Gazdasági-viselkedéselemzés szak
A(z) gazdasági-viselkedéselemzés mesterképzési szak képzési és kimeneti követelményei
1. A mesterképzési szak megnevezése: a) magyar nyelven: gazdasági-viselkedéselemzés mesterképzési szak b) angol nyelven: economic behavior analysis master programme
2. A mesterképzési szakon szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: a) magyar nyelven: okleveles gazdasági-viselkedéselemző b) angol nyelven: economic behavior analyst
3. A mesterképzési szak besorolása: 3.1. képzési terület szerinti besorolása: társadalomtudomány képzési terület 3.2. a végzettségi szint besorolása: o mesterfokozat (magister, master of arts, rövidítve: MA) o ISCED 2011 szerint: 7 o az európai keretrendszer szerint: 7 o a magyar képesítési keretrendszer szerint: 7 3.3. a szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása ISCED-F 2013 szerint: 0319 3.4. orientáció szerinti besorolása: kiegyensúlyozott (40-60 százalék)
4. A képzési idő félévekben: 4 félév
5. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
6. A képzés célja és a szakmai kompetenciák, tanulási eredmények:
6.1. A képzés célja: A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik gazdasági és pszichológiai elméleti ismeretek és módszertani készségek birtokában, a környezettel összefüggésben és a befolyásoló egyéni, társas, szervezeti, vállalati, kulturális, társadalmi tényezők figyelembevételével képesek értelmezni és mérések nyomán előre jelezni az ember gazdasági és szervezeti viselkedését, gondolkodását és döntéshozatali folyamatait. Képesek a viselkedés, gondolkodás és döntéshozatal mintáinak megértése, a kapcsolódó konfliktushelyzetek megoldása, valamint a viselkedés megváltoztatását célzó beavatkozások révén a verseny-, a nonprofit és közszféra vállalatainak és intézményeinek működését, ágensekkel kapcsolatos döntéseit gyakorlati oldalról segíteni, a humán erőforrás, fejlesztés és elemzés és a kapcsolódó területeken alkalmazni. A szakon végzettek felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
6.2. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák: 6.2.1. A szakon végzett a) tudása: - magas szinten ismeri a piaci szereplők és belső/külső érintettjeik viselkedésével és döntéshozatalával kapcsolatos közgazdasági és alkalmazott pszichológiai, valamint szervezeti és kommunikációtudományi elméleteket; - ismeri és érti az egyéni és csoportos választás, döntéshozatali folyamat egyéni és kontextuális meghatározóit, a döntéshozatal sajátosságait, korlátait; - ismeri és érti a gazdasági viselkedést és döntéshozatalt meghatározó egyéni sajátosságokat (kognitív, érzelmi, szabályozási, biológiai és társas, kulturális tényezőket), valamint az egyéni és csoportdöntések működését az egyes életterületeken és a szervezeti környezetben; - a gazdasági és szervezeti környezetben zajló humán viselkedés megértése, előre jelzése és változtatása során viselkedéstudományi ismereteket alkalmaz interdiszciplináris megközelítésben; - ismeri, érti az egyén, csoportok és az intézményi, illetve a társadalmi környezet interakcióját befolyásoló közgazdasági és szociálpszichológiai tényezőket; - ismeri a humán gazdasági és szervezeti vonatkozású viselkedések és döntések vizsgálatára, kutatására alkalmazható kvantitatív, kvalitatív és kevert módszertani eszközöket, a viselkedéstudományi és a döntéselméleti kutatás és vizsgálat alapjául szolgáló (számítógépes) adatgyűjtés és adatelemzés módszereit, a statisztikai mintavétel elméletét és gyakorlatát, az adatvizualizáció eszközeit, a kutatás és adatfeldolgozás- és kezelés szakmai-etikai szabályait.
b) képességei: - a piaci szereplők viselkedését és döntéshozatalát (közgazdasági és pszichológiai) tudományterületek szempontjait figyelembe véve rendszerben szemléli és értelmezi, azokat konkrét helyzetekre és esetekre adaptálja; - az egyéni és csoportos választás és döntéshozatal egyéni, csoport és kontextuális meghatározóit azonosítja, értékeli, azokat kölcsönhatásukban értelmezi és az egyéni, csoport, szervezeti/ vállalati és társadalmi döntések támogatása és a kockázatkommunikáció tervezése és megvalósítása során azokat felhasználja; - viselkedéstudományi, valamint kvalitatív és kvantitatív módszertani ismeretek birtokában a gazdasági és szervezeti környezetben zajló humán viselkedéshez kapcsolódó problémát és vizsgálati célt azonosít, (preferencia, attitűd, viselkedés egyéni és csoport, szervezeti/ vállalati és társadalmi szinten) illeszkedő adatgyűjtést/ vizsgálatot megtervez és lebonyolít/ a szükséges kompetenciák bevonásával abban részt vesz; - a vizsgálati eredmények elemzésére alap és többváltozós statisztikai, gazdaság- és társadalomstatisztikai elemzéseket végez; az eredményeket a megfelelő szakmai kompetenciák bevonásával kritikai szemlélettel értékeli és értelmezi; felismeri az egyéni és csoportos viselkedési mintázatokat befolyásoló személyes sajátosságokat és képes előre jelezni ezek várható hatásait és következményeit; - a résztvevők érdekeit, jóllétét és a szakmai etikai szabályokat szem előtt tartva, egyéni, csoport, szervezeti/ vállalati és társadalmi döntések, viselkedésváltoztatási intervenciók területén szakmai támogatásra, tanácsadásban való részvételre, döntések/ döntési alternatívák megtervezésére, előkészítésére képes, csoportos döntéshozatali, konfliktuskezelési és tárgyalási technikákat alkalmaz; - a kutatási eredményeket a célokhoz, részvevőkhöz igazítva mutatja be, jelzi vissza az eredményesebb egyéni, csoportos és szervezeti működés érdekében; szakmai és tudományos dokumentumok megszövegez szóban és írásban, az információ/ adat vizuális megjelenítésének módszereit alkalmazza; - reális önismerettel és kapcsolatkezdeményező készséggel rendelkezik szakmai területeken; - önreflexióra és folyamatos szakmai megújulásra képes szakmai tevékenysége során; - álláspontja, érzései és gondolatai önálló kifejezése, visszajelzése során helyzetnek megfelelő, világos önkifejezésre képes.
