Egészségpolitika, tervezés és finanszírozás szak
EGÉSZSÉGPOLITIKA, TERVEZÉS ÉS FINANSZÍROZÁS MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: egészségpolitika, tervezés és finanszírozás (Health Policy, Planning and Financing) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MSc-) fokozat szakképzettség: okleveles egészségpolitikai szakértő a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Expert in Health Policy, Planning and Financing választható specializációk: egészségpolitika tervezés és elemzés, egészség-gazdaságtan 3. Képzési terület: társadalomtudomány 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a társadalomtudomány képzési területről a társadalmi tanulmányok, a szociológia, az orvos- és egészségtudomány képzési területről az egészségügyi gondozás és prevenció, az ápolás és betegellátás, az egészségügyi szervező, a gazdaságtudományok képzési területről az alkalmazott közgazdaságtan, a gazdálkodási és menedzsment alapképzési szakok, továbbá a közszolgálati alapképzési szak. 4.2. A 9.3. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit; a szak orientációja: elmélet-orientált: 60-70 százalék a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 12 kredit; intézményen kívüli összefüggő gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 4 kredit; a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 12 kredit; 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 314/0311 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja egészségpolitikai szakértő szakemberek képzése, akik az egészségügy területén képesek önálló egészségpolitikai, tervezési és finanszírozási szakértői (elemző, tervező-fejlesztő és programmenedzseri) feladatokat ellátni és ez által hozzájárulni a tevékenységük színterét jelentő intézmény, térségi (országos, regionális, kistérségi) rendszer teljesítményének, eredményességének javításához. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. Az egészségpolitikai szakértő a) tudása Alaposan ismeri az egészségügy makro- és mezo-szintű rendszereinek, intézményeinek és szolgáltatásainak elemzéséhez és a tervezéshez szükséges módszertant. Alaposan ismeri a kormányzat, az önkormányzatok, a magánszektor, a szakmai és civil szerveződések lehetséges szerepét az egészségpolitikai célok elérésében. Alaposan ismeri a forrásteremtés és az egészségügyi szolgáltatások finanszírozása elméleti kérdéseit, nemzetközi és hazai tapasztalatait. Alaposan ismeri az egészségügyi kiadások elemzési módszereit. b) képességei Képes az egészségügy nemzetközi folyamatainak és a magyar egészségügyre gyakorolt hatásuknak az elemzésére. Képes az egészségügyi rendszerek teljesítményének értékelésére, folyamatainak, lehetséges jövőbeli alternatíváinak társadalmi, gazdasági és nemzetközi összefüggéseikben történő elemzésére. Képes az egészségügyi ellátás mezo-szintű rendszerei teljesítményének, problémáinak sokoldalú, interdiszciplináris megközelítésére, elemzésére, döntési alternatívák kidolgozására, hatástanulmányok készítésére. Képes az egészségügyi finanszírozó és szolgáltató intézmények gazdálkodásának, teljesítményének és működési problémáinak elemzésére, döntési alternatívák kidolgozására, az intézmények stratégiai és rövid távú tervei elkészítésében való közreműködésre. Képes mezo- és intézményszintű egészségügyi programok menedzselésében való közreműködésre. Képes nemzetközi szintű egészség-gazdaságtani ismeretek birtokában a szolgáltatások minőségére, az egészségügyi technológiák, terápiák és gyógyszerek költséghatékonyságára vonatkozó elemzések megtervezésére és a releváns programok menedzselésére. Képes az elért eredmények szakmai nyilvánosság előtti szakszerű, meggyőző írásbeli és szóbeli megjelenítésére. c) attitűdje Nyitott és fogékony az interdiszciplináris munkacsoportban, szervezetben, nemzetközi együttműködésben való részvételre, ahol törekszik határozottan, konstruktívan, kezdeményezően együttműködni. Törekszik a racionális elemzésre, problémamegoldásra, érvelésre. Nyitott az új jelenségek, új tudományos eredmények iránt. Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottjai tudásához, munkájához és magatartásához, kötelességének tartja a hibák kijavítását, a munkatársak fejlesztését. Igényli a folyamatos önképzést. Fontosnak tartja gondolatainak, szakmai eredményeinek, javaslatainak közzétételét szakmai fórumokon előadások és szakmai tanulmányok, publikációk formájában is, magyar és idegen nyelven egyaránt. Kész megosztani tudását a nem szakmai közönséggel is. Tiszteli és betartja a szakmai, etikai normákat. Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett, különösen a fenntarthatóságot veszélyeztető tendenciákkal szembeni tudományos és gyakorlati erőfeszítések támogatásával. d) autonómiája és felelőssége Az egészségpolitikai tervezés és az egészséggazdaságtan elemzésének folyamatában önálló munkát végez. Önálló szakmai álláspontot alakít ki a döntés előkészítése során. Vizsgálja, vállalja és kezeli annak felelősségét, hogy az elemzések és gyakorlati eljárások során kapott eredmények a választott módszertől is függnek. Önállóan és felelősségteljesen vesz részt munkaszervezeti egységek létrehozásában és szerepet vállal az irányításukban. Felelős magatartást tanúsít a munkatársak, beosztottak vonatkozásában, és támogatja az irányított munkatársak szakmai életpályájának kibontakoztatását, valamint egészségük fejlesztését. Társadalmi és közéleti ügyekben kezdeményez. 8.1.2. Az egészségpolitika tervezés és elemzés specializáción továbbá az egészségpolitikai szakértő a) tudása Alaposan ismeri az egészségügyi rendszerek teljesítmény értékelésének elméleteit. Alaposan ismeri az egészségpolitikai célok elérését szolgáló fejlesztéseket, intézményi kapacitásokat, a munkaerő mennyiségét és minőségét, a szolgáltatások kínálatát, keresletét és árát, a szolgáltatások minőségét befolyásoló eszköztárat, valamint alkalmazásának feltételeit és korlátait. Alaposan ismeri a regionális és kistérségi multiszektorális egészségpolitika, egészségügyi fejlesztés, stratégiai tervezés elméleti kérdéseit, nemzetközi és hazai tapasztalatait. Alaposan ismeri térségi ellátásszervezés elméleti kérdéseit, nemzetközi és hazai tapasztalatait. Alaposan ismeri az egészségügy emberi erőforrásainak térségi és intézményi szintű elemzését és menedzsmentjét. Alaposan ismeri az egészségügyi intézményekben megvalósítandó stratégiai tervezésnek és minőségmenedzsmentnek az elméleteit és módszereit. b) képességei Képes a gazdasági, társadalmi és demográfiai folyamatokból eredő hatások elemzésére regionális és kistérségi rendszerek, egészségügyi intézmények szintjén. Képes az egészségügyi rendszerek teljesítményének értékelésére vonatkozó módszerek hiányosságából fakadó problémák megfelelő bemutatására, interpretálására. Képes a lakosság egészségi állapotának javulását, az ellátórendszer hatékonyságát és minőségének javítását, az egyenlőtlenségek csökkentését és a finanszírozhatóság céljainak elérését szolgáló egészségpolitikai eszköztár kritikus értékelésére, és az adott régió, kistérség vagy intézmény sajátos körülményeire való adaptálására. Képes a kormányzat, önkormányzatok, a magánszektor, a szakmai és civil szerveződések lehetséges szerepének elemzésére, javaslatok megfogalmazására az egészségpolitikai célok elérésében. Képes az egészségügyi szolgáltatások finanszírozási módszerei alkalmazásának elemzésére, a finanszírozási adatbázison alapuló elemzések készítésére. Képes egy adott régió, kistérség, intézményfinanszírozási helyzetének elemzésére, javaslatok megfogalmazására. Képes térségi, regionális, és kistérségi stratégiai tervek és cselekvési programok elkészítésére. Képes az ellátásszervezést szolgáló programok elemzésére, tervezésére és menedzselésére. Képes az egészségügyi intézmények stratégiai tervezéséhez, az orvos-szakmai és a gazdasági érdekek összeegyeztetéséhez szükséges ismeretek és szemlélet alkalmazására. Képes nemzetközi kooperációk tervezésére és elemzésére az egészségügy országos, regionális, kistérségi és intézményi szintjén. 