Vállalati instruktor szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen VÁLLALATI INSTRUKTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve vállalati instruktor szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület műszaki 4. A felvétel feltételei - szöveges Műszaki képzési területen legalább alapképzésben (vagy a korábbi képzési rendszerben legalább főiskolai szintű képzésben) szerzett mérnöki oklevél.
Képzési idő 2 Kreditek száma 60 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben 7.1. A képzés célja:
Olyan szakemberek képzése, akik szakmai ismereteik és gyakorlati készségeik alapján képesek közpolitikai problémák elemzésére. A szakirányú továbbképzésen végzettek felkészültek a közpolitikai folyamatok értelmezésére, nemzetállami és nemzetközi viszonylatban. A végzettek alkalmasak a magán- és közszférában, a tudományos és non-profit szektorokban vezetői, illetve kompetens végrehajtói feladatok ellátására.
7.2. Szakmai kompetenciák:
7.2.1. Tudás:
– pszichológiai alapismeretek és személyiségfejlesztés; – önismeret; – kommunikáció; – mediáció és konfliktuskezelés; – a pedagógia alapjai; – tudás- és tapasztalatátadó szerep; – képességfejlesztő szerep; – interkulturális menedzsment; – szakképzés-pedagógia; – munkahelyi oktatásszervezés; – gyakorlati foglalkozások tervezése és előkészítése; – a gyakorlati oktatás módszertana; – a felnőttképzés alapjai; – vállalati képzés és élethosszig tartó tanulás.
A képzés során megszerzendő ismeretek: A szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató ismerje: – a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait; – a szakképzés tervezéséhez, szervezéséhez és vezetéséhez szükséges speciális elméleti és módszertani alapokat; – a szakterülete ismeretelméleti alapjait, megismerési sajátosságait, logikáját és terminológiáját, valamint kapcsolatát más tudományokkal, tantárgyakkal, műveltségterületekkel, továbbá a különböző tudásterületek közötti összefüggéseket, és képes a különböző tudományterületi, szaktárgyi tartalmak integrációjára; – a duális képzés legfontosabb alapfogalmait, jellemzőit, tipikus megvalósítási formáit; – a személyiség sajátosságait és a fejlődésére vonatkozó nézeteket, a személyiségfejlődés zavarait, a magatartásproblémák okait, – a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit; – a különböző motivációelméleteket, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereit; – a differenciális pedagógiát, az adaptív tanulásszervezést, a nevelési-oktatási stratégiákat, a módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseit; – a tehetség, a sajátos nevelési igény és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet, valamint a különleges bánásmód igényének fogalmát, ismérveit.
7.2.2. Képesség:
A szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató legyen képes: – a tanulók szakmai készségének és jártasságának fejlesztésére; – a szakmai specializációnak megfelelő munkafogások, munkacselekvések, munka-tevékenységek elsajátításának és begyakoroltatásának irányítására; – gyakorlati képzési programok összeállítására, valamint az elméleti követelményekkel való összehangolására; – a gyakorlati vizsgák megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére, értékelésére a minőségbiztosítási elvek figyelembe vétele révén; – a tanulók gyakorlati tevékenysége révén a képességeik fejlesztésére, különös tekintettel a logikus gondolkodásra, a problémamegoldásra, az ismeretszerzésre és a műszaki kommunikációra; – szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására; – a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére és értékelésére a legkülönfélébb oktatási formák (tanműhely, laboratórium) esetében; – az oktatási stratégiáknak (módszerek, munka- és szervezeti formák, taneszközök) a gyakorlati oktatás nézőpontjából való megválasztására, alkalmazására, a megvalósítás eredményének ellenőrzésére, értékelésére, majd a folyamat korrekciójára; – a szakmai gyakorlat (iskolai, vállalati) speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos egyéni megértési nehézségek kezelésére; – közreműködni a vállalati gyakorlati képzési helyek kialakításában; – a szakképzés nézőpontjából az adott műszaki szakterület legfontosabb elméleteit, eljárásrendjét és az azokkal összefüggő terminológiát feladatok végrehajtásakor alkalmazni; – rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására; – a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a különleges bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani.
7.2.3. Attitűd:
A szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató – képes a problémák elemzésére és megoldására; – képes a szervezet munkahelyi képzési programjait a stratégiai foglalkoztatási célokkal, operatív feladatokkal összekapcsolni. Képes ennek alapján minőségcélokat és -kritériumokat megfogalmazni; – tudja kezelni a konfliktushelyzeteket, képes a személyközi kommunikáció magasabb szintjeire; – képes a felnőttekkel kapcsolatos tanulási módszertanok alkalmazására; – képes a munkahelyi tanulás rendszereinek fejlesztésére, a munkahelyi tanulásban résztvevők értékelésére. Ismeri a szakmai gyakorlatokkal kapcsolatos oktatásszervezési feladatokat.
7.2.4. Autonómia és felelősség:
A szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató alkalmas: – személyiségfejlesztésre; – konfliktuskezelés; – vállalati oktatás szervezésére; – gyakorlati foglalkozások szervezésére, előkészítésére – a gyakorlati oktatásmódszertan alkalmazására; – felnőttek szakképzésére.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték 8.1. Pszichológiai és pedagógiai alapismeretek: 28 kredit Pszichológiai alapismeretek és személyiségfejlesztés; önismeret; kommunikáció; mediáció és konfliktuskezelés; a pedagógia alapjai; tudás- és tapasztalatátadó szerep; képességfejlesztő szerep.
8.2. Vállalati szakoktató ismeretek: 28 kredit Interkulturális menedzsment; szakképzés-pedagógia; munkahelyi oktatásszervezés; gyakorlati foglalkozások tervezése és előkészítése; gyakorlati oktatás módszertana; a felnőttképzés alapjai; vállalati képzés és élethosszig tartó tanulás.
9. A szakdolgozat kreditértéke 4 |