Kodály-zenepedagógia szak
KODÁLY-ZENEPEDAGÓGIA MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: Kodály-zenepedagógia (Kodály Music Pedagogy) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat szakképzettség: okleveles Kodály-zenepedagógiai szakértő a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Expert in Kodály Music Pedagogy 3. Képzési terület: művészet 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok: 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: Bármely képzési terület bármely alapképzési szakja. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék) a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 10 kredit a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja olyan zenepedagógiai szakemberek képzése, akik Kodály zenepedagógiai koncepciójának átfogó és elmélyült ismerete alapján alkalmasak a zeneoktatás eredményeinek megőrzésére és továbbfejlesztésére. Kiművelt elméleti és gyakorlati ismereteiket képesek a zeneoktatás teljes spektrumának, valamint a zenepedagógia elméletének és gyakorlatának szolgálatába állítani. Eredményesen képviselik a magyar zenei nevelés értékeit és sajátosságait nemzetközi összehasonlításban is. Képviselik, tudatosítják és megvédik a Kodály-koncepció értékeit a zenei nevelés intézményes és azon kívüli keretei között. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. Kodály-zenepedagógia szakértő a) tudása Specializált ismeretekkel rendelkezik a magyar népzene kutatási eredményeiről, különös tekintettel Kodály Zoltán etnomuzikológiai tevékenységére. Átfogóan ismeri a népzenei rendszerezés és a népdalelemzés magyar és nemzetközi módszereit. Specializált ismeretekkel rendelkezik a magyar zenetörténet fontosabb zeneszerzőiről, alkotásairól, különösen Liszt és Bartók munkásságáról, valamint Kodály zeneszerzői életművéről és a Kodály, illetve Bartók nemzedékét követő zeneszerző generációk legkiemelkedőbb alkotásairól. Jól tájékozott a XX. századi zenepedagógiai irányzatok és legkiemelkedőbb iskolák tevékenységével kapcsolatban, mélyrehatóan ismeri azok egyedi és közös jellemzőit. Általános pedagógiai és neveléselmélet-tudományi ismeretekkel megalapozott zenepedagógiai tudással rendelkezik. Széleskörű ismeretei vannak Kodály zenepedagógiai koncepciójának a különböző iskola- és képzéstípusokban történő alkalmazási lehetőségeiről. Részletekbe menően ismeri Kodály zenepedagógiai alkotásait. Ismeri a zenepedagógiai tevékenység alapjául szolgáló zeneelméleti hátteret, a különböző zenei stílusokat, műfajokat. Alapvető zenei és technikai ismeretei vannak a zongorajátékról, gyakorlatban elsajátította a zongora szólórepertoár könnyebb műveinek egy részét. Magas szinten ismeri a szóló-, kamara- és a kóruséneklés alapjául szolgáló énektechnikát, gyakorlatban megismerte a középnehéz szólóénekes és nehezebb kamaraénekes, valamint énekkari irodalom legjelentősebb műveinek egy részét. Alapvető énekkari vezénylési ismeretekkel rendelkezik. Átfogó ismeretei vannak az egyszerűbb kórus- és zenekari partitúrák felépítéséről, az azok zongorán történő megszólaltatásához szükséges rendezőelvekről. b) képességei Népzenei ismereteit a zenepedagógiai szempontok figyelembe vételével hatékonyan alkalmazza saját nemzeti kultúrájához tartozó népzene rendszerezésében. Összefüggéseiben látja a magyar és az egyetemes zenetörténet, illetve zeneirodalom stiláris jellemzőit. Képes önállóan elemezni Kodály zeneműveit, érti a Kodály és Bartók által képviselt XX. századi „új magyar zene” stílusbeli sajátosságait. Képes zenepedagógiai munkájában a kodályi elvekre épülő zenepedagógiai gyakorlat eredményeit hasznosítani, valamint saját pedagógiai eszközöket, esetleg hatékony tanítási módszereket kialakítani. Kodály énekgyakorlatait stílusérzékenységgel és meggyőző zeneiséggel képes megszólaltatni és másokkal elsajátíttatni, e gyakorlatokat pedagógiai munkájában szisztematikusan használja. Képes hallás után felismerni, lejegyezni, valamint memorizálni különböző könnyebb zenei anyagokat. Képes egyszerűbb kórus- és zenekari partitúrák átlátására, zongorán történő megszólaltatására. Képes könnyebb zongoraművek, zongorakíséretek, illetve pedagógiai művek zongorán történő megszólaltatására. Képes középnehéz szólóénekes, valamint kamaraénekes és énekkari művek előadásában való részvételre. Énekkari vezénylési ismereteit zenepedagógiai tevékenysége során hatékonyan alkalmazza. c) attitűdje Nyitott szemlélettel közelít más zenei kultúrák tradicionális zenéihez, jó ízléssel és zenei érzékenységgel bővíti saját és mások repertoárját. Pedagógiai és művészi tevékenysége során a magyar zeneszerzés, illetve a magyar zene egészének kiemelt szerepet ad. Kreatívan ötvözi a különböző zenepedagógiai irányzatok gyakorlati eredményeit, tanítási szituációban a zenei célok maximális figyelembevételével mindig rugalmasan választja ki a legmegfelelőbb módszereket. Zenepedagógiai munkáját előadóművészi hitelesség jellemzi. Kritikai megértéssel viszonyul a zeneirodalom történeti és kortárs alkotásaihoz, valamint a különböző zenei előadói gyakorlatokhoz, konkrét művészeti produkciókhoz. Törekszik a vokális előadó-művészeti tevékenységben való rendszeres részvételre. d) autonómiája és felelőssége A népzenei dalkincsből művészi érzékenységgel választja ki az iskolai zenei nevelés céljainak eléréséhez esztétikai és pedagógiai szempontból alkalmas repertoárt. A magyar népzenekutatás eredményeit szakszerűen, magas színvonalon közvetíti mások számára. Felelősséget érez a magyar zene kiemelkedő alkotásainak nemzetközi terjesztésére. Pedagógiai munkáját folyamatosan magas fokú művészi teljesítmény jellemzi. Szakszerűen és autentikusan közvetíti a kodályi zenepedagógia egyetemes értékeit. Folyamatosan figyelemmel kíséri a zenepedagógiával kapcsolatos tudományos élet eseményeit, valamint a megjelenő nemzetközi publikációkat. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők 9.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: a zeneművészet elméleti és történeti háttere 20-50 kredit; zenepedagógia 10-38 kredit; Kodály zeneszerzői és zenepedagógiai munkássága 5-15 kredit; vokális és hangszeres előadó-művészet 20-50 kredit. 9.1.2. A képző intézmény által ajánlott speciális ismeret kreditaránya a képzés egészén belül a diplomamunka elkészítésével együtt legalább 30 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez legalább egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlatra követelményei A felsőoktatási intézmény tantervében meghatározott iskolai gyakorlat. 9.4. A képzést megkülönböztető speciális jegyek A képzés elsősorban külföldi hallgatók részvételével, idegen (angol) nyelven folyik. |