Gyártásszervező felsőoktatási szakképzés
GYÁRTÁSSZERVEZŐ FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS 1. A felsőoktatási szakképzés megnevezése: gyártásszervező felsőoktatási szakképzés (Production Assistant) 2. A szakképzettség oklevélben történő megjelölése - szakképzettség: felsőfokú gyártásszervező asszisztens - szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Production Assistant 3. Képzési terület: művészet 4. A felsőoktatási szakképzettséggel legjellemzőbben betölthető FEOR szerinti munkakörök: 3715 kiegészítő filmgyártási és színházi foglalkozású 3719 egyéb művészeti és kulturális foglalkozású 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A felsőoktatási szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit - A felsőoktatási szakképzés orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék). - Az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama teljes idejű képzésben: 1 félév, legalább 560 óra. - A képzési terület szerinti továbbtanulás esetén beszámítandó kreditek száma: legalább 30 kredit. 7. A felsőoktatási szakképzés célja A képzés célja a gyártásszervezés hivatásszerű gyakorlásához a televíziózás, filmkészítés, mozgókép készítés területén gyártásszervező szakasszisztensek képzése, akik film-, televízió- és videostúdiók, valamint produceri irodák számára végeznek gyártásszervezést segítő szakasszisztensi munkát. Szervezőmunkájukkal hatékonyan segítik a produkció létrejöttét Alapfokú szakmai, technikai, gazdasági, pénzügyi, szervezési és jogi ismereteikkel segítik a produkció megvalósításának folyamatát. 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. A gyártásszervező asszisztens a) tudása - Rendelkezik a gyártásszervezéshez kapcsolódó alapvető általános és szakspecifikus, strukturált ismeretekkel. - Alapfokú tudással rendelkezik a gyártásszervezéshez kapcsolódó tevékenységek végzésének körülményeiről, a gyártási folyamatokra, megvalósításra, gyártási tervre vonatkozóan. - Alkalmazásorientált ismeretekkel és gyakorlati tapasztalattal rendelkezik a gyártásszervezés egyes részei, továbbá az adott művészeti ág és más művészeti ágak, illetve más szakterületek közötti kapcsolódási pontokról. - Alapfokú tudással rendelkezik televíziós és filmszakmai technikákról, valamint a vágó, az operatőri, a hang, a látvány, az utómunka és a dramaturgia területén. - Átlátja szakmájának munkavállalással kapcsolatos szabályait, előírásait, tevékenységi köreit. - Tisztában van a gyártásszervezés etikai, alapvető jogi kérdéseivel. - Tárgyalástechnikai ismeretekkel rendelkezik. - Ismeri a mozgókép és a média területéhez kapcsolódó kommunikációs feladatokat. b) képességei - Képes a gyártásszervezés feladatainak megoldására, a szükséges módszerek és eszközök kiválasztására, alkalmazására. - Képes tudását fejleszteni és ehhez alkalmazni a tudásszerzés, önfejlesztés különböző módszereit és a megfelelő információs és kommunikációs eszközöket. - Tevékenysége során képes a gyártásszervezés szereplőivel, szakmai, technikai képviselőivel hatékonyan együttműködni. - Képes a vezetők munkáját segítő asszisztensi feladatok ellátására és a munkavállalással kapcsolatos önálló döntésekre. - A gyártásszervezés etikai elvárásait és alapvető jogi szabályait a gyakorlatban alkalmazza. - Képes a mozgókép és a média területén lévő gyakorlat során rutin szakmai problémák azonosítására. c) attitűdje - Elkötelezett a minőségi gyártásszervezési munkavégzés mellett. - Nyitott a gyártásszervezés elméleti alapjainak, módszereinek, új eredményeinek, innovációinak megismerésére. - Együttműködésre törekszik a gyártásszervezés és más szakterületek szereplőivel. - A gyártásszervezéssel kapcsolatos munka szabályait, előírásait elfogadja. - Elfogadja szakmája társadalmi szerepét, értékeit. - Gyártásszervezési oldalról törekszik csapatmunkában a különböző projektek megvalósításának segítésére. d) autonómiája és felelőssége - Felelősséget érez saját és az általa vezetett szakmai csoport munkájáért, eredményeiért és kudarcaiért. - Kötelességének érzi a folyamatos önképzést, és szakmai téren önreflexióra törekszik. - Szakmai együttműködések során tisztában van kompetenciájának határaival. - A munkahelyi elvárásoknak megfelelően önállóan végzi munkáját. - Döntéseit a szakterület etikai, a szakma alapvető jogi szabályainak figyelembevételével hozza meg és felelősséget vállal azokért, valamint a produktumok tartalmáért. - Tiszteletben tartja mások szellemi értékeit, szakmai eredményeit. 