneszerzési (hangszerelés) hátteréről. - Tájékozott a jazz-zenével kapcsolatos nemzetközi népzenei repertoárban és stílus-sajátosságokban. b) képességei - Képes különböző stílusú, műfajú jazzénekes zeneműveket, illetve más jazz-zeneművek énekszólamait stílushűen, magas szintű zenei és technikai felkészültséggel, hangversenyszerűen megszólaltatni. - Jazzénekes produkcióiban magas szinten képes az improvizációra. - Képes könnyebb klasszikus zenei szóló- és kamaraénekes műveket megfelelő hangképzéssel, stílushűen megszólaltatni, valamint klasszikus énekes ismereteit a jazzénekes előadó-művészetben adekvát módon alkalmazni. - Átlátja a jazzénekes szóló- és zenekari irodalom főbb alkotásainak jelentős részét, valamint képes újabb, előadásra szánt műveket kiválasztani. - Képes megkülönböztetni a jazz standard repertoár különböző stílusait, stílusjegyeit. - A jazzénekes szólóművek és zenekari művek elsajátítása során képes a folyamat időbeli megtervezésére, meghatározott gyakorlási metódusok alkalmazására, csoportos munka során alkalmazkodó részvételre. - Képes könnyebb jazz-zongoraművek, jazz-zongoraszólamok, egyszerűbb zongorakíséretek megszólaltatására, egyszerű zenei anyagok zongorán történő demonstrálására. - Képes csoportos jazzénekes produkciókban való magas művészi színvonalon történő részvételre. - Eligazodik a jazzelmélet és a jazztörténet különböző kérdéseiben, képes a jazz-zeneművek beható analízisére. - Képes megkülönböztetni a jazz-zenével kapcsolatos nemzetközi népzenei repertoár alkotásainak stílusjegyeit és más jellemzőit. c) attitűdje - Jazzénekes tudását rendszeres, hatékony gyakorlással folyamatosan karbantartja, fejleszti. - Zenei gondolkodásában és a jazzéneklésben magas fokú nyitottsága van a kreativitásra. - Törekszik a jazzénekes szóló- és zenekari irodalom megismerésére, saját repertoárjának bővítésére. - Törekszik jazz-zenekari produkciókban való rendszeres részvételre. - Törekszik arra, hogy alapszintű jazz-zongoratudását jazzénekes tevékenysége szolgálatába állítsa. - Fontosnak tartja, hogy gyakorlati előadó-művészeti tevékenységét megfelelő elméleti megközelítéssel is megalapozza. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Pódiumhelyzetben biztonsággal teljesít jazzénekes előadóművészi rutinfeladatokat, különös tekintettel az improvizációra. - Jazzénekes előadó-művészeti teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Repertoárját instrukciók alapján, jazzénekes tudásszintjének és szakmai orientációjának megfelelően, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. - Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló jazzénekes produkciókban egyaránt magas színvonalú teljesítményt nyújt. 7.1.2.12. A zenekarvezetés szakirányon továbbá a zenekarvezető előadóművész a) tudása - Magas szinten ismeri a zenekari vezényléshez tartozó zenei tudáselemeket, vezényléstechnikai eszköztárat. - A zenekari művek vonatkozásában átfogó ismeretei vannak a különböző stílusokról, műfajokról és azok előadásmódjáról. - Alapvető ismeretei vannak a zenekari munka folyamatáról, a dirigens funkciójáról, a próbatechnikákról. - Gyakorlatban, magas szinten elsajátította a zenekari irodalom egy részét, továbbá átfogó ismeretekkel rendelkezik az alaprepertoár más részeiről, a forrásokról és azok fellelhetőségéről. - Alapvető ismeretei vannak a vokális és hangszeres zeneszerzési technikákról, az egyes hangszerek technikai és hangzási adottságairól, azok kombinációiról, a különböző hangszerelési technikákról. - Magas szinten ismeri a szóló-, kamara- és a kóruséneklés alapjául szolgáló énektechnikát, gyakorlatban megismerte a középnehéz szólóénekes és kamaraénekes, valamint énekkari irodalom legjelentősebb műveinek egy részét. - Magas szintű zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólóirodalom középnehéz technikai igényű műveinek egy részét. - Alaposan ismeri a különböző zenekari partitúrák felépítését, az azok zongorán történő megszólaltatásához szükséges rendezőelveket, valamint a continuo-játék elméletét. - Alapvető ismeretei vannak legalább egy, a vokális szólamot is tartalmazó zenei műfajok esetében jellemző idegen nyelv nyelvtani szabályairól, szókincséről, kiejtésmódjáról, különös tekintettel a zeneművekben használt konkrét irodalmi alkotásokra. b) képességei - Képes különböző stílusú, műfajú zenekari műveket formáltan, a stílusnak és a zeneszerző gondolkodásmódjának megfelelően betanítani, és hangversenyszerű előadás során vezényelni. - A zenekari művek előadására történő felkészítés során képes a folyamat időbeli megtervezésére, próbatechnikák önálló alkalmazására, irányítói (rész)feladatok elvégzésére. - Átlátja a zenekari irodalom jelentős részét. - Kompozíciótechnikai és hangszerelési ismereteit előadó-művészeti tevékenysége során hatékonyan alkalmazza. - Képes könnyebb szólóénekes, kamaraénekes zeneművek, valamint nehezebb énekkari művek előadásában való részvételre. - Képes középnehéz zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására, zenekari művek betanítása során azok zongorán történő demonstrálására. - Képes bonyolultabb partitúrák átlátására, azok, továbbá számozott basszussal lejegyzett szólamok zongorán történő megszólaltatására. - Képes legalább egy idegen nyelv esetében a vokális szólamot is tartalmazó kompozíciók irodalmi szövegének megértésére, és tartalmának, helyes szövegkiejtésének közvetítésére. c) attitűdje - Zenekari vezénylési képességeit folyamatosan fejleszti. - Zenei gondolkodását nyitottság és kreativitás jellemzi. - Törekszik a zenekari irodalom megismerésére, saját repertoárjának folyamatos bővítésére. - Törekszik az előadó-művészeti tevékenységben való rendszeres részvételre. - Törekszik arra, hogy egyéni felkészülése során, adott zenekari mű elsajátításához zongoratudását is felhasználja. - Nyitott arra, hogy a betanítási folyamat adekvát helyzeteiben a zenekari műveket zongorán demonstrálja. - Fontosnak tartja, hogy az általa vezényelt, vokális szólamot is tartalmazó művek eredeti nyelven szólaljanak meg, ennek érdekében törekszik idegen nyelvi ismereteinek bővítésére, legalább az énekkari és kamaraénekes irodalom gerincét alkotó zeneművekre vonatkozóan. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Pódiumhelyzetben biztonsággal teljesít előadóművészi rutinfeladatokat. - Teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Műsorát instrukciók mentén, részleges önállósággal, tudásszintjének és szakmai orientációjának megfelelően, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. - Társadalmi környezete zenei kultúrájának fejlesztésében felelős szakemberként vesz részt. 7.1.2.13. A kórusvezetés szakirányon továbbá a kórusvezető előadóművész a) tudása - Magas szinten ismeri az énekkari vezényléshez tartozó zenei tudáselemeket, vezényléstechnikai eszköztárat. - Az énekkari művek vonatkozásában átfogó ismeretei vannak a különböző stílusokról, műfajokról és azok előadásmódjáról. - Alapvető ismeretei vannak az énekkari munka folyamatáról, a kórusvezető funkciójáról, a próbatechnikákról. - Gyakorlatban, magas szinten elsajátította az énekkari irodalom egy részét, továbbá átfogó ismeretekkel rendelkezik az alaprepertoár más részeiről, a forrásokról és azok fellelhetőségéről. - Alapvető ismeretei vannak a vokális és hangszeres zeneszerzési technikákról, az egyes hangszerek technikai és hangzási adottságairól, azok kombinációiról, a különböző hangszerelési technikákról. - Ismeri a szóló-, kamara- és a kóruséneklés alapjául szolgáló énektechnikát, gyakorlatban megismerte a középnehéz szólóénekes és