Autonóm járműirányítási mérnöki szak
AUTONÓM JÁRMŰIRÁNYÍTÁSI MÉRNÖKI MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: autonóm járműirányítási mérnöki (Autonomous Vehicle Control Engineering) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése: - végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MSc-) fokozat - szakképzettség: okleveles autonóm járműirányítási mérnök - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Autonomous Vehicle Control Engineer 3. Képzési terület: műszaki 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a műszaki képzési területről a járműmérnöki, a villamosmérnöki, a mechatronikai mérnöki, a közlekedésmérnöki, a gépészmérnöki, a logisztikai mérnöki, az informatikai képzési területről a mérnökinformatikus és a programtervező informatikus alapképzési szak. 4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit - a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék) - a diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditérték: 30 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit 7. A szak képzési területek egységes osztályozási rendszer szerinti tanulmányi területi besorolása: 525/0716 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák: A képzés célja autonóm járműirányítási mérnökök képzése, akik természettudományos, specifikus járműtechnikai, műszaki, informatikai és gazdasági ismereteik birtokában képesek autonóm járművek tervezésére, fejlesztésére, gyártására és a velük kapcsolatos folyamatok átfogó kutatására, az autonóm járművekből kialakuló közlekedési rendszerek biztonságos, a környezetvédelem és az energiagazdálkodás követelményeit figyelembe vevő üzemeltetésére, fenntartására, diagnosztizálására, karbantartására és javítására. Felkészültek a tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. Az autonóm járműirányítási mérnök a) tudása - Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges, a mérnöki szakmához kötött általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a globális társadalmi és gazdasági folyamatokról. - Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit, az autonóm járművek specifikus járműtechnikai, műszaki elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát. - Ismeri és érti a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, határait és az autonóm járműtechnikában megvalósuló fejlődés, fejlesztés várható irányait. - Ismeri a műszaki szakterület kutatásához, a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat. - Ismeri és érti az autonóm járművekhez, a modellezéshez, a tervezéshez, a járműirányításhoz kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más (közlekedési, logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információ-technológiai, jogi, közgazdasági, egyészség-, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai) területek terminológiáját, autonóm járműtechnikához kapcsolódó előírásait és szempontjait. - Részletekbe menően ismeri és érti a műszaki szakterület ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit. - Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az autonóm járműrendszerekről, a modellezés, a tervezés, az irányítás folyamatairól. - Ismeri és értő módon alkalmazza a választott specializáció sajátos módszereit, technológiáit. - Ismeri és érti az autonóm járművek tervezésének és kutatásának módszertanát, eszközrendszerét. - Ismeri az autonóm járművek területéhez kapcsolódó, kutatási célú méréstechnikai és méréselméleti megoldásokat. - Érti és ismeri az intelligens gépi feldolgozásba illesztett érzékelők működését és adataiknak a fizikai értelmezését, ezen adatok összefűzésének informatikai és járműmodellezési vonatkozásait. - Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció autonóm járművek szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit. - Ismeri és érti az autonóm járművekkel megvalósított közlekedési és logisztikai folyamatok információs és kommunikációs technológiáit. - Érti és ismeri a környezet leírásának és modellezésének mesterséges intelligencia eszközével történő módszereit. - Megszerezte a mérnöki tevékenységhez szükséges vezetési, szervezési ismereteket, ismeri az irányításhoz kapcsolódó szervezési eszközöket és módszereket, a szakmagyakorláshoz szükséges jogszabályokat. b) képességei - Képes alkalmazni a műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. - Képes az autonóm járműrendszerek elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni. - Képes az autonóm járművek területén alkalmazott módszerek vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására. - Képes az autonóm járművekből álló rendszerek és folyamatok megvalósítása során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, elemzésére, a következtetések levonására. - Képes az autonóm járművekből álló rendszerek tervezésében, megvalósításában és üzemeltetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére. - Képes az autonóm járművekből álló rendszerekre épülő, előnyös üzleti modellek kialakítására közgazdasági ismeretei alkalmazása révén. - Képes