Emberi érzékelés és informatika szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen EMBERI ÉRZÉKELÉS ÉS INFORMATIKA SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve emberi érzékelés és informatika szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület természettudomány Képzési idő 2 Kreditek száma 60 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben 7.1. A képzés célja: Az orvostudomány és az elektronika fejlődésével megnőtt a jelentősége a biológiai adatok elemzését, értelmezését segítő, előkészítő rendszereknek. Az egészségügyi oktatás is egyre többször virtuális rendszereket használ szemléltetésre, bonyolultabb beavatkozások tervezésére. A nagy értékű, professzionális eszközök mellett megjelentek azonban olyan olcsó eszközök is, amelyek alkalmasak biológiai adatok gyűjtésére egyszerűen használhatóak. Ezek az orvostudományon kívüli területeken is nyújtanak lehetőséget a különböző humán érzékelési és észlelési folyamatok követésére. Ilyen rendszerek használatára és tervezésére igény van az oktatásban (önszabályozó tanulás) egészségmegőrzés területén (relaxáció, stresszkezelés, rehabilitáció) vállalati környezetben (éberség, figyelem követése monoton vagy különösen nagy figyelmet igénylő veszélyes feladatoknál). Az ilyen irányú rendszerek tervezéséhez és felügyeletéhez biológiai és informatikai ismeretek ötvözésére van szükség, olyan szakemberekre, akik képesek a szenzoros, motoros vagy vegetatív tevékenységek monitorozását megtervezni, úgy hogy az általuk optimalizált adatelemzés a feladat szempontjából legértékesebb és legjobban használható adatokhoz jussunk hozzá. Képesek olyan rendszerek tervezésére, felügyeletére, amelyek az emberi érzékelés és információfeldolgozás sajátosságaiból kiindulva, a különböző fiziológiai jellemzők monitorozásán keresztül járulnak hozzá egy feladatvégzés eredményességének megállapításához.
7.2. Szakmai kompetenciák:
7.2.1. Tudás: A szakon végzett - alapvető anatómiai ismeretekkel rendelkezik; - alapvető orvosdiagnosztikai és orvosi képalkotási ismeretekkel rendelkezik; - ismeri és rendeltetésszerűen használja a képzés során megismert orvosi szoftvereket; - ismeri a statisztika alapfogalmait; - ismeri az egyes orvosi (és biológiai) mérőeszközök módszereit; - alapvető R programozási ismeretekkel rendelkezik; - vonatkozó mérőeszközöket és szoftvereket professzionálisan ismeri és használja; - vonatkozó mérőeszközökkel méréseket, alkalmazásokat tervez meg, alakít ki; - mérési adatokat önállóan kiértékeli; - az eredmények értelmezéséhez szükséges fiziológiai neurobiológiai ismeretek birtokában van; - ismeri az adatkezelés technikáit, etikai és jogi vonatkozásait; - tisztában van az adatkezelés jogi hátterével.
7.2.2. Képességek: A szakon végzett képes - egyszerűbb problémákat R programozási nyelvre leképezni; - olyan egyszerűbb programok létrehozására, amelyekkel automatikus rész-egész kiértékeléseket lehet elvégezni; - a programjait a kutatási és mérési céloknak megfelelően megírni; - önállóan megtervezni és felépíteni egy kísérletet; - kooperatívan és támogatóan végigvezetni a kísérleteket a tesztszemélyekkel; - kooperatívan együttműködni kollégáival; - kiértékelni a mért adatokat, és képes a kapott eredményekből következtetéseket levonni; - alkalmazni az egyes mérőeszközöket és helyesen alkalmazni a tanult módszereket; - felismerni a mért adatok közötti összefüggéseket, tendenciákat; - jól felismerni a helyzeteket és megoldani a problémákat.
7.2.3. Attitűd: A szakon végzett - nyitott a szakmai eszmecserére, szakmai együttműködésre törekszik; - feladatait a munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint együttműködésben oldja meg; - törekszik a szakmai megújulásra, önfejlesztésre; - követi a technológiai fejlődést a saját szakterületén; - nyitott más területek irányában, képes interdiszciplinárisan tekinteni tevékenységére; - nyitott az új technológiák, technikák és módszerek megismerésére és kipróbálására.
7.2.4. Autonómia és felelősség: A szakon végzett - önállóan és felelősségteljesen végzi a rábízott feladatokat; - fejlett vitakultúrával és érvelés-technikával rendelkezik; - csapatban, együttműködve dolgozik, kooperációs készségekkel rendelkezik; - szakterületén felelősségteljesen közreműködik; - elméleti ismereteit képes a gyakorlatban alkalmazni; - tanult kutatásmódszertani ismereteit képes adott kutatási helyzetekre adaptálni; - tisztában van az alkalmazott módszerek használatával, előnyeivel, hátrányaival és korlátaival. 8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték 8.1. Informatikai ismeretek: 20 kredit Programozás, adatfeldolgozás, tanuló algoritmusok, statisztika
8.2. Biológiai, diagnosztikai alapismeretek: 11 kredit
8.3. Gyakorlati ismeretek: 14 kredit Szenzortechnológia, biológiai adatkezelés, méréstervezés, biofeedback
8.4. Egészségügyben használatos informatikai programok és az egészségügyi adatkezelés jogi és etikai vonatkozásai: 5 kredit 9. A szakdolgozat kreditértéke 10 |