Régi-zene hangszerművész szak
RÉGI-ZENE HANGSZERMŰVÉSZ MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: régi-zene hangszerművész (Early Music Instrumental Performance) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat szakképzettség: okleveles régi-zene művész (csembaló) okleveles régi-zene művész (fortepiano) okleveles régi-zene művész (barokk hegedű) okleveles régi-zene művész (viola da gamba) okleveles régi-zene művész (barokk gordonka) okleveles régi-zene művész (blockflöte) okleveles régi-zene művész (barokk fuvola) okleveles régi-zene művész (barokk oboa) okleveles régi-zene művész (barokk fagott) okleveles régi-zene művész (cornetto) okleveles régi-zene művész (natúrtrombita) okleveles régi-zene művész (natúrkürt) okleveles régi-zene művész (barokk harsona) okleveles régi-zene művész (lant) a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Early Music Performer (Harpsichord) Early Music Performer (Fortepiano) Early Music Performer (Baroque Violin) Early Music Performer (Viola da Gamba) Early Music Performer (Baroque Cello) Early Music Performer (Recorder) Early Music Performer (Baroque Flute) Early Music Performer (Baroque Oboe) Early Music Performer (Baroque Bassoon) Early Music Performer (Cornett) Early Music Performer (Natural Trumpet) Early Music Performer (Natural Horn) Early Music Performer (Baroque Trombone) Early Music Performer (Lute) választható szakirányok: csembaló, fortepiano, barokk hegedű, viola da gamba, barokk gordonka, blockflöte, barokk fuvola, barokk oboa, barokk fagott, cornetto, natúrtrombita, natúrkürt, barokk harsona, lant 3. Képzési terület: művészet 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok: 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: az előadó-művészet alapképzési szak bármely szakiránya és az alkotóművészet és muzikológia alapképzési szak bármely szakiránya, valamint a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti főiskolai szintű zeneművészeti szakok. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit a szak orientációja: kiemelten gyakorlatorientált (70-80 százalék) a diplomamunka készítéséhez (diplomahangversenyhez) rendelt kreditérték: 15 kredit a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit szakirányhoz rendelhető minimális kreditérték: 60 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja hangszerművészek képzése, akik a régi-zenei hangszeres előadó-művészet terén szerzett zenei, technikai, valamint specializált elméleti ismereteik birtokában képesek professzionális szintű hangszeres régi-zenei előadó-művészeti tevékenység végzésére, a zenei, illetve a művészeti és a kulturális élet különböző színterein. Felkészültek a régi-zenei előadó- művészeti kutatásba történő bekapcsolódásra, valamint tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. A régi-zene hangszerművészek a) tudása Specializált ismeretekkel rendelkezik a régi-zenei hangszeres előadó-művészettel kapcsolatos zenei elméleti, történeti háttérről, a zeneirodalom fontosabb régi-zenei alkotásairól. Mélyreható ismeretekkel rendelkezik a régi-zenei notációról és a zenemű-közreadás eszközeiről, módszereiről. Specializált ismeretekkel rendelkezik a zenei előadó-művészeti, illetve a szólóművészi tevékenységgel kapcsolatos menedzsment elveiről, szempontjairól és szerzői jogról. Magas szinten ismeri a régi-zenei hangszeres előadó-művészetre vonatkozó etikai szabályokat. Specializált ismeretekkel rendelkezik barokk és bécsi klasszikus stílusok hangolási rendszereinek elméletéről és azok esztétikai következményeiről, valamint a hangolás gyakorlatának alapjairól. Alapvető ismeretei vannak a vokális hangképzésről és énektechnikáról, a barokk és a bécsi klasszikus ária- és dalrepertoárról. Átfogóan ismeretei vannak a