8. A felsőoktatási szakképzés moduljai és azok kreditértékei - valamennyi felsőoktatási szakképzés közös kompetencia modulja: 12 kredit; - a képzési terület szerinti közös modul: 21 kredit; - a szakképzési modul: 87 kredit, amelyből az összefüggő szakmai gyakorlat: 30 kredit. 9. A felsőoktatási szakképzés összefüggő szakmai gyakorlatának követelményei A szakmai gyakorlóhelyeket - a képzés minőségi alapelveit figyelembe véve - a felsőoktatási intézmény jelöli ki. A szakmai gyakorlat külső szakmai gyakorlóhelyen, intézményben, erre alkalmas vállalkozásoknál vagy felsőoktatási intézményi gyakorlóhelyen teljesítendő. 10. Idegennyelvi és szaknyelvi követelmények Alapszintű szakmai idegennyelvtudás, melynek a követelményeit a felsőoktatási intézmény a szakképzési programban határozza meg. 2. KÉPZŐMŰVÉSZETI FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS 1. A felsőoktatási szakképzés megnevezése: képzőművészeti felsőoktatási szakképzés (Fine Art Theory) 2. A szakképzettség oklevélben történő megjelölése - szakképzettség: - felsőfokú képzőművész-asszisztens könyvműves szakirányon - felsőfokú képzőművész-asszisztens bútorműves és műtárgyvédő szakirányon - szakképzettség angol nyelvű megjelölése: - Typograhic-assistant - Assistant in Furniture Production and Work of Art Protection - választható szakirányok: könyvműves, bútorműves és műtárgyvédő 3. Képzési terület: művészet 4. A felsőoktatási szakképzettséggel legjellemzőbben betölthető FEOR szerinti munkakörök 2722 képzőművész 2729 egyéb alkotó- és előadó-művészi foglalkozású (felsőfokú képzettséghez kapcsolódó) 2719 egyéb művészeti és kulturális foglalkozású 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A felsőoktatási szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit - A felsőoktatási szakképzés orientációja: gyakorlat-orientált (60-70 százalék). - Az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama teljes idejű képzésben: 1 félév, legalább 560 óra; részidős képzésben a szakmai gyakorlat hat hét, legalább 240 óra; részidős képzésben az összefüggő gyakorlat időtartama három hét. - A képzési terület szerinti továbbtanulás esetén beszámítandó kreditek száma: legalább 30 kredit. 7. A felsőoktatási szakképzés célja A felsőoktatási szakképzés célja a szakirány szerinti speciális szaktudással rendelkező - könyvműves képzése, aki képes tömegtermelésre és egyedi kivitelezésre alkalmas papíralapú dokumentumok, tárgyak, dobozok, tokok, tárolóeszközök tervezésére és készítésére, különféle tradicionális, szükség szerint muzeális technikákkal, hagyományos eszközökkel, kézműves módszerekkel történő könyvek kötésére; - bútorműves képzése, aki a bútorműves és műtárgyvédő művészi, művészettörténeti, rajzi, plasztikai, színtani és manuális kultúrával rendelkezik és képes belső terek és téregyüttesek bútorzatának, berendezési és használati tárgyainak tervezésére, ábrázolására, elkészítésére, továbbá, akik specializált tudásukat használva autonóm művészeti produktumok, projektek elkészítésében asszisztensi szerepet vállalhatnak. 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. A képzőművész asszisztens a) tudása - Rendelkezik a képzőművészethez kapcsolódó alapvető és szakspecifikus, strukturált ismeretekkel, mind a gyakorlati műtermi munka, mind az elméleti, művészettörténeti vonatkozásokkal. - Alapvető tudással rendelkezik, a képzőművészetben végzett tevékenységek alapjául szolgáló anyagokról, technikákról, (festészeti, szobrászati, grafikai eljárásokról, vizualitásban használt új technikai médiumokról), valamint a tevékenységek végzési körülményeiről: műtermekről, műhelyekről. - Alkalmazásorientált ismeretekkel és gyakorlati tapasztalattal rendelkezik a képzőművészet egyes specializált