Az élet gólyaként
1 2 |
előre »
|
Amikor már túl vagy a ponthatárok kihirdetése körüli izgalmakon, és végre tudod, hova vettek fel, itt az ideje végiggondolni, miként változik meg az életed a tanév kezdete után. Ha középiskola után felvételiztél, szinte biztos, hogy egy teljesen más világban találod magad...
Akár tagadjuk, akár nem: kockázatos vállalkozás a továbbtanulás. Leginkább azért, mert a tudás, az új ismeretek megtapasztalása megváltoztatja gondolkodásmódod. Ha középiskola után vagy, már nem nézhetsz a régi szemüveggel a világra, kötelező lesz, hogy keresd a kérdéseket, megoldandó problémákat azon a területen, amit kiszemeltél magadnak. Legyen az kémia, történelem vagy kommunikáció, szeptembertől nem lesz melletted osztályfőnök vagy szaktanárok, hogy megmondják pontosan mit kell tudnod a világról. Az információkat magadnak kell gyűjtened, a lehetőségeket önállóan kell észre venned. Ráadásul sajátos helyzetbe kerülhetsz azzal is, hogy elköltözöl otthonról, ismeretlen arcokkal kerülsz távoli városok kollégiumi szobáiba vagy albérletébe. Jó, ha tudod, miért csinálod ezt az egészet.
Mit várhatsz egy felsőoktatási intézménytől?
Ideális esetben a felsőoktatási intézmények legfontosabb célkitűzése hogy egy elméleti vagy gyakorlati értelmezési keretet adjanak át a világról hallgatóiknak. Képzési programjukkal kijelölnek súlyponti kérdéseket, amelyeket ismerni kell minden szakembernek, aki kikerül a falak közül és biztosítják annak a lehetőségét, hogy ki-ki saját érdeklődési irányait követve elmélyüljön az oktatott szakterület ismereteinek egy-egy területén. Ezt az értelmezési keretet azonban Neked kell megtöltened tartalommal. A következő három-öt év során tehát felelősségteljes alapossággal és egy időben játékos kíváncsisággal élhetsz a lehetőséggel. Kérdezhetsz, vizsgálódhatsz, eljátszhatsz különféle problémák megoldásával. Az intézmények oktatói ebben a szellemi kihíváskeresésben jó partnerek lehetnek.
Gyakorold a szereped
A felsőoktatási intézmények vezető szerepre készítenek fel. Ez a vezető szerep nem jelenti szükségszerűen azt, hogy a diplomád átvételével egy időben munkacsoportok vagy vállalatok élére állhatsz, de a kezedbe adja a szakértői tudás lehetőségét. A korszerű, megalapozott tudás - különösen akkor, ha ahhoz némi gyakorlati tapasztalat is társul - iránymutató lehet. A vezető szerep ilyenkor a közgondolkodás, közvélemény formálásában nyilvánul meg. Ha csak néhány emberrel érintkezel is majd mindennapi munkád során, akkor is adhatsz számukra új szempontokat. A jó vezető egyik sajátossága ugyanakkor, hogy tudja, mikor és milyen mértékben lehet másokra bízni a kormányrudat. Azaz, tudja, hogyan lehet másokkal együttműködve a feladatokat megosztani. Erre is készülhetsz a tanulmányok során. Még akkor is, ha nem látszik elengedhetetlenül fontosnak, hasznos, ha részt veszel munkacsoportokban, projektekben, tanulókörökben. Ezeken a helyszíneken a kurzuskínálatban soha nem szereplő tárgyakat tanulhatsz: a csapatszellemet, kooperációt, csapatmunkát, mások tevékenységének irányítását, szervezését. Az álláskeresés során, és leendő munkahelyeden a mindennapokban hasznosítható kompetenciáid építheted.
- 1. Gyakorold a szereped
- 2. Az egyetem vagy főiskola még nem a nagybetűs ÉLET