Hitoktató mentor szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen HITOKTATÓ MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve hitoktató mentor szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület hitéleti Képzési idő 2 Kreditek száma 60 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben 7.1. A képzés célja:
A képzés célja olyan hittanári szakképzettséggel rendelkező pedagógusok képzése, akik a képzés elvégzése után képesek a hallgatói státuszú, kezdő vagy már gyakorló hittantanárt (továbbiakban: mentoráltak) támogató mentori tevékenység megtervezésére, megszervezésére, vezetésére és értékelésére, a mentoráltak különböző formában történő (tanórai és tanórán kívüli) tapasztalatszerzésének irányítására, a mentoráltak munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére, konstruktív visszajelzések adására, a mentoráltak reflektivitásának szakszerű, korszerű eszközökkel történő kialakítására, fejlesztésére, a hitéleti szakterületen korszerű, jó gyakorlatok bemutatására és a mentoráltak szakmai szocializációjának támogatására.
7.2. Szakmai kompetenciák:
7.2.1. Tudás:
* köznevelési és egyházi intézményrendszer (különösen az egyházi fenntartású köznevelési intézmények), valamint a hitoktató munkakör követelményeinek, szabályozásának ismerete; * a hittanárképzés folyamatának, a hittudományi, a pedagógiai, pszichológiai és a gyakorlati képzési elemek követelményeinek az ismerete; * a mentoráltakkal való foglalkozás-nevelés és oktatás-lélektani, szociológiai, speciális módszertani ismeretei; * a szakképzettséghez kapcsolódó hittudomány és szakmódszertan ismerete; * az intézmény működésének, környezeti kapcsolatainak (más köznevelési, egyházi, szociális és egészségügyi intézményekkel, fenntartókkal, szülőkkel, kulturális és egyéb szervezetekkel) ismerete.
A szakirányú továbbképzésen végzett hallgató továbbá * birtokában van a pályakezdők beilleszkedésének támogatásához szükséges mentálhigiénés ismereteknek; * rendelkezik a mentorálás-tanácsadás korszerű elméleti és gyakorlati ismereteivel.
7.2.2. Képességek:
A szakirányú továbbképzésen végzett hallgató képes * hitoktatói tevékenység megtervezésére, megszervezésére, vezetésére és értékelésére; * a mentorálttal hatékony szakmai együttműködésre, professzionális kommunikációra és konstruktív konfliktuskezelésre; * a mentoráltak munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére, konstruktív visszajelzések adására; * a szakmai kompetenciák felismerésére, fejlesztésére, mérésére, értékelésére; * a mentoráltak reflektivitásának (önreflexiójának) szakszerű, korszerű eszközökkel történő kialakítására, fejlesztésére; * az önművelés igényének kialakítására, az elkötelezettség erősítésére, a pályakezdés, a beilleszkedés támogatására; * a hitéleti szakterületen korszerű, jó gyakorlatok bemutatására; * a mentoráltak szakmai szocializációjának támogatására; * az egész életen át tartó tanulást, a mentoráltak szakmai szocializációját megalapozó kompetenciák fejlesztésére; * a mentorálttal történő segítő kapcsolat kialakítására, a folyamatos személyes támogatásra.
7.2.3. Attitűd:
A szakirányú továbbképzésen végzett hallgató * nyitott a mentoráltak kezdeményezései iránt, fontosnak tartja, hogy a mentorált hitoktató megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját; * érti és elfogadja a segítő-támogató kapcsolat kialakításának jelentőségét; * felelősséget érez a mentoráltak tapasztalatainak értelmezésében, fontosnak tartja a szakma nehézségei mellett a szakma szépségeinek tudatosítását is; * fontosnak tartja a mentoráltak fejlődésére adott folyamatos pozitív visszajelzéseket; * elkötelezett az eredményes hitéleti gyakorlat támogatása mellett.