XV-XIX. századig terjedő időszak tánctípusairól, azok zenei előadói praxissal való összefüggéseiről. b) képességei Képes a historikus zeneművek önálló értékelésére, azok stiláris, kompozíció-technikai, esztétikai kontextusában. Helyesen értelmezi a régi-zenei historikus kottaképeket, valamint képes zenemű-közreadási feladatokban való részvételre. Elméleti ismeretei alapján képes saját előadó-művészetével kapcsolatban szóban vagy írásban kifejezni gondolatait. Képes érvényesíteni előadó-művészeti tevékenységének feltételrendszerére, megfelelő körülményeire vonatkozó önálló elvárásait, ennek érdekében hatékonyan, meggyőzően kommunikál. Képes a zenei és kulturális intézményeiben a szakmai illetékességének megfelelő irányítási tevékenységet végezni. Képes alkalmazni a régi-zenei hangszeres előadó-művészet etikai normáit. Hangolási rendszerekkel kapcsolatos ismereteit régi-zenei előadó-művészeti tevékenysége során hatékonyan alkalmazza. Vokális zenei, valamint más historikus művészeti ismereteit a régi-zenei hangszeres előadói gyakorlatban a zenei formálás és ízlés finomítása tekintetében hatékonyan alkalmazza. c) attitűdje Nyitott a zenei előadó-művészeti tevékenységgel kapcsolatos kérdések elméleti megközelítésére. Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul a különböző historikus zenei irányzatokhoz, művekhez. Nyitott saját előadó-művészeti tevékenységének szélesebb társadalmi körben történő megismertetésére. A régi-zenei hangszeres előadó-művészet etikai normáit betartja. Régi-zenei hangszeres előadóművészi tevékenysége mellett nyitott az azzal szorosan összefüggő más zenei vagy társművészeti tevékenységekben való részvételre. d) autonómiája és felelősség A régi-zenei előadó-művészettel kapcsolatos ismereteit elméleti háttérismeretek közvetítésével is megosztja másokkal. Folyamatosan, a saját előadó-művészeti tevékenységének területén túl is figyelemmel kíséri a zenei élet eseményeit, a zenei multimédiás-, kotta- és könyvkiadást, az írásos zenei publikációkat. A zenei és kulturális életben képviseli a historikus zenei irányzat értékeinek terjesztését. A régi-zenei előadó-művészeti tevékenységéhez kapcsolódó forráskutatást önállóan végzi. Törekszik előadó-művészeti produkciói célközönségének kiválasztására, a produkciók célközönséghez történő eljuttatására, a közönségnevelésben való részvételre. Elkötelezett a régi-zenei előadó-művészet etikai normái iránt. 8.1.2. A szakirányokon szerezhető további sajátos kompetenciák 8.1.2.1. A csembaló, a fortepiano, a barokk hegedű, a viola da gamba, a barokk gordonka, a blockflöte, a barokk fuvola, a barokk oboa, a barokk fagott, a cornetto, a natúrtrombita, a natúrkürt, a barokk harsona, a lant szakirányon továbbá a régi-zene hangszerművész a) tudása Behatóan ismeri a szakirány szerinti régi-zenei hangszerjátékhoz tartozó zenei tudáselemeket, technikai eszköztárat. A szakirány szerinti régi-zenei hangszerjátékra vonatkozóan széleskörű, általános és specializált, stílus-, műfaj- és előadásmód-ismerete van. Szerteágazó ismeretei vannak a színpadi szereplés sajátos követelményeiről. Beható ismereti vannak a szakirány szerinti régi-zenei hangszer történetéről, típusairól, felépítéséről, működéséről. Gyakorlatban elsajátította a szakirány szerinti régi-zenei hangszeres szólóirodalom, valamint a kamarazenei, illetve zenekari irodalom jelentős részét, széleskörű rálátása van a repertoár más részeire. Specializált ismeretekkel rendelkezik a szakirány szerinti régi-zenei hangszer repertoárjának forrásairól és azok fellelhetőségéről, felkutatásának módszereiről, lehetőségeiről. Mélyreható ismeretei vannak a szakirány szerinti hangszeres szólóművek, illetve a szakirány szerinti hangszeres szólamot tartalmazó művek egyéni és csoportos munka