Vállalkozások számvitele szakközgazdász szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen VÁLLALKOZÁSOK SZÁMVITELE SZAKKÖZGAZDÁSZ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve vállalkozások számvitele szakközgazdász szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület gazdaságtudományok 4. A felvétel feltételei - szöveges Gazdaságtudományok képzési területen legalább alapképzésben szerzett végzettség és közgazdász szakképzettség.
Képzési idő 2 Kreditek száma 60 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben A képzés célja: Számvitel területén dolgozók és vezetők, illetve gazdasági vezetők továbbképzése. A szakirányú továbbképzése a munkáltatók részére közvetlenül is hasznosítható ismereteket, alkalmazható módszereket nyújt. A szak alapvető tananyagát és számviteli és a számviteli információs rendszerre támaszkodó elemzési, értékelési eljárások, számítástechnikai adatfeldolgozási módszerek ismertetése képezi.
Elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek: A vállalkozások számvitele szakközgazdász szakirányú továbbképzésen végzettek ismerik szakirányú továbbképzésen végzettek ismerik:
- a legfontosabb gazdasági-jogi előírásokat (jogszabályok, egyezmények, egyéb előírások); - a jogszabályhoz való hozzáférés módszereit, technikai eszközeit; - a szervezetek belső rendjének, szabályzatának jogi kereteit; - a marketing funkció tartalmát, szerepét, a marketing mix elemeit és tartalmát, a marketing stratégia kialakításának folyamatát; - az innováció, a logisztikai rendszer vállalati működését, folyamatait, alkalmazott módszereit; - a vezetők helyét, szerepét a szervezetekben, a vezetői munka összetevőit, a döntéshozatalt és a vezetés feladatrendszerét; - a legjellemzőbb EU-s szabályokat és iránymutatásokat a vállalkozások működésében; - az EU legfontosabb intézményeit, azok jogállását, hatáskörét; - a pénzügyi ismeretek és a jövedelemelosztási folyamatok rendszerét; - a pénz- és hitelgazdálkodási folyamatok lebonyolítását és a pénzügyi döntések előkészítését; - az alapvető pénzügyi, gazdasági számításokat és közreműködnek a befektetések gazdasági értékelésében; - az adóbevallások elkészítését, az adókötelezettséggel, az adó-, járulék- és illetékbefizetési kötelezettségekkel kapcsolatos feladatokat; - az adott pénzügyi és számviteli területre vonatkozó hatályos jogszabályokat; - a számviteli alapelveket, a beszámolási és könyvvezetési kötelezettség teljesítésének szabályait, a beszámolók részeit; - a gazdasági események fajtáit, azokat analizálják, rögzítik, felmérik hatásukat, felismerik a könyvelés technikai megoldásait; - a számlasoros és idősoros könyvelést, összeállítják a főkönyvi kivonatot, ellenőrzik az összefüggéseket; - az értékelés módjait, az értékelési elveket és eljárásokat, közreműködnek a vagyon értékelésében; - az eredmény-megállapítás módszereit és alkalmazzák azokat; - a mérleg tartalmát, tagolását, részletezését, összeállítják a mérleg egy-egy részletét; - az eredmény-kimutatás két változatát, összefüggéseinek ismeretében közreműködnek a kiegészítő melléklet és az üzleti jelentés összeállításában; - a számviteli előírások és az adóalap megállapításának összefüggéseit, közreműködnek a könyvvizsgálat lebonyolításában, letétbe helyezésében és közzétételében; - a számviteli törvény előírásait, érvényesítik a számviteli alapelveket, a számviteli standardokat; - az egyes eszközöket és egyes forrásokat, felismerik azok csoportjait, nyilvántartását, helyét a mérlegben, azok értékelését, az értékelés alátámasztását, bizonylatolását; - az eredmény-megállapítás módszereit, definiálják az eredménykategóriákat, értelmezik az eredmény-kimutatás információit, minősítési kritériumait; - a vezetői információt alátámasztó számvitel feladatait, a vezetői számvitellel szemben támasztott követelményeket, a vezetői számvitel kialakításának lehetőségeit; - az adatfeldolgozás tartalmi követelményeit, mint bizonylatok, kódszámok, törzsadatok, forgalmi adatok, adatbázisok, inputok, outputok, mozgásnemek, tranzackiók stb.; - a számviteli információs rendszerek megoldására kialakult módszereket; - a számviteli alrendszer felépítését, az analitikus és a szintetikus modulokat, azok kapcsolatát, input-output igényeit; - a beszámolóból számítható mutatókat, önállóan elemzik, értékelik a pénzügyi és jövedelmi helyzet alakulását; - a teljesítéseket a vállalkozás szintjén és a különböző üzletágaknál (termelés, szolgáltatás, kereskedelem) az eszközökkel és humán erőforrásokkal való gazdálkodást, a készletgazdálkodást, minősítik a követeléseket; - az ellenőrzés fogalmát, tartalmát, típusait és főbb jellemzőit; - a vállalkozás vezetését, a vállalati kockázatok