részei, továbbá a képzőművészet és más művészeti ágak, más szakterületek közötti kapcsolódási pontokról. - Tisztában van a képzőművészet etikai, alapvető jogi, szerzői jogi kérdéseivel. b) képességei - Képes a képzőművészet szakmai feladatainak megoldására, a szükséges módszerek és eszközök, kiválasztására, alkalmazására, munkájának térbeli, technikai képi, vagy sík felületen történő vizuális megjelenítésére. - Képes képzőművészetről való tudását, mind gyakorlati, mind elméleti megközelítésben fejleszteni és ennek elérése érdekében megfelelően használni a rendelkezésre álló technikai feltételeket, képzőművészeti alkotások létrehozására alkalmas infrastruktúrát, az információs és kommunikációs eszközöket. - Gyakorlati tevékenysége során képes a különböző művészeti ágak szereplőivel hatékonyan együttműködni, az autonóm képzőművészek mellett asszisztensként dolgozni. - Képes a munkavállalással kapcsolatos önálló döntésre. - A képzőművészet etikai elvárásait és alapvető jogi, szerzői jogi szabályait a gyakorlatban alkalmazza. - Képes művészeti tevékenységük környezet- és egészségtudatos megszervezésére, végzésére, ennek keretében a munkakörnyezet biztonságos kialakítására és a megfelelő eszközök, anyagok, a megfelelő (védő)eszközök megválasztására, alkotásaik révén a társadalom szellemi, lelki egészségéhez való hozzájárulásra. c) attitűdje - Elkötelezett a minőségi képzőművészeti munkavégzés mellett. - Nyitott a képzőművészet elméleti alapjainak (mind a technéhez, mind a művészettörténethez tartozó), módszereinek, a vizuális kultúra új eredményeinek, innovációinak megismerésére. - Együttműködésre törekszik autonóm módon alkotó képzőművészekkel, más művészeti ágak, szakterületek szereplőivel. - A képzőművészeti tevékenység munkavállalással kapcsolatos szabályait, előírásait elfogadja. - Elfogadja a képzőművészet társadalmi szerepét, értékeit. d) autonómiája és felelőssége - Felelősséget érez képzőművészeti munkájáért, eredményeiért, kudarcaiért, akkor is, ha tevékenységét önállóan, és akkor is, ha egy csoport tagjaként végzi. - Kötelességének érzi a folyamatos képzőművészeti (ön)képzést. - Képzőművészeti tevékenységében (akkor is, ha egy nagyobb projekt részfeladatát végzi) önreflexióra törekszik. - Képzőművészeti produktumok, produkciók létrehozása során tisztában van kompetenciájának határaival. - Beosztásához tartozó elvárásoknak megfelelően önállóan végzi munkáját. - Döntéseit a képzőművészet etikai, alapvető jogi, szerzői jogi szabályainak figyelembevételével hozza meg, és azokért felelősséget vállal. Tiszteletben tartja mások szellemi értékeit, szakmai eredményeit. 7.1.2.A szakirányokon szerezhető további sajátos kompetenciák 7.1.2.1. A könyvműves szakirányon továbbá a képzőművész asszisztens a) tudása - Felkészült tömegtermelésre és egyedi kivitelezésre alkalmas papíralapú dokumentumok, tárgyak, dobozok, tokok, tárolóeszközök tervezésére és készítésére. - Tud különféle tradicionális, szükség szerint muzeális technikákkal, hagyományos eszközökkel, kézműves módszerekkel könyvet kötni. - Papíröntést, merítést és festést végez. - Adott papíralapú tárgy, metszet, grafika, térkép, fotó, könyv állapotát, sérüléseit képes felmérni, okát felismerni, restaurálási dokumentációt készíteni, tárgyfotózni, vizsgálatokat végezni, restaurálási tervet készíteni. - Tud egyedi kötésű könyvet tervezni és elkészíteni ismeretei alapján. - Állapotmegőrző javításokat, kötésjavítást, alapszintű restaurálást végez. - Tud szakrajzot készíteni, ornamentikát másolni, tervezni. - Ismeri a nemes grafikai eljárásokat, a magas, a mély, a sík, és az átnyomó technikák közötti különbséget. - Jártas a különböző papír alapú tárgyak és könyvek készítési technikájának, anyagának, korának felismerésében. - Jártas a legkorszerűbb információs és kommunikációs eszközök és módszerek használatában. - Ismeri a könyvműves és restaurátori vállalkozás szabályozóit, jogszabályait, etikai előírásait, valamint a restaurátor szakma alkalmazásának fontosabb szakmai és pénzügyi feltételeit. - Tisztában van a szakma gyakorlati és technikai, eszköz és