Tárgyalkotás szak
1. A mesterképzési szak megnevezése: tárgyalkotás (Designer-Maker) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat - szakképzettség: okleveles tárgyalkotó művész - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Designer-Maker 3. Képzési terület: művészet 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a művészet képzési területről a tárgyalkotás, a kerámiatervezés, az üvegtervezés, a fémművesség, a textiltervezés, a formatervezés, az építőművészet, az animáció, a fotográfia, a média design, a tervezőgrafika, a design- és művészetelmélet, a látványtervezés, az alkalmazott látványtervezés, a designkultúra, a művészetközvetítés képzési területről a kézműves tárgykultúra, a képalkotás, a környezetkultúra alapképzési szak. 4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit - a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék) - a diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditérték: 20 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 215/0214 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák: A képzés célja tárgyalkotók képzése, akik a megszerzett tervezői, alkotói és tudományos ismereteik birtokában, tudatos, önálló és felelősségteljes tervezői, alkotói magatartásukkal képesek felismerni a társadalom és a kultúra, valamint a piacgazdaság és környezet kihívásait, és azokra rugalmas, hatékony és innovatív megoldásokkal tudnak reagálni. Munkájukat a kutatás, a tervezés, valamint a tárgyalkotás valamennyi fázisában képesek önállóan és más szakemberekkel együttműködve, csoportmunkában dolgozni, akár vezetőként is. Felkészültek tanulmányaik doktori képzés keretében történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. A tárgyalkotó művész a) tudása − Megújuló önálló tudással rendelkezik, tudásának része a széles spektrumú műveltség. − Széles körű, rendszerszerű és specializált ismeretekkel rendelkezik a tárgyalkotás elméleteiről, koncepcióiról, tradícióiról, meghatározó múltbéli és kortárs tendenciáiról és diskurzusairól, valamint referenciaértékű alkotóiról, alkotásairól és eredményeiről. − Széles körű, rendszerszerű és specializált ismeretekkel rendelkezik a tárgyalkotáshoz kapcsolódó tágabb művészeti és kulturális kontextusról, annak történeti alakulásáról, meghatározó korszakairól, irányzatairól, valamint jelenkori működéséről és főbb tendenciáiról. − Szerteágazó és rendszerszerű ismeretekkel rendelkezik a tárgyalkotáshoz kapcsolódó kortárs társadalmi, gazdasági, piaci, környezeti és információtechnológiai kontextusról, ezek működéséről, valamint a szakmájához való kapcsolódási pontokról és összefüggésekről. − Specializált ismeretekkel rendelkezik a tárgyalkotás területén végzendő művészeti kutatás módszertanáról, az adat- és forrásgyűjtési, kezelési, szelekciós és értékelési módszerekről. − Érti és magas szinten ismeri a kreativitás és a designgondolkodás működését, és érti, hogyan alkalmazhatók ezek összetett problémák megoldásához. − Ismeri a komplex holisztikus gondolkodás működését, valamint magas szinten ismeri a specializált ötlet- és koncepciófejlesztési, innovációs módszereket. − Jártas az interdiszciplináris tervezési, alkotás módszertanban, ismeri és érti a komplex tervezési, alkotó folyamatok összefüggéseit és rendszerét, valamint azt, hogy ezek hogyan realizálódnak tárgyalkotó tevékenységében. − Magas szintű esztétikai és kritikai érzékkel, valamint kialakult ízléssel rendelkezik. − Magas szintű, specializált ismeretekkel rendelkezik a tárgyalkotás területén alkalmazott tradicionális, klasszikus és innovatív anyagokról, médiumokról, eszközökről, technikákról, tisztában van a főbb technológiai, gyártási, előállítási