Kortárstánc művész szak
KORTÁRSTÁNC MŰVÉSZ MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: kortárstánc művész (Contemporary Dance) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat szakképzettség: okleveles kortárstánc művész a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Contemporary Dance Artist 3. Képzési terület: művészet 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok: 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a táncművész alapképzési szak modern tánc, kortárstánc specializációja. 4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék) a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 10 kredit a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja kortárstánc művészek képzése, akik a magas szintű technikai felkészültségüket az elméleti tudásukkal egységben kezelni tudják, és mindezekre építve komplex művészi megnyilatkozásra képesek vezető együttesi tagként és szólóművészként a hazai és a nemzetközi művészeti életben egyaránt. A kulturális élet intézményeiben kezdeményező szerepet tudnak betölteni, képviselve a táncművészet sajátos értékeit és pedagógiai elhivatottság birtokában - a tanári mester szak elvégzésével kiegészítve - a jövendő fiatal táncművészek képzésében is részt tudnak venni. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatásra. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. A kortárstánc művész a) tudása Mélyreható ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zene- és művészettörténet alapvető folyamatairól, melyek nélkülözhetetlenek a professzionális táncművész számára. A legmagasabb szinten ismeri a kortárstánc formanyelvét, azok stílusirányzatait, de járatos a táncművészet más formanyelveiben is, melyek szükségesek előadóművészeti tevékenységéhez. Ismeri a világ legjelentősebb kortárs együtteseit, azok repertoárját. Széles ismeretkörrel rendelkezik a táncművészethez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (a zene-, a képzőművészet, az irodalom- és színháztörténet terén), melyek segítik alkotói szerepformálásában. A koreográfia művészetének előadóművészi aspektusából való értelmezésével segíteni tudja akár új alkotás létrejöttét, akár a kész művek minél színvonalasabb színpadra állítását. Magas szinten ismeri a tánc- és társművészeti alkotásokra vonatkozó etikai szabályokat, valamint a hatályos előadóművészeti törvényt. b) képességei A tanulmányai során elsajátított technikai és elméleti tudására támaszkodva képes a legmagasabb igényű szerepek művészi tolmácsolására. Alkotó módon képes használni a tevékenysége alapjául szolgáló technikai és művészi forrásokat a táncművészet folyamatosan megújuló arculatának formálására az új alkotások születésénél éppúgy, mint a kész művek repertoáron tartásánál. Képes alkalmazkodni a rendezői-koreográfiai utasításokhoz, de önálló koncepció kialakítására is képes a szerepformálások terén, használva saját művészi elgondolásait, kiegészítve a tanulmányai során megszerzett ismeretekkel. Képes a saját és mások művészi teljesítményének megítélésére, valamint a táncművek önálló értékelésére, azok stiláris, koreográfiai és esztétikai kontextusában. Képes pedagógiai elhivatottság birtokában - a tanári mester szak elvégzésével kiegészítve - a jövendő fiatal táncművészeinek képzésében is részt venni egyrészt személyes példamutatással és együttműködéssel, másrészt pedagógiai tevékenységgel. Képes alkalmazni a tánc- és a társművészetek etikai normáit. c) attitűdje Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul a tánc- és a társművészetek stílusirányzataihoz, történeti, valamint kortárs alkotásaihoz és a különböző előadói gyakorlatokhoz, konkrét előadó- művészeti produkciók keretében. Aktívan keresi az új ismereteket, módszereket, a kreatív, dinamikus megvalósítási lehetőségeket. Aktív együttműködési készségről tesz tanúbizonyságot előadóművészeti feladatai kapcsán akár előadótársaival, akár a rendező-koreográfussal szemben. Tudását, szakmaszeretetét és szakmai alázatát az előadóművészeti tevékenysége által terjeszti, mely példamutató az utánpótlásnevelés terén is. A táncművészettel kapcsolatos lehetőségek társadalmi igényeit felismeri, azonosítja, s azokra reflektál. A tánc- és a társművészetek etikai normáit betartja. Nyitott a hagyományos és az új megközelítést hordozó művészeti alkotások, produkciók megismertetésére, megértetésére a szélesebb értelemben vett társadalomban. d) autonómiája és felelőssége Szakmai identitása egyértelműen kialakult. Saját előadó-művészeti koncepció megalkotásához, megvalósításához és kifejezéséhez szükséges képességét professzionális szintre fejlesztette. A táncművészeti közéletben, a köztudat alakításában tevékenyen vállal szerepet nem csupán előadóművészként, de akár együttes-, művelődési intézmény- és szakmai szervezet vezetőjeként. Társadalmilag érzékeny és elkötelezett művészeti alkotásai, produkciói célközönségének kiválasztásában és ahhoz történő eljuttatásában. Elkötelezett a tánc- és a társművészetek etikai normái iránt. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: általános- és szakelméleti tárgyak 50-60 kredit; a táncművészethez kapcsolódó gyakorlati tárgyak 50-60 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez legalább egy élő idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat különböző együttesek vezető művészeként vagy saját együttesben végzett szakmai munka. 9.4. A 4.2. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei A mesterképzésbe való belépéshez a megszerzett professzionális balett művészi színpadi gyakorlat és képesség igazolása szükséges. |