Legyél műszaki szaki! Mutatjuk hol tanulhatod!
2021.01.11A műszaki képzési területen végzőknek nem igazán lehet panaszuk a fizetésükre, de ehhez az kell, hogy ne dobj egy hátast, ha meglátod a tantárgyak listáját, melyen olyanok szerepelnek, mint az ábrázoló geometria, az alkalmazott matematika és statisztika, vagy a mérnök fizika és informatika.
Tudod ki végzett még ezen a területen?
- Kőhalmi Zoltán humorista
- Cseh László olimpiai ezüst- és bronzérmes, világ- és Európa-bajnok, száztíz alkalommal magyar bajnok úszó
- Rubik Ernő a bűvös kocka megalkotója
Milyen bekerülési esélyekre számíthatsz?
- Műszaki képzésre 6174-en jelentkeztek 2020- ban, ebből 4557-en nyertek felvételt, tehát az összes első helyes jelentkezők 73 százaléka jutott be a választott szakjára.
- A legtöbben, 732-en a BME-GPK képzéseit választották, a második legkapósabb 494 jelentkezővel a BME-ÉPK volt, a harmadik legnépszerűbb pedig a DE MK lett 393 első helyes jelentkezővel.
- A BME vezető helyét a műszaki képzésben mutatja, hogy az összes jelentkező csaknem fele ide adta be első helyen a jelentkezését.
- A külföldi hallgatók aránya több helyen is meghaladja a 20 százalékot, sőt a SZIE-MKK esetén az arány 31 százalék.
- A legnépszerűbb szak a gépészmérnöki, ide 1113-an jelentkeztek első helyen, közülük legtöbben a BME-GPK (345) és az OE-BGK (141) képzéseit választották. A BME-GPK a jelentkezők 93, az OE-BGK a felvételizők 73 százalékát felvette.
- A második legnépszerűbb szak a villamos-, a harmadik a járműmérnöki volt. A tendenciának megfelelően mindkét esetben a BME volt a legnépszerűbb képzőhely a felvételizők körében.
Mennyi pont kell a bejutáshoz?
- Gépészmérnöki szakra a ponthatár alapján a BME-GPK képzésére volt a legnehezebb bekerülni, itt 330 pontot kellett összegyűjteniük a jelentkezőknek, de a hallgatók ezt többségében jóval felülteljesítették, a gólyák 65 százaléka több mint 400 pontot ért el. Ebben közrejátszott, hogy 76 százalékuk jeles emelt szintű matematika-érettségit szerzett, ráadásul 89 százalékuknak közép-, 15 százalékuknak pedig felsőfokú nyelvvizsgájuk is van.
- A második és harmadik SZTE MK és PK MK esetén a jeles emelt szintű érettségik aránya már nem érte el az 50 százalékot.
- A BME-VIK villamosmérnöki képzésére 350 volt a ponthatár, de jóval magasabb, 420-as átlagpontszámotértek el a jelentkezők. A diákok 68 százaléka több mint 400 pontot szerzett.
- Az SZTE-TTIK-n minimum 297 pontot kellett szerezni, itt a felvételizők átlagosan 382 ponttal kerültek be, míg a PE-MIK esetén az átlagpontszám 373 volt. Az ide bekerülőknél már jóval alacsonyabb a jeles érettségik aránya matematikából.
- A járműmérnöki képzésre csupán a BME-KJK-n volt magasabb a ponthatár a 280 pontos minimumnál, itt 332 kellett a felvételhez. A hallgatók átlagosan 73 ponttal többet, 402-t szereztek.
- A BME-KJK-ra jelentkezők 37 százaléka szerzett jeles emelt szintű érettségit, a többi képzőhelynél (például az NJE-GAMF vagy az SZE-AHJK esetében) ez az érték a felénél is kevesebb volt.
Mi vár rád diplomaszerzés után?
- A műszaki képzés kiemelkedő elhelyezkedési esélyeket ad, a végzettek kezdő átlagos bruttó bére több egyetemről már évekkel ezelőtt jóval meghaladta a 400 ezer forintot.
- Fontos azt is kiemelni, hogy a műszaki területen egyes vidéki egyetemeken (elsősorban Győrben és Veszprémben) végzettek fizetése gyakran a budapesti átlagos béreknél is magasabb.
- A gépészmérnök-hallgatók 45 százaléka tanul tovább mesterszakon, 69 százalékuk munkát vállal, 15 százalékuk további tanulás mellett teszi ugyanezt. Ők gépész-, tervező- vagy folyamatmérnökként helyezkednek el, havi bruttó pályakezdő átlagbérük 403 ezer forint volt.
- A villamosmérnöki szakon végzettek 70 százaléka dönt a munkavállalás mellett, kevesebb mint a felük tanul tovább a mesterképzésben. A kezdő munkavállalók 439 ezer forintos havi bruttó átlagbért vihetnek haza, főként fejlesztőmérnöki, szoftverfejlesztői és mérnökgyakornoki munkakörökben.
- A járműmérnökök legnagyobb része mérnökgyakornokként kezd dolgozni, esetleg különféle mérnöki munkaköröket tölt be, havi bruttó 385 ezer forintért.