Légijármű-üzemeltető szakmérnök szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen LÉGIJÁRMŰ-ÜZEMELTETŐ SZAKMÉRNÖK SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve légijármű-üzemeltető szakmérnök szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület műszaki Képzési idő 3 Kreditek száma 90 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben A képzés célja: A műszaki szakemberek számára olyan korszerű műszaki, légijárművek üzemeltetését megalapozó és lehetővé tevő olyan ismeretek nyújtása, amelyekkel meglévő tudásukat kiegészítik a légiközlekedés műszaki és környezeti ismereteivel, amelyek birtokában hatósági vizsgákat is képesek tenni, valamint az adott speciális ismeretek megszerzésével konkrét merevszárnyú vagy forgószárnyú légijármű típust tudnak vezetni, a légiüzemeltetéssel (air operation), a földi kiszolgálással (ground handling) kapcsolatos és a szállítási feladatokat megoldani.
7.2. Szakmai kompetenciák:
A légijármű-üzemeltető szakmérnök
7.2.1. Tudása:
A végzett hallgató ismeri - a szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert; - szakterülete fő elméleteinek ismeretszerzési és problémamegoldási módszereit; - a légi járművekkel és vonatkozó tevékenységekkel kapcsolatos tűz- és baleseti veszélyeket és azok megelőzésének, elhárításának lehetőségeit; - a repülés nemzetközi és hazai szervezeteit, az általuk kiadott előírásokat (ICAO Annex-ek, EU-rendeletek, EASA előírások, nemzeti előírások); - a repülésbiztonságot befolyásoló tényezőket, az SMS (Safety Management System, Repülésbiztonsági Rendszer) alapjait; - és alkalmazni tudja a navigációs és teljesítményszámításhoz szükséges elméleti alapokat; - a meteorológia alapfogalmait, jelenségeit, ezek repülésre gyakorolt hatását és a repülésre veszélyes légköri folyamatokat; - a repülési szabályokat és eljárásokat, az eljárások kidolgozásának alapjait; - és alkalmazni tudja a látás utáni és műszeres navigációs eljárásokat; - és alkalmazni tudja a rádióforgalmazás szabályait; - a szakmához kötött elméleti és gyakorlati ismereteket, azoknak megfelelő szintű elméleti és gyakorlati alkalmazását. Rendelkezik - a képzés szakterületén az alapvető gyakorlati módszerek és megoldások mélyreható ismeretével, önálló operációs készséggel; - a kutatáshoz vagy tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével; - kommunikációs és kooperációs készséggel az állami (légi hatósági) feladatainak ellátásában, irányításában.
7.2.2. Képességei:
Képes - további képzés nélkül sikeresen teljesíteni a PPL(A) és PPL(H) képzés elméleti és gyakorlati hatósági vizsgáit a légiközlekedési hatóság vizsgabiztosai előtt; - rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására; - az angol nyelvű szakirodalmat, dokumentációt készség szinten használni; - légijárművek üzemeltetését kiszolgáló és irányító mérnöki feladatok ellátására; - műszeres repülések – repülési szabályok és hatósági előírások szerinti – végrehajtására; - a repülés megtervezésére, a szükséges navigációs és teljesítményszámítás elvégzésére; - a repülési terv elkészítésére, leadására; - a légijármű sárkány berendezéseinek és rendszereinek, a légijármű hajtóművének és rendszereinek, a fedélzeti műszerek és műszerrendszerek a Légiüzemeltetési Utasításban leírtak szerinti üzemeltetésére, az esetlegesen bekövetkező meghibásodás felismerésére és szakszerű kezelésére; - a fedélzeti rádió- és rádiónavigációs berendezések beállítására, használatára; - földrajzi ismeretei, térképhasználati jártassága, vizuális tereptárgy-felismerő képessége és gyakorlata alapján VMC (Visual Meteorological Condition, Látás utáni Meteorológiai Körülmények) körülmények esetén – egyéni korlátozásait figyelembe véve – látás után navigálni; - az angol nyelvű rádióforgalmazásra; - a meteorológiai helyzet elemzésére, értékelésére, a szükséges intézkedés meghozatalára; - a meteorológiai táviratok és jelentések értelmezésére és figyelembe vételére a repülések megtervezésekor és végrehajtásakor; - a repülésbiztonsági szabályok betartására; - továbbképzés és/vagy megfelelő gyakorlat megszerzése után szakági vezetői pozíciók betöltésére (légiüzemeltetésért, földi kiszolgálásért, repülésbiztonságért, megfelelősségért felelős vezető); Jártasságot szerez navigáláshoz IMC (Instrument Meteorological Condition, Műszeres Meteorológiai Körülmények) körülmények esetén – egyéni korlátozásait figyelembe véve – rádiónavigációs ismereteit és gyakorlatát felhasználva, a fedélzeti műszerek alapján. Gyakorlati tevékenységek elvégzéséhez megfelelő kitartással és monotónia-tűréssel rendelkezik.
7.2.3. Attitűdje:
A végzett hallgató - személyes kompetenciái (felelősségtudat, precizitás, állóképesség, stressztűrő képesség, térérzékelő képesség, mozgáskoordináció, kézügyesség, pszichomotoros funkciók, beszédkészség, figyelemmegosztás, határozottság) képessé teszik polgári célú légiközlekedésben részt vevő légijármű irányítására; - társas kompetenciái (kapcsolatteremtő készség, irányítási készség, konfliktusmegoldó készség, csapatmunka és együttműködés) képessé teszik polgári célú légiközlekedésben részt vevő légijármű irányítására; - módszerekkel kapcsolatos kompetenciái (analitikus gondolkodás, önkontroll, önellenőrző képesség, problémamegoldás, hibaelhárítás, helyzetfelismerés, rendszerekben való gondolkodás, lényegfelismerés, lényeglátás, döntésképesség, szervezőkészség) képessé teszik polgári célú légiközlekedésben részt vevő légijármű irányítására.
7.2.4. Autonómiája és felelőssége:
- merevszárnyú vagy forgószárnyú légijárműtípus vezetése; - a légiüzemeltetéssel (air operation) kapcsolatos feladatok ellátása; - a földi kiszolgálással (ground handling) és a szállítással kapcsolatos feladatok megoldása. 8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték 8.1. Alapismeretek: 10-20 kredit Irányításelmélet; elektronika; termodinamika és áramlástan
8.2. Szakmai ismeretek: 20-30 kredit Légi jog; Merevszárnyú légijármű általános ismeretek (törzs, rendszerek, hajtómű, műszertan); Repülési alapismeretek (repülés előkészítés és tervezés, súlyszámítás); Emberi teljesítőképesség; Meteorológia; Üzemeltetési eljárások; Általános navigáció; Repüléselmélet; Kommunikáció
8.3. Speciális elméleti ismeretek: 10-20 kredit Helikopter légi járműre vonatkozóan; Általános és típusspecifikus ismeretek; Teljesítmény; Rádió navigáció; Üzemeltetési eljárások
Gyakorlatok: 20 kredit Repülési gyakorlat I; Repülési gyakorlat II; Repülési gyakorlat III 9. A szakdolgozat kreditértéke 10 |