c) attitűdje: - magas szintű szakmai motiváltság, elkötelezettség, felelősségtudat, szakmai igényesség (pontos objektív és megbízható munkavégzés), tudatosság és etikai érzék jellemzi; - fejlett elemzőképességgel rendelkezik a fogyasztói, szervezeti és intézményi egyéni, csoportos döntéshozatal és viselkedés különböző területein, azt kontextusával összefüggésben, a jelenségek többszörös meghatározottságát szem előtt tartva értelmezi; - munkájában kezdeményező, probléma- és eredményorientált hozzáállás, kritikai attitűd jellemzi; - nyitott és elfogadó az érintettek/ résztvevők (fogyasztó, munkavállaló egyének/ csoportok) véleményére, érdekeire, a lehetséges különbségekre, eltérésekre, törekszik a kölcsönösen előnyös megoldások kialakítására, törekszik és nyitott a többszereplős egyeztetési folyamatok lebonyolítására; - törekszik a munkájához kapcsolódó folyamatok (felmérés, elemzés, értékelés, intervenció) végigvitelére a korlátok felismerése mellett; - törekszik a tudatosságra és az önreflexió gyakorlására a humán viselkedés- és döntéselemzés, -tervezés, -támogatás folyamata során; - a kutatáshoz kapcsolódó elméleti megközelítéseket, feltevéseket kritikus nézőpontból szemléli, értékeli, problémaérzékeny, saját és mások kutatói előfeltevéseire érzékeny; - a kutatással kapcsolatos tájékoztatás, informálás előírásait, elvárásait képviseli, az egyes résztvevők vonatkozó feladatát és felelősségét szem előtt tartja; - ismeri és önmagára és munkatársaira nézve kötelezőnek tartja munkája során a jogi és szakmai-etikai szabályok betartását, a vizsgálatok/ kutatások során a résztvevők jogainak védelméért és jólétéért felelősséget vállal;
d) autonómiája és felelőssége: - az együttműködések, a csoportmunka során vezető-támogató, illetve vezetői feladatok elvégzésére képes, saját és a vezetésére bízott csoport munkájáért személyes felelősséget vállal; - a humán viselkedés és döntéshozatal folyamatát gazdasági kontextusban önállóan, vizsgálati eszközöket alkalmazva elemzi, értelmezi; a döntéstámogatás és az adatelemzés alapján megfogalmazott álláspontjáért, hozzájárulásáért felelősséget vállal, döntéseket önállóan meghoz és felelősen támogat; - kutatási, tervező és elemző tevékenysége során empirikus megalapozottságú döntésre, javaslattételre törekszik, etikusan, a tudományos közösség normáit betartva jár el; - kutatási problémát egyénileg, szakmai együttműködésben azonosít és értékel, a kutatás potenciális társadalmi és egyéni hatásait szem előtt tartja, felelős és a kutatásetikai elveket betartó kutatóként működik; - önálló kritikai gondolkodásra törekszik a gazdasági-társadalmi folyamatok értékelésével kapcsolatban, álláspontja, érzései és gondolatai kifejezése, visszajelzése során helyzetnek megfelelő, világos önkifejezre képes; - törekszik a hazai és nemzetközi szakmai szervezetek munkájában történő részvételre, a szakmai önfejlesztésre.
7. A mesterképzési szak szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül: 7.1. Pszichológia: 16-20 kredit Szociálpszichológia, általános és személyiségpszichológia, pszichológia-módszertan, kutatásmódszertan
7.2. Gazdaságtudomány: 34-38 kredit Mikroökonómia, piacszerkezetek, munkagazdaságtan (foglalkoztatás), vezetés és szervezés, döntéselmélet, statisztika (alkalmazott statisztika, adatgyűjtési (mintavételi) technikák, adatvizualizáció)
7.3. Szociológia: 10-14 kredit Gazdaság- és szervezetszociológia, társadalomtudományi kutatás módszertana
7.4. A szakdolgozat vagy diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditek száma: 10 kredit
7.5. A szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit
7.6. A specializációhoz rendelhető kreditek értéke: 36-40 kredit
8. A szakmai gyakorlat és a gyakorlati képzés követelményei: A szakmai gyakorlat követelményeit a képzés tanterve határozza meg.
9. A képzést megkülönböztető speciális jegyek: -
10. Idegen nyelven folyó tanulmányok esetében az elérendő idegennyelvtudás szintje: - |