7.2.4. Autonómia és felelősség:
A hitoktató mentori munkára való tudatos felkészülés eredményeképpen a hitoktató mentor * a hittanár hallgatók közoktatási és egyházi intézményben történő egyéni gyakorlatának szakvezetői feladatait a képző intézmény vagy az egyházi fenntartó megbízásával és elvi útmutatásai szerint, illetve * a már diplomát szerzett hitoktatók körében a pályakezdő pedagógusok szakmai szocializációját, a pályán lévő hitoktatók fejlődését támogató feladatokat az egyházi fenntartó vagy az iskolavezetés megbízásából önállóan láthatja el.
A hitoktató mentor munkáját a hitoktatói kompetenciák magas szintű és tudatos alkalmazása kell, hogy jellemezze, illetve emellett képesnek kell lennie a hittanárképzés követelményeiben megkívánt szakmai képességek fejlesztésére is. Az erre irányuló módszerek ismerete mellett az önreflexió az a kulcsképesség, amelynek alkalmazásával lehetővé válik a tervezett pedagógiai hatások és a gyakorlatban történő megvalósulásuk összevetése, értékelése, valamint a jelentkező problémák okainak a feltárása. Ugyanez a tudatosság és autonómia szükséges a mentoráltak tapasztalatszerző munkájának az irányításhoz, elemzéséhez és értékeléséhez is, amely ez által a mentoráltak tapasztalati tanulásának a hatékonyságát, így a gyakorlati képzés, illetve a pályakezdők beilleszkedésének az eredményességét, a gyakorló hittantanárok szakmai fejlődését szolgálja.
A hitoktató mentor * reálisan méri fel saját kompetenciáit, ismeri erősségeit és hiányosságait, lehetőségeit; * önálló döntéseiben szakmai szempontokat juttat érvényre; * felelősséget vállal mentoráltja fejlődése érdekében; * tiszteletben tartja mások kompetenciáit, de munkája során határozottan képviseli saját szakmai elveit, kompetenciáit; * a hatékony munkavégzés érdekében érvényesülni hagyja mentoráltja támogatható szakmai törekvéseit; * kezdeményező szerepet vállal a pedagógiai jelenségek, folyamatok megismerésében, megértetésében, a felelős és önálló gondolkodásra ösztönzésben; * felelősséget vállal saját és közössége szakmai fejlődésének támogatásáért. 8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték 8.1. A hittanár-pálya, a hittanárképzés követelményeinek ismerete: 4 kredit A mentor szerepe (hittanárképzés strukturális, tartalmi és módszertani megújulása, mentor szerepe, a tanári szakmai kompetenciák).
8.2. A mentoráltakkal való foglalkozás nevelés- és oktatás-lélektani ismeretei: 4 kredit
8.3. A hittanár szakképzettség szerint a teológia legújabb szaktudományi és szakmódszertani ismeretei: 12 kredit Legújabb diszciplináris és szakmódszertani kutatási eredmények, fejlődési irányok.
8.4. Tanulói kompetenciák fejlesztése: 2 kredit
8.5. A mentorálás elmélete és speciális módszereinek ismeretkörei: 16 kredit Pedagógiai jelenségek feltárásának, elemzésének és értékelésének módszerei, az osztálytermi kutatás technikái, önreflexió képességének fejlesztése, a mentor sajátos feladatai, konfliktuskezelés, kommunikációs képességek fejlesztése, értékelés módszere.
8.6. Kötelezően választható: 12 kredit Speciális nevelési területek; multikulturális nevelés; a pedagógiai munkát segítő szakemberek, intézmények, osztályfőnöki munka; nemzetközi tendenciák oktatási rendszerek fejlődésében; tehetséggondozás, kreativitás-fejlesztés; modern információs kommunikációs technológiák; a pedagógusok pedagógiai tudása.
8.7. Gyakorlat: 6 kredit Gyakorlóiskolai tevékenység és/vagy mentorálás gyakorlatvezető, szupervizor mellett. 9. A szakdolgozat kreditértéke 4 |