Formatervezés szak
FORMATERVEZÉS ALAPKÉPZÉSI SZAK 1. Az alapképzési szak megnevezése: formatervezés (Industrial and Product Design) 2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA-) fokozat - szakképzettség: formatervező - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Industrial and Product Designer 3. Képzési terület: művészet 4. A képzési idő félévekben: 6 félév 5. Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit - a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék) - szakdolgozat készítéséhez és a portfólióhoz (diplomatervezési feladathoz) rendelt kreditérték: 10 kredit - szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit 6. * A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 214/0212 7. Az alapképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja cél formatervezők képzése, akik a design és formatervezés különböző területein képesek kis- és nagysorozatú termékek formai tulajdonságainak és használati jellemzőinek megtervezésére, valamint a teljes termékfejlesztési folyamatban való részvételre. Szakmai felkészültségük lehetővé teszi számukra, hogy kreatív válaszokat tudjanak adni a kultúra, a társadalom, a piacgazdaság és a környezet kihívásaira, akár önállóan, akár más szakemberekkel együttműködve. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására. 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. A formatervező a) tudása - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a formatervezés és design főbb elméleteiről, koncepcióiról, tradícióiról, meghatározó múltbéli és jelenkori tendenciáiról és diskurzusairól, valamint referencia értékű alkotóiról, alkotásairól és eredményeiről. - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a formatervezéshez kapcsolódó tágabb művészeti és kulturális kontextusról, ezek történeti alakulásáról, meghatározó korszakairól, irányzatairól, valamint jelenkori működéséről és főbb tendenciáiról. - Alapvető tájékozottsággal rendelkezik a formatervezéshez kapcsolódó kortárs társadalmi, gazdasági, kreatív ipari, környezeti és információ-technológiai kontextusról, ezek működéséről, valamint a szakmájához való kapcsolódási pontokról és összefüggésekről. - Általános tájékozottsággal rendelkezik a design területén végzendő művészeti és designkutatás módszertanáról, az adat- és forrásgyűjtési, kezelési, szelekciós és értékelési módszerekről. - Érti az analitikus, kreatív és intuitív gondolkodási mód működésének főbb különbségeit, folyamatát, valamint ismeri az alapvető ötlet- és koncepciófejlesztési, valamint innovációs módszereket. - Jártas a szakmaspecifikus tervezési, alkotási módszertanban, érti a tervezési, alkotási folyamat egyes fázisait, összefüggéseit, és rendszerét, valamint azt, hogy ezek hogyan realizálódnak saját tervezői tevékenységében. - Magas szintű esztétikai érzékkel rendelkezik. - Általános ismeretekkel rendelkezik a formatervezés és design területén alkalmazott tradicionális, klasszikus és innovatív anyagokról, médiumokról, eszközökről, technikákról, tisztában van a főbb technológiai, gyártási, előállítási folyamatokkal és a tevékenységek végzésének körülményeivel. - Érti a folyamatszervezés, idő- és erőforrás menedzsment alapvetéseit, főbb elemeit, alapvető működését és folyamatát. - Behatóan ismeri a designprojektek és a tervezési folyamat vizuális kommunikációs és prezentációs eszközeit, módszereit, csatornáit, ismeri és érti a szaknyelvet, és a hatékony szóbeli és írásos szakmai kommunikációt anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a formatervezési tevékenységhez kapcsolódó gazdasági, pénzügyi, szerzői jogi és társadalmi normáiról, etikai szabályozásáról, valamint áttekintéssel bír a design területét érintő intézményrendszerről. b) képességei - Rutin szakmai problémákat azonosít, és megadott tervezési program alapján kreatív szakmai munkát végez. - Korábban megszerzett tudását és tapasztalatait rendszerezi, feldolgozza és szakmai tevékenysége során ezeket mozgósítja. - Formatervező munkája megalapozásához önállóan végez adat- és forrásgyűjtést, meghatározza ezek