8.1.3. Az egészség-gazdaságtan specializáción továbbá az egészségpolitikai szakértő a) tudása Alaposan ismeri a bizonyítékokon alapuló orvoslás alapelveit. Alaposan ismeri az egészségnyereség mérésének módszereit. Alaposan ismeri a gazdasági elemzések nemzetközi gyakorlatban alkalmazott módszereit. Alaposan ismeri a gazdasági elemzésekben alkalmazott modellezés alaptípusait és módszertanát. Alaposan ismeri az egészségügyi technológia értékelés elméletét és módszertanát. Alaposan ismeri az egészségügyi technológiák fejlesztési döntéseinek, árképzésének, finanszírozásának és marketingjének módszertanát. b) képességei Képes az életminőség mérési módszereinek alkalmazására. Képes teljes körű gazdasági elemzés megtervezésére és kivitelezésére. Képes az egészségügyi technológiák költséghatékonyságára vonatkozó szakirodalom kritikus értékelésére. Képes egészség-gazdaságtani modellezési módszerek alkalmazására. Képes az egészségügyi technológiák értékelésére. Képes az egészségügyi technológiák és szolgáltatások árképzési, finanszírozási és marketing módszereinek a minőségre, a hozzáférésre és a hatékonyságra gyakorolt lehetséges hatásainak elemzésére. Képes az egészségügyi technológiák támogatási rendszerének gazdasági és társadalompolitikai szempontok alapján történő elemzésére. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők 9.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: Egészségpolitikai szakmai ismeretek 56-66 kredit, amelyből: - epidemiológia és biostatisztika (8-12 kredit), - egészségpolitika és népegészségügy (8-16 kredit), - egészségügyi informatika (2-4 kredit), - egészségügyi jog és etika (3-6 kredit), - egészségügyi rendszerek és finanszírozásuk (6-12 kredit), - közgazdaságtani alapismeretek (6-12 kredit), - egészség-gazdaságtan (4-8 kredit), - népegészségügyi stratégiák, projektek és elemzések (4-8 kredit). 9.1.2. A választható, sajátos kompetenciákat eredményező specializációk, témakörei és kreditarányuk A választható specializáció kreditaránya további 28-36 kredit: a) egészségpolitika tervezés és elemzés: - térségi fejlesztés és ellátásszervezés az egészségügyben (4-8 kredit), - egészségügyi menedzsment (6-12 kredit), - minőségmenedzsment (4-8 kredit), - stratégiai tervezés és menedzsment (7-9 kredit), - szociális munka és egészségügy (3-6 kredit), - közigazgatási ismeretek (3-6 kredit); b) egészség-gazdaságtan: - egészség-gazdaságtani elemzések módszertana (8-12 kredit), - egészségnyereség mérése (4-6 kredit), - egészségügyi technológiák finanszírozása, marketingje (8-12 kredit), - egészségügyi technológiák értékelése (4-6 kredit). 9.2. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat a harmadik félév szorgalmi időszakában végzett, legalább 120 órás gyakorlat. A szakmai gyakorlat színterei lehetnek: egészségügyi szolgáltató intézmények (elsősorban kórházak), Országos Egészségbiztosítási Pénztár, Kormányhivatalok Népegészségügyi Szakigazgatási Szervei, Emberi Erőforrások Minisztériuma, önkéntes egészségpénztárak, kutatóintézetek, egészségügyi technológia értékeléssel foglalkozó szervezetek, egészségügyi technológiák fejlesztői és beszállítói. 9.3. A 4.2. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 30 kredit a közgazdasági ismeretek, a társadalompolitika, a statisztika, a politikatudomány, a szociológia, a pszichológia, a kommunikáció, a számítástechnika, az epidemiológia, a népegészségügyi medicina, az egészségügyi informatika, az egészségügyi igazgatás területeiről.
|