Digitáliskompetencia-fejlesztő szakember szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen DIGITÁLISKOMPETENCIA-FEJLESZTŐ SZAKEMBER SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve digitáliskompetencia-fejlesztő szakember szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület műszaki Képzési idő 2 Kreditek száma 60 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben 7.1. A képzés célja: Olyan szakemberek képzése, akik a digitális tudásátadás elméleti, technológiai tervezéséhez, működtetéséhez magasan képzett, speciális elméleti és gyakorlati tudással rendelkeznek, továbbá akik a korábbi szakterületükön belül szerzett tudásukat kiegészítve ismerik a digitális fejlesztést támogató eszközöket és a digitális adminisztratív rendszerek alapvető körét. A hallgatók magabiztosan és önállóan képesek legyenek a digitális eszközök, adminisztratív rendszerek integrált használatára, tananyag létrehozására, továbbá más szakemberek számára módszertani és technikai támogatást tudjanak nyújtani a digitális tartalom, tananyag, oktatás kialakításában, megvalósításában.
7.2. Szakmai kompetenciák:
7.2.1. Tudás: A szakon végzett - ismeri digitális oktatás korszerű képzési modelljeit és megközelítéseit; - ismeri digitális transzformáció hatásait, az interaktív, emberközpontú tervezéshez szükséges emberi jellemzőket, valamint az ezekből következő tervezési irányelveket; - ismeri a digitális tudásátadást támogató keretrendszereket és tisztában van a szakterülethez kapcsolódó általános és szakspecifikus elméleti és gyakorlati ismeretekkel; - ismeri azokat az értékeket, amelyek szakmáját a jelenkori műveltség keretébe kapcsolják; - ismeri a különleges bánásmódot igénylő (SNI, BTMN, kiemelten tehetséges) tanulókkal való foglalkozás lehetőségeit; - ismeri az e-learning oktatási módszert, munka- és tanulásszervezési formát; - ismeri a digitális képzés- és tananyagfejlesztés alapelveit, módszereit, a tanulási eredmények és tanulásközpontú szemléletek előnyeit, fő elméleteinek ismeretszerzési és problémamegoldási módszereit; - ismeri egy oktatási egység megtervezésének szakaszait, lépéseit és alapszabályait; - ismeri a tartalomszerkesztő és tartalommegosztó alkalmazásokat, szolgáltatásokat és szoftvereket; - ismeri az elterjedtebb oktatási keretrendszerek működésének alapelveit, legfontosabb tulajdonságaikat; - ismeri az online együttműködés, kommunikáció és etikett szabályait, jellegzetességeit; - ismeri a prezentálás, előadás módszerét, jó gyakorlatait; - ismeri a médiaszerkesztő és konvertáló programokat; - ismeri a tananyagfejlesztő szolgáltatásokat, alkalmazásokat; - ismeri a munkájára vonatkozó jogszabályokat és releváns szabványokat, adatvédelmi és adatbiztonsági előírásokat.
7.2.2. Képességek: A szakon végzett képes - a célközönség képességeihez mérten változatos oktatási módszereket kidolgozni, alkalmazni; - sokszínű feladatok, tevékenységek megtervezésére, szervezésére, fejlesztésére; - a fejlesztési helyzethez, a tartalom feldolgozásához a megfelelő munkaformát kiválasztani és alkalmazni; - adott tudásátadást úgy megtervezni, hogy az összhangban legyen a modern képzésfejlesztési irányelvekkel és szemléletekkel; - a célcsoport tudásszintjének, a kurzus, képzés céljainak megfelelően tananyagot szerkeszteni, létrehozni, összeállítani; - a képzési célok, a tanulási eredmények és a képzési kimeneti követelmények összehangolására a tudásmegosztó tevékenysége folyamán; - olyan képzést tervezni, amely eléggé rugalmas és nyitott az oktatás során fellépő problémák, nehézségek kezelésére; - olyan képzést tervezni, amely alkalmas a különleges bánásmódot igénylő (SNI, BTMN, kiemelten tehetséges) tanulókkal való foglalkozásra; - megfelelő értékelést, visszacsatolást adni; - online tananyagot szerkeszteni, létrehozni; - többféle médiumot beilleszteni a tananyagba; - az elterjedtebb oktatási keretrendszerekben kurzust létrehozni, menedzselni, illetve oda tananyagot feltölteni, szerkeszteni; - az online etikett szabályai szerint kommunikálni; - fájlokat konvertálni, megosztani, küldeni egy csoport vagy egy személy számára; - a munkájára vonatkozó jogszabályokból és ajánlásokból szintetizált tudást a javaslataiba beépíteni; - a felhasználók azonosítására és jellemzőik megismerésére; - a tudását mások számára hatékonyan kommunikálni, valamint érthető és jogilag megfelelő projektdokumentációba szintetizálni; - a használhatóság és a felhasználóközpontú tervezés szempontjait érvényesíteni; - a digitális oktatás feladatait a szükséges módszerek és eszközök kiválasztásával, egyedi és komplex alkalmazásával megtervezni, és megoldani; - folyamatosan figyelemmel kísérni a változó jogi és technikai környzet tényezőit is; - fejleszteni tudását, és ehhez alkalmazza a tudásszerzés, önfejlesztés különböző módszereit, és képes használni a legkorszerűbb információs és kommunikációs eszközöket.
