Szakedző szak
SZAKEDZŐ MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: szakedző (Sports Coaching) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: mester- (master; rövidítve: MSc-) fokozat - szakképzettség: okleveles szakedző (a sportág megjelölésével) - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Sports Coach specialized in (Name of Sport) 3. Képzési terület: sporttudomány 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: az edző, a testnevelő-edző alapképzési szak, továbbá a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti főiskolai szintű szakedző alapképzési szak. 4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével elsősorban számításba vehető: a sportszervező, a rekreációszervezés és egészségfejlesztés, a humánkineziológia alapképzési szak. 4.3. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit - a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék) - a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 10 kredit - intézményen kívüli összefüggő gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 6 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 813/1014 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja szakedzők képzése, akik megalapozott sport-szakmai elméleti és gyakorlati ismeretek, illetve készségek birtokában alkalmasak a nemzetközi szintű élsport követelményeinek megfelelő felkészítési és versenyeztetési feladatok ellátására, a sporttudomány legújabb eredményeinek értelmezésére, alkalmazására, disszeminációjára, valamint szakterületükön kutatási tevékenység végzésére. Kompetenciáik birtokában elméleti és gyakorlati tudásukat tananyagba tudják rendezni, a sportági képzések és továbbképzések során képesek azt közvetíteni a sportszakemberek felkészítését végzők számára is. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. A szakedző a) tudása - Részletekbe menően és összefüggéseiben ismeri a testkulturális terület sajátos kutatási és probléma-elemzési, illetve megoldási módszereit. - Elsajátítja sportágának sajátos kutatási (ismeretszerzési és problémamegoldási) módszereit, absztrakciós technikáit, a hazai és nemzetközi kutatás-fejlesztés és innováció főbb trendjeit, az elméleti kérdések gyakorlati kidolgozási módjait. - A legmagasabb szintű gyakorlati és elméleti tudással rendelkezik az edzői tevékenység ellátásához szükséges sporttudományi, egészségtudományi, neveléstudományi szociálpszichológiai, gazdasági, vezetéselméleti ismeretekről. - Ismeri az edzői tevékenységet befolyásoló pedagógiai, pszichológiai, szociológiai törvényszerűségeket, valamint a sportszervezési, vezetési gyakorlatokat, gazdasági elméleteket és ezek közösségre és közösség fejlesztésére gyakorolt hatását. - Elsajátítja az élsport által megkövetelt legmagasabb szintű teljesítmény növelésének, fejlesztésének ismereteit, melyet a sportolók egészségvédelmének maximálisan alárendel. - Ismeri a tananyagkészítés, formálás és fejlesztés eszközeit, ennek módszertanát és mérhetővé tételét. - Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a sportolókkal kapcsolatos kognitív, affektív és pszichomotoros tanítás és tanulás stratégiáiról, pedagógiai sajátosságaikról, a tervezéstől a folyamaton át az értékelésig, ellenőrzésig. - Ismeri a pszichoszomatikus fejlesztés specialitásait, a prevenció, az integráció, az inklúzió és a rehabilitáció kérdéseit. - Alapos tudása van a tiltott teljesítményfokozás káros hatásairól, valamint naprakész a doppinglistán szereplő tiltott anyagok felhasználásának ártalmairól. - Részletekbe menően ismeri a sport alapvető szabályozási és determináló környezetét. - Megfelelő tudást birtokol a sportágában adekvát konfliktuskezelési módokról, kommunikációs stratégiákról és módszerekről. - Érti és közvetíti az egészséges életmód folyamatainak összefüggéseit, különös tekintettel az életmód, életminőség későbbi folyamatait is. - Ismeri a testkulturális terület és az egészségtudomány társadalmi integrációt elősegítő funkcióját. - Elsajátítja az egészségi állapot károsodási mértékének megállapítására alkalmas legújabb módszereket, eljárásokat