Használati bútor restaurátor szak
„A(z) használati bútor restaurátor mesterképzési szak képzési és kimeneti követelményei
1. A mesterképzési szak megnevezése:
a) magyar nyelven: használati bútor restaurátor mesterképzési szak b) angol nyelven: restorer of furniture in use master programme
2. A mesterképzési szakon szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:
a) magyar nyelven: okleveles használati bútor restaurátor b) angol nyelven: restorer of furniture in use
3. A mesterképzési szak besorolása:
3.1. képzési terület szerinti besorolása: műszaki képzési terület
3.2. a végzettségi szint besorolása: o mesterfokozat (magister, master of science, rövidítve: MSc) o ISCED 2011 szerint: 7 o az európai képesítési keretrendszer szerint: 7 o a magyar képesítési keretrendszer szerint: 7
3.3. a szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása ISCED-F 2013 szerint: 0722
3.4. orientáció szerinti besorolása: kiemelten gyakorlatorientált (70-80 százalék)
4. A képzési idő félévekben: 2 félév
5. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 60 kredit
6. A képzés célja és a szakmai kompetenciák, tanulási eredmények:
6.1. A képzés célja:
A képzés célja olyan bútorrestaurátorok képzése, akik magas szinten ismerik és alkalmazzák a fából készült bútor restaurálásának gyakorlatát és elméletét, olyan használatban lévő bútorok vonatkozásában, amelyek a másodlagos piacokon általánosan forgalomban vannak, napjainktól visszamenőleg egészen a XIX. század elejéig (biedermeier korszak). A képzés célja olyan bútorasztalosipari szakmai, műszaki, valamint esztétikai ismeretek és elvárások ismertetése, melyek tudatában, a használati bútorörökség anyagi és eszmei értékeinek megőrzéséhez szükséges elméleti és gyakorlati tudás – etikus hozzáállással kiegészülve – képesít a minőségi használati bútor restaurálási feladatok elvégzésére. A képzés célja olyan szakemberek kiművelése, akik a XIX. század elejétől napjainkig készített használati és design értékkel bíró bútorállományt magas szakmai szinten rehabilitálni tudják. Ismerik az adott korszakra jellemző közép-európai bútoripari anyagokat, kézműves és gépi technológiákat, illetve segédanyagokat. A szakon végzettek felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
6.2. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák:
6.2.1. A szakon végzett
a) tudása: - biztos a bútorstílusokban és művészettörténeti korszakok egymásra épülésében, értékek meghatározásban. - ismeretekkel rendelkezik az alkalmazható különféle (fizikai, kémiai) állapothelyreállító restaurációs és megújítási- és diagnosztikai technikákról; - ismeri a használati bútor felújításához kapcsolódó elméleti és gyakorlati módszereket; - behatóan ismeri a használati bútor restaurálásában és állapot helyreállításában megengedhető hagyományos és korszerű anyagokat és eljárásokat; - kellő mértékű tudással bír a bútorok gyártásához felhasznált egyéb anyagok (fém, textil) korábbi és jelenlegi felhasználásának módozatairól.
b) képességei: - felismeri és képes meghatározni a használati bútor korát, stílusát, esztétikai, kortörténeti értékeit és képes azt megőrizni, rehabilitálni és/vagy megújítani; - a képzés során megszerzett kézművestechnikai, technológiai és anyagismereti eszköztárából képes megfelelő módon kiválasztani az adott bútor restaurálása szempontjából legoptimálisabban alkalmazandót, így képes a felvetődő problémákat olyan módon megoldani, hogy a tárgy használati és esztétikai alapértéke ne sérüljön; - képes a használati bútor helyreállításához szükséges elvi megfontolásokra és gyakorlati feladatok elvégzésére (úgymint állagmegőrzés, tisztítás, kiegészítés, formai és szerkezeti, valamint felületi javítás), - rendelkezik a használati bútorrestaurátor-munka gyakorlásához szükséges kézműves készségekkel és gyakorlati jártassággal, valamint rendelkezik mindazzal a technikai tudással és manuális képességgel, amely lehetővé teszi, hogy feladatait magas színvonalon és szakmai biztonsággal valósítsa meg, szükség szerint más szakmák képviselőinek bevonásával; - képes idegen nyelvű szakirodalom feldolgozására, kötetlen szóbeli szakmai kommunikációra legalább egy idegen nyelven; - képes tevékenységének környezet- és egészségtudatos megszervezésére, végzésére, ennek keretében a munkakörnyezet biztonságos kialakítására.
c) attitűdje: - tudását folyamatosan korszerűsíti, figyelemmel kíséri a használati bútor restaurálásával kapcsolatos új ismereteket, a szakma és a társterületek által alkalmazott megoldásokat és lehetőségeket; - kiforrott kritikai érzékkel rendelkezik, a bútorrestaurálás mindenkori értékmegőrző szemléletéhez, módszereihez igazodva; - felelős magatartás, etikus hozzáállás jellemzi; - szakmai tevékenysége során saját elképzeléseit alárendeli az eredetiség megőrzését szolgáló elveknek, a mindenkori feladathoz megfelelő műszaki és esztétikai tudással, alázattal közelít; - képes betartani a használati bútorok restaurálása során elvárható, a szellemi és esztétikai értéket védő etikai normákat; - állag- és értékmegőrző módon képes használni a mindenkor elérhető technikai, anyagi és információs forrásokat; - nyitott az együttműködésre a kapcsolódó szakterületek képviselőivel; - képes a társterületek képviselőivel való párbeszédre és közös munkára, a mindenkori megrendelő érdekeit is figyelembe véve; - birtokolja a szakmai vitához szükséges beszéd- és íráskészséget.
d) autonómiája és felelőssége: - javaslatot tud tenni az értékmegőrző anyag és módszer alkalmazására; - etikusan jár el, a biedermeier korszakot megelőzően készült bútort biztonsággal felismeri, és felelőssége tudatában átadja a felújítási munkát magasabban képzett restaurátornak; - a használati bútorrestaurálás területén önállóan hoz szakmai döntéseket, melyeket felelősségteljesen képvisel, kialakított szakmai véleményét döntési helyzetekben önállóan képviseli. - tisztában van vele és vállalja a felelősséget a rá bízott használati bútor kortörténeti értékének megőrzéséért, az irányítása alatt zajló bútorrestaurálási feladatokért, részfolyamatokért.
7. A mesterképzési szak szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül:
7.1. Természettudományi alapismeretek: 5-15 kredit Anyagtudományok, alkalmazott ismeretek
7.2. Gazdasági és humán ismeretek: 5-10 kredit Vállalkozási- és pénzügyi ismeretek, szerzői jogi ismeretek, esztétikai- és stílustörténeti ismeretek.
7.3. Speciális szakmai ismeretek: 25-40 kredit Faipari praxis, anyagismeret, természettudományos ismeretek, alkalmazott stúdiumok
7.4. A szakdolgozat vagy diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditek száma: 10 kredit
8. A szakmai gyakorlat és a gyakorlati képzés követelményei: -
9. A képzést megkülönböztető speciális jegyek: -
10. Idegen nyelven folyó tanulmányok esetében az elérendő idegennyelvtudás szintje: -”
|