Infrastruktúra- és településinformatikai mérnök szak
A(z) infrastruktúra- és településinformatikai mérnöki mesterképzési szak képzési és kimeneti követelményei
1. A mesterképzési szak megnevezése: a) magyar nyelven: infrastruktúra- és településinformatikai mérnöki mesterképzési szak b) angol nyelven: master in digital twins for infrastructures and cities
2. A mesterképzési szakon szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: a) magyar nyelven: okleveles infrastruktúra- és településinformatikai mérnök b) angol nyelven: infrastructure and urban system information technology engineer
3. A mesterképzési szak besorolása: 3.1. képzési terület szerinti besorolása: műszaki képzési terület 3.2. a végzettségi szint besorolása: o mesterfokozat (magister, master of science, rövidítve: MSc) o ISCED 2011 szerint: 7 o az európai képesítési keretrendszer szerint: 7 o a magyar képesítési keretrendszer szerint: 7 3.3. a szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása ISCED-F 2013 szerint: 068 3.4. orientáció szerinti besorolása: gyakorlatorientált (60-70 százalék)
4. A képzési idő félévekben: 2 félév
5. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 60 kredit
6. A képzés célja és a szakmai kompetenciák, tanulási eredmények: 6.1. A képzés célja: A képzés célja olyan mérnökök képzése, akik a megfelelő gyakorlat megszerzése után az építőipari információs, informatikai (IT) és a digitális készségek (IoT, AI, adatelemzés stb.) birtokában képesek az infrastruktúradigitalizáció területén szükséges, az építő- és építészmérnöki tevékenységhez kapcsolódó projektmenedzsment-feladatok önálló ellátására a legmodernebb informatikai rendszerek alkalmazásával. Emellett képesek komplex és speciális mérnöki létesítmények információs rendszereinek megtervezésére, kiépítésére és szakértésére. A szakon végzettek felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
6.2. Tanulási eredmények: 6.2.1. Tudás: A szakon végzett * megérti a komplex infrastruktúrák és városi ökoszisztémák teljes éllettartamát érintő digitalizációs eljárások és technológiák alapjait és azok alkalmazási lehetőségeit; * ismeri a komplex infrastruktúrák és városi ökoszisztémák digitális térben való automatizált tervezése és fejlesztése során használt különböző programozási nyelveket, eszközöket és keretrendszereket; * ismeri a felhőalapú számítástechnikai és a kiberbiztonsági koncepciókat, valamint ezek alkalmazását a digitális ikrek telepítése és kezelése során; * ismeri a BIM és a GIS elveit, beleértve ezek szerepét a komplex infrastruktúrák és városi ökoszisztémák tervezésében, építésében és működtetésében; * ismeri az IoT-t és a jelfeldolgozást, valamint ezek szerepét az adatgyűjtésben, -kezelésben és -megjelenítésben a digitális ikrek összefüggésében; * ismeri a komplex infrastruktúrák és városi ökoszisztémák digitalizációs folyamatainak validálása és használata során alkalmazott gépi tanulási és adatelemzési technikákat; * ismeri az adatgyűjtést, -kezelést és -megjelenítést, beleértve az adatok előfeldolgozását, a jellemzők kinyerését és a digitális térben létrehozott modellalkalmazásokban használt adatmegjelenítési technikákat; * ismeri a szervezetek digitális átalakításával és a digitalizációs csapatok irányításával járó nehézségeket és lehetőségeket a komplex infrastruktúrákban és városi ökoszisztémákban egyaránt; * ismeri a digitalizáció- és BIM-technológiák használatának előnyeit és kihívásait a közúti és vasúti infrastruktúra-építésben, a szerkezetépítésben, a geoinformatikai mérnöki tevékenységben és a vízgazdálkodási mérnöki tevékenységben; * ismeri a matematika, a természettudományok és az informatika általános elveit, szabályait és módszereit, amelyek az építéssel, létesítménytervezéssel és kivitelezéssel kapcsolatos mérnöki feladatok gyakorlásához szükségesek; * alapvető ismeretekkel rendelkezik a létesítmények építése, tervezése és megvalósítása területén a tervezési, építési, karbantartási, üzemeltetési, vállalkozási és hatósági feladatok ellátásához; * ismeri és érti a létesítmények tervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges információs és kommunikációs technológiákat; * ismeri az építéshez kapcsolódó egyéb informatikai eszközök típusait és képességeit; * ismeri az ember és az épített környezet közötti kölcsönhatást; * ismeri az energiahatékony és környezetbarát építés korszerű elveit és tipikus megoldásait.