és műszereket. - Megfelelő szinten ismeri a sport és ezen belül sportága specifikus jellemzőit, terminológiáját, fejlődési irányait, rokon szakterületekhez való kapcsolódását. - Kiválóan ismeri az egyéni képességek fejlesztéséhez kapcsolódó módszereket, technikákat. - A legmagasabb szinten ismeri sportágának technikai és taktikai elemeit, sportágspecifikus stratégia tanításának és alkalmazásának módszereit. - Ismeri a tehetséggondozás elméleteit és gyakorlati megvalósíthatóságának módjait, a tehetségmenedzsment alkalmazási formáit, részletes tudással rendelkezik a sportolók hosszú távú fejlesztési elveiről, módszereiről. - Ismeri a hátrányos helyzetű sportolók felzárkóztatásához és (sportági) társadalomba integrálásához szükséges elméleteket, eszközöket, módszereket. - Ismeri a fogyatékossággal élő versenyzők felkészítésének és versenyeztetésének speciális elméletét, módszereit és gyakorlatát. - Ismeri a felkészítési és versenyeztetési rendszerek a sportformával tudományosan felépített rendszerét, annak tervezését. - Ismeri az eltérő sportversenyekre történő speciális formaidőzítési és teljesítmény optimalizálási szakmódszertanát és alkalmazza azt. b) képességei - Képes a hazai és nemzetközi sportszervezeteknél, szövetségeknél a legmagasabb szintű edzői munka végzésére, más edzők, sportszakemberek szakmai vezetésére. - Képes magas szinten megtervezni és végrehajtani szervezői és vezetői feladatokat. - Képes az egészségfejlesztés és a mentálhigiénés kultúra feltételeinek kialakítására az őt alkalmazó szervezetekben. - Képes az egészséges életmód tervezésére, az egészségfejlesztésre, a mentálhigiénés kultúra kialakítására és egészségfejlesztő, rehabilitációs és életmódprogramok gyakorlati megvalósítására, valamint felvázolja és alkalmazza az adekvát eljárásokat. - Prevenciós és rehabilitációs tevékenységeket tervez, ír le és gyakorol a sportolók egészségi állapotának figyelembevételével. - Képes az előforduló balesetek esetén megfelelő elsősegélynyújtásra, illetve az őt alkalmazó szervezetekben balesetvédelmi programok kidolgozására. - Sportolóit és tanítványait adekvát módon kezeli, interdiszciplináris megközelítést alkalmaz az elméletben és a gyakorlatban. - Képes a hazai és nemzetközi környezetben sport, sportágfejlesztő tevékenységre. - Felismeri sportágának speciális problémáit, kiválasztja és helyesen alkalmazza a sporttudományi kritériumoknak megfelelő adat- és információ-felvételi, elemző és kiértékelési módszereket. - Képes a sportolók legmagasabb szintű felkészítésére, versenyeztetésére és a sportág edzőinek megfelelő szintű képzésére, továbbképzésére. - Magas szinten tudja alkalmazni tevékenységében az anatómiai és élettani, valamint a sporttudományi, az edzéselméleti, a gazdasági és vezetéselméleti ismereteket. - Képes a szükséges szakterületi erőforrások felkutatására, bevonására, valamint ezek hatékony allokálására a szűkebb és tágabb környezetében egyaránt. - Felzárkóztatni és integrálni tudja a különböző korosztályban megjelenő hátrányos helyzetű sportolókat sportágában. - Képes a fogyatékossággal élő versenyzők felkészítésére és versenyeztetésére, valamint edzőik irányítására, képzésére és továbbképzésére. - Képes vezető szerepet ellátni hazai és nemzetközi szakmai szervezetekben. - Képes különböző sporttudományos mérések adatainak rögzítésére és feldolgozására. c) attitűdje - Az egészséges életmódra, a fizikai erőnlét fejlesztésére ösztönző szemléletmóddal, az ember és környezete harmonikus egyensúlyára figyelmet fordító felelősségteljes magatartással rendelkezik, ezt próbálja másnak is átadni. - Elfogadja és fejleszti a sport társadalmi, gazdasági, kulturális jelenségeit. - Nyitott a kapcsolatteremtésre, együttműködésre és kommunikációra, kezdeményezi és irányítja azt magyar és idegen nyelven. - Vállalja szakmai elkötelezettségét, mellyel megalapozza hivatástudatát. - Tiszteletben tartja és védi a gyermeki és emberi méltóságot és jogokat a testkulturális területen végzett munkája során. - Törekszik arra, hogy szóbeli és írásbeli kommunikációja teljes mértékben közérthető