Digitális bölcsészet szak
DIGITÁLIS BÖLCSÉSZET 1. A mesterképzési szak megnevezése: digitális bölcsészet (Digital Humanities) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat - szakképzettség: okleveles bölcsész digitális bölcsészet szakon - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Expert in Digital Humanities 3. Képzési terület: bölcsészettudomány 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a bölcsészettudomány képzési területről a magyar, a történelem, a néprajz, az anglisztika, a germanisztika, a romanisztika, illetve az újlatin nyelvek és kultúrák, a romológia, a szlavisztika, az ókori nyelvek és kultúrák, a keleti nyelvek és kultúrák, valamint a szabad bölcsészet alapképzési szak, továbbá a társadalomtudomány képzési területről az informatikus könyvtáros, a kommunikáció- és médiatudomány, a kulturális antropológia, a szociológia és a társadalmi tanulmányok alapképzési szak. 4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével elsősorban számításba vehető: az informatika képzési területről a mérnökinformatikus alapképzési szak. 4.3. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit - a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék) - a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 20 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 22/0220 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja a digitális ipari forradalom várható alakulására felkészült, annak eszközeit a nyelvtechnológia, az adatbányászat és adatbázis-építés, valamint a digitális kultúra legkülönbözőbb területein innovatív módon alkalmazni tudó szakemberek képzése, akik képesek a bölcsészeti, társadalomtudományi tartalmak modern technikai eszközökkel történő megjelenítésével kapcsolatos feladatok ellátására. Alkalmasak integrált elméleti tudásuk, tudományos ismereteik és az interdiszciplináris módszertan modern, innovatív alkalmazására, valamint programozási és egyéb információtechnológiai kompetenciákkal - interdiszciplináris módon történő ötvözésük révén - digitális szolgáltatások ellátására, továbbá információfeldolgozásra a rendelkezésre álló digitális erőforrások hatékony kiaknázásával. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására, andragógiai kutatások megvalósítására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. A digitális bölcsész a) tudása - Ismeri a számítástechnika, a matematika, a logika és a megismerés-tudományok alapjait. - Ismeri az információtechnológia, az információfeldolgozás és a statisztika alapjait. - Jártas az egyes bölcsész- és társadalomtudományi ismereteket feltételező digitális rendszerek létrehozásának, működtetésének és fejlesztésének elméletében és gyakorlatában. - Ismeri a programozás általános módszereit, és jártas valamely programnyelv használatában. - Széleskörű ismeretekkel rendelkezik a nyelvtechnológia eszközeinek és módszereinek területén. - Átfogó ismeretekkel rendelkezik az emberi nyelvi adatok feldolgozásának és analízisének lehetőségeiről és a formális nyelvészet alapjairól. - Ismeri a Big Data technológiák, az adatbányászat, a gépi tanulás és a hálózatelmélet alapfogalmait és legfontosabb eszközeit. - Ismeri a főbb metaadat-modelleket és érti jelentőségüket. - Ismeri a digitális textológia alapfogalmait. - Ismeri a nyílt hozzáférés értékét és alkalmazhatósági területeit. - Szilárd szakterületi kutatásmódszertani alapokkal rendelkezik. b) képességei - Képes a megoldandó szakmai problémák azonosítására és megértésére, elméletileg megalapozott kérdések megfogalmazására. - Képes nyelvi adatok kritikus, többoldalú elemzésére, a megfelelő elemzési, kutatási módszertan megválasztására. - Képes egyes speciális bölcsészettudományi területeken folyó kutatások empirikus adatainak feldolgozására és elemzésére. - Képes innovatív nyelvtechnológiai fejlesztésekbe való bekapcsolódásra. - Képes kulturális és tudományos értékű kiadványok és adatbázisok digitális létrehozására, szerkesztésére és fejlesztésére. - Képes szakmai konzultáció mellett egy részterületen önálló kutatásra és publikációra. - Képes ismeretterjesztő és tudományos írásművek és prezentációk létrehozására; a szaktudomány eredményeinek és problémáinak bemutatására a szélesebb közönség számára. c) attitűdje - Elkötelezett az adatok objektív elemzéséhez szükséges tudományos gondolkodásmód és a szaktudományos módszerek alkalmazása mellett. - Munkája során tudatosítja és figyelembe veszi a nyelvi és más kulturális jelenségek kognitív, történeti és társadalmi meghatározottságát. - Nyitott saját bölcsészettudományi területe interdiszciplináris megközelítéseire. - Elősegíti az eredmények közös társadalmi célok érdekében történő felhasználhatóságát, fejlesztő munkája során szem előtt tartja a szolgáltatóipari alkalmazások lehetőségeit. - Munkája során tiszteletben tartja a kulturális identitások különbözőségeit. - Megszilárdult, elmélyült szakmai érdeklődéssel rendelkezik a digitális bölcsészet legalább egy részterületén. - Nyitott az együttműködésen, csoportmunkában végzett feladatokra. - Elkötelezett a fenntarthatóság elve mellett. d) autonómiája és felelőssége - Felelősen képviseli azon tudományos módszereket, amelyekkel a szakterületén dolgozik. - Elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. - Önállóan képes azonosítani megoldandó szakmai problémákat, és önállóan képes elméletileg megalapozott kérdések megfogalmazására és fejlesztési javaslatok kidolgozására. - Etikai és szakmai felelősséget vállal saját munkájukért, akár önállóan, akár csapatban dolgozik. - Ismeri, betartja és felelős vezetőként dolgozva betartatja szakterülete szakmai kutatásetikai normáit. - Elhivatott interdiszciplináris szakterülete fejlődésének követésére, valamint új, kapcsolódó szakterületek ismereteinek elsajátítására. - Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők 9.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: - információtechnológiai ismeretek 10-25 kredit; - segédtudományos és kutatásmódszertani ismeretek 5-15 kredit; - digitális kultúra és textológia 10-25 kredit; - nyelvtechnológia és formális nyelvészet 10-25 kredit. 9.1.2. A képző intézmény által ajánlott specializáció a szakterület műveléséhez alkalmas, a személyes képességeket fejlesztő, az egyéni érdeklődéshez kapcsolódóan sajátos kompetenciákat eredményező elméleti és gyakorlati ismeret. A választható szakmaspecifikus ismeretek aránya 30 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, felsőfokú (C1), komplex típusú nyelvvizsga vagy egy, az alapfokozat megszerzéséhez szükséges nyelvtől eltérő további idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezekkel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat legalább egy féléven át, legalább heti négy órában kutatást, fejlesztést vagy alkalmazást végző műhelyben vagy intézményben végzendő gyakorlat gyakorlatvezető irányításával. 9.4. A 4.2. és 4.3. pont tekintetében a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei: A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma legalább 30 kredit a nyelvtudomány, a történelemtudomány, a régészet, a néprajztudomány, az irodalomtudomány, az esztétika, a filozófia, az informatika, a könyvtártudomány, a kommunikáció- és médiatudomány, a kulturális antropológia, a szociológia területeiről. A mesterképzésbe való belépés feltétele, hogy a korábbi tanulmányok alapján legalább 15 kredit elismerhető legyen. A hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni. |