Betegoktatás szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen BETEGOKTATÁS SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve betegoktatás szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület orvos- és egészségtudomány Képzési idő 3 Kreditek száma 90 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben 7.1. A képzés célja:
A betegoktató egészségnevelő, oktató tevékenységet végez, egészségügyi szakterületen, kórházi osztályon, szakrendelőben, háziorvosi szolgálatnál. Egyénre szabottan oktatja a betegeket, hozzátartozóikat, a didaktika alapelvei alapján a betegségükkel kapcsolatos ismeretekre és az önmenedzseléshez szükséges speciális eszközök alkalmazására. Tájékoztatja a beteget a betegségével kapcsolatos ismeretekről, szövődményekről, megelőzési lehetőségeiről, az adott kezelési módszer hatásairól. A betegoktató segítséget nyújt a páciensnek és hozzátartozóinak abban, hogy megértsék a számukra nyújtott egészségügyi ellátás folyamatát, lényegét. Részt vesznek a betegellátáshoz kapcsolódó oktatási programok kidolgozásában. Az oktatók együttműködnek a beteggel, orvosokkal, az egészségügyi team egyéb annak érdekében, hogy hatékony kezelési stratégiát hozzanak létre. Figyelemmel kísérik a beteg állapotát és szükség szerint ajánlásokat fogalmaznak meg.
7.2. Szakmai kompetenciák:
A betegoktató
7.2.1. Tudása:
A szakirányú továbbképzésen végző ismeri – az egészség, betegség, kiemelten a krónikus betegség fogalmát és kritériumait, valamint az ember szomatikus, pszichés és szociális állapotának sajátosságait, az oktatás életkori specialitásait, a tanulási motiváció jellemzőit, a tanulás körülményeit, külső és belső feltételeit; – az egyén, a család, a közösség és a társadalom egészségvédelmének és az egészség helyreállításának tudományos alapjait, az életmódmóddal összefüggő krónikus betegségeket, az életmód orvoslás legújabb tudományos eredményeit; – az egészségügyi és szociális ellátás szervezeti felépítését, informatikai alapjait, finanszírozási rendszerét, közép- és hosszú távú célkitűzéseit; – a betegoktatás fogalmát, célját, típusait, hatását, hazai és nemzetközi helyzetét; – a betegoktatás során alkalmazható módszereket, a betegoktatás és az ápolási folyamat összefüggéseit, kapcsolódási pontjait, dokumentációs követelményeit, a beteggel történő együttműködés sajátosságait; az egészségügy minden területének edukációs feladatait; – a beteg ember személyiségének jellemzőit, a betegséghez való viszonyának sajátosságait, a holisztikus szemlélet jelentőségét, a pszichoedukáció fogalmát, hatásait; – a stressz élettanát, elméleti alapjait, stresszkezelési technikákat; – a kommunikáció módszereit és annak alkalmazását, a speciális kommunikációt igénylő egyén oktatásának módszereit, az infokommunikációs eszközök alkalmazási lehetőségeit, módszertanát; – az alapvető jogi, betegjogi fogalmakat, az egészségügyet meghatározó jogszabályokat, etikus és jogkövető magatartás szabályait; – a vállalkozás alapításához szükséges alapfogalmakat.
7.2.2. Képességei:
A képzés során megszerzett ismeretek, kompetenciák birtokában a szakirányú továbbképzésen végző képes lesz * az egyén, a család, a közösségek egészségének fejlesztésére; * a krónikus megbetegedések és az életmód összefüggéseinek feltárására, a szükséges szűrés, tanácsadás, életmódváltás klinikai alkalmazására, a betegegyüttműködésének javítására; a krónikus betegség személyiségre gyakorolt hatásának megértésére; * korszerű pedagógiai ismeretek, módszerek alkalmazására a betegedukáció során a különböző életkori specialitásoknak megfelelő kivitelezésére; a pszichoedukáció alkalmazására, a hatékony infokommunikációs eszközök alkalmazása; * a betegoktatás folyamatának megtervezésére, kivitelezésére, az eredmények értékelésére, dokumentálására; hazai és nemzetközi helyzetének összehasonlítására, a fejlesztendő területek beazonosítására, stratégiai terv kidolgozásra, a különböző megbetegedések ellátásához kapcsolódó speciális oktatási feladatok ellátására; * a holisztikus szemlélet megvalósítására; * fokozott stresszhatás, krízishelyzet felismerésére, stresszkezelési technikák oktatására, a beteg és hozzátartozói számára nyújtott mentálhigiénés támogatásra; * alapvető jogi, betegjogi ismereteinek birtokában segítséget nyújtani a kliens jogainak érdekérvényesítésében; team tagjaként együttműködésre, etikai normák betartására; * vállalkozás indítására.
7.2.3. Attitűdje:
A szakirányú továbbképzésen végző * nyitott a folyamatos szakmai továbbképzésre; * elkötelezett az igényes és minőségi munka iránt; * reálisan ítéli meg hivatásában betöltött szerepét.
7.2.4. Autonómiája és felelőssége:
* tudatosan törekszik az önfejlesztésre; a szakmáját, hivatását, a megfelelő tudományterületeket megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja; * a munkáját az egészségügyi team tagjaival együttműködve végzi; * képes szakmájával kapcsolatos átfogó, megalapozó szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására; * felelősséget vállal a köz érdekében végzett munkáért.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben: A betegoktató egészségnevelő, oktató tevékenységet végez egészségügyi szakterületen, kórházi osztályon, szakrendelőben, háziorvosi szolgálatnál, az egészségügyi team tagjaként, valamint vállalkozóként, a beteggel és hozzátartozójával közvetlen kapcsolatban és online térben egyaránt. 8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték 8.1. Alapozó ismeretek modul: 20 kredit Pedagógiai alapismeretek, Didaktika, Pszichológiai alapismeretek, Mentálhigiéné, Egészségfejlesztés, Kommunikáció.
8.2. Szakmai ismeretek: 40 kredit Speciális kommunikáció, A betegoktatás elmélete és gyakorlata, Betegoktatás belgyógyászati megbetegedések esetén, Betegoktatás krónikus mozgásszervi betegségek esetén, Betegoktatás sebészeti és traumatológiai betegségek esetén, Betegoktatás neurológiai és pszichiátriai betegségek esetén, Betegoktatás gyermekgyógyászati betegségek esetén, Betegoktatás szülészeti- és nőgyógyászati megbetegedések esetén, Betegoktatás kisklinikumi területeket érintő elváltozásokkal kapcsolatban.
8.3. Differenciált szakmai ismeretek: 20 kredit Életmódorvoslás, Vállalkozásmenedzsment-ismeretek, Pszichoedukáció, Pozitív megküzdési stratégiák, Stresszkezelés, Drámapedagógia. 9. A szakdolgozat kreditértéke 10 |