Mozgókép szak
MOZGÓKÉP ALAPKÉPZÉSI SZAK 1. Az alapképzési szak megnevezése: mozgókép (Motion Picture Studies) 2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése - végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA-) fokozat - szakképzettség: - mozgókép szakos film- és televíziórendező - mozgókép szakos filmvágó - mozgókép szakos hangmester - mozgókép szakos gyártásszervező - mozgókép szakos operatőr - mozgókép szakos filmíró - a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: - Motion Picture Director - Motion Picture Editor - Motion Picture Sound Director - Motion Picture Line Producer - Motion Picture Cinematographer - Motion Picture Screenwriter - választható szakirányok: film- és televíziórendezés, mozgóképes filmvágás, mozgóképes filmhang, gyártásszervezés, operatőr, filmírás 3. Képzési terület: művészet 4. A képzési idő félévekben: 6 félév 5. Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit - a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék) - a szakdolgozat készítéséhez rendelt kreditérték: 15 kredit - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 9 kredit - szakirányhoz rendelhető minimális kreditérték: 105 kredit 6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 213/0211 7. Az alapképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák A képzés célja mozgóképes szakemberek képzése, akik képesek a mozgóképművészet különböző szakterületein szakirányukhoz kapcsolódóan társalkotóként működni, és kezdeményező szerepet betölteni. Ismerik a mozgóképkészítés technológiáját, technikáját, és azt képesek önállóan alkalmazni. Szolgálják és terjesztik a magyar és egyetemes mozgófilmes kultúrát. Szakismeretükkel a filmművészet többi ágának is segítségére vannak. A filmművészet esztétikai területén művészettörténeti és mozgóképtörténeti tudásuk alapján biztosan tájékozódnak. A mozgóképalkotás funkcionális, művészi és közéleti (társadalomtudományi, kultúrantropológiai, szociológiai) problematikájában mérvadó véleményt képesek kialakítani. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására. 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák 7.1.1. A mozgóképes szakember a) tudása - Átfogóan ismeri a filmművészet terén való alkotás folyamatának lehetőségeit, a filmalkotások létrehozásához szükséges kreatív és technikai eszköztárat. - Széleskörű ismeretei vannak a filmművészet elméleteiről, esztétikájáról, stíluskorszakairól és irányzatairól, valamint a meghatározó filmművészek fontos alkotásairól. - Alapvető ismeretei vannak a film műfajának részterületeiről, azok egymással való kapcsolatáról, saját szakirányának a többi filmes szakterülethez való viszonyáról, valamint a filmművészet és más művészeti ágak lehetséges kapcsolódási metódusairól, lehetőségeiről, a filmes alkotó- és előadó-művészeti területek közötti dinamikus kölcsönhatásról. - Megfelelő rálátása van a filmgyártás egész folyamatára, annak gyakorlati és lebonyolítási problematikájára és az akadálytalan lebonyolításhoz szükséges feltételekre. - Ismeri a filmművészet gyakorlati és elméleti oldalához kapcsolható tudományok határterületeinek elveit és ezek alkalmazási lehetőségeit. - Átfogó ismerete van a digitális technika alkalmazási lehetőségeiről a film gyakorlati megvalósítására vonatkozóan. - Kiterjedt ismeretei vannak a szövegelemzés, szövegformálás, analitikus szövegértés területén. - Tisztában van a mozgóképkészítés dramaturgiai szabályszerűségeivel, ideértve a történeti dramaturgiát, a vizuális dramaturgiát, a hangi dramaturgiát és mindezek komplexen együttható rendszerét. - Átfogó ismeretei vannak a kultúrantropológia, a művészettörténet és művészetelmélet alapvető elveiről, történetiségéről, összefüggéseiről. - Alapvető ismeretei vannak a művészi tevékenysége alapjául szolgáló anyagi és információs forrásokról. - Ismeri a művészet befogadását, mentális és fiziológiai hatásmechanizmusát elemző különböző elméleteket. - Tisztában van a mozgóképes szakma etikai normáival. - Ismeri a szerzői jog