folyamatokkal és a tevékenységek végzésének körülményeivel. − Magas szinten érti és ismeri a projektmenedzsment működését, folyamatát, illetve alkalmazását a tárgyalkotás szakterületén. − Magas szinten ismeri a tárgyalkotás vizuális kommunikációs és prezentációs eszközeit, módszereit, csatornáit, behatóan ismeri a szaknyelvet, és a hatékony szóbeli és írásos szakmai kommunikációt anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven. − Részleteiben és rendszerében ismeri a tárgyalkotás gazdasági, pénzügyi, szerzői jogi és etikai normáit, szabályozását, érti a saját vállalkozás működtetésének kereteit, valamint alapos áttekintéssel bír a szakterületét érintő tágabb intézményrendszerről. − Ismeri és érti saját erősségeit és gyengeségeit a tárgyalkotó tevékenységben, és érti azt, hogy az élethosszig tartó tanulás és a megújuló tudás hogyan lehet hasznos számára. b) képességei − Felismer komplex tárgyalkotó problémákat, saját tervezési, alkotói programot alakít ki, és ennek alapján önálló kreatív szakmai munkát végez. − Korábban megszerzett és rendszerezett tudását és tapasztalatait stratégiai módon alkalmazza változó, új típusú, komplex helyzetekben. − Önállóan vizsgál komplex problémaköröket, összetett művészeti és designkutatást folytat, az adatokat és forrásokat kritikailag kezeli, a tágabb kontextuális összefüggéseket és folyamatokat rendszerszerűen értelmezi. − Magas szintű kritikai gondolkodásra támaszkodva képes alkotói, tervezői reflexióra, valamint önálló, szilárd szakmai álláspont kialakítására. − Kreativitását mozgósítja változó, új típusú, komplex helyzetekben is, és a hagyományos keretrendszerből kilépő, innovatív megoldásokat fejleszt. − A tárgyalkotás során önállóan és rutinszerűen, konzekvensen visz végig tervezési, alkotó folyamatot, magas szintű és komplex tervezői, alkotói döntéseket hoz meg, és komplex originális alkotást hoz létre. − Rutinszerűen és innovatív módon alkalmazza a megfelelő eszközt, módszert, eljárást és gyártástechnológiát egyéni koncepciói és önálló tervei megvalósításához. − Interdiszciplináris alkotóközegben tárgyalkotó szakterületét kompetensen és magas színvonalon képviseli, csapatban dolgozva egyenrangú félként, alkotó módon együttműködik a társszakmák és a különböző művészeti területek képviselőivel. − Projekteket, folyamatokat és erőforrásokat menedzsel, csoportban dolgozva vezető szerepet lát el, irányítja az alkotó, tervező és megvalósító tevékenységet. − Tárgyalkotó tevékenységét, elképzeléseit, eredményeit nyilvánosság előtt nagy biztonsággal és kompetenciával mutatja be, valamint magas szintű párbeszédet folytat szakmai közösségével, a társszakmák képviselőivel, szakértőkkel, ügyfelekkel, illetve laikus közönséggel a szakterületét érintő komplex témákban, anyanyelvén és egy idegen nyelven. − Szakmai álláspontját és szakmai érdekeit érvekkel alátámasztva képviseli vitás helyzetben, együttműködés során képes a konfliktuskezelésre. − Alkalmazza a tárgyalkotás etikai és szerzői jogi normáit, továbbá a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazza tudását eltérő intézményes keretek között is. − A tárgyalkotás területén képes értékelni saját szakmai tevékenységét, szakmai erősségeit, gyengeségeit és tudását, kompetenciáit és alkotói, illetve tervezői gyakorlatát folytonosan naprakészen tartja, megújítja, fejleszti. c) attitűdje − Aktívan keresi az új szakmai ismereteket, módszereket és technikákat, figyelemmel kíséri a kortárs művészeti, társadalmi, gazdasági, piaci, ökológiai és információtechnológiai folyamatokat, tendenciákat. − Munkájában motivált és elkötelezett, alkotótevékenységét szellemi szabadság, kísérletező és vállalkozó kedv jellemzi. − Tudatosan