6.2.2. Képesség: A szakon végzett * képes komplex infrastruktúrák és városi ökoszisztémák digitális térben való megtervezésére és fejlesztésére a megfelelő programozási nyelvek, eszközök és keretrendszerek használatával; * képes alkalmazni a BIM és a GIS elveit komplex infrastruktúrák és városi ökoszisztémák tervezése, építése és üzemeltetése során; * tudja alkalmazni az IoT-t és az adatgyűjtési, -kezelési és -megjelenítési technikákat a digitalizációs folyamatokat érintő alkalmazásokban; * képes gépi tanulási és adatelemzési technikákat alkalmazni a digitális modellek validálásához és használatához komplex infrastruktúrák és városi ökoszisztémák esetében; * képes a szervezetek digitális átalakításának vezetésére és a digitálizációs csapatok hatékony irányítására; * képes alkalmazni az eszköz- és létesítménygazdálkodási elveket a digitalizáció pontos, megbízható és biztonságos működésének biztosítása érdekében komplex infrastruktúrákban és városi ökoszisztémákban; * képes alkalmazni a természettudományok és az informatika szükséges elveit a szerkezetek tervezésében és kivitelezésében; * hatékonyan alkalmazza az építmények tervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges információs és kommunikációs technológiákat; * integrált ismereteket alkalmaz, közreműködik multidiszciplináris problémák megoldásában; * képes a műszaki, gazdasági, környezeti és humán erőforrások felhasználásának komplex tervezésére és menedzselésére; * képes együttműködni a különböző szakmák szakértőivel, megérti álláspontjukat, és képes megfelelő műszaki megoldásokat nyújtani a felmerülő problémákra.
6.2.3. Attitűd: A szakon végzett * elismeri a digitalizációs technológiák jelentőségét a komplex infrastruktúrák és városi ökoszisztémák ellenálló képességének, hatékonyságának és fenntarthatóságának fokozásában; * az innováció és a folyamatos tanulás iránti szenvedélyről, valamint az új technológiákhoz és eszközökhöz való alkalmazkodásról tesz tanúbizonyságot; * hatékonyan együttműködik multidiszciplináris csapatokkal és értékeli a különböző nézőpontokat; * vállalkozói gondolkodásmódot mutat, azonosítja az üzleti lehetőségeket és értéket teremt a digitális ikertechnológiák felhasználásával; * proaktívan közelíti meg a problémamegoldást, azonosítja és kezeli a digitális ikrek fejlesztése és bevezetése során felmerülő problémákat; * elkötelezi magát a fenntarthatóság és a környezeti felelősségvállalás mellett a komplex infrastruktúrák és városi ökoszisztémák digitális ikreinek tervezése és működtetése során; * a rendszeralapú megközelítést alkalmazza gondolkodásmódja során a megfelelő műszaki megoldás kiválasztásához, amely hosszú távon automatikusan képes működni és kommunikálni más IT-rendszerekkel; * munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét és törekszik azok megvalósítására; * folyamatos tanulással igyekszik fejleszteni tudását.
6.2.4. Autonómia és felelősség: A szakon végzett * önállóan hoz szakmai döntéseket létesítmények tervezési, építési, fenntartási, üzemeltetési, vállalkozási és szakhatósági feladataihoz kapcsolódóan; * kezdeményező szerepet vállal az építményekkel és infrastruktúrákkal kapcsolatos mérnöki és informatikai problémák megoldásában, többek között a digitális ikrek fejlesztése és kezelése területén is; * figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat, ideértve a digitális technológiák fejlődését és az ezekre vonatkozó előírásokat is; * figyelemmel kíséri a gazdaság működtetéséhez szükséges épített környezettel összefüggő trendeket; * felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt mind az épített, mind a digitális környezetben; * munkatársait és beosztottjait felelős és etikus szakmagyakorlásra ösztönzi és gondoskodik a megfelelő digitális készségek és tudás fejlesztéséről; * vállalja a felelősséget döntéseiért és az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
7. A képzést megkülönböztető speciális jegyek: A képzés kizárólag angol nyelven folyik nemzetközi partnerekkel együttműködésben, így alapvető feltétel a tanulmányokhoz szükséges angol nyelvtudás.
8. A közös képzés folytatásában megállapodó külföldi és magyar felsőoktatási intézmények neve és származási országa: 8.1. Universidad Politécnica de Madrid, Spanyolország 8.2. École des Ponts Paris Tech, Franciaország 8.3. Istanbul Technical University, Törökország 8.4. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Magyarország |