alapvető rendelkezéseit. b) képességei - Képes a mozgóképes műfajok alkotófolyamatában saját szakirányának megfelelő elvek és technikák alkalmazásával teljes értékű, kreatív alkotóként részt venni, technikai tudással felkészülten magas fokú művészi teljesítményt nyújtani. - Képes az alkotói gyakorlat során tudatos és kreatív munkára, rutin szakmai problémák azonosítására és megoldására. - Képes a mozgókép-művészeti alkotásokat a szakirány szempontjából önállóan értékelni, azok stiláris, kompozíció-technikai, esztétikai kontextusában. - Képes a filmalkotás alapját képező szöveg mély és átfogó értelmezésére. - Képes a saját szakterületére vonatkozó művészeti elveit, ismereteit, véleményét és álláspontját a mozgóképes alkotásban részt vevő kooperációs partnerei számára világossá tenni, pontosan megfogalmazni. - Képes a mozgóképes filmalkotást az adott financiális keretek figyelembevételével létrehozni. - Esztétikai tudása birtokában képes a mozgóképes alkotások mély és átfogó analízisére. - Képes a mozgóképes alkotás legmodernebb berendezéseinek magabiztos használatára. - Képes a mozgóképes alkotási folyamatot az arra vonatkozó szerzői jog szabályozásához igazítani. - Képes munkáját a mozgóképes szakma etikai normáinak megfelelően végezni. c) attitűdje - Törekszik arra, hogy önállóan hozzon létre mozgóképes alkotásokat, vagy alkotótársként részt vegyen közös filmművészeti produkciók létrehozásában. - Kritikai megértéssel viszonyul a filmművészet történeti és kortárs alkotásaihoz, valamint a színművészet előadói gyakorlatához. - Nyitott a filmművészet, illetve a többi művészeti ág alkotói, technikai, analitikai, illetve esztétikai újdonságainak megismerésére. - Nyitott a filmművészeten belüli részterületek tekintetében, illetve a filmművészet és társművészetek képviselői között létrejövő együttműködésre. - Törekszik a mozgóképes művészet és a saját szakterülete társadalommal való megismertetésére, az arról való közérthető kommunikáció alkalmazására. - Tudatosan gondolkodik a mozgóképes alkotásainak társadalmi vonatkozásáról, hatásáról. - Törekszik a mozgóképes szakma etikai normáinak betartására. d) autonómiája és felelőssége - Önálló mozgóképes alkotói stílusa, a mozgóképes művek létrehozása iránti elkötelezettsége kialakult. - Folyamatosan figyelemmel kíséri a mozgóképes szakmában megjelenő produkciókat és publikációkat, tájékozott a filmes terület technikai újításai és az új eszközök megjelenésének terén. - Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait, szerepét, értékét. - Szakterületének megfelelő mozgóképes alkotásait önállóan hozza létre. - Nagyfokú önállósággal kezeli a mozgóképes alkotáshoz szükséges digitális eszközöket. 7.1.2. A szakirányokon szerezhető további sajátos kompetenciák 7.1.2.1. Film- és televíziórendezés szakirányon továbbá a mozgókép szakos film- és televíziórendező a) tudása - Behatóan ismeri a film- és televíziórendezői munka összes fázisát az előkészítéstől az utómunkáig. - Tisztában van a film- és televíziórendezéshez szükséges technikai felszerelések működési mechanizmusával, működtetési alapelveivel. - Alapvető ismeretei vannak a film- és televíziórendezés különböző munkafázisainak idő-, technikai és szakemberigényeiről. - Ismeri a film- és televíziórendezés aktuális és korábbi korszakainak stílusait, meghatározó irányzatait, fontos alkotóit és azok munkásságát. - Ismeri a mozgóképes alkotóműhelyen belüli szakterületek egyes kompetenciáit, azok egymáshoz való viszonyát, hierarchiáját. - Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a forgatókönyvírás, a vágás és az operatőri munkát illetően, legalább olyan mértékben, hogy az adott szakterületeken dolgozó alkotótársainak tevékenységét megítélni és irányítani tudja. - Alapvető ismeretekkel rendelkezik a filmnyelv működését és használatát illetően, ideértve mindazokat a szemantikai ismereteket is, amelyeket használnia kell a filmkészítés több fázisában is, hogy a filmen, mint üzenetközvetítő médiumon keresztül a nézővel