törekszik saját szakmai határainak, illetve a szakterületek közötti határok és hagyományos keretrendszerek átlépésére, meghaladására. − Aktívan keresi azokat a kihívásokat és komplex problémákat, ahol tárgyalkotó tudását és kreativitását kamatoztatva adekvát válaszokat adhat, originális alkotásokat hozhat létre, önállóan vagy csoport tagjaiként. − Tevékenységében rugalmasan és adaptívan viszonyul az új típusú kihívásokhoz, problémákhoz és helyzetekhez. − Alkotó tevékenységét magas fokú minőség és értékorientáltság, művészi érzékenység és intellektuális szemlélet jellemzi. − Aktívan keresi az együttműködést más művészeti ágak és szakterületek szereplőivel, aktívan kezdeményez interdiszciplináris projekteket, szakmai tevékenységét integratív szemlélettel végzi. − Az alkotó-tervező tevékenységével kapcsolatos társadalmi és ökológiai igényeket felismeri, azonosítja, azokra reflektál. − Társadalmi és ökológiai szempontból érzékeny és elkötelezett, munkájában törekszik a fenntarthatóság szempontjainak érvényesítésére, a különböző társadalmi és kulturális csoportokkal szemben befogadó, toleráns és empatikus. − Saját alkotó-tervező tevékenységét képes elhelyezni a tágabb kulturális, gazdasági és piaci kontextusban, szakmája etikai és szerzői jogi normáit betartja. d) autonómiája és felelőssége − Szakmai identitása egyértelműen kialakult. − Tárgyalkotást érintő kérdésekben önállóan tájékozódik, saját ízléssel és szakmai véleménnyel bír. − A tárgyalkotás során művészeti koncepciót alkot, amelyet önállóan és professzionálisan valósít meg. − Rendszeresen kezdeményez, vezet és formál projekteket. − Interdiszciplináris tevékenységekben is autonóm módon és felelősen tevékenykedik. − Saját szakmai munkájáért, valamint az általa vezetett projektekért, tevékenységekért felelősséget vállal. − A közösség tagjaként felelősséget vállal a közösségéért, szakterülete értékeiért és etikai normáiért. − Szakmai munkáját társadalmilag, kulturálisan, ökológiailag érzékeny, tudatos és felelős tevékenység jellemzi. 9. A mesterképzés jellemzői: 9.1. A szakmai ismeretek jellemzői A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül 75-145 kredit, amelyből a diplomamunka készítéséhez rendelt kredit 20 kredit az alábbiak szerint: - tárgyalkotó tervezés, kutatás, prototipizálás, gyártásra előkészítés, kivitelezés 30-60 kredit; - tárgyalkotó anyag és technológiakutatás, innovatív műtermi anyagtársítási kísérletek 30-50 kredit; - elméleti stúdiumok a kortárs iparművészet-design- és művészettörténet bemutatására, illetve gazdasági, pénzügyi, szerzői jogi és etikai normák, szabályozások oktatása; reflexió a 21. századi társadalmi, gazdasági, piaci, környezeti és információtechnológiai kontextusaira; továbbá prezentációt, kommunikációt, dokumentálást, archiválást segítő gyakorlatok 15-35 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez egy élő idegen nyelvből államilag elismert, legalább középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezekkel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges. 9.3. A képzést megkülönböztető speciális jegyek A képzés csak teljes idejű képzésben, a nappali képzés munkarendje szerint szervezhető meg. 9.4. A 4.2. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 60 kredit tárgytervezés-elmélet és gyakorlat, művészettörténet és -elmélet, társadalomtudomány, filozófia, gazdasági és jogi ismeretek, kommunikációs és prezentációs ismeretek területeiről. A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató az alapképzési tanulmányai alapján a felsorolt területeken legalább 30 kredittel rendelkezzen. A mesterképzésben a hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni. |