Diabetológiai szakdietetikus szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen DIABETOLÓGIAI SZAKDIETETIKUS SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve diabetológiai szakdietetikus szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület orvos- és egészségtudomány Képzési idő 2 Kreditek száma 60 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben 7.1. A képzés célja: A képzés célja, olyan korszerű elméleti, szakmai és gyakorlati felkészültséggel rendelkező diabetilógiai szakdietetikusok képzése, akik naprakész, specifikus tudásuk birtokában képesek megfogalmazni a legjobb, leghatékonyabb, a táplálkozástudomány aktualitásain alapuló korszerű táplálkozási ajánlásokat mind az egyes, mind a kettes diabetesben szenvedő betegek részére. A diabeteológiai szakdietetikus képes az egyénre szabott étrend megtervezésére, összeállítására mindezt az egyén egészségi állapotának figyelembevételével. Ezen felül alkalmas táplálkozási prevenciós stratégiák megtervezésére és kivitelezésére, terápiához igazodó étrendek kialakítására. Elméletorientált gyakorlati és módszertani tudása képessé teszi arra, hogy megfelelő dietoterápiás ajánlásokat fogalmazzon meg akár szövődményekkel, társbetegségekkel küzdő diabéteses betegek számára. Mindezt a legkorszerűbb tudományos irányelvek és ajánlások szem előtt tartásával. A diabetológiai szakdietetikus – elméleti és gyakorlati tudásának köszönhetően – képes bekapcsolódni a táplálkozástudományi kutatásokba, a diabetesszel foglalkozó team munkáját elősegíteni, kiegészíteni.
7.2. Szakmai kompetenciák: 7.2.1. Tudás: A szakon végzett - ismeri a biokémia és az élettan legújabb tudományos eredményeit, amely ismeretanyagon keresztül érti, hogy a tápanyagok hasznosulása hogyan és milyen módon a legideálisabb; - ismeri a gasztrointeszrináis rendszer és az endokrin rendszer működését, továbbá ismeri az inzulin- és egyéb szénhidrát-anyagcserében részt vevő hormonok hatásmechanizmusát; - ismeri a modern labordiagnosztika eszközrendszerét; - ismeri szénhidrát-anyagcsere kóros eltéréseinek diagnosztikai hátterét; - ismeretekkel rendelkezik az önellenőrzés protokolljáról; - ismeri az életminőséget károsító, illetve javító tényezőket, a rekreáció az életminőség összefüggéseit, ismeri az immunológia alapjait, összefüggéseiben látja a cukorbetegség kialakulásának folyamatát; - ismeri a szénhidrát anyagcserezavarával járó állapotok gyógyszeres kezelését (OAD, inzulin) és ezek farmakodinamikai sajátosságait, gyógyszeres kezeléseit, a diabeteses akut krízisállapotokat, a cukorbetegség szövődményeit, a cukorbetegek perioperatív étrendi előkészítését; - ismeri a különböző típusú cukorbetegség szénhidrát-anyagcserezavarok életmódterápiáját, dietoterápiás elveit, diabéteszes neuropátia, nefropatia étrendi kezelését, továbbá a diabeteses betegek energia- és egyéb tápanyag-szükségletét, továbbá a beépíthető fehérje-, zsír-, szénhidrát-, vitamin- és ásványianyag-forrásokat, élelmiszercsoportokat; - rendelkezik az egészségfejlesztési programok kialakításához szükséges ismeretekkel és készségekkel; - ismeri az étrendtervező és -elemző tápanyagszámító programokat, amelyek segítségével, képes a megtanult ismeretanyag birtokában egyéni és csoportos étlaptervezésre, a különböző életszakaszokban, betegségszakaszokban a szénhidrát-anyagcserezavarral rendelkező betegeknek a lehetőségeit és szükségleteit figyelembe véve; - ismeri a funkcionális élelmiszerek és étrendkiegészítők közti különbségeket és hasonlóságokat, a funkcionális élelmiszerek és étrendkiegészítők pozitív élettani hatásait, valamint képes objektíven megítélni az ezen termékcsoportokban rejlő alkalmazási lehetőségeket és kockázatokat.
