Államháztartási gazdálkodási szaktanácsadó szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen ÁLLAMHÁZTARTÁSI GAZDÁLKODÁSI SZAKTANÁCSADÓ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve államháztartási gazdálkodási szaktanácsadó szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület gazdaságtudományok 4. A felvétel feltételei - szöveges Bármely képzési területen legalább alapképzésben szerzett oklevél. Képzési idő 3 Kreditek száma 90 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben etben, tevékenységrendszerben: A szak célja olyan közgazdasági, államháztartási, pénzügyi alapismeretekkel rendelkező, gyakorlatorientált szakemberek képzése, akik korszerű államháztartási, pénzügyi, számviteli és más ismeretekkel egészítik ki felsőfokú alapvégzettségüket. A képzés sajátos területre, az államháztartás pénzügyi területére irányul, specifikálva a „legjobb gyakorlat” elsajátítására, a kontrolling, költségvetési tervezés, külső és belső ellenőrzés, számvitel, adók és költségvetési kapcsolatok területeken. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek: Az államháztartási gazdálkodási szaktanácsadó szakirányú továbbképzési szakon végzettek ismerik: * a költségvetés tervezési rendszerét, a tervezés célját, folyamatát, módszertanát, a tervezési folyamat szereplőit, irányítóját, közvetlen és közvetett közreműködőit, * az alrendszerek közötti kapcsolatrendszert, a tervezési feladatok időben és térbeni lefolyását, * a központi költségvetés pénzügyi egyensúlyi helyzetét, az egyenleg statisztikai számszerűsítésének módszereit, * az államháztartás szervezeteit és jellemzőit, * az államháztartási számvitelt, * a társadalombiztosítási alapok költségvetését, a társadalombiztosítási feladatok ellátásához szükséges sajátos bevételeket, kiadásokat, az alapokat kezelő szervezeteket és működésüket, * a kincstári és az elemi költségvetés-készítési kötelezettséget, a költségvetés szerkezeti felépítését, tartalmát, rendeltetését, célját, * a szakmai feladatok ellátásához a gazdaságossági, hatékonysági, eredményességi, hatásvizsgálati szempontokat, az elemzés módszertanát, * a költségvetési alapegységek vertikális és horizontális folyamatait, * a közbeszerzési törvény és a központosított közbeszerzés előírásait, * a kincstári rendszer működését, a Magyar Államkincstár számlavezetési, hitelezési, finanszírozási, ellenőrzési, információ-szolgáltatási és egyéb feladatait, * a közszolgálati életpálya-tervezés elvét és módszereit, * az adók államháztartási szerepét, * az államháztartási ellenőrzés célját, elemeit, módszertanát, * az államigazgatási, hatósági ellenőrzések szerepét, az államháztartási bevételek teljesítésének, hatósági ellenőrzésének módszereit, * az audit szerepét az államháztartásban, * a könyvvizsgálói ellenőrzés legfontosabb jellemzőit, a könyvelő és a könyvvizsgáló együttműködését, * a pénzügyi ellenőrzés gyakorlati módszereit és technikáit, az ellenőrzés technikai és módszertani eszközeit, az információtechnológia felhasználását az ellenőrzésben. Az államháztartási gazdálkodási szaktanácsadó szakirányú továbbképzésben végzettek képesek és alkalmasak: * a költségvetési bevételek és költségvetési kiadások részletes osztályozási rendjének adminisztratív, közgazdasági és funkcionális szemléletben történő alkalmazására, * áttekinteni a központi költségvetés közvetlen bevételi és kiadási előirányzatait, a központi költségvetés pénzügyi kapcsolatait a nemzetgazdaság többi szereplőjével, meghatározó kapcsolatát az államháztartás többi alrendszerével, * meghatározni a különböző tartalékok szerepét az egyensúly megőrzésében, * feltárni a költségvetés szükségszerű módosításának, pótköltségvetés készítésének számszerűsített okait, * betartani/betartatni a költségvetési szervek jogállására, csoportosítására, gazdálkodására vonatkozó előírásokat, * közreműködni a közszolgálati életpálya megtervezésében, a költségvetési létszám és személyi juttatások megtervezésében, az érdekeltségi rendszer kialakításában, a rendezett munkaügyi kapcsolatok biztosításában a vonatkozó jogszabályok alkalmazásával, * a költségvetési szervek kincstári, önkormányzati vagyongazdálkodását ismerve gazdálkodni a befektetett és forgóeszközökkel, pénzügyi eszközökkel, követelésekkel, kötelezettségekkel, * közreműködni az auditok megtervezésében és végrehajtásában, * a megfelelő informatikai rendszerek használatára, * saját tudásuk továbbfejlesztésére. Személyes adottságok és készségek: * döntésképesség, * megbízhatóság, precizitás, * felelősségtudat, * problémamegoldó képesség (probléma felvetése, meghatározása, megoldási alternatívák, a legjobb megoldás kiválasztása), * tervezési és értékelési képesség, * információgyűjtő és -rendszerező képesség, * elemző készség, * visszacsatolási készség, * logikus gondolkodás, * kreativitás, * ellenőrzőképesség, * kapcsolatteremtő készség, * hatékony kommunikációs képesség, * prezentációs képesség. A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben: A szakon végzettek a szakképzettség birtokában elhelyezkedhetnek központi és helyi költségvetési szerveknél, különösen az Államkincstárnál és a központi és helyi önkormányzati szerveknél, társadalombiztosítási alapoknál, elkülönített állami pénzalapoknál. 8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték Pénzügy-számvitel: 24 kredit Pénzügyi és gazdasági elemzés, ellenőrzés: 12 kredit Államháztartási ismeretek: 24 kredit Adózás: 5 kredit Közszolgálati menedzsment: 6 kredit Ökonómiai alapok: 6 kredit Gazdaságstatisztika: 8 kredit 9. A szakdolgozat kreditértéke 5 kredit |