Jazzhangszer-művész szak
JAZZHANGSZER-MŰVÉSZ MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: jazzhangszer-művész (Instrumental Jazz Performance) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat - szakképzettség: - okleveles jazz-zongoraművész - okleveles jazzgitár-művész - okleveles jazzbasszusgitár-művész - okleveles jazzbőgő-művész - okleveles jazzszaxofon-művész - okleveles jazztrombita-művész - okleveles jazzharsona-művész - okleveles jazzdob-művész - szakképzettség angol nyelvű megjelölése: - Jazz Pianist - Jazz Guitarist - Jazz Bass Guitarist - Jazz Double Bass Performer - Jazz Saxophonist - Jazz Trumpeter - Jazz Trombonist - Jazz Drummer - választható szakirányok: jazz-zongora, jazzgitár, jazzbasszusgitár, jazzbőgő, jazzszaxofon, jazztrombita, jazzharsona, jazzdob (Jazz Piano, Jazz Guitar, Jazz Bass Guitar, Jazz Double Bass, Jazz Saxophone, Jazz Trumpet, Jazz Trombone, Jazz Drums) 3. Képzési terület: művészet 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehetők figyelembe szakiránytól függetlenül az előadó-művészet alapképzési szak jazz-zongora, jazzgitár, jazzbasszusgitár, jazzbőgő, jazzszaxofon, jazztrombita, jazzharsona, jazzdob, jazzének szakirányai, az alkotóművészet és muzikológia alapképzési szak jazz-zeneszerzés szakiránya, valamint a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti főiskolai szintű jazz-zongora előadóművész, tanár, jazzbőgő előadóművész, tanár, jazzgitár előadóművész, tanár, jazzbasszusgitár előadóművész, tanár, jazztrombita előadóművész, tanár, jazzharsona előadóművész, tanár, jazzszaxofon előadóművész, tanár, jazzdob előadóművész, tanár, jazzének előadóművész, tanár, valamint a jazz-zeneszerzés és hangszerelés, jazzelmélettanár szak. 4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével elsősorban figyelembe vehetők továbbá az előadó-művészet alapképzési szak egyéb szakirányai, valamint az alkotóművészet és muzikológia alapképzési szak egyéb szakirányai. 4.3. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti zeneművészeti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit - a szak orientációja: kiemelten gyakorlatorientált (70-80 százalék) - a diplomamunka készítéséhez (diplomahangversenyhez) rendelt kreditérték: 15 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit - szakirányhoz rendelhető minimális kreditérték: 60 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215. 8. A mesterképzési szak képzési célja, az általános és a szakmai kompetenciák: A képzés célja olyan művészek képzése, akik a jazzhangszeres előadó-művészet terén szerzett zenei, technikai, valamint specializált elméleti ismereteik birtokában képesek professzionális szintű előadó-művészeti tevékenység végzésére a zenei, illetve a művészeti és a kulturális élet különböző színterein, közegeiben. A végzettek felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. A jazzhangszer-művész a) tudása - Specializált ismeretekkel rendelkezik a jazz előadó-művészet magyar és európai zenetörténeti hátteréről, a jazz- zenei repertoár speciális területeinek fontosabb alkotásairól. - Ismeri a jazz-zenei alkotások mélyebb megismeréséhez, elemzéséhez szükséges módszereket, analitikus eszközöket. - Elmélyült jazz-hangszerelési ismeretekkel rendelkezik, különös tekintettel a jazz speciális hangszerkészletére, illetve ritmuscentrikus gondolkozásából adódó sajátos megközelítésre. - Specializált ismeretekkel rendelkezik a jazz-zenei előadó-művészeti tevékenységgel kapcsolatos menedzsment elveiről, szempontjairól és szerzői jogról. - Specializált ismeretekkel rendelkezik a jazzhangszeres előadó-művészetre vonatkozó etikai szabályokról. b) képességei - Képes az általa tanult és más jazz-zenei alkotások önálló értékelésére, azok stiláris, kompozíció-technikai, esztétikai kontextusában. - Elméleti ismeretei alapján képes saját jazz-zenei előadó-művészetével kapcsolatban szóban vagy írásban kifejezni gondolatait. - Önállóan vagy csoportosan (illetve más művészeti ágak