Ápolási menedzser szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen ÁPOLÁSI MENEDZSER SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve ápolási menedzser szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület gazdaságtudományok 4. A felvétel feltételei - szöveges Orvos- és egészségtudomány képzési területen legalább alapképzésben (vagy korábbi rendszerű főiskolai szintű képzésben) szerzett oklevél (kivéve: osztatlan mesterképzési szakok és egészségügyi menedzser mesterképzési szak). Képzési idő 3 Kreditek száma 90 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben A képzés célja, hogy: az egészségügyi szakdolgozók, különösen az ápolók olyan tudással és kompetenciákkal való felvértezése, amelyek segítségével nagyobb szakdolgozói/ápolói teamek és szervezeti egységek hatékony és eredményes vezetésére válnak képessé az elsősorban társadalomtudományi, közgazdaságtudományi és menedzsmenttudományi tudás megszerzésével; a végzett hallgatók az egészségügyi rendszer hatékonyságát és eredményességét a saját szakterületükön (pl. ápolás) belül növeljék.
Megszerezhető ismeretek és tudáselemek, elsajátítandó kompetenciák: A hallgatók olyan kompetenciákat sajátítanak el, amelyek az egészségügyi szakdolgozói, elsősorban szakápolói teamek irányításához elengedhetetlenül szükségesek. A képzés elvégzése után a hallgatók képessé válnak egy szervezeti egység szakdolgozóiból álló team vezetésére (pl. osztályvezető főnővérként, vezető műtőasszisztensként). Az ápolási középvezetői és közvetlen irányítói feladatok ellátása érdekében az alábbi kompetenciák elsajátítására van szükségük: szervezeti egység/team gazdasági és pénzügyi teljesítményének elemzése és megtervezése; szervezési kompetenciák, különösen folyamat- és munkaszervezési kompetenciák; konfliktuskezelési módszertanok ismerete; projektmenedzsment kompetenciák; kommunikációs és marketing kompetenciák; emberi erőforrásmenedzsment szisztematikus és átgondolt tervezésére és ösztönzési rendszer kidolgozására, illetve működtetésére vonatkozó kompetenciák; olyan informatikai eszközök és programok használatára vonatkozó kompetenciák, amelyeket kifejezetten egészségügyi szakdolgozókat irányító középvezetők használna minőségbiztosítási rendszerek alkalmazására és kritikus szelektálására vonatkozó kompetenciák.
A képzés során a hallgatók olyan kompetenciái erősödnek, amelyek segítségével a hallgatók a képzés elvégzése után empatikusan és nyitottan, a betegek igényeihez igazítva képesek szakdolgozói teameket irányítani.
Megszerezhető ismeretek és tudáselemek: közgazdaságtudományi, szociológiai alapok; alapszintű elemzői és statisztikai ismeretek; vezetési és szervezési ismeretek; számviteli ismeretek, kontrolling ismeretek; folyamat-, információ-, projekt- és minőség-menedzsment ismeretek; vezetői kommunikációs ismeretek; marketing ismeretek; szervezetfejlesztés, emberierőforrás-menedzsment; egészségügyi rendszerekre és azok finanszírozására vonatkozó ismeretek; betegjogi és egészségügyi jogi ismeretek. Személyes adottságok, készségek:
A végzett hallgató képessé válik: az általa közvetlenül irányított szervezeti egység/team pénzügyeinek átlátásra, elemzésére és befolyásolására; az általa közvetlenül irányított szervezeti egység emberi erőforrásainak hatékony és eredményes működtetésére; projektek irányítására és végrehajtására; konfliktusos helyzetek feloldására az által közvetlenül vezetett team tagjai között; kommunikációs csatornák kialakítására és működtetésére; számviteli beszámolók, mérlegek, eredmény-kimutatások értelmezésére, alapszintű könyvelési fogalmak értelmezésére; az által irányított szervezet folyamatainak feltérképezésre, dokumentálásra és racionalizálására; informatikai eszközök és programok kiválasztására és használatára; jogi keretek ismeretére és e keretek értelmezésére; minőségbiztosítási rendszerek kiválasztásra, bevezetésének menedzselésére; szervezeti egységük számára marketing stratégia készítésére és megvalósítására.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben: A hallgató az elméleti képzés mellett kiemelten hangsúlyosan gyakorlati tudást is szereznek. Ezt támogatja egy magán-egészségügyi szervezetben eltöltendő egyhetes szakmai gyakorlat is, amelyet az utolsó félévében kötelesek a hallgatók elvégezni. A szakképzést elvégző ápolók képessé válnak intézeti ápolási igazgatói, osztályvezető ápolói, szülőszobai vezetői ápolói és egyéb egészségügyi szakdolgozói ismereteket és vezetéstudományi ismereteket igénylő vezetői feladatkörök ellátására az egészségügy területén. 8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték Általános társadalomtudományi ismeretek: 15 kredit Közgazdaságtudományi alapok; Szociológiai alapok; Alapszintű elemzői és statisztikai ismeretek
Menedzsmentismeretek: 55 kredit Vezetés és szervezés; Számvitel; Kontrolling; Folyamatmenedzsment; Vezetői kommunikáció; Marketing; Információmenedzsment; Projektmenedzsment; Szervezetfejlesztés és emberierőforrás-menedzsment; Minőségmenedzsment
Egészségügyi rendszerismeretek: 10 kredit Betegjogi és egészégjogi ismeretek; Egészségügyi rendszerek és azok finanszírozása
Szakmai gyakorlat kreditértéke: 5 kredit 9. A szakdolgozat kreditértéke 5 kredit |