Agilis műszaki projektmenedzsment szakember szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen AGILIS MŰSZAKI PROJEKTMENEDZSMENT SZAKEMBER SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve agilis műszaki projektmenedzsment szakember szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület műszaki Képzési idő 3 Kreditek száma 90 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben 7.1. A képzés célja: A képzés célja, hogy a dinamikusan változó üzleti környezetben a műszaki területen tevékenykedők ismerjék az agilis működést, annak módszereit, alkalmazhatóságát. Képesek legyenek aktív szereplőként részesei lenni az adott szervezet agilisabb és gyorsabb működének megtervezésében és elérésében. A végzettek képesek lesznek az utóbbi évek megváltozott piaci környezetében rugalmasan alkalmazni a megismert módszereket, eszközöket, egyedi és hibrid megoldásokat. Elkötelezetten csatlakozni az agilis teamekhez, hozzájárulni a folyamatok hatékonyságához, az innovációs képesség, a rugalmasság és a jó kommunikációs környezet fenntartásához.
7.2. Szakmai kompetenciák:
7.2.1. Tudás: A szakon végzett - ismeri a változásra adott emberi, szervezeti reakciókat és azok megjelenési formáit; - ismeri az agilis működés korszerű eszközeit, módszereit és megközelítéseit, különös tekintettel a műszaki területre; - ismeri az agilis transzformáció hatásait, az interaktív, emberközpontú tervezéshez szükséges emberi jellemzőket, valamint az ezekből következő tervezési irányelveket; - ismeri az agilis működés és az azokat támogató keretrendszereket, tisztában van a szakterülethez kapcsolódó általános és szakspecifikus elméleti és gyakorlati ismeretekkel; - ismeri azokat az értékeket, amelyek szakmáját a jelenkori műveltség keretébe kapcsolják; - ismeri az agilis működési formát; - ismeri a változások által generált dinamikát, szakaszait és az azokhoz kapcsolódó kezelési módokat, a változás által generált folyamatok előnyeit, fő elméleteinek alkalmazási és problémamegoldási módszereit; - ismeri az agilis menedzsment megtervezésének szakaszait, lépéseit és alapszabályait; - ismeri a projektmenedzsment klasszikus és agilis működését, a különbségeket, az alkalmazás előnyeit és buktatóit; - ismeri az elterjedtebb agilis módszerek működésének alapelveit, legfontosabb tulajdonságaikat; - ismeri a területen alkalmazott technológiákat; - ismeri anyanyelven a szakterület szakmai szókincsét, és legalább egy idegen nyelven alapszintű nyelvismerettel rendelkezik; - ismeri a munkahelyek és munkakörnyezet aktuális irányelveit; - érti a megfelelő beavatkozási projektek tervezésének és értékelésének elméleti vonatkozásait; - elegendő ismerettel rendelkezik ahhoz, hogy a munkakörnyezetben fellépő problémákra megfelelően reagáljon és azokat feltárja a döntéshozók előtt; - ismeri a tevékenység elvégzésére való módszereket.