szereplőivel együttműködésben) végzett jazz-zenei előadó-művészeti tevékenysége kapcsán képes saját művészeti tevékenységébe más művészeti ágak elemeit beemelni; az együttműködés során hatékony kommunikációra képes. - Képes érvényesíteni jazz-zenei előadó-művészeti tevékenységének feltételrendszerére, megfelelő körülményeire vonatkozó önálló elvárásait; ennek érdekében hatékonyan, meggyőzően kommunikál. - Képes a zenei és a kulturális élet intézményeiben a szakmai illetékességének megfelelő irányítási tevékenységet végezni. - Képes alkalmazni a jazzhangszeres előadó-művészet etikai normáit. c) attitűdje - Nyitott a jazz-zenei előadó-művészeti tevékenységgel kapcsolatos kérdések elméleti megközelítésére. - Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul a különböző jazz-zenei stílusirányzatokhoz, alkotásokhoz. - Aktívan keresi a csoportos zenei, az összművészeti vagy multidiszciplináris produkciókban való részvétel lehetőségét. - Folyamatosan, a saját jazz-zenei előadó-művészeti tevékenységének területén túl is figyelemmel kíséri a zenei élet eseményeit, a zenei multimédiás-, kotta- és könyvkiadást, az írásos zenei publikációkat. - Törekszik saját zenei előadó-művészeti tevékenységének szélesebb társadalmi körben történő megismertetésére. - A jazzhangszeres előadó-művészet etikai normáit betartja. d) autonómiája és felelőssége - Jazztörténeti és -elméleti ismereteit önállóan integrálja jazzhangszeres előadó-művészeti tevékenységébe. - Szóló- és csoportos előadó-művészeti produkcióban is egyaránt professzionális szintű teljesítményt nyújt; összművészeti, illetve multidiszciplináris tevékenységekben is autonóm módon és felelősen tevékenykedik. - Előadó-művészeti produkciói célközönségét önállóan és tudatosan választja ki, az értékteremtő és értékmentő produkciók célközönséghez történő eljuttatásában önállóan tevékenykedik. - A zenei és a kulturális életben képviseli és terjeszti a jazz-zenei előadó-művészet értékeit. - Elkötelezett a jazz-zenei előadó-művészet etikai normái iránt. 8.1.2. A szakirányokon szerezhető további sajátos kompetenciák A jazz-zongoraművész, a jazzgitár-művész, a jazzbasszusgitár-művész, a jazzbőgő-művész, a jazzszaxofon-művész, a jazztrombita-művész, a jazzharsona-művész, a jazzdob-művész a) tudása - Behatóan ismeri a szakirány szerinti jazzhangszer-játékhoz tartozó zenei tudáselemeket, technikai eszköztárat. - Gyakorlati szemszögből, professzionális szinten ismeri a jazzhangszeres improvizációs technikákat, a jazz sajátos kifejezési fordulatait, intonációját, ritmus-, dallam- és harmóniavilágát, valamint a lapról játék és a transzponálás módját. - Szerteágazó ismeretei vannak a pódiumszereplés sajátos követelményeiről, valamint a szakirány szerinti jazzhangszer nagy mestereinek művészetéről. - Gyakorlatban, magas szinten elsajátította a szakirány szerinti jazzhangszeres (jazz-zenekari) repertoár egy részét, széleskörű ismeretei vannak a jazz standard repertoárról. - Mélyreható ismeretei vannak a szakirány szerinti jazzhangszeres zenekari művek és az improvizáció egyéni és csoportos munka során történő elsajátításának folyamatáról, sajátos követelményeiről, a gyakorlási módszerekről, próbatechnikákról. b) képességei - Képes különböző stílusú, műfajú, a szakirány szerinti jazzhangszeres zeneműveket, illetve zeneműveknek a szakirány szerinti szólamait pódiumhelyzetben, valamint stúdió- vagy más környezetben egyaránt magabiztosan, stílushűen, professzionális szintű zenei és technikai felkészültséggel, hangversenyszerűen megszólaltatni. - Képes összetett zenei anyagokat első látás után megszólaltatni (lapról játék), transzponálni a szakirány szerinti jazzhangszeren. - A szakirány szerinti jazzhangszeren professzionális szintű improvizációra képes. - A tanulmányai során elsajátított, a szakirány szerinti jazzhangszeres tudására támaszkodva, felhalmozott művészi eszköztárából adekvát módon választva képes koncentrált, illetve váratlan előadói helyzetek, új megközelítést