Színházi rendezőasszisztens felsőoktatási szakképzés
SZÍNHÁZI RENDEZŐASSZISZTENS FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS 1. A felsőoktatási szakképzés megnevezése: színházi rendezőasszisztens felsőoktatási szakképzés (Stage Directing Assistant) 2. A szakképzettség oklevélben történő megjelölése - szakképzettség: felsőfokú színházi rendezőasszisztens - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Stage Directing Assistant 3. Képzési terület: művészet 4. A felsőoktatási szakképzettséggel legjellemzőbben betölthető FEOR szerinti munkakörök: 3712 segédrendező; 3719 egyéb művészeti és kulturális foglalkozású 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A felsőoktatási szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit - A felsőoktatási szakképzés orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék). - Az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama teljes idejű képzésben: 1 félév, legalább 560 óra. - A képzési terület szerinti továbbtanulás esetén beszámítandó kreditek száma: legalább 30 kredit. 7. A felsőoktatási szakképzés célja A képzés célja színházi szakemberek képzése, akik a színházi munkafolyamatok pontos ismeretének elsajátításával elméleti és gyakorlati szinten egyaránt képesek lesznek önálló színházi előadásokban a próbafolyamat munkamenetét átlátni, megszervezni, támogatni, valamint egyéb szakmaspecifikus feladatokat ellátni, továbbá az előadások játszása során a rendezőt helyettesíteni, felújító és beugrópróbákat tartani, az előadás minőségére ügyelni. A képzés során elsajátított kompetenciák, tudáselemek és megszerezhető ismeretek, illetve személyes adottságok és készségek birtokában, mint a rendező melletti művészeti munkatárs, képesek megfelelni a színházi szakmai elvárásoknak. 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. A színházi rendezőasszisztens a) tudása - Átfogóan ismeri a vizuális művészetek rendszerét, felépítését, stílusjegyeit, alkalmazásának alapszabályait. - Alapszinten ismeri a klasszikus és kortárs drámatörténetet. - Alapfokon tisztában van a dramaturgia szabályrendszerével. - Alapfokú ismeretei vannak a zenei összefüggésekről, zenetörténetről, a meghatározó zeneszerzőkről és életművükről. - Alapfokú ismeretei vannak a rendezés és a szcenika terén. - Színházi üzemtan és menedzsment ismeretekkel rendelkezik. - Elméleti tudása és gyakorlati tapasztalata biztosítja a színházi struktúra ismeretét. - A próbafolyamat és dokumentációk ismerete mellett rendelkezik egyéb színházi szakmaismerettel (súgó, ügyelő), ismeri a színház gyakorlati működését. b) képességei - Képes a színházi tevékenységben, mint csapatmunkában való kreatív részvételre. - A színházi próba során a színészek játékát akadályozó, véletlenszerűen felmerülő technikai akadályokat felismeri és a probléma természetének megfelelően azonnal intézkedik. - Képes a közreműködő művészek és műszaki szakemberek munkájának összehangolására, a próbafolyamat koordinálására, javaslattételre a felmerülő fegyelmi, illetve jutalmazási kérdésekben. - Képes a színház vezetőit segíteni a repertoár, műsorrend kidolgozásában, költségvetések tervezésében. - Hatékonyan képes kommunikálni a színházi kollégákkal, felismerve és érzékenyen kezelve a színházban, illetve az aktuálisan próbált színdarabban betöltött munkájuk milyenségét, rangját, szerepét, adekvát módon kommunikál a rendezővel és közvetlen kreatív munkatársaival, a főszereplőkkel, mellékszereplőkkel, az egyes technikai szakmaterületek képviselőivel. - A próbafolyamattal járó összes, szükséges találkozást képes hatékonyan megszervezni, lebonyolítani (próbatábla összeállítása, részpróbák egyeztetése, szakmai konzíliumok szervezése). - Képes teljes tartalmában megérteni és alkalmazni a színházi szaknyelvet magyar és legalább egy idegen nyelven egyaránt. - Képes a színházi működést, a produkció létrejöttét segíteni. c) attitűdje - Igényes és önkritikus saját tudásával szemben, fejleszti színházi és színház-technológiai ismereteit. - A színházi próbák által igényelt szerteágazó munkavégzés teljességére ügyel, annak minden részletére kiterjed a figyelme. - A színházban történő művészi munka során felmerülő konfliktushelyzeteket elfogulatlanul, előítélet-mentesen kezeli. - A próba- és előadás-szituációkat kreativitással, rugalmasan és empátiával kezeli. - Betartja a színházi szakma etikai normáit. - A különböző, szélsőséges karaktereket toleranciával kezeli. - Törekszik arra, hogy színházi produkciók alkotócsapatának tagja legyen, munkájával új színházi alkotások létrejöttét segítse. - Nyitott a színházi munkavégzésével kapcsolatos technikai és módszertani újdonságok megismerésére. - Elfogadja, hogy saját munkáját teljes egészében a létrejövő színházi produkciónak, illetve a kreatív munkatársak döntéseinek rendeli alá. d) autonómiája és felelőssége - Felelősséget vállal a színpadi rend és munkafegyelem fenntartásáért. - Önállóan tervezi meg a próbák beosztását, a rendezővel és a közvetlen munkatársakkal konzultálva. - A rendező utasításai szerint önállóan végzi feladatát. - A színházi próba során elhangzott rendezői utasítások mindegyikét nagy pontossággal és körültekintéssel feljegyzi. - Felismeri a színházművészetnek a társadalomban betöltött szerepét, a színdarabok társadalomra tett hatását, kulturális értékét. - Színházi rendezőasszisztensi feladatainak megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns metódust. - Figyelemmel kíséri a színházi előadások munkavédelmi előírásait, ezek próbákon való betartását. - Feladatkörében önállóan intézkedik, és intézkedései következményeiért vállalja a felelősséget. 8. A felsőoktatási szakképzés moduljai és azok kreditértékei - valamennyi felsőoktatási szakképzés közös kompetencia modulja: 12 kredit; - a képzési terület szerinti közös modul: 21 kredit; - a szakképzési modul: 87 kredit, amelyből az összefüggő szakmai gyakorlat: 30 kredit. 9. A felsőoktatási szakképzés összefüggő szakmai gyakorlatának követelményei A szakmai gyakorlat hazai vagy külföldi, nemzeti vagy kiemelt színházban, bábszínházban vagy független társulatnál produkció létrehozásában másodasszisztensként való részvétel a munka előkészület, olvasópróba, bemutató fázisaiban. 10. Idegennyelvi és szaknyelvi követelmények Alapszintű szakmai idegennyelvtudás, melynek a követelményeit a felsőoktatási intézmény a szakképzési programban határozza meg. |