Klasszikus énekművész szak
KLASSZIKUS ÉNEKMŰVÉSZ MESTERKÉPZÉSI SZAK 1. A mesterképzési szak megnevezése: klasszikus énekművész (Classical Singing) 2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat szakképzettség: okleveles operaének-művész okleveles oratórium- és dalénekművész a szakképzettség angol nyelvű megjelölése szakirányok szerint: Opera Singer Oratorio and Song Performer választható szakirányok: operaének, oratórium- és dalének 3. Képzési terület: művészet 4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok: 4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: az előadó-művészet alapképzési szak bármely szakiránya és az alkotóművészet és muzikológia alapképzési szak bármely szakiránya, valamint a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti főiskolai szintű zeneművészeti szakok. 5. A képzési idő félévekben: 4 félév 6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit a szak orientációja: kiemelten gyakorlat-igényes (70-80 százalék) a diplomamunka készítéséhez (diplomahangversenyhez) rendelt kreditérték: 15 kredit a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit szakirány esetén az ahhoz rendelhető minimális kreditérték: 65 kredit 7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215 8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja operaénekes szólóművészként, valamint oratórium- és dalénekes művészként a magyar és az egyetemes zenei kultúrát szolgálni és terjeszteni tudó művészek képzése, akik alkalmasak megszerzett elméleti és gyakorlati ismereteik birtokában azok egyéni jellegű alkalmazására, a zenei értékeknek a szakmán belüli és azon kívüli képviseletére, fejlesztésére, tudatosítására és védelmére. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 8.1.1. Az énekes szóló művészek a) tudása Specializált ismeretekkel rendelkezik a klasszikus énekes előadó-művészettel kapcsolatos zenei elméleti, történeti háttérről, a zeneirodalom speciális területeinek fontosabb alkotásairól. Ismeri a mélyebb műismerethez vezető módszereket, analitikus eszközöket. Specializált ismeretekkel rendelkezik a zenei előadó-művészeti, illetve szólóénekesi tevékenységgel kapcsolatos menedzsment elveiről, szempontjairól és szerzői jogról. Magas szinten ismeri a vokális előadó-művészetre vonatkozó etikai szabályokat. b) képességei Képes az általa tanult és más zeneművek önálló értékelésére, azok stiláris, kompozíció-technikai, esztétikai kontextusában. Hagyományos és speciális notációjú kottaképeket is helyesen értelmez. Elméleti ismeretei alapján képes saját előadó-művészetével kapcsolatban szóban vagy írásban kifejezni gondolatait. Önállóan vagy csoportosan (illetve más művészeti ágak szereplőivel együttműködésben) végzett énekművészi tevékenysége kapcsán képes saját művészeti tevékenységébe más művészeti ágak elemeit beemelni; az együttműködés során hatékony kommunikációra képes. Képes érvényesíteni énekművészi tevékenységének feltételrendszerére, megfelelő körülményeire vonatkozó önálló elvárásait; ennek érdekében hatékonyan, meggyőzően kommunikál. Képes a zenei és kulturális élet intézményeiben a szakmai illetékességének megfelelő irányítási tevékenységet végezni. c) attitűdje Nyitott az énekes előadó-művészeti tevékenységgel kapcsolatos kérdések elméleti megközelítésére. Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul a különböző stílusirányzatokhoz, zeneművekhez. Aktívan keresi a csoportos zenei, az összművészeti vagy multidiszciplináris produkciókban való részvétel lehetőségét. Nyitott saját előadó-művészeti tevékenységének szélesebb társadalmi körben történő megismertetésére. A vokális előadó-művészet etikai normáit betartja. d) autonómiája és felelőssége Előadó-művészeti tevékenységével kapcsolatos zenei ismereteit elméleti háttérismeretek közvetítésével is megosztja másokkal. Folyamatosan, a saját előadó-művészeti tevékenységének területén túl is figyelemmel kíséri a zenei élet eseményeit, a zenei multimédiás kotta- és könyvkiadást, az írásos zenei publikációkat. Szóló- és csoportos előadó-művészeti produkcióban is egyaránt professzionális szintű teljesítményt nyújt; összművészeti, illetve multidiszciplináris tevékenységekben is autonóm módon és felelősen tevékenykedik. Törekszik előadó-művészeti produkciói célközönségének kiválasztására, a produkciók célközönséghez történő eljuttatására, a közönségnevelésben való részvételre. 