eredetiségét, mérlegeli szakmai relevanciájukat, elemzi, szintetizálja, kritikailag kezeli azokat. - Formatervező tevékenysége során képes alapvető szakmai véleményalkotásra koncepciókról, folyamatokról és eredményekről, képes a kritikai gondolkodásra. - Kreatív, intuitív és analitikus tervezői módszereivel kilép a hagyományos keretrendszerekből, és új koncepciókat, innovatív megoldásokat fejleszt. - Felügyelt helyzetben és önállóan, konzekvensen visz végbe tervezési folyamatot, alapvető tervezői döntéseket hoz meg, és originális eredményt hoz létre. - Formatervező tevékenysége során kiválasztja és alkalmazza a megfelelő eszközt, módszert, eljárást és gyártástechnológiát koncepciói és tervei megvalósításához. - Képes megítélni saját kompetenciáit, szakmai erősségeit, gyengeségeit, és értékeli, hogy a tervezési folyamat során hol van szükség külső kompetencia bevonására. - Szakmai munkája során együttműködik saját szakterülete, társszakmák képviselőivel. - Formatervezői tevékenységét, koncepcióit, eredményeit érthetően, kompetensen kommunikálja vizuálisan, verbálisan és írott formában, mind szakmai körben, mind azon kívül, anyanyelvén és egy idegen nyelven, továbbá szakmai álláspontját érvekkel alátámasztva képviseli. - Rutinszerűen és magas szinten alkalmazza a különböző prezentációs és vizuális kommunikációs eszközöket és csatornákat. - Betartja szakmája etikai és szerzői jogi normáit, továbbá a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazza tudását eltérő intézményes keretek között is. c) attitűdje - Nyitott és érdeklődő a tradicionális és új szakmai ismeretek, tendenciák, módszerek és technikák iránt. - Formatervező munkájában motivált és elkötelezett, tervező tevékenységét a szakmai keretek között történő kísérletezés és vállalkozó kedv jellemzi. - Formatervező munkája során törekszik arra, hogy kreativitásának mozgósításával originális eredményre jusson önállóan vagy csoport tagjaként, törekszik az innovációra. - Kritikai megértéssel viszonyul a formatervezés és design szakterületnek történeti és kortárs eredményeihez, gyakorlataihoz, folyamataihoz és diskurzusaihoz. - Szakmai tervező tevékenységét minőség és értékorientált szemlélet jellemzi. - Nyitott más szakterületek és művészeti ágak felé, együttműködésre és párbeszédre törekszik azok szereplőivel. - Tudatosan gondolkodik tervező tevékenysége eredményeinek társadalmi, kulturális, közösségi, környezeti és gazdasági vonatkozásairól, és törekszik szakmája etikai normáinak betartására. - A különböző társadalmi és kulturális csoportokkal és közösségekkel szemben befogadó, toleráns és empatikus. d) autonómiája és felelőssége - Formatervezői orientációja kialakult. - A formatervezéshez kapcsolódó kérdésekben önállóan vagy vezetéssel tájékozódik, kialakult ízléssel és kritikai érzékkel bír. - Formatervező tevékenységét megadott szakmai program alapján vagy saját koncepció mentén végzi, önállóan vagy irányított szakmai helyzetben. - Nyitottan és kommunikatívan vesz részt projektek kialakításában vagy formálásában. - Formatervező tevékenységéért, a tervezési folyamatért és annak eredményeiért felelősséget vállal. - Felismeri, hogy formatervezői tevékenységével egy szakmai közösségbe, szakmai normarendszerbe illeszkedik. - Felismeri formatervező tevékenységének társadalmi, kulturális, közösségi és környezeti hatásait. 8. Az alapképzés jellemzői 8.1. Szakmai jellemzők A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: - formatervezési stúdiumok 40-60 kredit; - tervezőművészeti gyakorlati stúdiumok 20-40 kredit; - tervezés- és gyártástechnológia 10-30 kredit; - vizuális és művészeti stúdiumok (ábrázolás és kommunikáció) 20-40 kredit; - elméleti stúdiumok (designtörténet- és elmélet, szerzői jogi ismeretek, marketing, kommunikáció, ergonómia) 20-40 kredit; - kapcsolódó társszakmák alapjainak ismeretei 5-15 kredit. 8.2. Idegennyelvi követelmény Az alapfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges. 8.3. A képzést megkülönböztető speciális jegyek A képzés csak teljes idejű képzésben, a nappali képzés munkarendje szerint szervezhető meg. |