folytatott kommunikációja sikeresen célirányos lehessen. - Tisztában van a mozgóképkészítés dramaturgiai szabályszerűségeivel, ideértve a történeti dramaturgiát, a vizuális dramaturgiát, a hangi dramaturgiát és mindezek komplexen együttható rendszerét. - Kiterjedt ismeretei vannak a színjátszás és színészvezetés terén, ismeri a színművészet alapvető elméleti és gyakorlati alapelveit, meghatározó technikáit, irányzatait. - Ismeri a mozgóképes alkotás létrehozásához kapcsolódó pályázati szisztémákat, a filmek finanszírozásának aktuális lehetőségeit és módozatait. - Tisztában van a mozgóképes rendezői szakma etikai normáival. b) képességei - A mozgóképes alkotás létrehozása során képes átlátni és rangsorolni az egymáshoz hierarchikusan viszonyuló vagy egyenrangú szakterületek különböző technikai jellegű és alkotói igényeit, ezeket a mozgóképes alkotás majdani elkészültének szempontjából, illetve a gyártási helyzet prioritásának megfelelően ítéli meg. - Képes a mozgóképes alkotás alapjául szolgáló forgatókönyvből kiindulva egyéni művészi értelmezéssel vizuális és hangi koncepciót kialakítani. - Művészi céljainak megvalósítása érdekében képes a mozgóképes alkotás többi társművészet céljairól meggyőzni, koncepcióját plasztikusan körvonalazni, a forgatás során az egyes munkatársainak szóló aktuális instrukcióit megfelelő szaknyelven és kellő tömörséggel megfogalmazni. - Képes a kreatív és technikai stábot hatékonyan irányítani, vezetni, a stáb tagjainak előterjesztett művészi koncepcióját, javaslatait az előkészítő fázisban és aktuálisan is megítélni, velük az alkotói és gyártási folyamatban együttműködni. - Képes a rendezéshez szükséges összes technikai felszerelés használatára, ismeri a munkájához szükséges digitális programokat. - Képes átlátni a mozgóképes alkotás gyártási tervét és szisztémáját, hatékonyan működik együtt a gyártásszervezővel. - Szakmai fórumokon, illetve a finanszírozás érdekében képes a készülő filmalkotásáról összeszedett és hatásos szakmai prezentációra. - Képes a forgatás során felmerülő váratlan helyzetekre reagálni, megszerzett tudásanyagából merítve adekvátan, hatékonyan és rugalmasan döntéseket hozni. - A mozgóképes alkotás létrehozásának minden fázisában a rendezői szakma etikai normáinak megfelelően képes eljárni. c) attitűdje - Folyamatosan törekszik mozgóképes szaktudása elmélyítésére, keresi a témában megjelenő szakirodalmat, esztétikai írásokat. - Figyelemmel kíséri a mozgóképes műfajban megjelenő alkotásokat, új alkotói irányzatokat, alkotótársakat. - Nyitott a társművészetek alkotásai és produkciói megismerésére, megértésére. - Tudatosan gondolkodik a filmalkotás társadalomra tett hatásáról. - Törekszik a mozgókép-készítés munkafolyamata során a részt vevő kreatív és technikai alkotótársak közötti kiegyensúlyozott alkotói kapcsolat fenntartására. - Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul a mozgóképes műfaj eddigi stílusirányzataihoz és kortárs alkotásaihoz. - Aktívan keresi az együttműködést a filmalkotások egyes szakterületeinek alkotóival, valamint a társművészetek képviselőivel is. - Nyitott a filmalkotás kreatív vagy technikai munkatársainak a forgatás során felmerülő problémáira. - Tudatosan gondolkodik a rábízott filmes projekt egészéről. d) autonómiája és felelőssége - Szakmai identitása, stílusa, irányultsága, mozgóképes alkotások iránti elkötelezettsége kialakult. - Saját rendezői koncepciót alkot, melyet önállóan valósít meg. - A forgatás folyamatában való kooperatív munka során felmerülő kérdések megválaszolásában és problémák megoldásában hozott döntéseiért egyéni felelősséget vállal. - A mozgóképes alkotás elindítását kialakult szakmai és dramaturgiai koncepcióval kezdeményezi, melyért a későbbiekben egyéni felelősséget vállal. - Elfogadja a mozgóképes művészet gyakorlásának feltételrendszerét, technikai, pénzügyi fegyelmét, időkorlátait. - Egyéni felelősséget vállal a mozgóképes alkotás folyamán meghozott művészi és technikai döntéseiért. - Adott helyzetnek megfelelően hitelesen közvetíti a rendezői munka fő értékeit, társadalmi és kulturális szerepét, küldetését. - Teljesítményét a mozgóképes szakma minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Nagyfokú önállósággal kezeli a rendezői munkához szükséges digitális eszközöket, felszereléseket, a munkáját segítő információs felületeken önállóan eligazodik. 