Kóruskarnagy szak
KÓRUSKARNAGY MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: kóruskarnagy (Choir Conducting) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat szakképzettség: okleveles kóruskarnagy művész a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Choir Conductor 3. Képzési terület: művészet 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok: 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe az előadó-művészet alapképzési szak zenekar- és kórusvezetés, zenekarvezetés, valamint kórusvezetés szakiránya, továbbá a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti főiskolai szintű zeneelmélet-szolfézstanár, karvezetés, illetve fúvószenekari karnagy szak. 4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá az előadó-művészet alapképzési szak egyéb szakirányai, valamint az alkotóművészet és muzikológia alapképzési szak valamennyi szakiránya. 4.3 A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti zeneművészeti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit a szak orientációja: kiemelten gyakorlatorientált (70-80 százalék) a diplomamunka készítéséhez (diplomahangversenyhez) rendelt kreditérték: 15 kredit a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja kóruskarnagyok képzése, akik szolgálják és terjesztik a magyar és az egyetemes énekkari kultúra értékeit. Tájékozottak az énekkari művészet repertoárjában, ennek gyakorlati alkalmazásában. Képesek az énekkari művészet különböző ágazatainak ismeretében új együttesek létrehozására és különböző típusú énekkarok irányítására. Kiművelt elméleti, vokális és hangszeres képességeiket egyéni módon alkalmazzák az énekkari művészet területén. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. A kóruskarnagy művész a) tudása Specializált ismeretekkel rendelkezik a klasszikus zenei előadó-művészettel kapcsolatos zenei elméleti, történeti háttérről, a zeneirodalom speciális területeinek fontosabb alkotásairól. Specializált ismeretekkel rendelkezik a zenei előadó-művészeti tevékenységgel kapcsolatos menedzsment elveiről, szempontjairól és szerzői jogról. Magas szinten ismeri a kóruskarnagyi, illetve énekkari előadó-művészetre vonatkozó etikai szabályokat. Behatóan ismeri az énekkari vezényléshez tartozó zenei tudáselemeket, technikai eszköztárat. Az énekkari művekre, azok előadására vonatkozóan széleskörű ismeretei vannak a különböző stílusokról, műfajokról, előadásmódokról. Mélyreható ismeretei vannak az énekkari munka folyamatáról, a dirigens funkciójáról, a próbatechnikákról, a színpadi szereplés sajátos követelményeiről, valamint az énekkari művészet nagy mestereinek művészetéről. Gyakorlatban elsajátította az énekkari irodalom műveinek jelentős részét, széleskörű rálátása van az énekkari irodalom más részeire. Specializált ismeretekkel rendelkezik a kóruskarnagyi tevékenysége alapjául szolgáló forrásokról (kották, könyvek) és azok fellelhetőségéről, az énekkari irodalom speciális részei felkutatásának módjáról, lehetőségeiről. Behatóan ismeri a szóló-, a kamara- és a kóruséneklés alapjául szolgáló énektechnikát, gyakorlatban megismerte a középnehéz szólóénekes, valamint a teljes énekkari irodalom legjelentősebb műveit. Magas szintű zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólóirodalom középnehéz technikai igényű műveinek egy részét. Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 12. §, 7. melléklet 35.12.20.Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 12. §, 7. melléklet 35.12.21.Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 12. §, 7. melléklet 35.12.22.Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 12. §, 7. melléklet 35.12.23. a).Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 12. §, 7. melléklet 35.12.23. b).Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 12. §, 7. melléklet 35.12.23. c).Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 12. §, 7. melléklet 35.12.24.Megállapította: 47/2020. (XII. 10.) ITM rendelet 5. §, 2. melléklet 16. Hatályos: 2020. XII. 18-tól.Megállapította: 47/2020. (XII. 10.) ITM rendelet 5. §, 2. melléklet 16. Hatályos: 2020. XII. 18-tól.Módosította: 3/2019. (II. 11.) EMMI rendelet 12. §, 7. melléklet 35.12.25. b) képességei Képes az általa tanult és más zeneművek önálló értékelésére, azok stiláris, kompozíció-technikai, esztétikai kontextusában. Elméleti ismeretei alapján képes saját előadó-művészetével kapcsolatban szóban vagy írásban kifejezni gondolatait. Önállóan vagy csoportosan (illetve más művészeti ágak szereplőivel együttműködésben) végzett zenei előadó-művészeti tevékenysége kapcsán képes saját művészeti tevékenységébe más művészeti ágak elemeit beemelni; az