Jelentkezési tendenciák kutatás
2009.04.08A 2000 óta tartó jelentkezői létszámváltozás az egyik legérdekesebb folyamat felsőoktatásban, amelyre azonban nem született még széles körben elfogadott és szakmailag megalapozott magyarázat. Az ismert oktatáskutatási programok, amelyek a közoktatás és a felsőoktatás összefüggéseivel, a felvételivel és továbbtanulás kérdéseivel foglalkoznak, eddig még nem tűzték ki célul a jelentkezési tendenciák szisztematikus vizsgálatát.
Jelentkezők és felvettek száma (2001-2009)
Forrás: Educatio kht - Felsőoktatási Műhely
A Műhely
A felsőoktatási jelentkezők és felvettek adatbázisának gondozója az Educatio Kht., melynek Felsőoktatási Műhelye lassan egy évtizede dolgozza fel annak adatait, több szempontú elemzéseket készít azokból honlapunk, a Felsőoktatási Műhely folyóirat és minden érdeklődő számára, valamint egyéb kapcsolódó hallgatói, oktatói és munkaerő-piaci kutatásokat is végez ebben a témában. Ennek a kutatói-elemzői munkának eredménye a másik felsőoktatási program, a Rangsor kutatás is (Felvi-rangsor).
A kutatási program tervezett elemei:
I. Másodelemzések, szakirodalmi feldolgozások
1. Jelentkezési/felvettek adatbázis idősoros elemzései
2. Korábbi években lezajlott hallgatói motivációs vizsgálatok, oktatói és munkaerő-piaci
vizsgálatok és egyéb kapcsolódó kutatások elemzése
3. Demográfiai trendek
4. Kapcsolódó nemzetközi kutatások eredményeinek feldolgozása
5. Kapcsolódó hazai kutatások eredményeinek feldolgozása
II. Rendszerelemzések
1. Felvételi szabályozás és a pontszámítás változásai
2. Képzési struktúra változásai
III. Önálló kutatások
1. Legfrissebb jelentkezési-felvételi adatok elemzése
2. Hallgatói motivációs vizsgálatok elemzése
3. Médiaelemzés a diploma társadalmi elismertségéről
4. Középiskolások továbbtanulási motivációi - empirikus vizsgálat
5. Az idősebb korosztály továbbtanulási motivációi) - empirikus vizsgálat