7.2.2. Képességek:
A szakon végzett képes - az egyén életmódját elemezve rizikófaktorok megállapítására, életmód-tanácsadásra, egészségfejlesztési programok kidolgozására, dietoterápiás programok összeállítására, megszervezésére és kivitelezésére; - táplálási tervet és programot összeállítani szénhidrát-anyagcserezavarral küzdő betegek részére, elősegíteni és támogatni az egészséges étkezési minták elsajátítását; - a tápláltsági állapottal kapcsolatos egyéni célok elérésére és fenntartására; - a dietoterápia segítségével a szövődmények megelőzésére vagy késleltetésére, az egyéni glikémiás, vérnyomás- és vérzsírcélértékek támogatására; - táplálkozási szolgáltatást biztosítani egyéneknek, teameknek, csoportoknak, szűréseket, méréseket, követést és monitorozást végezni cukorbetegek között; - hatékony, integrált, korszerű és tudományos alapokon nyugvó táplálkozási intervenciót megvalósítani, egyénre szabottan oktatni a betegséggel kapcsolatos ismeretanyagot a legkülönbözőbb közösségekben (iskolák, iskola utáni programok, klubok); - részt venni terápiás és kutató teamek munkájában; - hatékonyan alkalmazni a megszerzett ismereteket és a bizonyítékokon alapuló elveket a kliensek és páciensek adatainak értékelésénél, képes ezen csoportok bizonyos értékeinek (pl.: laborlelet, antropometriai értékek) analízisére, közlésére és interpretálására; - ismereteit és jártasságát a dietetika területén a szakmai szervezetek gyakorlati standardjainak, valamint szakmai előírásainak megfelelően alkalmazni; - tanítani a táplálkozást a betegeknek és családtagjaiknak, felhasználva a gyakorlati tapasztalatokat (pld élelmiszernyersanyag-vásárlás, ételkészítés, tartósítás, hatékony fogyókúrás eszköz, különböző lehetőségek a testtömeg normalizálására, a vércukorértékek normál szinten tartására); - szintetizálni a tudományos adatokat, lefordítani a gyakorlat nyelvére, és közzétenni a szakmailag releváns és megalapozott információkat a média különböző területein (internet, TV, írott sajtó); - az étrend módosítására különböző megbetegedések esetén, dietoterápiával kezelni a diabeteses akut krízisállapotokat.
7.2.3. Attitűd: A szakon végzett - nyitott a jó kommunikációra; - kreativitással, rugalmassággal törekszik a problémák kezelésére; - magas szintű szervezőkészséggel bír; - jó problémafelismerő, -elemző és -megoldó készséggel rendelkezik. - elkötelezett a minőségi betegellátás iránt; - hisz a személyes felelősség fontosságában; - megfelelő empátiával és toleranciával rendelkezik, tiszteletben tarja a személyiségi jogokat és figyel az adatbiztonságra; - elfogadja a szabályokat, erkölcsi normák tiszteletben tartásával; - munkáját megbízhatóan, pontosan végzi; - törekszik az élethosszig tartó tanulásra és önképzésre.
7.2.4. Autonómia és felelősség: A szakon végzett - kész új ismereteket befogadni; - a munkája során kész együttműködni más terület szakemberivel; - felelősséget vállal az egyéni, illetve a csoportban végzett munkájáért; a munkáját jellemzi a kreativitás; - kész a gondozóteam tagjaként a dietetikai és táplálási feladatokat ellátni. 8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték 8.1. Alapozó ismeretkörök: 12-16 kredit Immunológia, gyógyszertan, labordiagnosztika, kémia, biokémia
8.2. Szakmai törzsanyag: 16-20 kredit Kardiológia, angiológia, diabetológia, nefrológia, neurológia, dietetika
8.3. Differenciált szakmai ismeretek: 22-26 kredit Betegedukáció, egészségnevelés, egészségfejlesztés, pszichés zavarok a diabetesben, kommunikáció, étlaptervezés, diabeteses táplálás terápia, szakmai gyakorlat
8.4. Kötelezően választható ismeretek: 4 kredit Betegrehabilitáció, relaxációs technikák, mozgásprogram diabeteses betegeknek, betegdokumentáció, prezentációs ismeretek, alkalmazott menedzsment”
9. A szakdolgozat kreditértéke - |