kamaraénekes, valamint énekkari irodalom legjelentősebb műveinek egy részét. - Magas szintű zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólóirodalom középnehéz technikai igényű műveinek egy részét. - Alaposan ismeri a különböző énekkari partitúrák felépítését, az azok zongorán történő megszólaltatásához szükséges rendezőelveket, valamint a continuo-játék elméletét. - Alapvető ismeretei vannak legalább egy, a vokális zenei műfajok esetében jellemző idegen nyelv nyelvtani szabályairól, szókincséről, kiejtésmódjáról, különös tekintettel a zeneművekben használt konkrét irodalmi alkotásokra. b) képességei - Képes különböző stílusú, műfajú énekkari műveket formáltan, a stílusnak és a zeneszerző gondolkodásmódjának megfelelően betanítani, és hangversenyszerű előadás során vezényelni. - Az énekkari művek előadására történő felkészítés során képes a folyamat időbeli megtervezésére, próbatechnikák önálló alkalmazására, irányítói (rész)feladatok elvégzésére. - Átlátja az énekkari irodalom jelentős részét. - Kompozíciótechnikai és hangszerelési ismereteit előadó-művészeti tevékenysége során hatékonyan alkalmazza. - Képes könnyebb szólóénekes, kamaraénekes zeneművek, valamint nehezebb énekkari művek előadásában való részvételre. - Képes középnehéz zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására, énekkari művek betanítása során azok zongorán történő demonstrálására. - Képes bonyolultabb partitúrák átlátására, azok, továbbá számozott basszussal lejegyzett szólamok zongorán történő megszólaltatására. - Képes legalább egy idegen nyelv esetében a vokális kompozíciók irodalmi szövegének megértésére, és tartalmának, helyes szövegkiejtésének közvetítésére. c) attitűdje - Énekkari vezénylési képességeit folyamatosan fejleszti. - Zenei gondolkodását nyitottság és kreativitás jellemzi. - Törekszik az énekkari irodalom megismerésére, saját repertoárjának folyamatos bővítésére. - Törekszik az előadó-művészeti tevékenységben való rendszeres részvételre. - Törekszik arra, hogy egyéni felkészülése során, adott kórusmű elsajátításához zongoratudását is felhasználja. - Nyitott arra, hogy a betanítási folyamat adekvát helyzeteiben az énekkari műveket zongorán demonstrálja. - Fontosnak tartja, hogy az általa vezényelt énekkari vagy kamaraénekes művek eredeti nyelven szólaljanak meg, ennek érdekében törekszik idegen nyelvi ismereteinek bővítésére, legalább az énekkari és kamaraénekes irodalom gerincét alkotó zeneművekre vonatkozóan. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Pódiumhelyzetben biztonsággal teljesít előadóművészi rutinfeladatokat. - Teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Műsorát instrukciók mentén, részleges önállósággal, tudásszintjének és szakmai orientációjának megfelelően, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. - Társadalmi környezete zenei kultúrájának fejlesztésében felelős szakemberként vesz részt. 7.1.2.14. Az egyházzene szakirányon továbbá az egyházzene előadóművész a) tudása - Átfogó ismeretei vannak az egyházzene-történet korszakairól, a fontosabb szerzőkről, alkotásokról. - Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyszólamú és a polifon egyházzene, valamint az orgonazene korszakairól és repertoárjáról. - Általános ismeretei vannak a népének-repertoárról. - Átfogóan ismeri a liturgiatörténetet, legalább saját felekezetének liturgiáját. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik elsősorban saját felekezete egyházi felépítéséről, az egyházzenész abban elfoglalt helyéről, feladatairól. - Tisztában van az egyházi, templomi zenére vonatkozó egyházi előírásokkal. - Ismeri az egyházi zenéhez tartozó zenei és elméleti tudáselemeket. - Átfogó előadói-, stílus- és műfaji ismeretekkel rendelkezik. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a lapról játék, a transzponálás, continuo-játék, valamint az improvizáció módjairól. - Ismeri a középkori zeneelmélet tonális és formai jellemzőit. - Alapvető ismeretei vannak az egyházzenei együttesek (szkóla, különféle összetételű kórusok, hangszeres együttesek) működésének sajátos követelményeiről, működése szervezésének feladatairól, a próbatechnikákról. - Alapvető ismeretei vannak orgonaismeretből, az orgona működéséről, felépítéséről, történetéről. - Alapvető zenei, technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólórepertoár könnyebb technikai igényű műveinek egy részét. - Ismeri a felekezetének megfelelő nyelvű legfontosabb liturgikus szövegeket, és azok magyar nyelvű jelentését. - Ismeri a helyes beszédhang- és énekhangképzés technikáját. - Átfogó ismeretei vannak a kóruséneklésről, gyakorlatban elsajátította az általános és az egyházzenei énekkari irodalom egy részének saját hangfajának megfelelő szólamát. - A gyakorlatban elsajátította az orgonairodalom és liturgikus orgonajáték egy részét, ismeretekkel rendelkezik a forrásokról és azok elérhetőségéről. - A gyakorlatban elsajátította a gregorián és graduál repertoár, valamint az egy- és többszólamú egyházzenei vokális irodalom egy részét, ismeretekkel rendelkezik a forrásokról és azok elérhetőségéről. b) képességei - Képes az általa előadott egyházzenei művek értékelésére azok sajátos egyházzenei, liturgikus kontextusában. - Egyéni vagy csoportos egyházzenei tevékenysége során képes figyelembe venni a liturgia előírásait és hagyományait és az abban részt vevő (egyházi) személyek feladatait, velük hatékonyan együttműködik. - Képes saját egyházában (esetleg más felekezetű templomban is) az egyházzenei életet megszervezni, az egyházi, liturgikus alkalmak zenei irányítását elvégezni. - Templomi működése során betartja az egyházi előírásokat. - A megfelelő kontextusban alkalmazza az egyházzenei alkalmakon megszólaltatható orgona, illetve vokális szóló- és kórusművek jelentős részét, valamint képes újabb, a liturgiába illő művek kiválasztására. - Az egyházzenei együttesekben való részvétel során képes a munka időbeli megtervezésére, a célravezető módszerek önálló alkalmazására, a liturgiában részt vevő más személyekhez való alkalmazkodásra. - Hangszerismereti tudását egyaránt képes számára ismert és idegen hangszer kezelése során alkalmazni. - Képes könnyebb technikai igényű zongoraművek, zongorakíséretek, orgonakíséretek megszólaltatására. - Képes a liturgiában és az egyházzenei hangversenyeken megszólaló (idegen nyelvű) művek szövegének megértésére, ismeretlen művek esetén azok liturgikus helyének megtalálására. - Képes a liturgiában beszéd- és énekhangját helyesen használva megszólalni és énekelni. - Képes a liturgikus és egyházzenei alkalmakon kórusban művészi szinten énekelni. - Képes különböző stílusú, műfajú orgonaműveket és orgonakíséreteket a liturgiának, a zenei stílusnak és a zeneszerző gondolkodásának megfelelően megszólaltatni istentiszteleten vagy templomi hangversenyen. - Képes könnyebb orgonaműveket első látás után megszólaltatni, transzponálni, vokális zeneműveket continuo-val kísérni, a liturgikus tételekhez és népénekekhez bevezetést, köz- és utójátékot improvizálni. - Képes különböző stílusú, műfajú vokális szólóműveket és kórusműveket a liturgiának, a zenei stílusnak és a zeneszerző gondolkodásának megfelelően irányítani istentiszteleten vagy templomi hangversenyen. - Képes közepes nehézségű gregorián, graduál tételeket, valamint könnyebb szóló- és kórusművek előadását rövid idejű tanulmányozással elsajátítva irányítani, vezényelni. c) attitűdje - Természetes egyházi és zenei közegének tekinti a templomot, a liturgiát, annak zenei, dramaturgikus, mozgási, nyelvi, viselkedési hagyományaiban, szokásaiban