7.2.3. Attitűd: A szakon végzett - nyitott az adott szakterület új eredményei, innovációi iránt, törekszik azok megismerésére, megértésére és alkalmazására; - törekszik a folyamatos fejlődésre; - elfogadja és hitelesen közvetíti szakmája társadalmi szerepét, értékeit; - új, váratlan élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével végzi a feladatait; - nyitott az a szakmai együttműködésre a szakmájához kapcsolódó, de más területen tevékenykedő szakemberekkel; - mindig tervezési célnak tekinti az interakciók biztonságát, hatékonyságát és kényelemét; - törekszik a szűkebben értelmezett használhatósági szempontokon túl a felhasználói élmény szempontjainak érvényesítésére is; - erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi; - folyamatosan keresi a különböző szakterületek munkatársaival való együttműködési lehetőségeket, és az együttműködés során mind egyenrangú fejlesztő, mind hasznos kiszolgáló, mind vezető szerepben a tudása legjavát nyújtja; - elkötelezett az etikai elvek betartásában; - elkötelezetten követi a szakmai és tudományos fejlődést, törekszik a műszaki megoldások megismerésére és gyakorlatba ültetésére és törekszik a legújabb módszerek megismerésére és eszköztárába építésére.
7.2.4. Autonómia és felelősség: A szakon végzett - önállóan végzi munkáját, folyamatos önellenőrzés mellett; - felelősséget vállal saját és az általa vezetett szakmai csoport munkájáért, eredményeiért és kudarcaiért; - képzettségi szintjének megfelelő felelősségtudattal rendelkezik és reflektál saját tevékenységének következményeire; - döntéseit a más szakterületek képviselőivel együttműködve, önállóan hozza, és felelősséget vállal értük; - kritikai észrevételeinek megosztásával elősegíti beosztottjai és munkatársai szakmai fejlődését; - felelősséget vállal abban, hogy kollégái digitális oktatásról való ismeretei bővüljenek és hozzáállásuk magasabb szintre kerüljön, valamint, hogy a fejlesztési módszertana és szervezeti kultúrája a társadalmi és egyéni elvárásoknak megfelelően változzon; - kezdeményező szerepet vállal a digitális oktatás problémáinak és lehetőségeinek feltárásában, valamint a megoldási javaslatok kidolgozásában; - alkalmassá válik a digitális képzési, oktatási folyamatok átlátására, elemzésére, megszervezésére, megtervezésére, végrehajtására és irányítására; - alkalmassá válik a szakmai területükén a hazai és nemzetközi tapasztalatok, eredmények feldolgozására és munkájába való adaptálásra.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték 8.1. Szakmai alapismeretkör/ismeretek: 15 kredit Digitális tanulási környezet, E-learning keretrendszerek, virtuális osztályterem
8.2 Speciális szakmai ismeretkör/ismeretek: 25 kredit T Mérés, értékelés digitális környezetben, oktatástámogató rendszerek, E-tananyag készítés elmélete és gyakorlata, szinkron- és aszinkron-oktatás lehetőségei, gamifikáció, játékos tanulás
8.3 Kiegészítő ismeretkör/ismeretek: 15 kredit Választható tantárgyak: különleges bánásmódot igénylő tanulók a digitális oktatásban (SNI, BTMN), különleges bánásmódot igénylő tanulók a digitális oktatásban (kiemelten tehetséges tanulók), kiterjesztett valóság az oktatásban, robotika, programozás
9. A szakdolgozat kreditértéke 5 |