8.1.2. A szakirányokon szerezhető további sajátos kompetenciák 8.1.2.1. Az operaének szakirányon továbbá az operaének-művész a) tudása Behatóan ismeri az operaénekléshez tartozó zenei tudáselemeket, énektechnikai eszköztárat. Specializált ismeretekkel rendelkezik az operáról és más komolyzenei színpadi énekes műfajokról, a különböző zenei stílusokról, azok előadásmódjáról és a helyes idegen nyelvi szövegkiejtésről. Gyakorlatban elsajátította az operairodalom és más komolyzenei színpadi énekes műfajok irodalma számos mintaértékű alkotásának saját hangfajának megfelelő szerepét, széleskörű rálátása van a repertoár más részeire. Mélyreható ismeretei vannak az operaszerepek, énekszólamok egyéni és csoportos munka során történő elsajátításának folyamatáról, sajátos követelményeiről, a gyakorlási módszerekről, próbatechnikákról. Specializált ismeretekkel rendelkezik az operák és más komolyzenei színpadi énekes műfajú zeneművek forrásairól (kották, könyvek) és azok fellelhetőségéről, a repertoár speciális részei felkutatásának módjáról, lehetőségeiről. Beható ismeretekkel rendelkezik az általa elsajátított énekszólamok, illetve szerepek tekintetében a zene, a magyar vagy idegen nyelvű szöveg és a dramaturgiai szempontok viszonyáról. Szerteágazó ismeretei vannak a színpadi játék sajátos követelményeiről, körülményeiről, valamint az operaéneklés nagy mestereinek művészetéről. b) képességei Képes a hangfajának megfelelő operaszerepeket, valamint más komolyzenei színpadi énekes műfajok szerepeit, szólóének-szólamait színpadi helyzetben, valamint stúdió- vagy más környezetben egyaránt professzionális szinten, magabiztosan, önálló művészi elképzeléseinek érvényre juttatásával, megfelelő ízléssel, stílushűen, megjelenítő erővel, élményt szerzően megszólaltatni. A tanulmányai során elsajátított tudásra támaszkodva, az éneklés és a színpadi játék terén egyaránt, eszköztárából adekvát módon választva képes koncentrált, illetve váratlan előadói helyzetek, új megközelítést igénylő feladatok fölényes megoldására. Elsajátított repertoárjába tartozó műveket, énekszólamokat, szerepeket képes hosszabb idő eltelte után, rövidebb idejű felkészülés eredményeként is ismét előadni. Operák vagy más komolyzenei színpadi énekes művek szólamainak, szerepeinek elsajátítása során képes saját felkészülése folyamatának megtervezésére, gyakorlási metódusok kialakítására, továbbfejlesztésére, korrepetitorral való együttműködés, illetve csoportos munka során az alkalmazkodó részvételre. Képes operaének-művészi repertoárjának bővítésére, önálló művészi elképzelések megvalósítására. Képes színpadi produkcióit megfelelő könnyedséggel, a fizikai és szellemi kondíció fenntartásával, képzelőerővel megvalósítani, színpadi partnereivel kontaktust teremteni. A színpadi körülmények között biztonsággal mozog, a különböző színpadi terek akusztikai, fizikai adottságai között is fölényesen énekel. c) attitűdje Énektudását folyamatos gyakorlással fejleszti, hangjának egészségére kiemelt figyelmet fordít. Törekszik arra, hogy az előadott művek stílusa és műfaja tekintetében operaének-művészi gyakorlata minél szélesebb kört felöleljen vagy specializálódjon. Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul saját és mások előadó-művészeti teljesítményéhez, a különböző előadói gyakorlatokhoz, konkrét zenei produkciókhoz. Zenei gondolkodását magas fokú kreativitás és az új megközelítésekre való nyitottság jellemzi. Operaének-művészi repertoárját bővíti, specializálja. Tudatos abban, hogy operaének-művészi produkcióiban a zenei és a színművészeti elemeknek egyaránt fontos szerepe van. d) autonómiája és felelőssége Operaéneklés iránti elkötelezettsége, művészi karaktere, irányultsága egyértelműen kialakult. Egyéni teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. Repertoárját önállóan, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. Művészi produkcióiért zenei és színművészeti vonatkozásban egyaránt felelősséget érez. 8.1.2.2. Az oratórium-és dalének szakirányon továbbá az oratórium- és dalénekművész a) tudása Behatóan ismeri az oratórium- és dalénekléshez tartozó zenei tudáselemeket, énektechnikai eszköztárat. Specializált ismeretekkel rendelkezik az operáról és más komolyzenei színpadi énekes műfajokról, a különböző