során történő elsajátításának folyamatáról, sajátos követelményeiről, a gyakorlási módszerekről, próbatechnikákról. Specializált ismeretekkel rendelkezik barokk és bécsi klasszikus stílusok hangolási rendszereinek elméletéről és azok esztétikai következményeiről, valamint a hangolás gyakorlatának alapjairól. b) képességei Képes a szakirány szerinti hangszeres zeneműveket szólistaként vagy zenei együttesek tagjaként, pódiumhelyzetben, valamint stúdió- vagy más környezetben egyaránt magabiztosan, önálló művészi elképzeléseinek érvényre juttatásával, megfelelő ízléssel, stílusérzékkel, megjelenítő erővel, élményt szerzően megszólaltatni. A tanulmányai során elsajátított hangszeres tudásra támaszkodva, felhalmozott eszköztárából adekvát módon választva képes koncentrált, illetve váratlan előadói helyzetek, új megközelítést igénylő feladatok fölényes megoldására. A szakirány szerinti régi-zenei hangszeren képes összetettebb zenei anyagokat első látás után megszólaltatni. Elsajátított repertoárjába tartozó régi-zenei műveket, hangszeres szólamokat képes hosszabb idő eltelte után, gyorsabb felkészülés eredményeként is ismét megszólaltatni. Képes a szakirány szerinti régi-zenei hangszer feltárt repertoárjának minél szélesebb körű megismerésére, valamint új, eddig kiadatlan és előadatlan repertoár kutatására. A szakirány szerinti régi-zenei hangszeres szólóművek, illetve a szakirány szerinti régi-zenei hangszeres szólamot tartalmazó művek elsajátítása során képes a folyamat időbeli megtervezésére, gyakorlási metódusok kialakítására, önálló továbbfejlesztésére, csoportos munka során alkalmazkodó részvételre. A szakirány szerinti régi-zenei hangszeres szólóművek, illetve a szakirány szerinti régi-zenei hangszeres szólamot tartalmazó művek elsajátítása során képes a folyamat időbeli megtervezésére, gyakorlási metódusok kialakítására, önálló továbbfejlesztésére, csoportos munka során alkalmazkodó részvételre. c) attitűdje A szakirány szerinti régi-zenei hangszeres tudását hatékony gyakorlással folyamatosan karban tartja, fejleszti. Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul saját és mások előadó-művészeti teljesítményéhez, a különböző előadói gyakorlatokhoz, konkrét zenei produkciókhoz. Zenei gondolkodását magas fokú kreativitás jellemzi. Rendszeresen részt vesz a szakirány szerinti régi-zenei hangszer feltárt és még feltáratlan repertoárjának megismerését célzó kutatásban. d) autonómiája és felelőssége A régi-zenei előadó-művészettel kapcsolatos elkötelezettsége, művészi karaktere, irányultsága egyértelműen kialakult. Egyéni teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. Rendszeresen kezdeményezi különböző szóló- vagy együttes zenei előadó-művészeti produkciók létrehozását, azokban irányító, formáló szerepet tölt be. Repertoárját önállóan, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg és bővíti. Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló zenei produkciók iránt egyaránt felelősséget érez. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők 9.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: a régi-zenei előadó-művészeti tevékenység kapcsolódása a kultúra és a művészeti élet különböző területeihez 3-13 kredit; a régi-zenei előadó-művészet elméleti, történeti területei 7-33 kredit; a régi-zenei hangszeres előadó-művészethez kapcsolódó vokális és társművészeti ismeretek 4-18 kredit. 9.1.2. A szakirány tudományágai, szakterületei és azok kreditaránya: a szakirány szerinti régi-zenei szóló-hangszeres előadó-művészet és specifikus elméleti ismeretei: 25-59 kredit; a szakirány szerinti hangszeres együttjáték: 8-28 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat a felsőoktatási intézmény tantervében meghatározottak szerinti hangversenyezés. |