otthonosan mozog. - Tudatosan gondolkodik zenei tevékenységének vallási, társadalmi, művészi vonatkozásairól. - Törekszik a vallási normák betartására és a tőle telhető legmagasabb zenei színvonal megvalósítására. - Az egyházzenei orgona, karvezető, szólóénekes technikai tudását rendszeres, hatékony gyakorlással, folyamatosan karban tartja, fejleszti. - Lehetőség szerint rendszeresen részt vesz a templomi gyakorlatban, a liturgikus szolgálatban. - Törekszik a liturgiában és egyházzenei hangversenyeken megszólaltatható orgona, illetve vokális szóló- és kórusirodalom megismerésére, repertoárjának bővítésére. - Hangszeres és vokális tudását bármely helyszín és akusztikus körülmény esetén (templom, kápolna, koncertterem, stb.) használja. - Törekszik arra, hogy a zongora-, illetve orgonatudását a liturgiához méltó művészi színvonalra fejlessze. - Törekszik a felekezete szerinti liturgikus nyelv minél teljesebb elsajátítására, megértésére. - Törekszik beszéd- és énekhangképzésének tökéletesítésére. Törekszik egyházi kórusban (szkólában) való rendszeres részvételre. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai orientációja kialakult. - Templomi, egyházi környezetben biztonsággal és magas művészi színvonalon teljesíti egyházzenész feladatait. - A templomban elhangzó műveket zenei, technikai tudásszintjének, valamint az adott liturgikus kereteknek megfelelően választja meg. - Egyéni, illetve csoportos egyházzenei tevékenységben is egyaránt magas művészi színvonalú teljesítményt nyújt. - A liturgia közösségi jellegének leginkább megfelelő szkóla, kórus aktív tagja. 7.1.2.15. A népi vonós (hegedű), népi vonós (brácsa), népi vonós (cselló-bőgő), népi pengetős (citera-tekerő), népi pengetős (citera-koboz), népi pengetős (tambura), népi fúvós (furulya), népi fúvós (duda-furulya), népi fúvós (klarinét-tárogató), népi cimbalom, népi ének szakirányon továbbá a népi vonós (hegedű) előadóművész, a népi vonós (brácsa) előadóművész, a népi vonós (cselló-bőgő) előadóművész, a népi pengetős (citera-tekerő) előadóművész, a népi pengetős (citera-koboz) előadóművész, a népi pengetős (tambura) előadóművész, a népi fúvós (furulya) előadóművész, a népi fúvós (duda-furulya) előadóművész, a népi fúvós (klarinét-tárogató), a népi cimbalom előadóművész, a népi ének előadóművész a) tudása - Ismeri a műzenei és népzenei jelenségek, jellegzetességek közötti különbségek elméleti alapjait, magyarázatait, a népzene előadásmódjának elméleti vetületeit. - Tájékozott a magyar népzene forrásaiban, különböző rétegeiben és a népzenekutatás fontosabb eredményeiben. - Magas szinten ismeri a népzenei lejegyzések módszereit, valamint azok kialakulásának, továbbalakulásának történetét. - Ismeri a folklór elméleti alapjait, a népszokásokat, tájékozott a népköltészetben és a táncfolklorisztikában. - Átfogó ismeretei vannak az egyes népek népzenéjének jellemző vonásairól, kutatásáról, ismeri a Kárpát-medencén belüli népek népzenéjének stílus-összefüggéseit, az interetnikus jelenségeket, valamint a magyar népzene keleti kapcsolatait. - Gyakorlatban megismerte a különböző vidékekre jellemző alapvető tánctípusokat, táncrendeket, a táncos szemszögéből a tánc és a zene viszonyát. - Alapvető zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólórepertoár könnyebb technikai igényű műveinek egy részét. b) képességei - Képes különböző népzenei dallamok formai, zenei szempontú elemzésére, eligazodik a dallamalkotás, változatképződés, a népi többszólamúság elméleti kérdéseiben. - Felismeri a magyar népzene, azon belül az egyes dialektusok, közép- és kistájak stílusjegyeit. - Képes különböző – elsősorban a szakirány szerinti népi hangszeres, énekes – népi dallamok szakszerű, pontos lejegyzésére. - Képes tájékozódni, összefüggéseiben