Családpedagógiai tanácsadó szak
CSALÁDPEDAGÓGIAI TANÁCSADÓ MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: családpedagógiai tanácsadó (Consultancy in Family Education) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat - szakképzettség: okleveles családpedagógiai tanácsadó - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Family Education Consultant 3. Képzési terület: bölcsészettudomány 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a pedagógusképzés képzési területről a konduktor, a tanító, az óvodapedagógus, a gyógypedagógia, a csecsemő- és kisgyermeknevelő, a bölcsészettudomány képzési területről a pedagógia, a pszichológia, az andragógia, a közösségszervezés, a társadalomtudomány képzési területről a szociálpedagógia alapképzési szak és az orvos-egészségtudomány képzési területről az egészségügyi gondozás és prevenció alapképzési szak védőnő szakiránya. 4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditpontok száma: 120 kredit - a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék) - a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 20 kredit - intézményen kívüli összefüggő gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 20 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 142/0111 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzési célja olyan szakemberek képzése, akik a családok stabilitásának, önfenntartó képességének erősítéséhez és az egészséges család- és jövőképpel rendelkező új generációk felneveléséhez szakmai támogatást tudnak nyújtani. Alkalmasak a köznevelési intézményekben, családsegítő központokban, pedagógiai szakszolgálatokban, valamint az iskola és család kapcsolatára épülő szervezetekben és fórumokon a köznevelési intézmények és a családok közti kommunikáció innovatív segítésére. Képesek segítséget nyújtani a családoknak és iskoláknak, hogy kooperatív partnerségben kísérjék végig a gyermekek, tanulók előrehaladását. Alkalmasak lesznek a családi életre neveléshez való hozzáértés folytán a szülői partnereket érdekeltté tenni az intézményi oktatási és nevelési folyamatban. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. A családpedagógiai tanácsadó a) tudása ? Ismeri a nevelés mint az informális érték- és normaközvetítés folyamatának társadalmi és kulturális csoportokra jellemző törvényszerűségeit. ? Ismeri a családi szubkultúrák magánéleti - a tanulmányi és szakmai karrierre gyakorolt - hatásának mechanizmusait. ? Ismeri a családi élet folyamatait, a családi élet szakaszait, a családstruktúrák változásának következményeit és mindezek hatását az intézményi nevelésben, oktatásban. ? Ismeri a családi keretek között folyó iskola-előkészítés és pályaorientáció jellegzetességeit és fejlesztési lehetőségeit. ? Ismeri a különböző tanulási módszereket, pedagógiai eljárásokat az otthoni felkészülés támogatásához. ? Ismeri a családok és köznevelési intézmények együttműködését segítő eljárásmódokat, intézményeket, szervezeteket. ? Ismeri a családi élethez kötődő intézményeket, szervezeteket, tudatában van a különböző kritikus helyezetek, események hivatalos eljárásmódjaival. b) képességei ? Képes a családi, az intézményes nevelés és oktatás, valamint a társadalmi környezeti hatásmechanizmusok interdependenciájának megértésére és elemzésére. ? Képes a tanulók tanulási célmeghatározásának támogatására, motivációjának felkeltésére, fenntartására, a tanulmányi elkötelezettség kialakítására és fenntartására. ? Képes a különböző társadalmi és kulturális hátterű tanulók tanulástámogatásának családi ellátatlansága esetén megszervezni a szülői támogatás pótlását. ? Képes a különböző társadalmi és kulturális hátterű szülők figyelmét, kötelezettségérzetét felkelteni, fenntartani a gyermekük iskolai előrehaladása, közösségi beilleszkedése folyamatában. ? Képes a szülők bevonására az óvodai, iskolai életbe, a felelősség kialakítására, a szülői közösségekbe történő aktiválásra. ? Képes a családi életre való felkészítés területén tudás átadására, képességfejlesztésre és attitűdformálásra a különböző társadalmi és kulturális hátterű fiatalok körében. c) attitűdje ? Rendelkezik a különböző társadalmi és kulturális hátterű családok iránti empátiával, toleranciával. ? Rendelkezik munkájához hatékony és hiteles kommunikációs, problémamegoldó készséggel. ? Emberi kapcsolataiban humánus és etikus viszonyulású. ? Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással. ? Rendelkezik egyéni munkájában reális önismerettel, önértékeléssel, sikerorientáltsággal. ? Rendelkezik munkájában a minőség iránti elkötelezettséggel. ? Rendelkezik a folyamatos tanulás, képzés és önképzés iránti elkötelezettséggel. ? Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik. ? Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi. ? Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét. ? Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani. d) autonómiája és felelőssége ? Felelősséget vállal a családokban és az intézményekben, illetve a kettő közötti közvetítésben kialakult kapcsolatok működtetésében, fejlesztésében. ? Felelősséget vállal a rá bízott családok folyamatos családpedagógiai tanácsadói támogatásáért. ? Rendelkezik a kezdeményezés és döntéshozatal képességeivel. ? Rendelkezik az egyéni és közösségi felelősségtudattal, felelősségvállalással. ? Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni. ? Erősíti saját szakmai magabiztosságát, reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait. ? Felelősséget vállal az elvégzett munkáiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők A szakképzettség szempontjából meghatározó diszciplínák, tudományágak, illetve szakterületek, amelyekből a szak felépül a diplomamunka elkészítésének kreditértékével együtt: - bölcsészettudomány (neveléstudomány, filozófia, pszichológia, történelem) 40-60 kredit; - társadalomtudomány (szociológia, jog, etika) 30-50 kredit; - oktatás- és kutatásmódszertan (szakirodalom-feldolgozás, kutatásmódszertan, adatelemzés) 20-40 kredit; - további tudományterületek család témaköréhez kapcsolódó ismeretei (egészségügy, mentálhigiéné, közgazdaságtudomány) 10-15 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat a képzőhelyen vagy külső intézményben (köznevelési intézmény, családsegítő, nevelési tanácsadó, pedagógiai szakszolgálat) végzett gyakorlat, melyet a gyakorlóhelyen szakember irányít. Szakmai gyakorlat legalább 30 óra, kreditértéke legalább 20 kredit a képzés oktatás- és kutatásmódszertan területén belül. 9.4. A 4.2. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma: - a pedagógia területéről legalább 12 kredit, - a szociológia területéről legalább 8 kredit. - pszichológia területéről legalább 5 kredit. |