7.1.2.2. Mozgóképes filmvágás szakirányon továbbá a mozgókép szakos filmvágó a) tudása - Behatóan ismeri a filmvágás munkafolyamatának összes fázisát az előkészítéstől az utómunkáig, tisztában van ezek technikai feltételeivel és időigényével. - Ismeri a filmtörténet filmvágás szempontjából fontos történeti és kortárs eseményeit, alkotóit és filmjeit. - Ismeri a vágói munkához szükséges operációs rendszereket, illetve a mozgóképrögzítéshez használt file rendszereket és adathordozókat. - Tisztában van a mozgóképes vágói szakma etikai normáival. - Behatóan ismeri a mozgóképes történetmesélés dramaturgiai eszköztárát és lehetséges struktúráit. - Tisztában van a képi és hangi ritmus kialakításának eszközeivel. - Ismeri az aktuálisan elterjedt vetítési formátumokat és azok létrehozásának módjait. - Részleteiben ismeri az utómunka során a vágási tevékenységhez fejlesztett digitális programokat, azok használati lehetőségeit. - Ismeri a mozgó- és állókép, hang- és metaadatok tárolására használható formátumokat, ezek egymásba konvertálásának módjait és a konverziós technikák következményeit. - Alapvető ismeretei vannak a filmtrükkök készítése és a fényelés területén. - Átfogó ismeretei vannak az egyes műfajokban alkalmazható, illetve kerülendő vágói eszközökről és azok használatáról. b) képességei - Képes a filmvágói munkához használt eszközök használatára. - Értékelni tudja egy film dramaturgiai szerkezetét, illetve a vágómunkáját. - Képes csapatban együttműködve dolgozni a kreatív munkatársakkal: rendezővel, operatőrrel, hangmesterrel, forgatókönyvíróval. - Képes önállóan vagy a rendező iránymutatása szerint, illetve ezek kombinációjában elvégezni egy film szerkesztését. - Képes képi vagy hangi ritmusra felépített montázs készítésére, illetve ezek kombinálására. - Képes kreativitását a film céljainak szolgálatába állítani. - Értékelni tudja egy még vágatlan anyag használhatóságát, javaslatot tud tenni annak szerkesztésére. - Képes a szerkesztési munka során az alkotói és a befogadói nézőpontok közötti váltásra. c) attitűdje - Elfogadó módon áll a rendezői koncepcióhoz, a forgatókönyvhöz és a leforgatott anyaghoz, és ezek ismeretében törekszik a lehetséges legjobb vágat elkészítésére. - Törekszik arra, hogy minden lehetséges nézőpontot és érvet megismerjen, és integráljon a filmmel kapcsolatos döntési folyamatokba. - Önálló, kreatív, de ötleteihez nem ragaszkodik minden áron. - Segíti a film kreatív munkatársait céljaik elérésében. - Tudatosan gondolkodik a készülő filmalkotás társadalomra tett várható hatásáról. - Követi és alkotói tevékenységébe integrálja az aktuális filmművészeti trendeket. - Technikai ismereteit kész élethosszig tartó tanulással fejleszteni. d) autonómiája és felelőssége - Munkáját alapvetően önállóan végzi, de képes az irányított kreatív alkotásra. - Munkakörnyezetét maga alakítja ki, illetve javaslatot tesz a produkciónak a használandó eszközökre és programokra. - Betartatja az utómunka-folyamat szabályait, ha erre nincs lehetősége, akkor felhívja a figyelmet a szabálytalanságokra. - Önállóan kialakított munkafolyamatban dolgozik. - Önálló művészi döntéseket hoz, de elfogadja, hogy döntéseit bizonyos szituációkban a film rendezője vagy producere felülbírálhatja. - Szükség esetén irányítja a vágó szekció munkatársait, például a vágóasszisztenseket. 