elemezni és magyarázni a népszokásokhoz köthető folklóreseményeket, a népköltészet szimbolikáját és az egyes vidékekre jellemző táncrendeket, táncfolyamatokat. - Képes tájékozódni a magyarsággal rokon és szomszédos népek hagyományos zenei kultúrájában, amelyekben felismeri a fontosabb interetnikus jelenségeket, a közös vonásokat és az egyedi jellemzőket. - Képes néptánccal kapcsolatos ismereteit népzenei tevékenységében hatékonyan alkalmazni. - Képes könnyebb zongoraművek, zongoraszólamok, egyszerűbb zongorakíséretek megszólaltatására, egyszerű zenei anyagok zongorán történő demonstrálására. c) attitűdje - Fontosnak tartja, hogy népzenei gyakorlati előadó-művészeti tevékenységét megfelelő elméleti megközelítéssel is megalapozza. - Törekszik a népi kultúra egészének megismerésére, a népzene és más népművészeti ágak kapcsolatának feltárására, saját népzenei tevékenységébe való beépítésére. - Törekszik arra, hogy alapszintű zongoratudását zenei tevékenysége szolgálatába állítsa. d) autonómiája és felelőssége - A népi hangszeres gyakorlati előadó-művészeti tevékenységéhez szükséges elméleti tudáselemeket részben önállóan, magasabb szintű szakmai kontroll mellett választja ki és alkalmazza. - Teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Tisztában van a népzenei kultúra továbbadásában betöltött szerepével. 7.1.2.16. A népi vonós (hegedű), népi vonós (brácsa), népi vonós (cselló-bőgő), népi pengetős (citera-tekerő), népi pengetős (citera-koboz), népi pengetős (tambura), népi fúvós (furulya), népi fúvós (duda-furulya), népi fúvós (klarinét-tárogató), népi cimbalom szakirányon továbbá a népi vonós (hegedű) előadóművész, a népi vonós (brácsa) előadóművész, a népi vonós (cselló-bőgő) előadóművész, a népi pengetős (citera-tekerő) előadóművész, a népi pengetős (citera-koboz) előadóművész, a népi pengetős (tambura) előadóművész, a népi fúvós (furulya) előadóművész, a népi fúvós (duda-furulya) előadóművész, a népi fúvós (klarinét-tárogató) előadóművész, a népi cimbalom előadóművész a) tudása - Magas szinten ismeri a szakirány szerinti népi hangszerjátékhoz tartozó zenei tudáselemeket, sajátos hangszertechnikai eszköztárat, valamint a különböző hangszertípusokat. - A szakirány szerinti népi hangszerjáték vonatkozásában ismeri a magyar népzene előadásmódjának jellegzetességeit, a rögtönzés, variálás hagyományos módozatait, a népzene és néptánc elemeinek kapcsolatát, kölcsönhatását. - Átfogó ismeretei vannak a Kárpát-medencében élő népeknél fennmaradt népzenei repertoárról, gyakorlatban, magas szinten elsajátította a szakirány szerinti népi hangszeres repertoár jelentős részét. - Ismeretekkel rendelkezik a népzenei repertoár forrásairól és azok fellelhetőségéről. - Tisztában van a szakirány szerinti népi hangszeres (-énekes) együttjáték sajátos követelményeivel, az együttjátékban betöltött szerepével, a muzsikuspartnerek közti kommunikáció lehetőségeivel, sajátos vonásaival. b) képességei - Képes a szakirány szerinti hangszeren, hangszereken magas szintű zenei-technikai felkészültséggel, tisztán, stílushűen megszólaltatni különböző népzenei anyagokat. - Felismeri az autentikus népzenei előadásmódot, világosan megkülönbözteti azt más irányzatok előadói gyakorlatától. - Képes különbséget tenni a különböző dialektusterületek, közép- és kistájak stílus-meghatározó jellemzői között. - Átlátja a szakirány szerinti népi hangszeres repertoár főbb részeit. - A szakirány szerinti népi hangszeres zenei anyagok elsajátítása során képes a folyamat időbeli megtervezésére, meghatározott gyakorlási metódusok alkalmazására, csoportos munka során alkalmazkodó részvételre. c) attitűdje - A szakirány szerinti népi hangszeres tudását rendszeres, hatékony gyakorlással folyamatosan karbantartja, fejleszti. - A népzenei