Könyvvizsgálói asszisztens szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen KÖNYVVIZSGÁLÓI ASSZISZTENS SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve könyvvizsgálói asszisztens szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület gazdaságtudományok 4. A felvétel feltételei - szöveges Gazdaságtudományok képzési területen alapképzésben szerzett (BA, Bsc.) fokozat Képzési idő 4 Kreditek száma 120 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben Számviteli területen dolgozók és vezetők, illetve gazdasági vezetők továbbképzése. A szakirányú továbbképzés a könyvvizsgálók és a munkáltatók részére közvetlenül is hasznosítható ismereteket, alkalmazható módszereket nyújt. A szak alapvető tananyagát a pénzügyi számvitel és beszámoló, valamint információs technológiai rendszerre támaszkodó elemzési, értékelési eljárások, számítástechnikai adatfeldolgozási módszerek ismertetése képezi.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
a) a könyvvizsgálói asszisztens szakirányú továbbképzésen végzettek ismerik: * a legfontosabb gazdasági-jogi előírásokat (jogszabályok, egyezmények, egyéb előírások), * a jogszabályokhoz való hozzáférés módszereit, technikai eszközeit, * a szervezetek belső rendjének, szabályzatainak jogi kereteit, * az innováció, a logisztikai rendszer vállalati működését, folyamatait, alkalmazott módszereit, * a vezetők helyét, szerepét a szervezetekben, ismeri a vezetői munka összetevőit: a döntéshozatalt és a vezetés feladatrendszerét, * a vállalkozások szervezeti rendszerét, a szervezetek alkotórészeit, felépítésüket, típusait, * a legjellemzőbb EU-s szabályokat és iránymutatásokat a vállalkozások működésében, * a pénzügyi ismeretek és a jövedelemelosztási folyamatok rendszerét, * a pénz és hitelgazdálkodási folyamatok lebonyolítását, és a pénzügyi döntések előkészítését, * az alapvető pénzügyi, gazdasági számításokat és képes a befektetések gazdasági értékelésére, * ismeri az adóbevallások elkészítését, az adókötelezettséggel, az adó-, járulék- és illetékbefizetési kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokat, * az adott pénzügyi és számviteli területre vonatkozó hatályos jogszabályokat, * a számviteli alapelveket, a beszámolási és könyvvezetési kötelezettség teljesítésének szabályait, a beszámolók részeit, * a gazdasági események fajtáit, azokat analizálja, rögzíti, felméri hatásukat, felismeri a könyvelés technikai megoldásait, * a számlasoros és idősoros könyvelést, összeállítja a főkönyvi kivonatot, ellenőrzi az összefüggéseket, * az értékelés módjait, az értékelési elveket és eljárásokat, közreműködik a vagyon értékelésében, * ismeri és alkalmazza az eredmény-megállapítás módszereit, * a mérleg tartalmát, tagolását, részletezését, ismeri a mérleg összeállításának feladatait, * az eredmény-kimutatás két változatát, összefüggéseinek ismeretében a kiegészítő melléklet és az üzleti jelentés összeállításának követelményeit, helytállóságának értékelését, * a számviteli előírások és az adóalap megállapításának összefüggéseit, * az egyes eszközöket és az egyes forrásokat, felismeri azok csoportjait, nyilvántartását, helyét a mérlegben, azok értékelését, az értékelés alátámasztását, bizonylatolását, * az eredmény-megállapítás módszereit, definiálja az eredménykategóriákat, értelmezi az eredmény-kimutatás információit, minősíti kritériumait, * a vezetői információt alátámasztó számvitel feladatait, a vezető számvitellel szemben támasztott követelményeket, a vezetői számvitel kialakításának és értékelésének lehetőségeit, * az adatfeldolgozás tartalmi követelményeit, mint bizonylatok, kódszámok, törzsadatok, forgalmi adatok, adatbázisok, inputok, outputok, mozgásnemek, tranzakciók, stb., * a számviteli információs rendszerek értékelésére alkalmas módszereket, * a számviteli alrendszer felépítését, az analitikus és szintetikus modulokat, azok kapcsolatát, input, output igényeit, * a beszámolóból számítható mutatókat, pénzügyi és jövedelmi helyzet alakulásának elemzési módszertanát, * az ellenőrzés alapelveit: az ellenőrzés fogalmát, tartalmát, típusait és főbb jellemzőit, * a vállalkozás vezetését, a vállalati kockázatok felmérését, értékelését és kezelését, * a belső ellenőrzés rendszerét, tisztában van a vállalati kontrollok rendszerével, belső (internal) audit tevékenységével, * az ellenőrzés általános módszertanát és képes minősíteni az ellenőrzés folyamatát, a belső (internal) audit