7.2.2. Képességek: A szakon végzett - képes felismerni és reagálni a változási helyzetre, kezelni saját és munkatársai ellenállását; - képes összegyűjteni és értékelni a változási helyzetek támogató és gátló tényezőit; - képes az agilitás szemléletét, céljait, megközelítésmódját munkatevékenységébe integrálni; - képes problémák alapvető emberi fiziológiai és pszichológiai jellemzőket tekintetbe vevő elemzésére, képes ilyen problémák alapvető mérnöki elveket és alapszintű rendszertervezési ismereteket figyelembe vevő megoldására; - képes a megfelelő műszaki módszerek és eszközök eredményeinek kiértékelésére, és képes mások által készített kutatási jelentések, tervek minőségének megítélésére; - képes az emberközpontú rendszer fejlesztésében és optimalizálásában részt vevők közötti együttműködés koordinálására és irányítására; - képes a munkatartalmak elemzésére és értékelésére az emberi teljesítmény és igénybevétel szempontjából; - képes a munkájára vonatkozó jogszabályokból és ajánlásokból szintetizált tudást javaslataiba beépíteni; - képes a megismert eszközök és módszerek alkalmazására és mások segítésére, mentorálására; - képes a tevékenység elvégzésére való módszerek közül a megfelelő módszer kiválasztására annak erősségeit és gyengeségeit mérlegelve; - képes a megbízásának megfelelő szerep eltátására, a folyamatokban való aktív részvételre; - megérti a munkájára vonatkozó etikai követelményeket és korlátokat, és ezt a tudást képes a tevékenységében tükrözni; - képes kutatási eredményeit és fejlesztési javaslatait meggyőzően prezentálni; - hatékonyan képes szakmai tudását mások számára kommunikálni és érthető és jogilag megfelelő projektdokumentációba szintetizálni; - képes a használhatóság és felhasználó központú tervezés szempontjainak érvényesítéséhez szükséges munkabefektetés megtérülésének gazdasági számításokkal történő alátámasztására.
7.2.3. Attitűd: A szakon végzett - a változásra mint lehetőségre tekint és törekszik kihasználni a változásokban rejlő pozitív dinamikát; - elkötelezett az agilis tervezési szemléletek iránt, és hivatásának tekinti az emberközpontú szemlélet képviseletét munkatársai körében, illetve ügyfelei felé; - elkötelezett az emberi jellemzők különbözőségének megismerése, és a különbözőségek tervezésben való figyelembevétele iránt; - törekszik és hozzájárul a rugalmas, akadálymentesség működés biztosítására és az innovatív szemlélet szerinti megoldások keresésére; - mindig tervezési célnak tekinti az interakciók biztonságát, hatékonyságát és kényelemét; - törekszik a szűkebben értelmezett hatékonysági szempontokon túl az ügyfél élmény szempontjainak érvényesítésére is; - erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi; - folyamatosan keresi a különböző szakterületek munkatársaival való együttműködési lehetőségeket, és az együttműködés során mind egyenrangú fejlesztő, mind hasznos kiszolgáló, mind vezető szerepben a legjobb munkáját adja; - elkötelezett az etikai elvek, a szervezeti kulturális szempontok betartásában; - elkötelezetten követi a szakmai és tudományos fejlődést; - törekszik a műszaki megoldások emberi tényezőinek megismerésére és gyakorlatba ültetésére; - törekszik a legújabb módszerek megismerésére és eszköztárába építésére.
7.2.4. Autonómia és felelősség: A szakon végzett - felelősséget vállal önmaga és munkatársai, csapata változásra adott ellenállásának kezelésében; - együttműködik különböző szakterületek szakértőivel, HR-szakértőkkel, menedzserekkel, és más szakterületi szakértőkkel, és az együttműködés során felelősséggel érvényesíteni tudja az agilis szempontokat is; - döntéseit a más szakterületek képviselőivel együttműködve, önállóan hozza, és felelősséget vállal értük; - kritikai észrevételeinek megosztásával elősegíti beosztottjai és munkatársai szakmai fejlődését; - felelősséget vállal abban, hogy munkatársai agilis működési tényezőkről való ismeretei bővüljenek és hozzáállásuk magasabb szintre kerüljön, valamint, hogy a fejlesztési módszertana és szervezeti kultúrája az agilitás szemlélete emberközpontú irányban változzon; - kezdeményező szerepet vállal az akadályozó problémák feltárásában és megoldási javaslatok kidolgozásában. 8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték 8.1. Alapozó ismeretek, törzsanyag: 58-68 kredit Az agilis működés alapelvei, keretei, módszerei és eszközei, agilis fejlesztések menedzselése, követése és gyakorlati megvalósulása
8.2. Speciális szakismeretek: 15-20 kredit Az egyének, csapatok és szervezetek működése 9. A szakdolgozat kreditértéke 10 |