igénylő feladatok megoldására. - Elsajátított repertoárjába tartozó, szakirány szerinti jazz-zeneműveket, jazzhangszeres szólamokat képes hosszabb idő eltelte után, rövidebb idejű felkészülés eredményeként is ismét megszólaltatni. - Képes a szakirány szerinti jazzhangszeres repertoárjának bonyolultabb zenei szövetű darabokkal való kibővítésére. - A szakirány szerinti jazzhangszeres zenekari művek és az improvizáció elsajátítása során képes a folyamat időbeli megtervezésére, gyakorlási metódusok kialakítására, önálló továbbfejlesztésére, és a csoportos munka során alkalmazkodó részvételre. c) attitűdje - A szakirány szerinti jazzhangszeres tudását hatékony gyakorlással folyamatosan karban tartja, fejleszti. - Törekszik arra, hogy az előadott zeneművek stílusa, műfaja és az improvizáció tekintetében a szakirány szerinti jazzhangszeres előadóművészi gyakorlata minél szélesebb kört öleljen fel vagy specializálódjon. - Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul saját és mások előadó-művészeti teljesítményéhez, a különböző előadói gyakorlatokhoz, konkrét zenei produkciókhoz. - Zenei gondolkodását magas fokú kreativitás jellemzi. - A szakirány szerinti jazzhangszeres repertoárját bővíti, specializálja. d) autonómiája és felelőssége - A szakirány szerinti jazzhangszeres előadó-művészet iránti elkötelezettsége egyértelműen kialakult. - Jazzhangszeres előadó-művészi produkcióit önálló művészi elképzeléseinek érvényre juttatásával valósítja meg. - Egyéni teljesítményét a zeneművészeti szakmai minőségi elvárásokkal összhangban tartja. - Rendszeresen kezdeményezi különböző szóló- vagy együttes jazz-zenei előadó-művészeti produkciók létrehozását, azokban irányító, formáló szerepet tölt be. - A szakirány szerinti jazzhangszeres repertoárját önállóan, értékmegőrző és értékteremtő szemlélettel választja meg. - Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló jazz-zenei produkciók iránt egyaránt felelősséget érez. 8.1.3. A jazz-zongoraművész, a jazzbőgő-művész, a jazzszaxofon-művész, a jazztrombita-művész, a jazzharsona-művész, a jazzdob-művész további a) tudása - A szakirány szerinti jazzhangszernek megfelelő klasszikus zenei hangszerjáték területén magas szintű hangszertechnikai, stílus- és előadásmód-ismerete van, gyakorlatban elsajátította az adott klasszikus zenei hangszer repertoárja középnehéz műveinek egy részét. b) képességei - Képes a szakirány szerinti jazzhangszernek megfelelő klasszikus hangszeren középnehéz műveket megszólaltatni, valamint klasszikus hangszeres ismereteit a jazzhangszeres előadó-művészetben adekvát módon alkalmazni. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: - a jazzhangszeres előadó-művészet kapcsolódása a kultúra és a művészeti élet különböző területeihez 3-25 kredit; - a jazzhangszeres előadó-művészet elméleti, történeti háttere 12-38 kredit. A szakirányok tudományágai, szakterületei és kreditaránya a) jazz-zongora, jazzbőgő, jazzszaxofon, jazztrombita, jazzharsona, jazzdob szakirány: - a szakirány szerinti jazz és klasszikus hangszeres előadó-művészet 33-53 kredit, - a szakirány szerinti jazzhangszeres együttjáték 8-26 kredit; b) jazzgitár, jazzbasszusgitár szakirány: - a szakirány szerinti jazzhangszeres előadó-művészet 30-50 kredit, - a szakirány szerinti jazzhangszeres együttjáték 8-32 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez legalább egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat a felsőoktatási intézmény tantervében meghatározottak szerinti hangversenyezés. 9.4. A 4.2. és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei: Az alapképzéstől eltérő mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma: - a jazz- és a klasszikus zenei eladó-művészet elméleti és történeti háttere 25 kredit. A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató az alapképzési tanulmányai alapján a felsorolt területeken legalább 15 kredittel rendelkezzen. A mesterképzésben a hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni. |