feladatait, * a korszerű és a feladathoz igazodó számítógépes munkakörnyezet kialakítást, a szakmai feladat eszközeként kezeli a személyi számítógépet, használja az alkalmazói szoftvereket (szövegszerkesztő, prezentációs és táblázatkezelő), * ismeri és alkalmazza a pénzügyi-, számviteli-, ügyviteli számítógépes rendszereket, struktúrát, rendszerelemet, alrendszert, folyamatot, az információelmélet legfontosabb fogalmait (közlemény, ismeret, információ, hír, adat, kód), a legfontosabb ismérveit, a vele szemben támasztott követelményeket, figyelemmel kíséri a rendszerfejlesztés életciklusait és azt a munkájában felhasználja, * a személyközi kommunikációban elfogadott csatornákat, megoldásokat, és befolyásolási, illetve motivációs technikákat, előmozdítja az üzleti tárgyalások és alkufolyamatok kölcsönösen eredményes lefolyásait, * ismeri a pénz- és hitelgazdálkodási folyamatok szabályozását, végrehajtását, a fizetési módok alkalmazását a belföldi és nemzetközi fizetési forgalomban, * ismeri a speciális pénzügyi ügyletek lebonyolítását, a pénzügypiaci elemzési feladatokat, * a makro- és mikroszintű ellenőrzés elemeit, az egyes ellenőrzések feladatait, a belső ellenőrzés szerepét, feladatit, * az üzleti tevékenység megismerésének módszereit és információs forrásait, az információk értékelésének lehetőségeit, * a számviteli belső ellenőrzési rendszer megismerésének információs forrásait, a szükséges rendszertesztek elvégzésének módszereit, a kockázatok beazonosítási lehetőségeit, * a számviteli alapelvek érvényesülésének minősítési követelményeit, * a mérleg és eredmény-kimutatás, a főkönyvi és analitikus könyvelés közötti tartalmi és szakmai egyezőségek vizsgálatának eljárásait, * a könyvvizsgálati bizonyítékok tartalmát, fajtáit, megszerzésük lehetséges módszereit és forrásait, * a csalás minősítésének szempontjait, a feltáráshoz szükséges eljárásokat, * a könyvvizsgálati munka dokumentációs követelményeit.
a) a könyvvizsgálói asszisztens szakirányú továbbképzési szakon végzettek képesek és alkalmasak: * a szakterületnek és a gyakorlati elvárásoknak megfelelő követelmények teljesítésére (számvitel, pénzügy, adózás, controlling, menedzsment), * a vállalkozás tevékenységének az egyes ügyletek kockázati szintjének felmérésére, elemzésére, * a megfelelő gyakorlati tapasztalatok birtokában vezetői pozíciók betöltésére, * a controlling rendszer felhasználásával a vállalkozás tevékenységéből adódó információk elemzése során a kockázatok felmérésére, azok előrejelzésére, * a gazdálkodási (számviteli, pénzügyi, adózási, statisztikai, ellenőrzési) stratégiai és operatív kontrolling módszerek értelmezésére és alkalmazására, * értelmezni és alkalmazni tudják a pénzügyi és vezetői számvitel fogalmát, a nemzetközi és EU ismereteket, a controlling rendszer folyamatait, * a vállalkozások számviteli beszámolójának, könyvvizsgálatának, részletfeladatainak végrehajtására, * a vállalkozások pénzügyi átvilágításának végrehajtásában részletfeladatok elvégzésére, * a számviteli információs rendszer értékelésére, továbbfejlesztési lehetőségek meghatározására.
Személyes adottságok, készségek: - döntésképesség - megbízhatóság, precizitás - felelősségtudat - problémamegoldó képesség (probléma felvetése, meghatározása, megoldási alternatívák, a legjobb megoldás kiválasztása) - tervezési és értékelési képesség - információgyűjtő és rendszerező képesség - elemző készség - visszacsatolási készség - logikus gondolkodás - kreativitás - ellenőrzőképesség - kapcsolatteremtő készség - hatékony kommunikációs képesség - prezentációs képesség
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben: A felsőoktatásban szerzett főiskolai szakképesítéssel rendelkezők, akik a megszerzett tudásukat a könyvvizsgálati ellenőrzés során csapatmunkában, egy szervezet részeként kívánják kamatoztatni. A gazdaságtudományok területén szerzett oklevéllel rendelkezők, akik ismeretüket alapvetően az ellenőrzés, a pénzügyi és számviteli tanácsadás területén kívánják hasznosítani.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték Menedzsment ismeretek 4 kredit Jogi ismeretek 6 kredit Pénzügy, számvitel 35 kredit Pénzügyi és gazdasági elemzés, ellenőrzés 8 kredit Projektmenedzsment 6 kredit Vezetői, szervezeti kommunikáció 7 kredit Nemzetközi gazdaságtan 16 kredit Informatika 9 kredit Könyvvizsgálati alapok és módszerek18 kredit Adózás 6 kredit 9. A szakdolgozat kreditértéke 5 kredit |