előadó-művészetben az autentikus előadásmódot követi, kerüli a más (könnyűzenei, világzenei) irányzatok szerinti előadásmódot. - Törekszik a szakirány szerinti népi hangszeres repertoár teljesebb körű megismerésére, saját repertoárjának bővítésére. - Aktívan keresi a népi hangszeres (-énekes) együttjátékban való részvétel lehetőségét. d) autonómiája és felelőssége - A népi hangszeres előadó-művészet iránti elkötelezettsége kialakult. - Pódiumhelyzetben biztonsággal teljesít a szakirány szerinti népi hangszeres előadóművészi rutinfeladatokat. - Műsorát instrukciók alapján, népi hangszeres tudásszintjének és szakmai orientációjának megfelelően, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. - Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló népi hangszeres produkciókban egyaránt magas színvonalú teljesítményt nyújt. 7.1.2.17. A népi ének szakirányon továbbá népi ének előadóművész a) tudása - Magas szinten ismeri a népi énekléshez tartozó zenei tudáselemeket, sajátos énektechnikai eszköztárat. - A népi éneklés vonatkozásában ismeri a magyar népzene előadásmódjának jellegzetességeit, a rögtönzés, variálás hagyományos módozatait, a népzene és néptánc elemeinek kapcsolatát, kölcsönhatását. - Ismeri az emberi beszéd kialakulásának fizikai, fiziológiai, pszichológiai tényezőit, a magyar nyelvjárások jellemzőit. - Átfogó ismeretei vannak a Kárpát-medencében élő népeknél fennmaradt népzenei repertoárról, gyakorlatban, magas szinten elsajátította a népi énekes repertoár jelentős részét. - Ismeretekkel rendelkezik a népi énekes repertoár forrásairól és azok fellelhetőségéről. - Tisztában van a népi énekes-hangszeres együttjáték sajátos követelményeivel, az együttjátékban betöltött szerepével, a muzsikuspartnerek közti kommunikáció lehetőségeivel, sajátos vonásaival. b) képességei - Képes magas szintű zenei-technikai felkészültséggel, tisztán, stílushűen előadni magyar népdalokat, népzenei énekszólamokat. - Felismeri az autentikus népzenei előadásmódot, világosan megkülönbözteti azt más irányzatok előadói gyakorlatától. - Átlátja a népi énekes repertoár főbb részeit. - A szakirány szerinti népi énekes zenei anyagok elsajátítása során képes a folyamat időbeli megtervezésére, meghatározott gyakorlási metódusok önálló alkalmazására, csoportos munka során alkalmazkodó részvételre. c) attitűdje - Népi énekes tudását rendszeres, hatékony gyakorlással folyamatosan karbantartja, fejleszti. - A népi énekes előadó-művészetben az autentikus előadásmódot követi, kerüli a más (könnyűzenei, világzenei) irányzatok szerinti előadásmódot. - Törekszik a népi énekes repertoár teljesebb körű megismerésére, saját repertoárjának bővítésére. - Aktívan keresi a népi énekes-hangszeres együttjátékban való részvétel lehetőségét. d) autonómiája és felelőssége - A népi énekes előadó-művészet iránti elkötelezettsége kialakult. - Pódiumhelyzetben biztonsággal teljesít népi énekes előadóművészi rutinfeladatokat. - Műsorát instrukciók alapján, népi énekes tudásszintjének és szakmai orientációjának megfelelően, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. - Tisztában van a népzenei kultúra továbbadásában betöltött szerepével. - Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló népi énekes produkciókban egyaránt magas színvonalú teljesítményt nyújt. 8. Az alapképzés jellemzői 8.1. Szakmai jellemzők 8.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: - a zeneművészet elméleti, történeti ismeretei 30-70 kredit; - a zeneművészethez kapcsolódó általános műveltségi elméleti ismeretek 4-26 kredit. 