7.1.2.3. A mozgóképes filmhang szakirányon továbbá a mozgókép szakos hangmester a) tudása - Behatóan ismeri a filmhang készítés munkafolyamatának összes fázisát az előkészítéstől a forgatáson át az utómunkáig, tisztában van ezek technikai, technológiai feltételeivel és időigényével. - Ismeri a filmtörténet hangkészítés szempontjából fontos történeti és kortárs eseményeit, alkotóit és filmjeit. - Ismeri a hangmesteri munkához szükséges operációs rendszereket, illetve a mozgókép- és a hangrögzítéshez használt file rendszereket és adathordozókat. - Tisztában van a mozgóképes hangmester szakma etikai normáival. - Átfogóan ismeri hangi szempontból a mozgóképes történetmesélés dramaturgiai eszköztárát és lehetséges struktúráit. - Tisztában van a képi és hangi ritmus kialakításának eszközeivel. - Ismeri az aktuálisan elterjedt vetítési formátumokat és azok létrehozásának módjait. - Részleteiben ismeri a forgatás és az utómunka során a hangi tevékenységhez fejlesztett digitális programokat, azok használati lehetőségeit. - Megfelelő tárgyi tudás birtokában van a fizika, az akusztika, a pszichológia, a hangismeret, a filmtechnika, a hangtechnika és a zene-filmzene területén. - Megfelelő elméleti és gyakorlattal szaktudása van bármilyen mozgóképes tartalom hangjának elkészítéséhez. b) képességei - Képes a hangmesteri munkához használt eszközök használatára. - Értékelni tudja egy film dramaturgiai szerkezetét, illetve a hangmester munkáját. - Képes csapatban együttműködve dolgozni a kreatív munkatársakkal: rendezővel, operatőrrel, vágóval, forgatókönyvíróval, és általában az egész stábbal. - Képes önállóan, illetve a rendező iránymutatása szerint elvégezni egy film hangmesteri feladatait. - Képes a kifinomult hallása révén észrevenni, elemezni, összehasonlítani, felidézni hangi részleteket, rejtett hallható tartalmakat. - Képes kreativitását a film céljainak szolgálatába állítani. - Képes megfelelő hangi képzelőerővel, valamint hangi memóriával hangi rétegekben gondolkodni, hangi hatásmechanizmust tervezni. - Képes a rövid- és hosszútávú koncentrációra, a monoton munkavégzésre, a nehéz körülmények közötti helytállásra. - Képes kellő empátiával, kompromisszumkészséggel, kitartással, szorgalommal a csapatmunkára, a hierarchikus és az egyéni munkavégzésre egyaránt. - Képes akár részlegvezetőként, akár kreatív beosztott munkatársként végezni feladatát. c) attitűdje - Elfogadó módon áll a rendezői koncepcióhoz, a forgatókönyvhöz, és ezek ismeretében törekszik a lehetséges legjobb filmhang elkészítésére. - Törekszik arra, hogy minden lehetséges nézőpontot és érvet megismerjen, és integráljon a filmmel kapcsolatos döntési folyamatokba. - Önálló, kreatív, de saját ötleteit adott esetben háttérbe helyezi, illetve a saját szakmai érveit és ellenérveit felsorakoztatva segíti a megalapozott döntés meghozatalát. - Segíti a film kreatív munkatársait a közös cél elérésében. - Tudatosan gondolkodik a készülő filmalkotás társadalomra tett várható hatásáról. - Követi és alkotói tevékenységébe integrálja az aktuális filmművészeti trendeket. - Technikai ismereteit kész élethosszig tartó tanulással fejleszteni. - Megérti, hogy az ő munkája nem önálló alkotás, hanem annak csak egy rendkívül fontos része, amely bonyolult kölcsönhatásban van a mozgóképes tartalom további elemeivel. d) autonómiája és felelőssége - Munkáját alapvetően önállóan végzi, de képes az irányított kreatív alkotásra is. - Munkakörnyezetét maga alakítja ki, illetve javaslatot tesz a produkciónak a használandó eszközökre, és programokra. - Betartatja a teljes filmkészítési folyamat szabályait, ha erre nincs lehetősége, akkor felhívja a figyelmet a szabálytalanságokra. - Önállóan kialakított munkafolyamatban dolgozik. - Önálló művészi döntéseket hoz. - Döntéseit bizonyos szituációkban a film rendezője vagy producere felülbírálhatja. - Szükség esetén irányítja a hang szekció munkatársait. 