finanszírozási, adózási alapjaival, a kivitelezések alapelveivel, a tevékenységek elemzésének módszertanával, dokumentálásával. - Ismeri a gyakorlati és az etikai folyamatok irányításának, szervezésének, kivitelezésének, működtetésének alapelveit, módszereit. - Ismeri a kiadványtervezés célját, szerepét, jelentőségét, az összeállításának leghatékonyabb, lehetőleg leggazdaságosabb módozatait és azok gyakorlati megvalósításait. - Ismeri a korszerű tervezési eljárásokat, az információs és a kommunikációs technikákat, és azok alkalmazását a gyakorlati életben is. - Ismeri a szakmai projektek tervezésének, szervezésének alapjait, a projekthez szükséges, a tervezést meggyorsító, elősegítő informatikai eszközök korszerű használatát, illetve a korszerű nyomdatechnikai előkészítést, és a kivitelezések, nyomtatások legújabb módozatait. b) képességei - Jártas a nemes grafikai eljárásokban, ismeri a gyakorlati kivitelezést a magas, a mély, a sík, és az átnyomó technikákban. - Képes a különböző papír alapú tárgyak és könyvek készítésére, állagmegóvására, közreműködik a restaurálásban. - Képes általános állapotfelmérésre, restaurátori, múzeumi asszisztensi, könyvtári állományvédelmi feladatok ellátására. - Képes magasnyomással sokszorosított grafikai vagy könyvillusztráció esetében egy nyomdai, illetve rotációs magasnyomást (esetleg egy nyomdai klisényomást), fametszetet, linómetszetet szakszerűen megkülönbözetni. - Képes klasszikus grafikai technikák használatára (fametszet, rézkarc, linómetszés, litográfia), védőborító, címlap, kiadvány tervezésére, illusztráció készítésére. - Képes kiállítások anyagának technikai előkészítésére. 7.1.2.2. A bútorműves és műtárgyvédő szakirányon továbbá a képzőművész asszisztens a) tudása - Művészi, művészettörténeti, rajzi, plasztikai, színtani és manuális kultúrával rendelkezik. - Átlátja a bútortörténeti stílusokat, elkészítésük korabeli faipari technikai lehetőségeit, használt anyagait, valamint a mai kor követelményeinek megfelelő faipari szakipari gyártástechnológiáját, a gyártás során használt anyagokat. - Jártas a szakma feladatainak megoldása során a tervezésben és a lebonyolításban, a megfelelő módszerek és eszközök kiválasztásában. - Jártas a legkorszerűbb információs és kommunikációs eszközök és módszerek használatában. - Ismeri a kereskedelmemmel kapcsolatos konkrét megbízások teljesítésének, illetve kivitelezés szervezésének szakmai alapkritériumait. b) képességei - Képes belső terek és téregyüttesek bútorzatának, berendezési és használati tárgyainak tervezésére, ábrázolására, elkészítésére. - Képes munkaterülete, továbbá a mások által régebben készített berendezési tárgyak javítására, melyet tevékenységi területéhez tartozó körben készítettek el (alkatrészcsere, törés, kopás helyreállítása, bizonyos darabok pótlása, felújítása, felületkezelése). - Képes műtárgyvédelmi területen tervezési és gyakorlati feladatok megoldására önálló vállalkozóként is. - Képes bútorok és bútorzatok tervezésére, kivitelezésére vagy a kivitelezés irányítására. - Képes kereskedelmi forgalomban lévő, műtárgyként nem nyilvántartott bútorok felújítására, állagmegóvására. - Képes segédrestaurátori (asszisztensi) feladatkör ellátására, szakrestaurátori szakmai vezetés mellett. 8. A felsőoktatási szakképzés moduljai és azok kreditértékei - valamennyi felsőoktatási szakképzés közös kompetencia modulja: 12 kredit; - a képzési terület szerinti közös modul: 21 kredit; - a szakképzési modul: 87 kredit, amelyből az összefüggő szakmai gyakorlat: 30 kredit és a szakirány szerinti modul: 57 kredit. 9. A felsőoktatási szakképzés összefüggő szakmai gyakorlatának követelményei: A szakmai gyakorlóhelyeket - a képzés minőségi alapelveit figyelembe véve - a felsőoktatási intézmény jelöli ki. A szakmai gyakorlat külső szakmai gyakorlóhelyen, intézményben, erre alkalmas szervezetnél, vállalkozásoknál vagy felsőoktatási intézményi gyakorlóhelyen teljesítendő. 10. Idegennyelvi és szaknyelvi követelmények Alapszintű szakmai idegennyelvtudás, melynek a követelményeit a felsőoktatási intézmény a szakképzési programban határozza meg. |