együttműködés során hatékony kommunikációra képes. Képes érvényesíteni kóruskarnagyi előadó-művészeti tevékenységének feltételrendszerére, megfelelő körülményeire vonatkozó önálló elvárásait; ennek érdekében hatékonyan, meggyőzően kommunikál. Képes a zenei és kulturális élet intézményeiben a szakmai illetékességének megfelelő irányítási tevékenységet végezni. Képes alkalmazni a kóruskarnagyi, énekkari előadó-művészet etikai normáit. Képes különböző stílusú, műfajú énekkari műveket pódiumhelyzetben, valamint stúdió- vagy más környezetben egyaránt magabiztosan, önálló művészi elképzeléseinek érvényre juttatásával, megfelelő ízléssel, megjelenítő erővel, élményt szerzően vezényelni. A tanulmányai során elsajátított tudásra támaszkodva, felhalmozott eszköztárából adekvát módon választva képes koncentrált, illetve váratlan előadói helyzetek, új megközelítést igénylő feladatok fölényes megoldására. Az énekkari művek előadására történő felkészítés során képes a folyamat időbeli megtervezésére, próbatechnikák önálló alkalmazására, irányítói feladatok önálló elvégzésére. Az elsajátított repertoárjába tartozó zeneműveket képes hosszabb idő eltelte után, rövidebb idejű felkészülés eredményeként is ismét előadni. Képes az önálló műsorválasztásra, repertoárjának bővítésére, önálló művészi elképzelések megvalósítására. Kóruséneklésben szerzett ismeretei és gyakorlata alapján képes énekkari művek előadásában való részvételre. Képes középnehéz zongoraművek, zongorakíséretek megszólaltatására, énekkari művek betanítása során azok zongorán történő demonstrálására. c) attitűdje Nyitott a zenei előadó-művészeti tevékenységgel kapcsolatos kérdések elméleti megközelítésére. Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul a különböző stílusirányzatokhoz, zeneművekhez. Aktívan keresi az összművészeti vagy multidiszciplináris produkciókban való részvétel lehetőségét. Nyitott saját előadó-művészeti tevékenységének szélesebb társadalmi körben történő megismertetésére. A kóruskarnagyi, énekkari előadó-művészet etikai normáit betartja. Vezénylési, kórusvezetői ismereteit folyamatosan fejleszti. Törekszik arra, hogy az előadott művek stílusa és műfaja tekintetében előadóművészi gyakorlata minél szélesebb kört öleljen fel vagy specializálódjon. Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul saját és mások előadó-művészeti teljesítményéhez, a különböző előadói gyakorlatokhoz, konkrét zenei produkciókhoz. Zenei gondolkodását magas fokú kreativitás jellemzi. Kóruskarnagyi repertoárját bővíti, specializálja. Törekszik a vokális előadó-művészeti tevékenységben való rendszeres részvételre. d) autonómiája és felelőssége Előadó-művészeti tevékenységével kapcsolatos zenei ismereteit elméleti háttérismeretek közvetítésével is megosztja másokkal. Folyamatosan, a kóruskarnagyi tevékenységének területén túl is figyelemmel kíséri a zenei élet eseményeit, a zenei multimédiás-, kotta- és könyvkiadást, az írásos zenei publikációkat. Összművészeti, illetve multidiszciplináris tevékenységekben is autonóm módon és felelősen tevékenykedik. Törekszik előadó-művészeti produkciói célközönségének kiválasztására, a produkciók célközönséghez történő eljuttatására, a közönségnevelésben való részvételre. Elkötelezett a kóruskarnagyi, énekkari zenei előadó-művészet etikai normái iránt. Kóruskarnagy-művészi elkötelezettsége, személyiségének művészi karaktere egyértelműen kialakult. Egyéni teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. Rendszeresen kezdeményezi különböző énekkari és más zenei produkciók létrehozását, azokban irányító, formáló szerepet tölt be. Repertoárját önállóan, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. Kóruskarnagyi tevékenységének egyéni és csoportos vonatkozásában egyaránt felelősséget érez. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: a kóruskarnagyi előadó-művészeti tevékenység kapcsolódása a kultúra és a művészeti élet különböző területeihez 3-15 kredit; a kóruskarnagyi előadó-művészethez kapcsolódó elméleti, történeti ismeretek 8-22 kredit; kóruskarnagyi előadó-művészet 30-56 kredit; vokális és hangszeres előadó-művészet 22-42 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat felsőoktatási intézmény tantervében meghatározottak szerinti hangversenyezés. 9.4. A 4.2. és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma a zeneművészet elméleti, történeti ismeretei 30 kredit; kóruskarnagyi előadó-művészet vagy annak kapcsolódó elméleti ismeretei 5 kredit. A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató legalább 20 kredittel rendelkezzen. A hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint meg kell szerezni.
|