7.1.2.4. Gyártásszervezés szakirányon továbbá a mozgókép szakos gyártásszervező a) tudása - Átfogóan ismeri a gyártásszervező tevékenység folyamatait, trendjeit. - Ismeri szakirányának alapvető elméleti és gyakorlati szabályait, szokásait. - Széleskörű kommunikációs ismeretekkel rendelkezik. - Tisztában van a gyártásszervezői tevékenység helyével és szerepével a mozgóképalkotás rendszerében. - Ismeri saját gyártásszervezői tevékenysége és más művészeti ágak közötti kapcsolódási pontokat. - Tisztában van a gyártásszervezésre vonatkozó jogszabályokkal és etikai szabályokkal. - Alapvető vezetői és rendszerszervezői ismeretekkel rendelkezik a gyártásszervezői tevékenység eredményes folytatásához. b) képességei - Képes a mozgókép alkotás folyamatában gyártásszervezői tevékenységi körben minden, a filmkészítés folyamatában résztvevő művészeti ággal és szakterülettel való széleskörű együttműködésre. - Képes a filmes gyártási folyamatban való reális helyzetértékelésre és az aktuálisan szükséges megfelelő következtetések kialakítására. - A gyártásszervezői tevékenységet képes a mozgókép alkotás folyamatának kreatív támogatása érdekében folytatni. - Képes a megszerzett kommunikációs ismeretek széleskörű alkalmazására. - Megszerzett tudása birtokában alkotó partnerként képes tevékenykedni a folyamatban szereplő más művészeti ágak képviselőivel. - Képes a gyártásszervezés tevékenységi körében és a mozgókép alkotás folyamatában felmerülő szakmai és etikai kérdések megítélésére, a szükséges döntések meghozatalára. - Képes a szakterületén kívül tevékenykedő, az alkotás folyamatához kívülről kapcsolódó szereplőkkel és területekkel együttműködni, azokat a folyamatba integrálni. - Képes a mozgókép-alkotás folyamatát rendszerben látni és azt működtetni, a szükséges eszközöket megfelelően alkalmazni, szükség esetén azokat megújítani. - Képes a mozgókép-alkotás folyamatát a gyártásszervezés területéről felelősen irányítani, szervezni. - Képes a gyártásszervezéshez kapcsolódó szabályozási és más jogszabályi elvárásoknak megfelelni. c) attitűdje - Alapvetően nyitott arra, hogy tudását és a tevékenységét az alkotó folyamat támogatása érdekében mozgósítsa. - Törekszik a szakmai és egyéb más szabályok betartásra és azok mások általi betartatására. - Kommunikatív és együttműködő. - Kritikai szemléletű saját és a mozgóképes alkotói folyamatban résztvevő más szereplők tevékenységével kapcsolatban. - Folyamatosan követi a mozgókép-alkotás hazai és nemzetközi trendjeit és azok változásait. d) autonómiája és felelőssége - A gyártásszervezői tevékenységre vonatkozó önálló, kiforrott értékrenddel rendelkezik. - Magas szintű elvárásokat támaszt a filmművészettel kapcsolatos alkotó és szakmai teljesítményekkel szemben. - A mozgókép-alkotás folyamatában a tevékenységi körében képviselt véleménye megalapozott és szakszerű. - Szakirányában végzett tevékenységéért, építve más közreműködők felelősségteljes munkájára is, teljes körű felelősséget visel. - Hozzáértően tudja megítélni a közreműködésével létrejövő mozgóképalkotás társadalmi, közéleti, politikai hatását, etikai vonatkozását. 7.1.2.5. Operatőr szakirányon továbbá a mozgókép szakos operatőr a) tudása - Behatóan ismeri az operatőri munka összes fázisát a filmalkotás előkészítésétől az utómunkáig. - Széleskörű ismeretei vannak a film- és televízióoperatőri eszközökről, kreatívan alkalmazza azokat. - Elméleti és gyakorlati vonatkozásban is ismeri a filmkészítéshez szükséges egyéb szakterületeket. - Átfogó ismeretei vannak az operatőri tevékenység különböző fázisainak idő-, technikai és szakemberigényéről. - Ismeri a filmművészet jelenlegi és ezt megelőző korszakainak jelentős operatőreit és munkásságukat. - Ismeri a film teljes stábjának felépítését, ezen belül saját operatőri munkacsoportját elhelyezi és irányítja a filmalkotás többi alkotóival való együttműködésben. - Ismeri a koprodukciós alkotói helyzet speciális követelményeit. - Tisztában van a mozgóképes operatőr szakma etikai normáival. b) képességei - A mozgóképes alkotás létrehozása során képes magas technikai szinten, művészi kreativitással operatőri munkát végezni. - Képes a mozgóképes alkotás összes résztvevőjével való partneri együttműködésre. - A készülő filmalkotásra vonatkozóan képes a rendező alkotótársa lenni, vele együttműködésben közös vizuális koncepciót kialakítani, és társalkotójává válni a filmkészítés teljes