Hangművészet szak
HANGMŰVÉSZET MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: hangművészet (Sound Art) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat - szakképzettség: okleveles hangművész - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Sound Artist 3. Képzési terület: művészet 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a művészet képzési területről az alkotóművészet és muzikológia alapképzési szak elektronikus zenei médiaművészet szakiránya. 4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével elsősorban számításba vehető: a művészet képzési területről az alkotóművészet és muzikológia alapképzési szak zeneszerzés, jazz-zeneszerzés, muzikológia, zeneelmélet, zeneismeret, alkalmazott zeneszerzés szakirányai, a média design alapképzési szak, valamint a mozgókép alapképzési szak mozgóképes filmhang szakiránya. 4.3. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit - a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék) - a diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditérték: 20 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák: A képzés célja hangművészek képzése, akik az elektronikus hangkeltő eszközök és médiaművészeti technikák kísérleti és alkalmazott felhasználásában releváns alkotásokat, eredményeket képesek felmutatni, céljaik elérése érdekében rutinosan kezelik az elektronikus média egyéb kommunikációs, vizuális és virtuális eszközeit, és így széleskörű kulturális és szakelméleti, korszerű technológiai és mesterségbeli, művészetelméleti és tudományos ismereteik alapján képesek felismerni és megfelelő szellemi és szakmai színvonalon megoldani a területen felmerülő problémákat. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. A hangművész a) tudása - Átfogó ismeretekkel bír a hangművészet, a médiaművészet, az elektronikus zene történetének, összefüggéseinek, elméleteinek területén. - Ismeri a szakterület sajátos alkotói és kutatási módszerét, etikai normáit. - Magas szinten ismeri a szakterület szókincsét és kommunikációs sajátosságait legalább anyanyelven és egy gyakorta használt nyelven (angol, francia vagy német). - Komplex módon ismeri a létrehozott művek vizuális-virtuális reprezentációit, ezáltal terjesztésük és interpretációik módszereit is. - Szerteágazóan ismeri a hangművészet területén alkalmazható szoftveres és hardveres eszközök lehetőségeit, alkotói módszereinek és problémamegoldási lehetőségeinek tekintetében. - Elmélyült ismeretei vannak a hangművészet azon általános és részterületeinek, valamint társművészeteinek módszereiről, melyek által el tudja helyezni saját munkáját a többi kortárs művészeti ág körében, és ezáltal könnyedén képes más művészeti és tudományos területek művelőivel együttműködni. b) képességei - Interdiszciplináris megközelítéssel ragadja meg a hang művészeti használatával kapcsolatos esztétikai és társadalmi jelenségeket, speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret. - A hangművészeti és kapcsolódó kortárs művészeti folyamatokat elemezve a szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív, akár szokatlan módon alkalmazza. - Alkotói munkájának megvalósítása során együttműködik a saját és kapcsolódó alkotói és tudományos szakterületek résztvevőivel, beleértve művészeket, kutatókat, szervezőket, kurátorokat. - Alkotói területének egyes speciális résztémáiról önálló, szaktudományos formájú összefoglalókat, elemzéseket készít, saját munkáját dokumentálja és lehetőség szerint megosztja, mások dokumentációjában közzétett tapasztalatait saját tevékenységében felhasználja. - Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában. - Interdiszciplináris és kutatás-központú szemléletével járul hozzá képességeinek fejlesztéséhez. c) attitűdje - Fejlett szakmai identitással, hivatástudattal rendelkezik, amelyet a szakmai és szélesebb társadalmi közösség felé is vállal. - Törekszik arra, hogy a művészeti terület, illetve a kapcsolódó tudományterületek (informatika, technológia vagy bármely, a saját alkotói területéhez közel álló természet-, társadalomtudományi terület) legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa. - Hitelesen közvetíti szakmája összefoglaló és részletezett problémaköreit nemcsak a szakmai közeg, az azon kívülállók számára, figyelemmel a szakmai utánpótlás biztosítására. - Alkotóművészi tevékenységét előtérbe helyezve, kezdeményező szerepet vállal alkotói területének a közösség szolgálatába állítására. - Magáévá teszi és saját munkakörnyezetére alkalmazza azt az elvet, hogy a folyamatos szakmai szocializáció és a személyes tanulás a közjó szolgálatában áll. Képes rá, hogy a mindenkori igényeknek megfelelően a köz fogalmát lokatív és virtuális módon is ki tudja használni. - Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben vagy nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését. - Keresi az új, komplex megközelítéseket és eszközöket, és az újabb művészi problémák megoldása érdekében tudatosan használja őket. - Szakmai közegével szemben, annak fejlesztése érdekében kritikai észrevételeket tesz. d) autonómiája és felelőssége - Bekapcsolódik újszerű alkotói, kutatási és fejlesztési projektekbe, a kooperáció során a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit. - Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban. - Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységét. - Önállóan végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását. - Szakmai véleményét önállóan képviseli. - Új, komplex döntési helyzetekben is felelősséget vállal azok környezeti és társadalmi hatásaiért. 9. A mesterképzés jellemzői: 9.1. A szakmai ismeretek jellemzői A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül - a hangművészethez kapcsolódó elméleti, történeti és kulturális ismeretek 10-16 kredit; - alkotói-kutatói munka a hangművészet, az elektroakusztikis és számítógépes zene kapcsolódó területein 20-26 kredit; - tervezés és alkotói munka a hangművészet részterületein 40-70 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez angol, német vagy francia nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat a tanulmányok során legalább 6 hét, - az oktatási intézmény által felajánlott gyakorlati helyeken (szakmai programok, műhelykurzusok, alkotótelepek látogatása, szervezése, oktatási programok megvalósítása, műhelyek vezetése, szervezése, bekapcsolódás kulturális és művészeti intézmények munkájába) vagy - az intézmény által elfogadott gyakorlati helyeken, a hallgató által önállóan (önállóan kezdeményezett szakmai projekt - rádió, egyéb elektronikus médiumok: blogok, folyóiratok - megvalósítása, oktatás, médiamunka, közreműködés komplex művészeti projektek megvalósításában, pályázatírás és -elbírálás) szervezett gyakorlat. |