Neurorehabilitáció szak
A(z) neurorehabilitáció mesterképzési szak képzési és kimeneti követelményei
1. A mesterképzési szak megnevezése:
a) magyar nyelven: neurorehabilitáció mesterképzési szak b) angol nyelven: neurorehabilitation master programme
2. A mesterképzési szakon szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:
a) magyar nyelven: okleveles neurorehabilitációs szakember b) angol nyelven: neurorehabilitation professional
3. A mesterképzési szak besorolása:
3.1. képzési terület szerinti besorolása: orvos- és egészségtudomány képzési terület
3.2. a végzettségi szint besorolása: o mesterfokozat (magister, master of science rövidítve: MSc) o ISCED 2011 szerint: 7 o az európai keretrendszer szerint: 7 o a magyar képesítési keretrendszer szerint: 7
3.3. a szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása ISCED-F 2013 szerint: 0915
3.4. orientáció szerinti besorolása: elméletorientált (60-70 százalék)
4. A képzési idő félévekben: 4 félév
5. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
6. A képzés célja és a szakmai kompetenciák, tanulási eredmények:
6.1. A képzés célja:
A képzés célja olyan neurorehabilitációs szakemberek képzése, akik képesek a neurorehabilitáció lehetséges alkalmazási területén, így a rehabilitációs medicinán belül a neurorehabilitációs fekvő- és járóbeteg ellátásban, illetve a lakóhelyközeli ellátási hálózatban, valamint a neurorehabilitációs centrumokban az egészségügyi rehabilitáció gyakorlati megvalósításában, továbbá a neurorehabilitációs kutatómunkában részt venni. A szakon végzettek felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
6.2. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák:
6.2.1. A szakon végzett
a) tudása: - ismeri a neurorehabilitáció teoretikus alapjait, az idegrendszer és a mozgásképesség funkcionális alapjait, az ezek vizsgálatában alkalmazott diagnosztikai eljárásokat; - ismeri a neurorehabilitáció területén alkalmazható aktuális kvantitatív és kvalitatív kutatási módszertant és módszereket; - ismeri a tudományos tevékenységhez szükséges adatfeldolgozási, elemzési módszereket, statisztikai programokat és az adatfeldolgozáshoz használható informatikai hátteret; - ismeri a neurorehabilitációs ellátásban alkalmazható fő terápiás eljárásokat és a szakterülethez tartozó segítő technológiákat beleértve a robotikát is; - ismeri a neurorehabilitációhoz köthető orvosi társszakmák, mint neuro-ortopédiai és idegsebészeti beavatkozások, neuropszichiátriai komorbiditások főbb jellemzőit, azok gyakorlati és tudományos értelmezését; - ismeri a neurorehabilitációhoz köthető egyéb problémakörök alapvető klinikai (elméleti és gyakorlati) jellemzőit, mint a kognitív és viselkedési zavarok, valamint a fájdalomkezelés és a feszességoldás felismerésének és kezelésének módozatait, illetve az ezekhez köthető kutatási lehetőségeket; - ismeri a hazai és a nemzetközi neurorehabilitációs ellátórendszer működését, a rendszer fő jellemzőit, beleértve a centrumok és a hálózat szerepét, lehetőségeit; - ismeri a neurorehabilitációban alkalmazható speciális terápiás megközelítéseket, amelyek felöleik a holisztikus konduktív nevelési rendszertől a specifikus művészeti és sportterápiákon át az erősítő tréningek módozatait, valamint a modern technológiákra épülő ortetikai ismereteket; - ismeri a transzlációs medicina szerepét a kutatómunkában.
b) képességei: - képes a neurorehabilitáció területén a centrumokban és az egyetemi ellátókban a fekvőbeteg és járóbeteg ellátásban részt venni; - képes a legújabb tudományos kutatások eredményeinek átültetésére a klinikai gyakorlatba, valamint a neurorehabilitáció területén új vizsgálati és terápiás módszerek kutatásában és gyakorlatba történő adaptálásában való részvételre; - képes a neurorehabilitáció területén szakszerű kommunikációra mind a betegek, azok hozzátartozói és a team más szakemberei irányában; - képes a rehabilitációs medicina neurorehabilitációra specializálódott centrumaiban, illetve más rehabilitációs osztályokon, és területi hálózatban nem szakorvosi területen szakmai vezetésére; - képes szakmája összefoglaló és részletezett problémaköreinek megértésére és hiteles közvetítésére; - képes az önálló neurorehabilitáció tárgykörébe eső kutatás végzésére, a kutatási eredmények önálló interpretálására és megfelelő színvonalú folyóiratokban történő közlésére;
c) attitűdje: - ismeri és vállalja azokat a speciális körülményeket, azt a szakmai identitást, amelyek a neurorehabilitáció szakterületét elméletben és gyakorlatban jellemzik; - jó együttműködési készség, kutató, képző és klinikai munkát végző csoportok munkájába való beilleszkedés, szükség esetén vezetői kompetenciák jellemzik; - multidiszciplináris szemléletmód jellemzi a problématerületek érzékelésében és kezelésében, valamint a szakmapolitikai kérdésekben; - nyitott az új jelenségek, új tudományos eredmények iránt; - igénye van a folyamatos önképzésre; - szakmai érdeklődése elmélyül, megszilárdul; - jelentős mértékű önállósággal rendelkezik átfogó és speciális szakmai kérdések kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában; - felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét az együttműködés kialakítására.