folyamatában. - Képes az operatőri munkát a televíziós és filmes szakma gyakorlatának megfelelően megtervezni és kivitelezni. - Az operatőri szakma bármely területén, forgató operatőrként, operatőrként vagy vezető operatőrként is képes magas szakmai színvonalon az operatőri feladatkört ellátni. - A filmkészítés aktuális operatőri munkafázisához képes kiválasztani és alkalmazni az adekvát technológiát a film előkészítésétől az utómunkáig egyaránt. - Képes alkalmazni technikai és esztétikai eszköztárát analóg és digitális technológiai környezetben. - A mozgóképes alkotás létrehozásának minden fázisában az operatőr szakma etikai normáinak megfelelően képes eljárni. c) attitűdje - Folyamatosan törekszik tudása elmélyítésére a szakterületének specializált tudása vonatkozásában, keresi a megjelenő szakirodalmat, új eszközöket, módszereket, számítógépes programokat, azok kreatív alkalmazási lehetőségeit. - Figyelemmel kíséri az operatőr szakmában megjelenő új alkotókat, alkotótársakat, irányzatokat. - Folyamatosan követi az operatőr szakma változó technikáit és technológiáit. - Törekszik a mozgókép-készítés munkafolyamata során a résztvevő kreatív és technikai alkotótársak közötti kiegyensúlyozott alkotói kapcsolat fenntartására. - Igyekszik az operatőr szakterület megújítására, egyúttal a szakmai rutin jelentőségét felismeri. - Operatőrként nyitott saját művészi identitásának, ízlésvilágának folyamatos alakítására. - Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul a mozgóképes műfaj eddigi stílusirányzataihoz és kortárs alkotásaihoz. d) autonómiája és felelőssége - Operatőr szakmai identitása, stílusa, irányultsága, mozgóképes alkotások iránti elkötelezettsége kialakult. - Saját operatőri koncepciót alkot, melyet önállóan valósít meg. - A forgatás folyamatában való kooperatív munka során az operatőri munkára vonatkozó kérdések megválaszolásában és problémák megoldásában hozott döntéseiért egyéni felelősséget vállal. - Adott helyzetnek megfelelően hitelesen közvetíti az operatőri munka fő értékeit, társadalmi és kulturális szerepét, küldetését. - Teljesítményét a mozgóképes szakma operatőr szakterületre vonatkozó minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Nagyfokú önállósággal kezeli az operatőri munkához szükséges digitális eszközöket, felszereléseket, a munkáját segítő információs felületeken önállóan eligazodik. 7.1.2.6. A filmírás szakirányon továbbá a mozgókép szakos filmíró a) tudása - Átfogóan ismeri a forgatókönyvírói munka összes fázisát. - Alapvető ismereti vannak a filmdramaturgiát érintő információs rendszerekre - könyvtár, archívumok, egyéb gyűjtemények - vonatkozóan. - Speciális ismeretekkel rendelkezik a forgatókönyvírás elméletéről és történetiségéről. - Ismeri a mozgóképes művészet jelenlegi és ezt megelőző korszakainak meghatározó forgatókönyvíróit és munkásságukat. - Behatóan ismeri a filmterv-fejlesztésben és -gyártásban elfogadott formai sztenderdeket (filmötlet, logline, tagline, szinopszis, step-outline, treatment, forgatókönyv) és a megírásukat segítő számítógépes programokat (Final Draft, Celtx). - Alapvetően ismeri a forgatókönyvírói szakma gyakorlásához szükséges PR-, menedzsment és jogi területeket. - Tisztában van a forgatókönyvíró szakterülettel kapcsolatos szerzői jogokkal és etikai normákkal. b) képessége - Képes a mozgóképes alkotás alapjául szolgáló mű - létező irodalmi mű vagy filmötlet - forgatókönyv formában, magas művészi alkotómunkával való megfogalmazására. - Képes egy adott irodalmi szöveget stílusa, műfaja és tartalma tükrében adekvátan értelmezni, valamint kreatívan interpretálni. - Képes a filmforgatókönyvet, valamint a filmterv-fejlesztésben és -gyártásban elfogadott formai sztenderdeket (filmötlet, logline, tagline, szinopszis, step-outline, treatment, forgatókönyv) a legmodernebb számítógépes programok segítségével elkészíteni és prezentálni. - Művészi koncepcióját képes magas színvonalon és hatékonyan a mozgóképes alkotás kreatív résztvevői elé tárni és