legyen a szakmai anyagok tekintetében is, hogy kiemelkedő beszédkészséggel és motiváló erővel rendelkezzen. - Keresi és kutatja az újdonságokat, az élethosszig tartó tanulás igénye és a nyitottság beépültek a személyiségébe, a naprakész felkészültség és az innovatív gondolkodás jellemzi. - Megosztja tudását az egyénekkel és közösségekkel az élsportról, az egészséges életmódról, és annak megőrzésének lehetőségéről - Felismeri és törekszik a problémák időbeni felvetésére, megoldására a sporttudomány területén. - Létrehoz komplex szakmai feladatköröket ellátó csoportokat vagy szervezeteket, azok vezetésére törekszik a testkulturális területen belül. - Igyekszik elősegíteni mások sportszakmai fejlődését, munkáját. - Törekszik a területhez kapcsolódó pályázati feladatok meghatározására, mérlegelve annak lehetséges társadalmi, gazdasági, kulturális következményeit. - Mélyen elkötelezett a minőségi sportszakmai munkavégzés mellett. - Személyiségfejlesztésével törekszik arra, hogy a sikeres és eredményes munkavégzés során a téthelyzetekben való döntési folyamatokat, akár nagy nyomás alatt is felelősséggel teljesíteni tudja. d) autonómiája és felelőssége - Önállóan végzi a testkulturális terület kérdéseinek végiggondolását és szakmai források, ajánlások, evidenciák alapján történő alkalmazását, átdolgozását, illetve ellenőrzését. - Vezet vagy közreműködik hazai és nemzetközi kutatási, fejlesztési projektekben; a testkulturális területen belül képes stratégiai problémák felvetésére és megoldására. - A testi-lelki egészségről koherens egyéni álláspontot alakít ki, ezt képviseli környezetében, edzésmódszertani eszközeiben. Tudatában van a terhelés módozatairól annak minőségéről, ismeri a homeosztázis, adaptáció törvényszerűségeit és törekszik az alul- vagy túlterheltség állapotának felismerésére, kiküszöbölésére. - Együttműködést kezdeményez és tart fenn a testkulturális területen található hazai és nemzetközi szervezetekkel szakmai kérdésekben. - A jövő nemzedékek érdekében szakmai felelősségének tudatában fejleszti a vele kapcsolatba kerülők személyiségét és terjeszti a testnevelés és sport, fizikai aktivitás, rekreáció társadalmi szerepét, fontosságát. - Tudatosan alakítja, követi a testkulturális terület etikai normáit, lehetőségéhez mérten javítja annak minőségét és etikusan viszonyul mások szellemi értékeihez, eredményeihez. - Tudatosan képviseli, és lehetőségéhez mérten javítja azon módszereket, amelyekkel a szakterületén dolgozik, és az etikai normákat figyelembe véve saját módszertanába beépíti más tudományágak módszertani sajátosságait. - A fair play szellemében és értékeit közvetítve tevékenykedik, terjeszti ennek fontosságát és magatartásával mintát ad környezetének. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: - sporttudomány 40-60 kredit; - egészségtudomány 15-30 kredit; - neveléstudomány és pszichológia 15-30 kredit; - társadalomtudomány 10-20 kredit; - szervezés- és vezetéstudományok 10-20 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény Az oklevél megszerzéséhez egy élő idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél és sportszaknyelvi nyelvtudás szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat a képzési időszakhoz igazodó bontásban szervezett legalább 100 óra időtartamot elérő, a Magyar Olimpiai Bizottság, az országos sportági szakszövetségek közreműködésével megvalósuló gyakorlat. Kreditértéke 6 kredit a sporttudomány tudományág részeként. 9.4. A 4.2 és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 50 kredit az alábbi területekről: - sporttudomány területéről 10 kredit; - egészségtudomány területéről 10 kredit; - neveléstudomány és pszichológia területéről 10 kredit; - társadalomtudományok területéről 10 kredit; - szervezés- és vezetéstudományok területéről 10 kredit. A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató a korábbi tanulmányai alapján a felsorolt területeken legalább 30 kredittel (ebből 10 kredittel a sporttudomány területéről) rendelkezzen. A mesterképzésben a hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni. |