felmérését, értékelését és kezelését; - a belső ellenőrzés rendszerét, tisztában vannak a vállalati kontrollok rendszerével, belső (internal) audit tevékenységével; - az ellenőrzés általános módszertanát és képesek megszervezni az ellenőrzés folyamatát, végrehajtják a belső (internal) audit feladatait; - a statisztikai adatok feldolgozási módszereit, feldolgozzák a statisztikai adatokat, majd statisztikai csoportosításokat és összehasonlításokat végeznek, viszonyszámokat és átlagokat számítanak, értelmezik azokat; - a korszerű és a feladathoz igazodó számítógépes munkakörnyezet kialakítását, a szakmai feladat eszközeként kezelik a személyi számítógépet, használják az alkalmazói szoftvereket (szövegszerkesztő, prezentációs és táblázatkezelő); - az internet használatát, alkalmazzák a böngészési és levelezési technikákat; - a pénzügyi, számviteli, ügyviteli számítógépes rendszereket, struktúrákat, rendszerelemet, alrendszert, folyamatot és alkalmazzák azokat; - az információselmélet legfontosabb fogalmait (közlemény, ismeret, információ, hír, adat, kód), legfontosabb ismérveit, a vele szemben támasztott követelményeket, figyelemmel kísérik a rendszerfejlesztés életciklusait és azt a munkájukban felhasználják; - a személyközi kommunikációban elfogadott csatornákat, megoldásokat és befolyásolási, illetve motivációs technikákat, előmozdítják az üzleti tárgyalások és alkufolyamatok kölcsönösen eredményes lefolyásait; - az üzleti (reklám-, biztosítási, bank-, tőzsde-, adó-, számviteli, nemzetközi, EEM, informatikai stb.) etika elfogadott normáit és munkájuk során figyelembe veszik és kamatoztatják azokat; - környezetüket és célirányosan formálják, fejlesztik azt, részt vesznek az üzleti problémák és konfliktusok hatékony megoldásában, eligazodnak az EU intézmény- és szabályrendszerében, Magyarország és más tagországok érdekviszonyaiban; - a pénzügyi és finanszírozási tervek összeállításának elveit, információt gyűjtenek és közreműködnek a pénzügyi és finanszírozási tervek összeállításában; - az adózással összefüggő anyagi és eljárási jogviszonyokat meghatározó jogforrásokat és tevékenységük során alkalmazzák őket, közreműködnek elkészítésében, részt vesznek a nyilvántartások vezetésében; - a pénz- és hitelgazdálkodási folyamatok szabályozását, részt vesznek a pénz- és hitelgazdálkodási folyamatok szabályozásában és végrehajtásában, közreműködnek a bankszámlák közötti elszámolások lebonyolításában, a fizetési módok alkalmazásában, a belföldi és nemzetközi fizetési forgalomban; - a speciális pénzügyi ügyletek lebonyolítását és részt vesznek azok lebonyolításában, közreműködnek a pénzügypiaci elemzési feladatok megvalósításában.
A vállalkozások számvitele szakközgazdász szakirányú továbbképzési szakon végzettek képesek és alkalmasak:
- a szakterületnek és a gyakorlati elvárásoknak megfelelő követelmények teljesítésére (számvitel, pénzügy, adózási, controlling, informatika, menedzsment); - a vállalkozás területén az egyes ügyletek kockázati szintjének felmérésére, elemzésére; - önálló feladatmegoldásra, a döntések előkészítésére, koordinálásra, projektek menedzselésére; - a megfelelő gyakorlati tapasztalatok birtokában vezetői pozíciók betöltésére; - a controlling rendszer felhasználásával a vállalkozás tevékenységéből adódó információk elemzése során a kockázatok felmérésére, azok előre jelzésére; - a gazdálkodási (számviteli, pénzügyi, adózás, statisztikai, ellenőrzési) stratégiai és operatív kontrolling módszerek értelmezésére és alkalmazására; - a pénzügyi és vezetői számvitel fogalmának, a nemzetközi és az EU ismereteknek, a controlling rendszer folyamatainak értelmezésére és azokat munkájuk során alkalmazni tudják.
Személyes adottságok, készségek: - döntésképesség, - megbízhatóság, precizitás, - felelősségtudat, - problémamegoldó képesség (probléma felvetése, meghatározása, megoldási alternatívák, a legjobb megoldás kiválasztása), - tervezési és értékelési képesség, - információgyűjtő és -rendszerező képesség, - elemző készség, - logikus gondolkodás, - kreativitás, - ellenőrzőképesség, - kapcsolatteremtő készség, - hatékony kommunikációs képesség, - prezentációs képesség.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A szakon végzettek a szakképzettség birtokában vállalkozások tulajdonosaként, menedzsereiként vagy leendő vállalkozókként vállalkozásukat hatékonyan, gazdaságosan tudják működtetni, a megszerzett ismereteiket vállalkozások számviteli területén tudják hasznosítani.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték - Pénzügy, számvitel: 32 kredit - Pénzügyi és gazdasági elemzés, ellenőrzés: 12 kredit - Adózás: 6 kredit - Informatika: 5 kredit 9. A szakdolgozat kreditértéke 5 kredit |