zenei stílusokról, azok előadásmódjáról és a helyes idegen nyelvi szövegkiejtésről. Gyakorlatban elsajátította az oratórium-, dal-, kantáta- és kamaraének-irodalom saját hangfajának megfelelő mintaértékű alkotásainak jelentős részét, széleskörű rálátása van a repertoár más részeire. Mélyreható ismeretei vannak az oratóriumok, dalok, kantáták és más énekes műfajok egyéni és csoportos munka során történő elsajátításának folyamatáról, sajátos követelményeiről, a gyakorlási módszerekről, próbatechnikákról. Szerteágazó ismeretei vannak a hangversenyéneklés sajátos színpadi követelményeiről, körülményeiről, valamint az énekművészet nagy mestereinek művészetéről. Specializált ismeretekkel rendelkezik az oratóriumok, dalok, kantáták és más énekes művek forrásairól (kották, könyvek) és azok fellelhetőségéről, a repertoár speciális részei felkutatásának módjáról, lehetőségeiről. Beható ismeretekkel rendelkezik az oratórium és a dal műfajának történetéről és a jelentős zeneszerzők által komponált dalok, oratóriumok, kantáták formai, harmóniai, dramaturgiai elemeiről, a dallam és szöveg viszonyáról. b) képességei Képes dalokat, valamint oratóriumok, kantáták és más komolyzenei énekes műfajok saját hangfajának megfelelő énekszólamait pódiumhelyzetben, valamint stúdió- vagy más környezetben egyaránt professzionális szinten, magabiztosan, önálló művészi elképzeléseinek érvényre juttatásával, megfelelő ízléssel, stílushűen, megjelenítő erővel, élményt szerzően megszólaltatni. A tanulmányai során elsajátított tudásra támaszkodva, énekművészi produkcióinak megvalósítása során énektechnikai eszköztárából adekvát módon választva képes koncentrált, illetve váratlan előadói helyzetek, új megközelítést igénylő feladatok fölényes megoldására. Elsajátított repertoárjába tartozó énekes műveket, illetve énekszólamokat képes hosszabb idő eltelte után, rövidebb idejű felkészülés eredményeként is ismét megszólaltatni. Oratóriumok, dalok, kantáták és más énekes műfajok elsajátítása során képes saját felkészülése folyamatának megtervezésére, gyakorlási metódusok kialakítására, továbbfejlesztésére, korrepetitorral való együttműködés, illetve csoportos munka során az alkalmazkodó részvételre. Képes énekes hangverseny-repertoárjának bővítésére, önálló művészi elképzelések megvalósítására. c) attitűdje Énektechnikai tudását folyamatos gyakorlással fejleszti, hangjának egészségére kiemelt figyelmet fordít. Törekszik arra, hogy az előadott művek stílusa és műfaja tekintetében ének-művészi gyakorlata minél szélesebb kört felöleljen vagy specializálódjon. Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul saját és mások előadó-művészeti teljesítményéhez, a különböző előadói gyakorlatokhoz, konkrét zenei produkciókhoz. Zenei gondolkodását magas fokú kreativitás és az új megközelítésekre való nyitottság jellemzi. Énekművészi repertoárját bővíti, specializálja. d) autonómiája és felelőssége Az oratórium- és daléneklés iránti elkötelezettsége, művészi karaktere, irányultsága egyértelműen kialakult. Egyéni teljesítményét a szakterület minőségi elvárásaival összhangban tartja. Énekművészi repertoárját önállóan, értékfeltáró és értékmegőrző szemlélettel választja meg. Egyéni és csoportos munka eredményeként megvalósuló énekművészi produkciók iránt egyaránt felelősséget érez. 9. A mesterképzés jellemzői 9.1. Szakmai jellemzők 9.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: az énekművészi tevékenység kapcsolódása a kultúra és a művészeti élet különböző területeihez 3-29 kredit; a zeneművészet elméleti, történeti területei 8-28 kredit. 9.1.2. A szakirány tudományágai, szakterületei és kreditaránya: operaének szakirány: operaénekes előadó-művészet és színpadi szereplés 30-80 kredit; az operaénekes előadó-művészet specifikus elméleti ismeretei 3-17 kredit; oratórium- és dalének szakirány: oratórium- és dalénekes előadó-művészet 29-65 kredit; az oratórium- és daléneklés specifikus elméleti, történeti ismeretei 4-32 kredit. 9.2. Idegennyelvi követelmény A mesterfokozat megszerzéséhez legalább egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezzel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges. 9.3. A szakmai gyakorlat követelményei A szakmai gyakorlat felsőoktatási intézmény tantervében meghatározottak szerinti hangversenyezés vagy színpadi fellépés. |