d) autonómiája és felelőssége: - jelentős mértékű önállósággal rendelkezik átfogó és speciális szakmai kérdések kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában; - képes önálló szakmai álláspont kialakítására és annak felelősségteljes prezentálására; - önállóan képes szakmai együttműködések kezdeményezésére, szakmai kooperációkban egyenrangú partner; - képes rehabilitációs szükségletek önálló felmérésének menedzselésére; - önállóan képes a saját alapszakmájához köthető területen tudományos evidenciákra épülő terápiás módszerek kiválasztására és a gyakorlati alkalmazására; - szakmai kooperációkban egyenrangú partner, képes önálló szakmai együttműködések kezdeményezésére; - az evidenciákra épülő gyakorlat módszereinek kiválasztása és gyakorlati alkalmazása alapján építi fel munkáját; - képes a neurorehabilitációs – fizikai és mentális – szükségletek önálló felmérésének megvalósítására és menedzselésére; - önállóan szervezi a bizonyítékokon alapuló, költséghatékony neurorehabilitációs folyamatban a lehetséges helyreállítás folyamatát.
7. A mesterképzési szak szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül:
7.1. Elméleti és klinikai orvostudományok: 27 kredit Az idegtudomány funkcionális alapjai a rehabilitáció szempontjából; Agyi plaszticitás szerepe a neurorehabilitációban; A neurorehabilitáció fő klinikai alkalmazási területei; Neuro-ortopédiai ismeretek; A mozgásképesség neurofiziológiai alapjai.
7.2. Egészségtudományi rehabilitációs szakismeretek: 22 kredit A bizonyítékokon alapuló rehabilitációs medicina elmélete és gyakorlata; Klinikai esetmenedzsment, betegutak a neurorehabilitációban; Segítő technológiák a neurorehabilitációban; Robottechnikák és informatikai innovációk a neurorehabilitációban.
7.3. Alkalmazott egészségtudományok: 22 kredit Kommunikációs zavarok jellemzői a neurorehabilitációban / Kognitív és viselkedési zavarok jellemzői a neurorehabilitációban; Idegsebészet és neurorehabilitáció kapcsolati pontjai / Neuropszichiátriai problémák a neurorehabilitációban; A fájdalomkezelés farmakológiai és fiziológiai alapjai a neurorehabilitációban / Erősítő tréningek és a sport szerepe a neurorehabilitációban; Családedukáció / Szociális támogatások intézményi keretei; Művészetterápiák a neurorehabilitációban; A konduktív nevelés, mint a neurorehabilitációban alkalmazható holisztikus megközelítés
7.4. Klinikai kutatások: 13 kredit Transzlációs medicina (a klinikai kutatás alapjai; kutatási irányok és kritikus irodalomértékelés a neurorehabilitációban); A neurorehabilitációban jellemző biostatisztikai módszerek
7.5. A szakdolgozat vagy diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditek száma: 24 kredit
7.6. A nem közvetlenül az elméleti képzéshez kapcsolódó gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 3 kredit
7.7. A szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető kreditérték: 9 kredit
8. A szakmai gyakorlat és a gyakorlati képzés követelményei:
A szakmai gyakorlat a képzés tanterve által meghatározott, a felsőoktatási intézmény által elfogadott, neurorehabilitációs tevékenységet folytató szakmai intézményben, intézetben, osztályon vagy kutató helyen, a képzés negyedik félévében végzett 30 órás csoportos gyakorlat.
9. A képzést megkülönböztető speciális jegyek: -
10. Idegen nyelven folyó tanulmányok esetében az elérendő idegennyelvtudás szintje: - |