képviselni. - Egyénileg kialakított szakmai koncepcióját képes az alkotótársak kreatív szándékainak tükrében vizsgálni vagy szükség szerint megváltoztatni. - A forgatókönyvírás folyamatában képes adott feladathoz célzottan más szakterületekről munkatársakat felkérni, instruálni, munkájukat megszervezni, irányítani (történeti kutatás, fordítási feladatok). - A mozgóképes alkotás létrehozásának minden fázisában a forgatókönyvírói szakma etikai normáinak megfelelően képes eljárni. c) attitűdje - Folyamatosan törekszik forgatókönyvírói szaktudása elmélyítésére, keresi a témában megjelenő szakirodalmat, esztétikai írásokat. - Figyelemmel kíséri az újonnan elkészült, elérhető forgatókönyveket, mozgóképes alkotásokat, új alkotói irányzatokat. - Folyamatosan keresi a lehetőséget új alkotótársak megismerésére, a mozgóképes szakmán belüli kapcsolatteremtésre. - Tudatosan gondolkodik a forgatókönyveknek a mozgóképes alkotásokon keresztül történő, társadalomra tett hatásáról. - Kiforrott kritikai érzékkel viszonyul a mozgóképes műfaj forgatókönyveinek eddigi stílusirányzataihoz és kortárs alkotásaihoz. - A film forgatókönyvének alkotói folyamatában elfogadja a mozgóképes munkafolyamat egyes szakaszaira vonatkozó időkorlátokat, kreatív feladatát ennek tudatában, célorientáltan végzi. - Nyitott a filmalkotás kreatív munkatársainak, legfőképpen a rendezőnek a forgatókönyvre vonatkozó meglátásaira, kéréseire. d) autonómiája és felelőssége - Forgatókönyvírói szakmai identitása, stílusa, irányultsága, mozgóképes alkotások iránti elkötelezettsége kialakult. - Saját forgatókönyvírói koncepciót alkot, melyet önállóan valósít meg. - A forgatókönyvírás folyamatában való kooperatív munka során felmerülő kérdések megválaszolásában hozott döntéseiért és a kreatív megoldásai tekintetében egyéni felelősséget vállal. - Teljesítményét a mozgóképes szakma, szűkebben a filmforgatókönyv-írói szakma minőségi elvárásaival összhangban tartja. - Nagyfokú önállósággal kezeli a forgatókönyvírói munkához szükséges digitális eszközöket, a munkáját segítő információs felületeken önállóan eligazodik. - Adott helyzetnek megfelelően, hitelesen közvetíti a forgatókönyvírói munka fő értékeit, társadalmi és kulturális szerepét, küldetését. 8. Az alapképzés jellemzői 8.1. Szakmai jellemzők 8.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: - a filmkészítés filmesztétikai, társadalomtudományi, film- és kultúrtörténeti ismeretei 8-30 kredit; - művészetelméletek 30-44 kredit; 8.1.2. A szakirány tudományágai, szakterületei és kreditaránya A szakirány kreditaránya további legalább 105 kredit: - film- és televíziórendezés szakirány - mozgóképrendezés és részterületeinek gyakorlata 30-64 kredit; - a film- és televíziórendezés specifikus filmelméleti ismeretei 30-62 kredit; - a filmrendezés speciális gyakorlati aspektusai, ismeretanyaga 5-19 kredit; - mozgóképes filmvágás szakirány - mozgóképvágás és részterületei 50-84 kredit; - mozgóképvágás specifikus filmelméleti ismeretei 20-40 kredit; - a vágás speciális gyakorlati aspektusai, ismeretanyaga 3-13 kredit; - mozgóképes filmhang szakirány - a filmhang és részterületei 30-64 kredit; - a filmhang specifikus filmelméleti ismeretei 20-48 kredit; - filmhang speciális gyakorlati aspektusai, ismeretanyaga 10-38 kredit; - gyártásszervezés szakirány - a gyártásszervezés és részterületei 20-44 kredit; - a gyártásszervezéshez kapcsolódó elméleti ismeretei 14-34 kredit; - a gyártásszervezés speciális gyakorlati aspektusai, ismeretanyaga 35-63 kredit; - operatőr szakirány - a film képi megvalósítása és részterületei: 50-84 kredit; - a mozgókép fényképezéshez kapcsolódó elméleti ismeretei 20-46 kredit; - az operatőri munka speciális gyakorlati aspektusai/ismeretanyaga: 2-8 kredit; - filmírás szakirány - a filmforgatókönyv-írás és részterületei 45-75 kredit; - a forgatókönyvírás specifikus történeti, elméleti ismeretei 20-52 kredit; - a filmírói, filmdramaturgi munka speciális gyakorlati aspektusai, ismeretanyaga 3-15 kredit. |