8.1.2. A szakirányok szakterületei és kreditaránya: - klasszikus zongora szakirány: - zongora előadó-művészet 38-74 kredit; - zongora hangszeres együttjáték 8-40 kredit; - a zongora előadó-művészethez kapcsolódó specifikus elméleti és gyakorlati ismeretek 10-30 kredit; - klasszikus orgona, klasszikus csembaló szakirány: - a szakirány szerinti szóló hangszeres előadó-művészet 34-68 kredit; - a szakirány szerinti hangszeres együttjáték 4-30 kredit; - a szakirány szerinti hangszeres előadó-művészethez kapcsolódó specifikus elméleti és gyakorlati ismeretek 16-48 kredit; - klasszikus harmonika, klasszikus gitár, klasszikus lant, klasszikus cimbalom, klasszikus furulya szakirány: - a szakirány szerinti szóló hangszeres előadó-művészet 30-66 kredit; - a szakirány szerinti hangszeres együttjáték 16-48 kredit; - a szakirány szerinti hangszeres előadó-művészethez kapcsolódó specifikus elméleti és gyakorlati ismeretek 4-36 kredit; - klasszikus hárfa, klasszikus hegedű, klasszikus mélyhegedű, klasszikus gordonka, klasszikus gordon, klasszikus fuvola, klasszikus oboa, klasszikus klarinét, klasszikus szaxofon, klasszikus fagott, klasszikus kürt, klasszikus trombita, klasszikus harsona, klasszikus tuba, klasszikus ütőhangszerek szakirány: - a szakirány szerinti szóló hangszeres előadó-művészet 30-66 kredit; - a szakirány szerinti kamarazenei és zenekari hangszerjáték 22-62 kredit; - a szakirány szerinti hangszeres előadó-művészethez kapcsolódó specifikus elméleti és gyakorlati ismeretek 2-18 kredit; - klasszikus ének szakirány: - szóló- és kamaraénekes előadó-művészet 52-80 kredit; - énekes színpadi szereplés: 5-27 kredit, - a klasszikus énekes előadó-művészethez kapcsolódó specifikus elméleti, gyakorlati, idegen nyelvi ismeretek 6-30 kredit; - jazz-zongora, jazzbőgő, jazzszaxofon, jazztrombita, jazzharsona, jazzdob szakirány: - a szakirány szerinti szóló jazz- és klasszikus hangszeres előadó-művészet 34-70 kredit; - a szakirány szerinti jazz együttes játék 12-40 kredit; - a jazz előadó-művészethez kapcsolódó specifikus elméleti, történeti, gyakorlati ismeretek 12-32 kredit; - jazzgitár, jazzbasszusgitár szakirány: - a szakirány szerinti szóló jazz hangszeres előadó-művészet 40-60 kredit, - a szakirány szerinti jazz együttes játék 10-40 kredit, - a jazz előadó-művészethez kapcsolódó specifikus elméleti, történeti, gyakorlati ismeretek: 10-40 kredit; - jazzének szakirány: - szóló jazz és klasszikus énekes előadó-művészet 35-65 kredit; - jazz együttes éneklés 10-30 kredit; - a jazz előadó-művészethez kapcsolódó specifikus elméleti, történeti, gyakorlati ismeretek 20-40 kredit; - zenekarvezetés szakirány: - zenekari vezénylés és specifikus elméleti háttere 40-80 kredit; - vokális és hangszeres előadó-művészet 28-52 kredit; - kórusvezetés szakirány: - énekkari vezénylés és specifikus elméleti háttere 40-80 kredit; - vokális és hangszeres előadó-művészet 28-52 kredit; - egyházzene szakirány: - az egyházzenei előadó-művészet gyakorlati ismeretei 45-85 kredit; - az egyházzenéhez kapcsolódó elméleti, történeti ismeretek 15-55 kredit; - népi vonós (hegedű), népi vonós (brácsa), népi vonós (cselló-bőgő), népi pengetős (citera-tekerő), népi pengetős (citera-koboz), népi pengetős (tambura), népi fúvós (furulya), népi fúvós (duda-furulya), népi fúvós (klarinét-tárogató), népi cimbalom szakirány - a szakirány szerinti szóló- és együttes népi hangszeres előadó-művészet 40-76 kredit; - a népi hangszeres előadó-művészet specifikus elméleti, történeti és gyakorlati ismeretei 30-54 kredit; - népi ének szakirány: - szóló és együttes népi énekes előadó-művészet 30-70 kredit; - a népi énekes előadó-művészet specifikus elméleti, történeti és gyakorlati ismeretei 30-70 kredit. 8.2. Idegennyelvi követelmény Az alapfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges. 8.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat a felsőoktatási intézmény tantervében meghatározottak szerinti, a szakiránynak megfelelő előadói gyakorlat, hangversenyezés. |