az autonóm járművekből álló rendszerek minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatatok megoldására. - Képes a választott speciális szakterülettől függően állapotfelmérések elvégzésére, ezek alapján értékelés és javaslat kidolgozására, az autonóm járművekből álló komplex rendszerek fejlesztésére, felső szintű tervezésére, szervezésére és irányítására. - Képes a járműhöz illesztett érzékelők adatainak környezeti modellbe illesztésére, a begyűjtött adatok alapján adatbázisok működtetésére, és a mért adatok alapján az adatbázisból kinyerhető összefüggések értelmezésére, a szituációk felismerésének magas szintű megfogalmazására. - Képes az autonóm járművekből álló rendszerek és az azokat alkotó folyamatok összefüggéseinek, hatásmechanizmusainak felismerésére, ezek rendszerszemléletű értékelésére, kezelésére. - Képes az autonóm járművek témakörébe tartozó kutatási-fejlesztési feladatok megoldásában való alkotó részvételre. - Képes integrált ismeretek alkalmazására a közlekedés, a folyamatelmélet, az ipari termelési folyamatok, az elektronika és informatika szakterületein. - Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex rendszerek globális tervezésére. - Képes a műszaki, gazdasági, környezeti és humán erőforrások felhasználásának komplex tervezésére és menedzselésére. - Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a szakterület tudásbázisát. - Képes vezetői feladatokat ellátni. - Képes arra, hogy szakterületén, anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven publikációs tevékenységet és tárgyalásokat folytasson. c) attitűdje - Nyitott és fogékony az autonóm járművek szakterületén zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére. - Felvállalja a műszaki szakterülethez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet. - Törekszik az autonóm járművekkel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült. - Törekszik a munka- és szervezeti kultúra etikai elveinek, a minőségi követelményeknek a betartására és betartatására. - Törekszik a fenntarthatóság, a környezettudatosság, az egészségvédelem és energiahatékonyság követelményeinek érvényesítésére. - Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze. - Törekszik arra, hogy mind saját, mind munkatársai tudását folyamatos ön- és továbbképzéssel fejlessze. - Törekszik a széles körű, átfogó műveltség elsajátítására. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai feladatainak megoldása során kezdeményezően lép, és önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket. - Döntéseit körültekintően, más szakterületek (elsősorban jogi, közgazdasági, energetikai és környezetvédelmi) képviselőivel konzultálva, önállóan hozza meg, teljes felelősségvállalással. - Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, az egészségvédelem és környezettudatosság terén. - Döntései során figyelemmel van a környezetvédelemre, a minőségügyre, a fogyasztóvédelemre, a termékfelelősségre, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira. - Felelősséget vállal beosztottjai tevékenységéért és munkájáért, valamint az irányítása alatt zajló folyamatokért. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők 9.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: - természettudományi ismeretek 20-35 kredit; - gazdasági és humán ismeretek 10-20 kredit; - szakmai ismeretek 15-55 kredit, amelyből - automatizálási és mérés-, érzékeléstechnikai ismeretek 5-15 kredit, - jármű- és közlekedésszimulációs ismeretek 5-15 kredit, - szakspecifikus ismeretek 5-25 kredit. 9.1.2. A választható specializáció az autonóm járművekből álló rendszerek szakterületein szerezhető speciális ismeret. A választható ismeretek minimális kreditértéke a diplomamunka készítésével együtt 40 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez legalább egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat legalább négy hét időtartamú, szakmai gyakorlóhelyen szervezett gyakorlat, melynek további követelményeit a felsőoktatási intézmény tanterve határozza meg. A szakmai gyakorlat kritériumkövetelmény. 9.4. A 4.2. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 70 kredit az alábbi területekről: - természettudományi alapismeretek (matematika, kémia és anyagismeret, mechanika, hő- és áramlástan, elektrotechnika) területéről 20 kredit; - gazdasági és humán ismeretek (közgazdaságtani és menedzsment ismeretek, környezetvédelem, minőségbiztosítás, munkavédelem, társadalomtudomány) területéről 10 kredit; - szakspecifikus ismeretek (járművek és mobil gépek elemei, berendezései, felépítése és működése, közlekedési, logisztikai, üzemi szállítási rendszerek, informatika, műszaki tervezés, járműgyártási, javítási és fenntartási technológiák, irányítástechnika, közlekedési ismeretek, digitális technika, méréstechnika) területéről 40 kredit. A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató az alapképzési tanulmányai alapján a felsorolt területeken legalább 40 kredittel rendelkezzen. A mesterképzésben hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni. |